sofie777 Skrevet 19. mai 2013 #81 Skrevet 19. mai 2013 Av forholdsvis nær slekt, har en fetter av en fetter av min far vært sjefsredaktør i diverse aviser både på vest- og østlandet. Ellers var min oldefar sin søster gift med Nikolai Astrup (maleren). Min tante giftet seg inn i en engelsk slekt som hun påstod var etterkommere etter en engelsk konge, men det navnet alle gutter har fått i en årrekke, passer mer med etterkommere etter en av Napoleonene. (Men det er i følge Wikipedia, og jeg vet ikke hvor mye jeg kan stole på dem...)
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #82 Skrevet 19. mai 2013 Kan stavemåten ha endret seg? nei. Faren min har allerede sporet slekten vår langt langt tilbake, tenkte bare se om jeg også kunne finne noe. Ser i slektsboken vår nå og vi har hatt den samme navnet siden 1750. Lengre bak har han ikke kommet. Anonym poster: c786ef6b8020e19278cb62fe92fe2d9f
Cata Skrevet 19. mai 2013 #83 Skrevet 19. mai 2013 (endret) Og jeg begynner å bli sprø av nevnte tipp.. Han har et navn som folk brukte. Han har et navn på gravstøtta, som skiller seg fra det brukte navnet. Den eneste som kan passe i folketellingen har et tredje navn! Og på toppen av det hele har han sansynligvis "tatt" etternavnet på et eller annet tidspunkt. Det skal ikke være enkelt.. Der satte du meg på en idé. Kan ikke fatte at jeg ikke har tenkt på det selv. Jeg søkte på "slaskens" navn på min egen link til gravminner, og der fant jeg jammen en med riktig navn (uten -sen mellomnavnet riktignok), og med en fødselsdato og dødsdato som virker logisk. Geografisk er han heller ikke på helt ville veier, selv om jeg ville forventet å finne ham i en annen kommune. Han der skal jeg forske litt mer på.... ------ Søren også, kryssjekket med Geni, og fødselsåret stemte ikke. Æsj! Endret 19. mai 2013 av Cata
Thalassos Skrevet 19. mai 2013 #84 Skrevet 19. mai 2013 Tater på ene siden og av adlet slekt på andre siden
Gjest boblebrus Skrevet 19. mai 2013 #85 Skrevet 19. mai 2013 (endret) Så gøy med andre som også er interessert i slektsforskning! Jeg har holdt på noen år, og har etterhvert fått god hjelp av andre i slekta, både på mors- og farssiden. Har kommet helt tilbake til 1700-tallet på en gren av slekta. Hovedsakelig ved hjelp av digitalarkivet, men også bygdebøker og info fra eldre familiemedlemmer. Jeg bruker MyHeritage til å holde oversikt (de samme som står bak geni.com). Min familie består hovedsaklig av bønder på østlandet, jeg har også tippoldeforeldre fra Sverige. Alle sammen reiste etter hvert inn til Oslo for å arbeide. Flere historier om "uekte børn", sykdom osv. Mine tippoldeforeldre mistet to sønner av tuberkulose (kalt "tæring") og drukning. Og en annen tippoldemor fikk et barn utenfor ekteskap (min oldemor), og dette har tydeligvis vært veldig hysj-hysj i familien. Har også en i slekta som fikk møte kongeparet i 1905. Hun skadet seg, ble båret inn på slottet og fikk varm sjokolade av dronning Maud (helt sant, jeg har funnet flere gamle avisutklipp. Du kan søke gjennom gamle aviser på http://www.nb.no/avis/). Ellers er det dårlig med adel og storkarer Endret 19. mai 2013 av boblebrus
Gjest Vampen Skrevet 19. mai 2013 #86 Skrevet 19. mai 2013 nei. Faren min har allerede sporet slekten vår langt langt tilbake, tenkte bare se om jeg også kunne finne noe. Ser i slektsboken vår nå og vi har hatt den samme navnet siden 1750. Lengre bak har han ikke kommet. Anonym poster: c786ef6b8020e19278cb62fe92fe2d9f Hmh, så rart! Jeg tipper fortsatt at det har noe med stavemåten/navn å gjøre. Det er lite sansynlig at en hel slekt faller ut av flere hundre år med folketellinger, om de har bodd i landet. Men det med navn/stavemåter kan være en forklaring. Jeg fikk en kopi av slektstreet til min bestemor. En slektning har sporet slekten, også tilbake til 1700-tallet. Og har funnet alle. Jeg bestemte meg for å søke på dem, mest for moro skyld, fordi folketellingene gir litt mer info en navn og dato for fødsel og død. Jeg fant først ikke noe som helst, enda jeg satt med et komplett kart med både navn og datoer. Det viste seg at det er små forskjeller i stavemåte og navn. Treet er korrekt det, men en del er ikke oppført på nøyaktig samme måte i folketellingene. Noen ganger er det små forskjeller, som at han har skrevet navnene slik familien kjenner, uttaler og skriver dem, mens folketellingene har en annen måte å skrive det på. Andre ganger har navn blitt lagt til eller fjernet. Mange kvinner er heller ikke ført opp med slektsnavn, men navn som Pederdatter, mens faren er Peder og slektsnavn. I men tilfeller stemmer det også med menn, de er oppført med -sønnavn, mens det vi kjenner som familienavn, er oppført som bosted/gårdsnavn. Så det kan være sånne små forskjeller som gjør at du ikke finner noe. For bare tre-fire ledd bakover begynner det å bli mange slekter. Det er veldig rart om hele slekter/navn og linjer ikke er registrert i noen folketellinger.
Gjest Vampen Skrevet 19. mai 2013 #87 Skrevet 19. mai 2013 Jeg tror faktisk ikke det var vanlig å bruke slektsnavn på samme måte som i dag, om man beveger seg noe særlig forbi de siste 100 årene. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #88 Skrevet 19. mai 2013 Hmh, så rart! Jeg tipper fortsatt at det har noe med stavemåten/navn å gjøre. Det er lite sansynlig at en hel slekt faller ut av flere hundre år med folketellinger, om de har bodd i landet. Men det med navn/stavemåter kan være en forklaring. Jeg fikk en kopi av slektstreet til min bestemor. En slektning har sporet slekten, også tilbake til 1700-tallet. Og har funnet alle. Jeg bestemte meg for å søke på dem, mest for moro skyld, fordi folketellingene gir litt mer info en navn og dato for fødsel og død. Jeg fant først ikke noe som helst, enda jeg satt med et komplett kart med både navn og datoer. Det viste seg at det er små forskjeller i stavemåte og navn. Treet er korrekt det, men en del er ikke oppført på nøyaktig samme måte i folketellingene. Noen ganger er det små forskjeller, som at han har skrevet navnene slik familien kjenner, uttaler og skriver dem, mens folketellingene har en annen måte å skrive det på. Andre ganger har navn blitt lagt til eller fjernet. Mange kvinner er heller ikke ført opp med slektsnavn, men navn som Pederdatter, mens faren er Peder og slektsnavn. I men tilfeller stemmer det også med menn, de er oppført med -sønnavn, mens det vi kjenner som familienavn, er oppført som bosted/gårdsnavn. Så det kan være sånne små forskjeller som gjør at du ikke finner noe. For bare tre-fire ledd bakover begynner det å bli mange slekter. Det er veldig rart om hele slekter/navn og linjer ikke er registrert i noen folketellinger. Ja jeg syns det jeg også, for han har jo funnet dem i gamle kirkebøker og via andres slektstrær osv, så det er rart de ikke dukker opp i digitalarkivet. Når jeg skriver opp mitt/vårt etternavn, så er det ingen resultater overhodet. Heller ikke når jeg søker bare på hjemstedet vårt og lette meg manuelt igjennom navnene. Og jeg vet det er flere slekter med samme etternavn, som ikke er min slekt, men de dukker heller ikke opp. Anonym poster: c786ef6b8020e19278cb62fe92fe2d9f
Gjest Vampen Skrevet 19. mai 2013 #89 Skrevet 19. mai 2013 Ja jeg syns det jeg også, for han har jo funnet dem i gamle kirkebøker og via andres slektstrær osv, så det er rart de ikke dukker opp i digitalarkivet. Når jeg skriver opp mitt/vårt etternavn, så er det ingen resultater overhodet. Heller ikke når jeg søker bare på hjemstedet vårt og lette meg manuelt igjennom navnene. Og jeg vet det er flere slekter med samme etternavn, som ikke er min slekt, men de dukker heller ikke opp. Anonym poster: c786ef6b8020e19278cb62fe92fe2d9f Jeg holder en knapp på navneforskjellene. Jeg måtte ta kontakt med en slektning, for å finne igjen han jeg har slitt med, og fikk akkurat svar. Det viser seg at han er oppført med forskjellige navn i folketellinger og kirkebøker. Dåpsinfoen i kirkebøkene sier "dobbeltnavn", folketellingen sier "bare ett navn". Og med etternavn sier folketellingen slektsnavnet jeg kjenner og har, mens kirkeboken har et etternavn jeg ikke engang har hørt, i forbindelse med vielse. Og på toppen av det hele, på gravstøtta har han dobbeltnavn, som kirkeboka sier, og slektsnavnet som folketellingen sier. Så her er det et virrvarr av forskjellige navn og kombinasjoner. Jeg tror, min synsing, dette kommer av at hele systemet med navn var annerledes den gangen. Både folketellinger og kirkebøker baserer seg vel på det folk oppgir. Min tippoldemor er feks ikke registrert med familienavnet, men hennes far er det. Og både hvordan navn uttales/skrives og hvilket navn de faktisk bruker, kan ha endret seg. Mange av mine forbinder jeg med slektsnavn, men de er registrert annerledes.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #90 Skrevet 20. mai 2013 Min morfar driver aktivt med slektsforskning. Vi har bl.a svenskt kongeblod i årene våre Slektstreet vårt går helt tilbake til hålogaætten, som er det eldste sammenhengende slektstreet i norge. Hålogaætten stammer helt fra Yngve Frey (Odin) Anonym poster: 5254c6fca4191d2ddfb9b2589638a77d 1
Gjest Kv84 Skrevet 20. mai 2013 #91 Skrevet 20. mai 2013 Jeg har Breivik i slekta.... Jeg vet ikke om jeg er i slekt med ABB, tør ikke så sjekke det ut nærmere i tilfellet det stemmer Anonym poster: 507100d6bb4b53b0f6e71db472552068 Du er jo ikke han uansett! 2
Guybrush Skrevet 20. mai 2013 #92 Skrevet 20. mai 2013 Svært mange lyver også. Og å basere seg på andres slektsforskning blindt kan være en tabbe. Folk var ikke like nøyaktige med fødselsdato hver gang de ble registrert for over hundre år siden. 1
Cata Skrevet 20. mai 2013 #93 Skrevet 20. mai 2013 Folk var ikke like nøyaktige med fødselsdato hver gang de ble registrert for over hundre år siden. Nei, men årene må de da ha hatt en smule orden på?
Cata Skrevet 21. mai 2013 #94 Skrevet 21. mai 2013 Oppdatering: Fyr nevnt i innlegg #83 var nok feil fyr, men venninne som fant navn på oldefar i kirkebok mener hun kan ha lest en bokstav i etternavnet feil. Med korrigert etternavn finner man nå mann med riktig fornavn, mellomnavn, etternavn og fødselsår - og som i tillegg bor på det stedet oldefar i følge familiesagaen (og kirkebok) skal ha kommet fra. Jeg har fått en oldefar!!!!! (tror jeg i allfall) 1
Gjest Vampen Skrevet 21. mai 2013 #95 Skrevet 21. mai 2013 Oppdatering: Fyr nevnt i innlegg #83 var nok feil fyr, men venninne som fant navn på oldefar i kirkebok mener hun kan ha lest en bokstav i etternavnet feil. Med korrigert etternavn finner man nå mann med riktig fornavn, mellomnavn, etternavn og fødselsår - og som i tillegg bor på det stedet oldefar i følge familiesagaen (og kirkebok) skal ha kommet fra. Jeg har fått en oldefar!!!!! (tror jeg i allfall) Så morsomt! Hva skal man si da, gratulerer med "slasken"?
Jenna Skrevet 21. mai 2013 #96 Skrevet 21. mai 2013 Er av benkestokk slekt. Navnet mitt er til og med skrevet opp i en oversikts bok over familien. Ellers er moren min i nær slekt med en tysk greve, fjermenning eller noe sånt.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #97 Skrevet 21. mai 2013 Tater på ene siden og av adlet slekt på andre siden Tater her åssen tater slekt er du fra ? lever du som en tater ? Anonym poster: c450b3f8520700e914b06db3ef71247f
Cata Skrevet 21. mai 2013 #98 Skrevet 21. mai 2013 Så morsomt! Hva skal man si da, gratulerer med "slasken"? Ja, jeg tror det, for dersom "slasken" er riktig slask så ser det ut til at jeg kan følge trådene tilbake til 1700-tallet. Han ligger nemlig inne i et annet slektstre som går et bra stykke tilbake . Med ett fikk jeg stor slekt (hvis vi ser det i litt vidt perspektiv )
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #99 Skrevet 21. mai 2013 Er av benkestokk slekt. Navnet mitt er til og med skrevet opp i en oversikts bok over familien. Ellers er moren min i nær slekt med en tysk greve, fjermenning eller noe sånt. Min familie hører til Benkestokkslekta, både på fars og morsiden! Utrolig spennene! Benkestokkringen ble også oppbevart på min hjemplass i mange år Kult å treffe "slekta" her inne Anonym poster: 3bba169d1f4dbab0753fd1352c43ad77
missdior Skrevet 21. mai 2013 #100 Skrevet 21. mai 2013 Kult å treffe "slekta" her inne Anonym poster: 3bba169d1f4dbab0753fd1352c43ad77 Hehe, jepp! Men Benkestokkslekta brer seg jo laaaangt avgårde
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå