Gå til innhold

Hvem er du? (slektshistorie)

Fremhevede innlegg

Gjest Vampen
Skrevet

De siste dagene har jeg for moro skyld gravd litt bakover i slekta. Jeg er på ingen måte en seriøs slektsforsker, så jeg har ikke akkurat klart å rote meg mange ledd bakover. Men det er allikevel spennende å se menneskene bakover i slekta. Alt fra hvordan de passet inn i samfunn og tid mtp jobb og stilling, til de bruddstykkene av liv og personligheter som man kan ane omrisset av.

Så, er det noen her som vil dele litt av sin slektshistorie? Kjenner du noe til det? Og hvem var dine forfedre? Hva levde de av? Artige navn? Spesielle skjebner?

Fortell!:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En langt ute i slekta var god kompis med Ludvig Holberg.

Ellers har en i nær slekt vært i konsentrasjonsleir i Tyskland under krigen. Kom seg hjem, utmagret og preget av tiden i leiren.

En annen i slekta ble etterlyst for mord i Boston på 1800-tallet.

Anonym poster: aeb7a52c2a108d73d72d8e1b1b84651c

AnonymBruker
Skrevet

Åh, det er kjempespennende! Jeg bruker geni.com for å holde styr på slektens gang. Og så er det fantastisk hvor mye informasjon man finner bare ved å google navn og fødselsår. Til og med bilder av gamle gravsteiner er samlet inn!

Jeg finner noen triste skjebner da, en i slektning som døde i barsel, en annen som døde av spedalskhet - og sønnen, som bare var ungdommen, døde av det samme noen år senere.

Og så er det utrolig trist med disse personene som du ikke klarer å finne anene til - det går ingen menneskelinjer bak dem, de står der alene, som løse tråder. Årsaken skjønte jeg etterhvert var: de er født utenfor ekteskapet! Så tragisk! For evig vil de stå der som ensomme navn.

Anonym poster: 5f5043e6a70b7953d8f1e64e22f8ef59

Skrevet

Har en i familien (husker ikke hvem) som har møtt kongen (igjen husker ikke hvem av kongene), en som har sittet i språkrådet og en som har fått en mottakelse av kongen:) Har også en som het Kitty til fornavn:-p

Gjest Gunfreak
Skrevet

Vet at etternavnet mitt ble gitt til familien til faren min av den svenske kongen for en eller annen grunn, men aldri fått vite hva familien gjorde siden den fikk et navn fra kongen.

Skrevet

Er av taterslekt.

AnonymBruker
Skrevet

Er av taterslekt.

Jeg er tater. Åssen tater slekt er du fra da ?

Anonym poster: c450b3f8520700e914b06db3ef71247f

Skrevet

Jeg er tater. Åssen tater slekt er du fra da ?

Vet bare at det er taterslekt, vet ikke noe mer enn det, men det vet nok mormor. Hun driver med slektsforskning.

Hun sliter med å finne tilbake i den slekten.

På hennes side av slekten så kommer vi til tyskland.

Gjest Vampen
Skrevet

Åh, det er kjempespennende! Jeg bruker geni.com for å holde styr på slektens gang. Og så er det fantastisk hvor mye informasjon man finner bare ved å google navn og fødselsår. Til og med bilder av gamle gravsteiner er samlet inn!

Jeg finner noen triste skjebner da, en i slektning som døde i barsel, en annen som døde av spedalskhet - og sønnen, som bare var ungdommen, døde av det samme noen år senere.

Og så er det utrolig trist med disse personene som du ikke klarer å finne anene til - det går ingen menneskelinjer bak dem, de står der alene, som løse tråder. Årsaken skjønte jeg etterhvert var: de er født utenfor ekteskapet! Så tragisk! For evig vil de stå der som ensomme navn.

Anonym poster: 5f5043e6a70b7953d8f1e64e22f8ef59

Ja, det er mange triste skjebner. Det er egentlig disse skjebnene, på godt og vondt, som gjør det interessant. Det gjør dem til mennesker, med liv, bekymringer og utfordringer.

En av mine favoritter så langt er verken stor eller viktig, men både trist og søt på sin måte. Broren til en av mine forferdre var forlovet i hele 50 år! De var både forelsket og glad i hverandre, men begge hadde familie på hver sin side som de måtte ta seg av. Ingen av dem hadde samvittighet til å svikte familien, så de fant aldri tid og mulighet til å gifte seg. Istedet har de sneket seg vekk i helgene. Nesten hver helg i 50 år, shinet han seg opp, og gjemte seg vekk med henne. Jeg har sett igjennom flere gamle bilder, av de to på hyttetur. Begge døde før slektningene de måtte ta seg av, så de fikk aldri giftet seg. Det ble med en forlovelse som varte et halvt århundre, og de øyeblikkene de klarte å stjele.

• Liker 2
Skrevet

Min slekt følger de gamle kongerekkene, som har vandret vært over store deler av verden.dette gjør at det er lett å følge noen greiner svært langt tilbake. i følge Geni er Gud min 104 tippoldefar og jeg er etterkommer etter Adam og Eva, Cleopatra, dronning Kristina av Novgorod, Harald Hårfagre, en Erling ( som jeg i farta har glemt hva heter til etternavn, men som blant annet drev som sjørøver og ble henrettet til slutt, Odin, Audhumbla, en jotne jeg ikke husker navnet på i farta.

De som er nærmere i tid og som slektnnger av meg har ført på " stamtavla vår" et i stor grad bønder, handelsfolk og skippere på den ene siden og en del teologer, gruvedirektører og vitenskapsfolk med tilknytning til det danske kongehuset, på den andre. Slekta har de siste 400 årene stort sett holdt seg i Danmark, Tyskland, Nederland, Norge ( Trøndelag, Nordland ) Det har gått rykter i familien om at morfolket til min oldemor var spanjoler, men jeg har ikke funnet noe som antyder dette av de vi har klart å lete opp. Noen av forfedrene mine er de samme som Eivind Hellstrøm stammer fra og som han fulgte sporene etter i et slektsforskningsprogram som var på tv. Brooke Shields har også noen av de samme forfedrene som meg og dro i et annet program til Frankrike og så på det franske kongehuset.

Er jo en hel drøss med forfedre der ute, så det er ikke merkelig om man tilslutt kommer frem til berømtheter og kongelige.

AnonymBruker
Skrevet

Vet bare at det er taterslekt, vet ikke noe mer enn det, men det vet nok mormor. Hun driver med slektsforskning.

Hun sliter med å finne tilbake i den slekten.

På hennes side av slekten så kommer vi til tyskland.

Okei. Alle tater er jo i slekt da så :P vi gifter jo oss inn i tater slekta som regel :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Okei. Alle tater er jo i slekt da så :P vi gifter jo oss inn i tater slekta som regel :)

Sant det :P

Anonym poster: b4e676c3edc5bbb89744e09f2b71c87a

Skrevet

Etterkommer av Harald Hardråde og frillen hans Tora Thorbergsdatter på morssiden, og etterkommer etter baron Axel Mowatt på baroniet i rosendal på morfaren min sin side. Ja jeg har skotske adelige aner!

AnonymBruker
Skrevet

Ellers har en i nær slekt vært i konsentrasjonsleir i Tyskland under krigen. Kom seg hjem, utmagret og preget av tiden i leiren.

AnonymBruker
Skrevet

Litt oppdatering:

Har familie i USA, jeg er halvt amerikansk. Min amerikanske slekt kommer opprinnelig fra Frankrike, og etter litt forskning på den slekten, har en utrolig interessert og flink grandtante, har vi funnet ut at vi er i slekt med Ellen DeGeneres. Det er samme slekten/familien fra Frankrike. I følge rykter (grandtante er ikke helt sikker), så er vi også i slekt med Madonna, det skal visst være samme familie fra Frankrike.

En annen del av familien er dansk, og der har vi funnet ut at vi er i samme slekt som Dana Elcar (amerikansk skuespiller). Og så er det noen norske konger som vi skal være i slekt med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av norsk bondeslekt fra Trøndelag :) Småbønder og fiskere, ingen berømtheter, ingen vitenskapsfolk og ingen utlendinger.

Anonym poster: de9fb9781e388e184cc4045b5a3ebf4d

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Ingen kjente navn i min slekt.

Grunnen til at vi er en slekt i Norge er fordi en spansk militær var på straffeleir i Norge og nektet og ta av seg hatten når han skulle hilse på en eller annen kjent person fordi han hadde blitt snauklipt.

Så skjedde det visst et eller annet og det hele endte med at han fikk barn med ei norsk jente

Skrevet

Etterkommer av Harald Hardråde og frillen hans Tora Thorbergsdatter på morssiden, og etterkommer etter baron Axel Mowatt på baroniet i rosendal på morfaren min sin side. Ja jeg har skotske adelige aner!

Da er vi jo av samme folk, Harald og Tora var min 29. Oldemor og oldefar på farsiden, de må jo ha mange titusener etterkommere om vi går ut fra at noen har giftet seg med andre folk langt ute i slekta, ellers så hadde de jo hatt minst en million etterkommere.
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som stammer fra Harald: Har hørt at nesten alle nordmenn som påstår de stammer fra en konge tar feil (i god tro), da de fleste baserer dette på flere slektsgranskningsverk som ble vist seg å være falske (stod i Aftenposten for noen år tilbake). Er man dog sikker på at man er etterkommer fra Inger Ottesdotter er man 'sikret' å være etterkommerne helt tilbake til Karl den store og en haug andre adelsfolk. Det har vært mye rart innenfor slektsgranskning, min fars lærer hadde en slektstavle der han kunne bevise at han kom fra Abraham (!) på ikke-så-veldig-mange-ledd.

Jeg har funnet anene tilbake til 1400-tallet og har et utrolig kjedelig slektstre. Forfedrene mine har ikke bare holdt seg i samme fylke, de siste 400 årene har de også holdt seg på samme sted. På farssiden beveget de seg hele 20 km for 500 år siden, mens morssiden har vært på samme tettsted like lenge. Samme yrker har de også hatt.

Anonym poster: 9b17564c6b166b69a23d0617014849c3

Skrevet (endret)

Til dere som stammer fra Harald: Har hørt at nesten alle nordmenn som påstår de stammer fra en konge tar feil (i god tro), da de fleste baserer dette på flere slektsgranskningsverk som ble vist seg å være falske (stod i Aftenposten for noen år tilbake). Er man dog sikker på at man er etterkommer fra Inger Ottesdotter er man 'sikret' å være etterkommerne helt tilbake til Karl den store og en haug andre adelsfolk. Det har vært mye rart innenfor slektsgranskning, min fars lærer hadde en slektstavle der han kunne bevise at han kom fra Abraham (!) på ikke-så-veldig-mange-ledd.

Jeg har funnet anene tilbake til 1400-tallet og har et utrolig kjedelig slektstre. Forfedrene mine har ikke bare holdt seg i samme fylke, de siste 400 årene har de også holdt seg på samme sted. På farssiden beveget de seg hele 20 km for 500 år siden, mens morssiden har vært på samme tettsted like lenge. Samme yrker har de også hatt.

Anonym poster: 9b17564c6b166b69a23d0617014849c3

Du vet at man har ca 16 tippoldeforeldre, 32 tipptippoldeforeldre, 64 3. Tippoldeforeldre, 128 t4 tippoldeforeldre, 131072 13. Tippoldeforeldre osv... Selv om noen av disse greinene vikler seg inn i hverandre og at kanskje det bare dreier seg om en tiendedel så mange personer, så er det fortsatt store deler av verden som har de samme forfedrene, bare man kommer langt nok tilbake.

Hadde jeg samlet en million av mine nærmeste nålevende " slektninger" er jeg sikker på at det hadde befunnet seg ganske mange " kjendiser" blant dem og at de hadde kommet fra mange land.

Noen holder seg jo i samme område lenge, det har også deler av min slekt gjort., mens andre har fartet rundt omkring i embedet sitt.

Endret av absinthia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...