Tabris Skrevet 19. mai 2013 #21 Skrevet 19. mai 2013 Jeg er femte generasjon i direkte nedadstigende linje som er født og oppvokst i den bygda jeg kommer fra. Mine nevøer er da altså sjette generasjon, det synes jeg er litt stas. Også ser det faktisk ut som om jeg kan spore en linje helt tilbake til Harald Hårfagre, så jeg er ekte viking. Jeg kan jo ikke garantere at det faktisk stemmer, men jeg vil anbefale de som er interessert i slektsgranskning om å bruke onlineprogrammet Geni. Da legger man inn slekten bakover så langt man kjenner den, og hvis noen andre også har lagt inn noen av de navnene, så vil deres slektstre bli lenket sammen. 1
FruLuna Skrevet 19. mai 2013 #22 Skrevet 19. mai 2013 Jeg synes noe av det fascinerende med slektshistorie er alle tilfeldighetene som har funnet sted, og som sammen har ført til at jeg og mine nærmeste ble født. Hadde f.eks. ikke min tippoldefar mistet sin første kone i barsel, hadde ikke vi vært til. Det er rart å tenke på! 2
missdior Skrevet 19. mai 2013 #23 Skrevet 19. mai 2013 Min familie hører til Benkestokkslekta, både på fars og morsiden! Utrolig spennene! Benkestokkringen ble også oppbevart på min hjemplass i mange år
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #24 Skrevet 19. mai 2013 Faren min har drevet med slektsforskning i over ti år, gitt ut bok på privat forlag og sendt ut til slektningene våre, så han har sporet slekten sinnssykt langt tilbake. Men svært lite spennende å finne. Hadde noen hekser som ble brent på bål og en OL-vinner og bestemoren min er en ganske kjent danser og tippoldefaren min en veldig kjent kunstner. Utover det er det egentlig "bare" bønder fra stedet jeg vokste opp. Tror alle har en eller annen spesiell person i slektstreet og en million helt vanlige mennesker. Anonym poster: c786ef6b8020e19278cb62fe92fe2d9f
Gjest Jon Snow Skrevet 19. mai 2013 #25 Skrevet 19. mai 2013 (endret) Vist nok er jeg i slekt med Grace Kelly igjennom en av hennes søsken. og jeg tror jeg har noen Franske røtter langt tilbake i tid. Men slekten min er ikke så interesang hovedsakelig bare bønder og fiskere Endret 19. mai 2013 av Jon Snow
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #26 Skrevet 19. mai 2013 Har sett slektstre tilbake til 1600-tallet. De aller, aller fleste norske fra Midt-Norge. Flere som utvandret til USA og noen til Australia. På 1800-tallet er det flere jødiske navn som dukker opp. Anonym poster: 0e7632dad5000ffe15a782b7f45d432b
oeas Skrevet 19. mai 2013 #27 Skrevet 19. mai 2013 (endret) Hvis det er noe jeg driter i så må det være hvem som gikk før meg og hva de gjorde. Jeg likte serien "Hvem tror du at du er". Men det var også mye dumt der. For eksempel da Bjarne Brøndbo sa at "så det er antagelig der jeg har fått musikaliteten min i fra" etter å ha funnet en slektning av seg som "pleide å sitte å spille trekkspill på gården og underholde andre". Ja da, Bjarne, det er der du har det fra. Ikke fra timevis med øvelse og flaks med tanke på omgangskrets. Men fra en fjern slektning i sjette ledd ute på siden, over en kusine fra en tremenning til oldemoren din. Ja, da. Det er der du har det fra. Men ser man bort fra den voldsomme sentimentaliteten, er serien god underholdning. Endret 19. mai 2013 av oeas 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #28 Skrevet 19. mai 2013 Kommer fra en tysk adelslekt som slo seg i Norge, som da var i union med Sverige/ Danmark, for å misjonere eller noe lignende. Husker ikke detaljene. Tror at adelsmannen var geistlig. Anonym poster: ba77e6a0825609b7208864506b57ad52
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #29 Skrevet 19. mai 2013 Ene tipp oldemor, tipp tipp oldemor og tipp tipp tipp oldemor hette det samme, nemlig Bolette Andrea, men med forskjellige etternavn. Min tipp tipp tipp tipp oldemor, altså mora til hun eldste Bolette, hette Abrahamina. Dette har jeg funnet ut selv, men vi viste om den ene Bolette. En litt fjern slektning var i militæret sammen med Elvis. Noen forfedre eide store deler av Porsgrunn, og noen andre store deler av Trondheim, og noen gruvene i Røros. En er begravd inni selve Nidarosdomen. Ellers en del bønder og fiskere. Disse tingene er jeg fortalt. Anonym poster: c518282c2411e79888cc2105927a20a9
Cata Skrevet 19. mai 2013 #30 Skrevet 19. mai 2013 Har etter det jeg vet stort sett småbrukere i slekta bakover, men har ikke forsket intenst på det akkurat. Det mest spennende jeg vet om, er at min ene bestefar bidro med transport av noen engelske soldater under 2. verdenskrig og dermed måtte han flykte over til Sverige. Derfra prøvde han å komme seg med båt over til England, og ble etter det jeg kan huske torpedert to ganger før han omsider lyktes. Er for øvrig enig i at Geni er en morsom nettside, men har ikke fått hektet mitt stamtre på noen "spennende" slekter som kan sende meg langt tilbake i tid enda.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #31 Skrevet 19. mai 2013 Det jeg vet er at noen av familien/slekta på min fars side er/var samer og fra finnland og nord norge. På min mors side langt tilbake finner vi sånne folk som holdt seg i gjenger og flyttet hele tiden.. husker ikke hva de kalles igjen. Med langt svart hår og eh ja.. og så har vi noen spanske linjer å. Min bestefar satt i en boks i 2 dager som liten gutt når det var krig. Min morfar mistet sin mamma da han var seks år, med fire andre søstre. Moren hadde ligget på sykehus en stund pga. sykdom, men den dagen hun ble frisk og skulle dra hjem igjen, ble hun kvalt av en matbit hun spiste før hun skulle dra. Tragisk dødsfall. Faren til mormoren min spøker i det gamle huset sitt, som fremdeles står noen meter unna mormor sitt hus. Man kan se han noen ganger i kjøkkenvinduet... jeg har ikke sett han, men min mor opplevde det en gang da hun var liten og mormor har sett han et par ganger. Jeg grøsser ved tanken...! haha. Ellers vet jeg ikke noe mer. Men er innpå geni.com siden nå.. lurer på om jeg skal prøve meg fram! Anonym poster: 36db44a7b474c57d67630a82f78cdc75
Gjest Vampen Skrevet 19. mai 2013 #33 Skrevet 19. mai 2013 Vet ingenting om slekta mi jeg. Det er bare å begynne å søke. Jeg er som sagt helt nybegynner, og har ikke tid til å bruke så mye tid på det nå. Men jeg har bare begynt med noe så enkelt som folketellingne. Den nyeste er fra 1910, så om du vet navnet på slektninger som levde da, feks oldeforeldre, så er det bare å begynne. Jeg har ikke kommet meg mange ledd bakover, men jeg tror jeg har funnet ut hvorfor man vet så lite om bakgrunnen til min tippoldefar. Det er sånne ting som er spennende.
Gjest Vampen Skrevet 19. mai 2013 #34 Skrevet 19. mai 2013 For de som måtte få lyst, her er det bare å søke: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet
KaDust Skrevet 19. mai 2013 #35 Skrevet 19. mai 2013 Det er bare å begynne å søke. Jeg er som sagt helt nybegynner, og har ikke tid til å bruke så mye tid på det nå. Men jeg har bare begynt med noe så enkelt som folketellingne. Den nyeste er fra 1910, så om du vet navnet på slektninger som levde da, feks oldeforeldre, så er det bare å begynne. Jeg har ikke kommet meg mange ledd bakover, men jeg tror jeg har funnet ut hvorfor man vet så lite om bakgrunnen til min tippoldefar. Det er sånne ting som er spennende. Kan ikke navn på noen som levde da, såvidt jeg vet. Mamma er også adoptert, så vil ikke finne noe info om den biologiske familien fra den siden.
Gjest Vampen Skrevet 19. mai 2013 #36 Skrevet 19. mai 2013 Kan ikke navn på noen som levde da, såvidt jeg vet. Mamma er også adoptert, så vil ikke finne noe info om den biologiske familien fra den siden. Nei, ved adopsjon blir det jo litt verre. Man må jo ha informasjon man kan starte med. Men farssiden din da? 1910 er ikke lenger siden enn at eldre slektninger, om man har det, kan bidra med navn. Og har man en start, så er det mulig å finne mer. I folketellingene finner man nemlig som oftest både fødselsdato, fødested og slektninger eller andre de bor sammen med, så da får man litt å lete videre med.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #37 Skrevet 19. mai 2013 Min tipptippoldefar var John Hogan, en av Irlands største kunstnere. Noen ledd før det er Sir Richard Cox, the 1st baronet og chancellor of Ireland. Han var sønn av Captain Richard Cox (mener han var kaptein på kongeskuta), og barnebarnet til Richard Cox som var chancellor of Oxford. Har funnet mange store bakover i slektstreet, og har faktisk funnet alt på wikipedia og google! Vi skal visst også være i slekt med John F. Kennedy og Margaret Tatcher, men hvor sant det er vet jeg ikke. Anonym poster: 6964fcebf65cc09278e966293fc0e66d
Guybrush Skrevet 19. mai 2013 #38 Skrevet 19. mai 2013 Min morfars slekt kommer av nordtysk (den gang sørdansk) adelsslekt som hadde endel verv som ordførere, sorenskrivere, dommere, fut osv spesielt på 16 til 1800tallet. Fant også en gammel gård i trondheim bygd på 1700tallet som hadde en plakett som fortalte at en av mine forfedre hadde bygd den som den første friskolen i den bydelen. Litt gøy. Det skal visstnok være et våpenskjold tilknyttet det navnet. Det er jeg selvsagt også nysgjerrig på å finne. Fant også 4 generasjons etterkommer av min tipptippoldemor som flyttet til usa og giftet seg på nytt der. Ved hjelp av diversesøkemotorer, reasearch og tilgang på amerikanske alumnisider.
Cata Skrevet 19. mai 2013 #39 Skrevet 19. mai 2013 Det er bare å begynne å søke. Jeg er som sagt helt nybegynner, og har ikke tid til å bruke så mye tid på det nå. Men jeg har bare begynt med noe så enkelt som folketellingne. Den nyeste er fra 1910, så om du vet navnet på slektninger som levde da, feks oldeforeldre, så er det bare å begynne. Jeg har ikke kommet meg mange ledd bakover, men jeg tror jeg har funnet ut hvorfor man vet så lite om bakgrunnen til min tippoldefar. Det er sånne ting som er spennende. Jepp, det er mye morsomt der. Prøvde å søke opp litt info om min oldemor og fant ut at hun var fra et helt annet sted enn jeg har trodd hele mitt liv. Som følge av det igjen klarte jeg å snoke opp et bilde av huset der hun vokste opp. Fant også ut at min ene bestemor aldeles ikke hadde det etternavnet jeg trodde da hun ble døpt. I dåpen sto hun nemlig oppført med et etternavn av typen "Hansdatter", mens jeg alltid trodde hun hadde et gårdsnavn som etternavn før hun giftet seg. Tydeligvis har de lagt til gårdsnavnet etter hun ble døpt. For dem som nå begynner å grave i generasjonene før dem, kan muligens denne siden som viser en god del gravsteder i Norge være av interesse. Jeg har funnet gravstedene til flere eldre slektninger der.
KaDust Skrevet 19. mai 2013 #40 Skrevet 19. mai 2013 Nei, ved adopsjon blir det jo litt verre. Man må jo ha informasjon man kan starte med. Men farssiden din da? 1910 er ikke lenger siden enn at eldre slektninger, om man har det, kan bidra med navn. Og har man en start, så er det mulig å finne mer. I folketellingene finner man nemlig som oftest både fødselsdato, fødested og slektninger eller andre de bor sammen med, så da får man litt å lete videre med. Bestefar er veldig stille når det kommer til å prate om sine foreldre. Jeg har møtt oldemor og var hos henne ofte før hun døde, men jeg vet bare at hun heter Margrethe. Etternavnet vårt er forandret siden den tiden, så hun har ikke det samme etternavnet som oss, så det vet jeg ikke. Farmor har aldri nevnt sine foreldre, men jeg har truffet søsknene hennes. Har ikke så god kontakt med besteforeldrene mine på denne siden av familien desverre :/ Føler ikke at jeg kjenner de godt nok til å spørre om sånt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå