Gå til innhold

Hvem er du? (slektshistorie)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det varierer nok litt, DIS registrerer det som står på gravstøtta. Så min oldemor står oppført med både mannens navn, og pikenavn. Jeg ante ikke at hun hadde begge navn på støtta, men det hadde hun altså. Vet du sånn cirka når hun er født? For du kan søke i folketellingene med avgrensning på navn, feks fornavn, bosted og fødselsår. Jeg har funnet en del med sånne cirkaanslag.

Har ikke peiling. Vet ikke hvor hun ble født heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakket litt med mamma nå. Hun sa at vi har litt papirer etter morfar hvor det står litt om slekta hans, så hvis vi leter blant sakene hans finner vi sikkert noe. Men det på nett var dead end hvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

slekta mi har faktisk laget en facebook side: etter kommere av blablabla . der kan folk dele historier og bilder.planlegge slekstreff osv :) der har jeg fått vite en god del om slekta mi:)

Anonym poster: 900f0a88523a21bb0f17c62f4133c7f4

Skrevet

Eneste jeg har funnet ut hittil er at tippoldefar og oldefar kommer fra Fredrikstad og Sarpsborg området og at det er noen gater oppkalt etter de. Men jeg skal grave mer. :lur:

Skrevet

Gjennom Geni og sammenslåing av slektstrær så har jeg også utvekslet litt info om stammødre og -fedre med nålevende etterkommere. Dette har igjen gjort at jeg har kommet over litt mer perifere slektninger på FB, og selv om jeg ikke har lagt dem til som venner der, så ser jeg at noen av dem er med et par av gruppene jeg er medlem i.

Skrevet

Ikke ta alt på geni.com for god fisk. Sjekk alltid kilder på egen hånd. Er nok mange som gjerne vil ha berømte aner (av typen Harald Hårfagre og Abraham) og derfor tar litt kreative slutninger.

Skrevet

Selvfølgelig har slektningene mine veldig vanlige navn, så finner jo ingen av dem. :daane:

AnonymBruker
Skrevet

For de som måtte få lyst, her er det bare å søke: http://www.arkivverk.../Digitalarkivet

der var ingen av mine slektninger, så rart?

Anonym poster: c786ef6b8020e19278cb62fe92fe2d9f

Gjest Vampen
Skrevet

De finnes ikke i de andre folketellingene. :( buhu

Når man ikke finner dem, så er det som oftest på grunn av alder, at de ikke levde rundt tiden for folketellingen, eller kanskje først og fremst, navnet. Det kan være store endringer i både stavemåte og selve navnet. De hadde tydeligvis et ganske liberalt forhold til navn på den tiden, så det kan gjøre ting litt komplisert.

Gjest Vampen
Skrevet

der var ingen av mine slektninger, så rart?

Hvem søkte du på?:) Altså, ikke navn, men ledd. Den yngste av mine jeg finner er min oldemor, som er født i 1907. Du må begynne cirka 100 år tilbake i tid, for å finne noe. Og deretter kan navn være en faktor som gjør at man må lete en del.

Skrevet

Når man ikke finner dem, så er det som oftest på grunn av alder, at de ikke levde rundt tiden for folketellingen, eller kanskje først og fremst, navnet. Det kan være store endringer i både stavemåte og selve navnet. De hadde tydeligvis et ganske liberalt forhold til navn på den tiden, så det kan gjøre ting litt komplisert.

Jeg søkte så det kom opp i alle folketellingene. Får 30985230948 treff per person omtrent. Slik som f.eks Anders Karlsen får jeg jo 378 treff på. Umulig å vite hvem av de det er, eller om han står oppført i det hele tatt. :P Dette er bestefaren til min oldefar.

AnonymBruker
Skrevet

Er fem-mening med Sverre-Magnus :)

Er også i slekt med Napolion

Anonym poster: 18ce9fbcb45203601fbf172ad044dd50

AnonymBruker
Skrevet

Hvem søkte du på? :) Altså, ikke navn, men ledd. Den yngste av mine jeg finner er min oldemor, som er født i 1907. Du må begynne cirka 100 år tilbake i tid, for å finne noe. Og deretter kan navn være en faktor som gjør at man må lete en del.

søkte bare på etternavnet, vi har hett det samme hele tiden

Skrevet

Jeg søkte så det kom opp i alle folketellingene. Får 30985230948 treff per person omtrent. Slik som f.eks Anders Karlsen får jeg jo 378 treff på. Umulig å vite hvem av de det er, eller om han står oppført i det hele tatt. :P Dette er bestefaren til min oldefar.

Men du vet kanskje hvor Anders Karlsen bodde mesteparten av livet? Folk flyttet ikke så mye rundt da som nå. Da kan du evt. prøve å begrense utvalget ut fra stedsnavn og adresser.

Gjest Vampen
Skrevet

Og jeg begynner å bli sprø av nevnte tipp..

Han har et navn som folk brukte. Han har et navn på gravstøtta, som skiller seg fra det brukte navnet. Den eneste som kan passe i folketellingen har et tredje navn! Og på toppen av det hele har han sansynligvis "tatt" etternavnet på et eller annet tidspunkt. Det skal ikke være enkelt..

Skrevet

Men du vet kanskje hvor Anders Karlsen bodde mesteparten av livet? Folk flyttet ikke så mye rundt da som nå. Da kan du evt. prøve å begrense utvalget ut fra stedsnavn og adresser.

Vet at slekta kom fra Ringerrike, men ikke mer enn det.

Gjest Vampen
Skrevet

Og år. Når jeg har fått mange treff har en del treff vært veldig langt tilbake i tid.. Prøv å se gjennom de nyeste først, og heller jobbe deg bakover.

Gjest Vampen
Skrevet

søkte bare på etternavnet, vi har hett det samme hele tiden

Kan stavemåten ha endret seg?

Skrevet

Fant tippoldemor nå, hun eide og drev et pleiehjem i Ringerrike. :)

Skrevet

Og år. Når jeg har fått mange treff har en del treff vært veldig langt tilbake i tid.. Prøv å se gjennom de nyeste først, og heller jobbe deg bakover.

Aner ingenting om år da. Er ikke alle som står oppført med år heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...