Gjest Vampen Skrevet 19. mai 2013 #41 Skrevet 19. mai 2013 Jepp, det er mye morsomt der. Prøvde å søke opp litt info om min oldemor og fant ut at hun var fra et helt annet sted enn jeg har trodd hele mitt liv. Som følge av det igjen klarte jeg å snoke opp et bilde av huset der hun vokste opp. Fant også ut at min ene bestemor aldeles ikke hadde det etternavnet jeg trodde da hun ble døpt. I dåpen sto hun nemlig oppført med et etternavn av typen "Hansdatter", mens jeg alltid trodde hun hadde et gårdsnavn som etternavn før hun giftet seg. Tydeligvis har de lagt til gårdsnavnet etter hun ble døpt. For dem som nå begynner å grave i generasjonene før dem, kan muligens denne siden som viser en god del gravsteder i Norge være av interesse. Jeg har funnet gravstedene til flere eldre slektninger der. Ja, sånt er spennende! Spesielt det med navn har bydd på en del overraskelser. Min tippoldemor het ikke det min bestefar trodde hun het, hun hadde både et mellomnavn og et datternavn. Det hadde hun helt til hun tok mannens navn, så hun hadde aldri familienavnet man trodd hun hadde, på papiret. Og mange har lagt til gårdsnavn etterhvert. Jeg synes egentlig alle datternavnene er litt kule, så jeg føler meg nesten litt snytt! Også er det litt andre overraskelser også. Min oldefar har sansynligvis noen halvtanter som min bestefar ikke ante at var slekt i det hele tatt. Så han er fortsatt litt i sjokk.
Gjest Vampen Skrevet 19. mai 2013 #42 Skrevet 19. mai 2013 Bestefar er veldig stille når det kommer til å prate om sine foreldre. Jeg har møtt oldemor og var hos henne ofte før hun døde, men jeg vet bare at hun heter Margrethe. Etternavnet vårt er forandret siden den tiden, så hun har ikke det samme etternavnet som oss, så det vet jeg ikke. Farmor har aldri nevnt sine foreldre, men jeg har truffet søsknene hennes. Har ikke så god kontakt med besteforeldrene mine på denne siden av familien desverre :/ Føler ikke at jeg kjenner de godt nok til å spørre om sånt. Dette med å ikke ville prate er ikke så uvanlig. Jeg har intet mindre enn tre tipper, som ikke ville snakke om sine foreldre. Men det er mulig å komme rundt det. Om oldemoren din døde såpass nylig at du har møtt henne, så burde det være mulig å finne henne, feks en dødsannonse, som kan gi deg fødselsdato og fullt navn. Og det burde også være mulig å finne f.eks dåp og vielser, som igjen kan gi deg flere slektninger.
KaDust Skrevet 19. mai 2013 #43 Skrevet 19. mai 2013 Dette med å ikke ville prate er ikke så uvanlig. Jeg har intet mindre enn tre tipper, som ikke ville snakke om sine foreldre. Men det er mulig å komme rundt det. Om oldemoren din døde såpass nylig at du har møtt henne, så burde det være mulig å finne henne, feks en dødsannonse, som kan gi deg fødselsdato og fullt navn. Og det burde også være mulig å finne f.eks dåp og vielser, som igjen kan gi deg flere slektninger. Hun døde når jeg var 10 år tror jeg? Noe sånt. Vet ikke hvordan jeg skal finne dødsannonse når jeg ikke vet hennes fulle navn eller noe.
Cata Skrevet 19. mai 2013 #44 Skrevet 19. mai 2013 Også er det litt andre overraskelser også. Min oldefar har sansynligvis noen halvtanter som min bestefar ikke ante at var slekt i det hele tatt. Så han er fortsatt litt i sjokk. Ja, man kan få seg noen overraskelser. Jeg fant f.eks. ut at en bestefar aldeles ikke var født innenfor ekteskap slik jeg hele tiden har trodd. Deretter prøvde jeg å finne "slasken" som var hans egentlige far, men selv om "slaskens" navn var å finne i kirkeboka da bestefar ble døpt, så har han så langt vært umulig å finne. Navnet som står i kirkeboka eksisterer nemlig ikke i folketellingen. Har prøvd å resonnere meg fram til hvor han kan ha vært fra ved å bruke stedsnavndelen av navnet hans, men er jo håpløst å si noe sikkert. Gir imidlertid ikke opp, så før eller siden finner jeg kanskje noe som sender meg videre i jakten.
Cata Skrevet 19. mai 2013 #45 Skrevet 19. mai 2013 Hun døde når jeg var 10 år tror jeg? Noe sånt. Vet ikke hvordan jeg skal finne dødsannonse når jeg ikke vet hennes fulle navn eller noe. Da leter du i lokalavisen der hun døde og ser om du finner noen som passer. Muligens kan du krysspeile med andre slektningers navn, hvis du vet om noen fler i den generasjonen. Da får du både etternavn og fødselsdato (hvis du ikke alt vet den) på et brett.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 19. mai 2013 #46 Skrevet 19. mai 2013 Jeg kommer fra en skandinavisk adelslekt, der eldste sikre ledd var en ridder på 1400-tallet. Ant var han igjen av flamsk herkomst og kom til Oslo og etablerte seg her og giftet seg med en svenske. Slekta derfra delte seg, og noen dro til Finnland og en del ble igjen her i Norge.
KaDust Skrevet 19. mai 2013 #47 Skrevet 19. mai 2013 Fikk noen navn av mamma nå, det er ikke biologisk familie men det er jo min familie likevel. Hvordan finner jeg lenger bak, må jeg bruke eldre folketellinger på foreldre å slikt?
Cata Skrevet 19. mai 2013 #48 Skrevet 19. mai 2013 Fikk noen navn av mamma nå, det er ikke biologisk familie men det er jo min familie likevel. Hvordan finner jeg lenger bak, må jeg bruke eldre folketellinger på foreldre å slikt? Den nyeste folketellingen du kan benytte fritt på nettet er den fra 1910. Det har noe med offentliggjøring angående personer som enda er i live å gjøre, tror jeg. Etter 100 år regner man med de fleste som ble talt opp er døde. De nærmeste 100 årene må man altså prøve å dekke opp ved å spørre eldre familiemedlemmer og evt. søke i kirkebøker direkte. De fleste bibiloteker har lokale kirkebøker på mikrofilm (eller muligens på data nå i nyere tid).
Gjest Vampen Skrevet 19. mai 2013 #49 Skrevet 19. mai 2013 Hun døde når jeg var 10 år tror jeg? Noe sånt. Vet ikke hvordan jeg skal finne dødsannonse når jeg ikke vet hennes fulle navn eller noe. Er du heldig, så er hun gravlagt på en kirkegård som er registrert hos DIS. Om du vet hvor hun bodde/døde, så kan du finne frem til lokale kirkegårder. Og deretter søke på navn. Da kan du se på dødsdatoen, og se om du finner en som stemmer. Når man søker på en og en kirkegård, så gir selv fornavn et begrenset antall treff. og siden du vet cirka når hun døde, så kan du jo elimenerie noen bare der. Jeg har en som sagt en tippoldefar som ingen vet noe særlig om, som jeg har slitt med å finne. Han brukte nemlig et annet navn enn dåpsnavnet, og har byttet etternavn. Men jeg klarte å finne ham på sidene til DIS, og med det korrekt fornavnet og fødselsdato, så blir han nok mulig å finne. Så det er mulig, selv med lite info.
KaDust Skrevet 19. mai 2013 #50 Skrevet 19. mai 2013 Den nyeste folketellingen du kan benytte fritt på nettet er den fra 1910. Det har noe med offentliggjøring angående personer som enda er i live å gjøre, tror jeg. Etter 100 år regner man med de fleste som ble talt opp er døde. De nærmeste 100 årene må man altså prøve å dekke opp ved å spørre eldre familiemedlemmer og evt. søke i kirkebøker direkte. De fleste bibiloteker har lokale kirkebøker på mikrofilm (eller muligens på data nå i nyere tid). Ja, men tenkte at hvis jeg skal grave meg lenger bak, om jeg må bruke eldre folketellinger? Foreldrene til de jeg søkte opp kom jo opp, men ikke lenger bak enn det i den folketellingen.
LittleJ Skrevet 19. mai 2013 #51 Skrevet 19. mai 2013 På mamma sin side hadde vi faktisk for noen år siden masse om slekta vår og hadde slektsstevne med familie fra Amerika over og sånt =) Annet enn det har jeg lite spennende slekt egentlig =P
KaDust Skrevet 19. mai 2013 #52 Skrevet 19. mai 2013 Er du heldig, så er hun gravlagt på en kirkegård som er registrert hos DIS. Om du vet hvor hun bodde/døde, så kan du finne frem til lokale kirkegårder. Og deretter søke på navn. Da kan du se på dødsdatoen, og se om du finner en som stemmer. Når man søker på en og en kirkegård, så gir selv fornavn et begrenset antall treff. og siden du vet cirka når hun døde, så kan du jo elimenerie noen bare der. Jeg har en som sagt en tippoldefar som ingen vet noe særlig om, som jeg har slitt med å finne. Han brukte nemlig et annet navn enn dåpsnavnet, og har byttet etternavn. Men jeg klarte å finne ham på sidene til DIS, og med det korrekt fornavnet og fødselsdato, så blir han nok mulig å finne. Så det er mulig, selv med lite info. Hun bodde i Bergen, så det er jo ganske mange kirkegårder å gå igjennom. Hehe. Hun tok jo også navnet til oldefar så vil jo ikke finne ut av hvor hun kommer fra med mindre jeg finner pikenavnet. Det vet jeg med sikkerhet at ikke står på gravstøtta, men registerer de pikenavn i DIS? Eller er det veldig opp og ned?
Gjest Vampen Skrevet 19. mai 2013 #53 Skrevet 19. mai 2013 Ja, man kan få seg noen overraskelser. Jeg fant f.eks. ut at en bestefar aldeles ikke var født innenfor ekteskap slik jeg hele tiden har trodd. Deretter prøvde jeg å finne "slasken" som var hans egentlige far, men selv om "slaskens" navn var å finne i kirkeboka da bestefar ble døpt, så har han så langt vært umulig å finne. Navnet som står i kirkeboka eksisterer nemlig ikke i folketellingen. Har prøvd å resonnere meg fram til hvor han kan ha vært fra ved å bruke stedsnavndelen av navnet hans, men er jo håpløst å si noe sikkert. Gir imidlertid ikke opp, så før eller siden finner jeg kanskje noe som sender meg videre i jakten. Hahaha, jeg har akkurat samme problem! "Slasken" er umulig å finne, selv om han er navngitt i kirkeboka i forbindelse med dåp. Sammen med en merknad om at foreldrene er anmeldt for leiermål. Av pikens (morens) far, faktisk. :fniser: Med anmeldelser, kombinasjonen tjenestepike og gårdbruker og nesten 40 års aldersforskjell, så aner jeg hvorfor min tippoldefar snakket lite om bakgrunnen sin. Men jakten på "slasken" fortsetter. Det er en side vi ikke vet noe om, så den nøtta må jo knekkes.
Guybrush Skrevet 19. mai 2013 #54 Skrevet 19. mai 2013 Problemet et alle fødsler utenfor ekteskap og folk som bare stakk av. Da blir det endel krøll. Adopsjoner og "fedreløse barn" var dessverre skamfullt tidligere og mange løy/ødela papirer samt nektet å prate om det.
Cata Skrevet 19. mai 2013 #55 Skrevet 19. mai 2013 Ja, men tenkte at hvis jeg skal grave meg lenger bak, om jeg må bruke eldre folketellinger? Foreldrene til de jeg søkte opp kom jo opp, men ikke lenger bak enn det i den folketellingen. Ja, da må du bakover i tid. Jeg sliter fremdeles med den i 1910 så jeg har ikke fått jobbet meg lenger bakover. Tipper de blir noe mer unøyaktige også etterhvert, men det er jo på en måte litt av sjarmen.
Memoria Skrevet 19. mai 2013 #56 Skrevet 19. mai 2013 (endret) Jeg kan historien på morsiden av familien ganske godt. Slekta mi er opprinnelig fra Skottland og Irland. Vi havnet i Norge fordi han fra Skottland ble landsforvist (av uviss grunn) og sendt til Norge som straff, mens han fra Irland var fisker som forliste utenfor Lofoten. Han kom seg i land, fikk seg en handelsjobb i byen, ble forlovet med sjefens datter - men var utro med hushjelpen deres og satte barn på henne. Vi stammer fra dette bastard-barnet Haha! På farsiden tilhører vi Italia og er en del av en liten gruppe, blonde mennesker som fremdeles er bosatt der. Jeg tror min stamfar derfra var en frukt og grønnsakshandler eller noe. Endret 19. mai 2013 av Memoria
Gjest Vampen Skrevet 19. mai 2013 #57 Skrevet 19. mai 2013 Hun bodde i Bergen, så det er jo ganske mange kirkegårder å gå igjennom. Hehe. Hun tok jo også navnet til oldefar så vil jo ikke finne ut av hvor hun kommer fra med mindre jeg finner pikenavnet. Det vet jeg med sikkerhet at ikke står på gravstøtta, men registerer de pikenavn i DIS? Eller er det veldig opp og ned? Det varierer nok litt, DIS registrerer det som står på gravstøtta. Så min oldemor står oppført med både mannens navn, og pikenavn. Jeg ante ikke at hun hadde begge navn på støtta, men det hadde hun altså. Vet du sånn cirka når hun er født? For du kan søke i folketellingene med avgrensning på navn, feks fornavn, bosted og fødselsår. Jeg har funnet en del med sånne cirkaanslag.
Gjest Vampen Skrevet 19. mai 2013 #58 Skrevet 19. mai 2013 Problemet et alle fødsler utenfor ekteskap og folk som bare stakk av. Da blir det endel krøll. Adopsjoner og "fedreløse barn" var dessverre skamfullt tidligere og mange løy/ødela papirer samt nektet å prate om det. Jeg fant faktisk en av mine oppført som "pleiesønn" i en annen familie. Det blir vel en slags adopsjon. Og kirkebøker kan også ha på begge foreldrene til "uekte" barn, med merknader om at de er uekte, og eventuell syndestraff for foreldrene.
KaDust Skrevet 19. mai 2013 #59 Skrevet 19. mai 2013 Ja, da må du bakover i tid. Jeg sliter fremdeles med den i 1910 så jeg har ikke fått jobbet meg lenger bakover. Tipper de blir noe mer unøyaktige også etterhvert, men det er jo på en måte litt av sjarmen. De finnes ikke i de andre folketellingene. buhu
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #60 Skrevet 19. mai 2013 Jeg har Breivik i slekta.... Jeg vet ikke om jeg er i slekt med ABB, tør ikke så sjekke det ut nærmere i tilfellet det stemmer Anonym poster: 507100d6bb4b53b0f6e71db472552068
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå