Gå til innhold

For lite farsbidrag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2 barn på 11 og 13 år.

Jeg har en privat avtale med barnefaren om 3500 per måned, noe vi avtalte i fjor sommer. Jeg syntes dette var litt lite, men barnefaren ble da kjempesur og sa at han heller kunne hjelpe til med å kjøpe litt klær og utstyr til barna i tillegg. Jeg gikk da med på det for å unngå mer krangel.

Nå har det seg sånn at han ikke har kjøpt noe særlig, annet enn for eksempel en bukse i ny og ne. Jeg sjekket nå bidragskalkulatoren på nav for å se om han betaler omtrent "riktig" beløp siden jeg mistenker at han betaler for lite. Han tjener ca 1 mill i året, jeg ca 150000. Han har dem annenhver helg. Bidragskalkulatoren viser at han skal betale 8600 totalt! Altså betaler han 5000 for lite nå.

Jeg kvier meg veldig for å ta dette opp med han, siden jeg vet at han kommer til å bli kjempesur, og jeg vil gjerne ha en god tone mellom oss for å ha et godt samarbeid. Samtidig så er jo 5000 ekstra mye penger.

Noen tanker?

Anonym poster: b33196471a67026b3fc437aae7cf3455

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter barnebidrag.

Ta det via NAV så slipper du å snakke med han.

• Liker 7
Gjest Gjest
Skrevet

Forstår ikke at far kan reagere på 8600 i måneden når han tjener en million i året...

På den annen side trenger du vel ikke nødvendigvis hele summen. Hva med å si at du har prøvd bidragskalkulatoren og funnet 8600 der, og du kommer til å kreve fastsettelse av NAV med mindre dere kommer fram til en løsning sammen?

Dagen sum er helt klart for lav, så du bør kreve en endring.

Skrevet

Hvis du vil bevare en god tone, så glemmer du det. Ellers, så kan du sende inn en søknad gjennom NAV, å få det beregnet og innkrevd av dem. Det koster hver av dere ca 900 kr. Men, da får barna iallefall den summen som dem skal ha.

Skrevet

Jeg synes ikke hun skal glemme det. Om far underbetaler for å være knipen så er ikke det ok, og spesielt ikke siden han ikke holder avtalen om å hjelpe til med kleskjøp etc. Hadde han gjort det så hadde saken vært litt annerledes.

Tydelig at TS er konfliktsky, men det kommer hun ikke langt med. Send søknad via NAV. Da får han skjema i posten og må fylle ut med lønnsopplysninger og samværsklasse. NAV regner ut bidraget og krever det inn om du ønsker det.

Hvorfor skal du går runt og være "grei" når han driter i avtalen dere hadde og blir sur når du nevner det?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er nok konfliktsky. Og jeg innser at her blir det konflikt, men dette er tross penger som barna har krav på.

Jeg har tenkt på å ta det via NAV, men vet at han kommer til å eksplodere når han får papirene i posten. Jeg får bare "manne meg opp", og tenke at det er verdt å gå gjennom for barnas skyld.

TS

• Liker 1
Skrevet

Han får bare eksplodere. Men trøst deg med at det er det eneste han får gjort, og så vil det blåse over.

Om han vil la samarbeidet gå i vasken over barnebidrag så er han en idiot.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Og så kan du jobbe mer for å bedre din egen inntekt.

AnonymBruker
Skrevet

Ta det via Nav er mitt råd. Vi hadde og privat avtale, men far byttet jobb og tjener godt, samtidig som at han ville ha mindre samvær (ny dame og nye barn). Etter gjentatte ganger med samtaler om økt bidrag så orket jeg ikke mere og tok det via Nav. Far gikk fra å betale 2000kr i mnd til 4670kr i mnd.

Han ble hakkende sint, men da jeg sa til han at han må gjerne ha barnet mere og betale mindre så ble han stille.

Anonym poster: c2d5686beb19bf9e50fd07cfd5be0d21

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke det at han tjener godt grunn i seg selv til at han skal betale ekstra mye heller. Barna trenger det samme uavhengig om de har fattige eller rike foreldre, barnebidraget burde derfor ikke være spesielt avhengig av inntekt.

Nå har det seg sånn at han ikke har kjøpt noe særlig, annet enn for eksempel en bukse i ny og ne. Jeg sjekket nå bidragskalkulatoren på nav for å se om han betaler omtrent "riktig" beløp siden jeg mistenker at han betaler for lite. Han tjener ca 1 mill i året, jeg ca 150000. Han har dem annenhver helg. Bidragskalkulatoren viser at han skal betale 8600 totalt! Altså betaler han 5000 for lite nå.

Jeg kvier meg veldig for å ta dette opp med han, siden jeg vet at han kommer til å bli kjempesur, og jeg vil gjerne ha en god tone mellom oss for å ha et godt samarbeid. Samtidig så er jo 5000 ekstra mye penger.

Hvis han har dem annenhver helg og kjøper bla. en bukse i ny og ne så reduserer dette bidraget en del. Jeg synes 8600 da er for mye, og den er nok såpass høy fordi han tjener mye. Hva med å forsøke å møtes på midten?

Anonym poster: 729f8881b961abd7187529c205c9afbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet synes jeg far og mor burde avkreves omtrent det samme for barn. To barn koster imidlertid ikke 2x8600=17200/mnd +det du får fra staten i måneden for barna. Dette er en drøy sum.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

Be NAV fastsette bidraget; de regner ut et bidrag som er basert på både hans og din inntekt i tillegg til antall barn og deres alder osv. Du kan også søke om forskuddsbetaling fra NAV (dvs at NAV betaler deg for deretter å kreve bidragspliktig for penger). Det siste er lurt i tilfeller der bidragspliktig er dårlig på å betale til tiden (eller betale i det hele tatt).

Jeg får forresten ca 3900 kr i barnebidrag for mine to barn, regnet ut fra NAV.

Endret av Riskjeks
Skrevet

I utgangspunktet synes jeg far og mor burde avkreves omtrent det samme for barn. To barn koster imidlertid ikke 2x8600=17200/mnd +det du får fra staten i måneden for barna. Dette er en drøy sum.

Hun får 3500 kr for begge barna, og riktig sum er nok 8600 kr. (for begge).

Kostnad ved det å ha barn har NAV satt opp, og her er ikke alle utgifter tatt med. Dette tilfaller bostedsforelder å dekke.

"Syns er for mye" teller ikke, man bidrar etter evne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun får 3500 kr for begge barna, og riktig sum er nok 8600 kr. (for begge).

Kostnad ved det å ha barn har NAV satt opp, og her er ikke alle utgifter tatt med. Dette tilfaller bostedsforelder å dekke.

"Syns er for mye" teller ikke, man bidrar etter evne.

Siden når ble NAV feilfritt?

Og nei, jeg synes bare delvis man skal bidra etter evne. Greit at far kan betale noe mer siden han tjener mer, men i det øyeblikk at det blir så mye at mor kan lene seg tilbake på sin dårlige lønning og samtidig opprettholde sitt levesett så er det feil. Mener jeg.

• Liker 1
Skrevet

Siden når ble NAV feilfritt?

Og nei, jeg synes bare delvis man skal bidra etter evne. Greit at far kan betale noe mer siden han tjener mer, men i det øyeblikk at det blir så mye at mor kan lene seg tilbake på sin dårlige lønning og samtidig opprettholde sitt levesett så er det feil. Mener jeg.

Nei, NAV er ikke feilfritt, og i bidragssaker så krever de for lite!!

Men der har vi det, "mor kan opprettholde sitt levesett"! Igjen, det koster mer å ha barn enn det NAV regner med. Dvs. at det er ikke noe igjen til mor slik at hun kan opprettholde sitt levesett!!

Og det hadde vel vært helt i orden om det var far som ungene bodde hos, og mor som skulle slenge til dem småpenger??? Tror ikke det...

Gjest Riskjeks
Skrevet

Dessuten er det et BARNEbidrag, ikke et morsbidrag... Det er da en selvfølge at far skal bidra etter evne til forsørging av barna sine!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, NAV er ikke feilfritt, og i bidragssaker så krever de for lite!!

Men der har vi det, "mor kan opprettholde sitt levesett"! Igjen, det koster mer å ha barn enn det NAV regner med. Dvs. at det er ikke noe igjen til mor slik at hun kan opprettholde sitt levesett!!

Og det hadde vel vært helt i orden om det var far som ungene bodde hos, og mor som skulle slenge til dem småpenger??? Tror ikke det...

Det her er bare tull. Hvorfor er det en gjenganger her inne at de mødrene som lurer på hva de kan kreve av barnebidrag av far typisk tjener lite selv, mens far tjener mye? Kan det muligens tenkes at mor er en smule lat? Å i det hele tatt gå til NAV burde være et stort nederlag!

Selvfølgelig skal far betale. Men det skal mor også. Tjener hun for lite så får hun pent jobbe mer, og ikke sitte på et forum å syte. Gidder hun ikke tjene særlig mye selv, har hun ingen rett til å avkreve særlig mye av mannen heller. Satt på spissen selvsagt. For det koster å gå hjemme med barn, men det koster ikke så mye at man ikke kan jobbe ved siden av når barna er på skolen etc.

Ok, så er jeg litt negativ her, og det er ikke meningen. Men jeg kjenner etterhvert altfor mange virkelighetens eksempler på kvinner som har funnet ut at nesten ikke trenger jobbe lenger, for desto mindre de jobber desto mer kompenseres de i form av støtte fra barnefar. Sier ikke at TS er sånn, men det er nå iallefall grunnen til at jeg snakker hopen litt i mot her inne.

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det her er bare tull. Hvorfor er det en gjenganger her inne at de mødrene som lurer på hva de kan kreve av barnebidrag av far typisk tjener lite selv, mens far tjener mye? Kan det muligens tenkes at mor er en smule lat? Å i det hele tatt gå til NAV burde være et stort nederlag!

Selvfølgelig skal far betale. Men det skal mor også. Tjener hun for lite så får hun pent jobbe mer, og ikke sitte på et forum å syte. Gidder hun ikke tjene særlig mye selv, har hun ingen rett til å avkreve særlig mye av mannen heller. Satt på spissen selvsagt. For det koster å gå hjemme med barn, men det koster ikke så mye at man ikke kan jobbe ved siden av når barna er på skolen etc.

Ok, så er jeg litt negativ her, og det er ikke meningen. Men jeg kjenner etterhvert altfor mange virkelighetens eksempler på kvinner som har funnet ut at nesten ikke trenger jobbe lenger, for desto mindre de jobber desto mer kompenseres de i form av støtte fra barnefar. Sier ikke at TS er sånn, men det er nå iallefall grunnen til at jeg snakker hopen litt i mot her inne.

Et nederlag å gå til NAV? Å få NAV til å kalkulere bidrag er da helt normal, og noe de fleste (med litt vett i skolten) gjør.

Resten av innlegget er ikke verd å kommentere en gang....

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor fikk du to barn når du ikke har råd til å forsørge dem?

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Grunnen til at jeg har så lav inntekt er fordi jeg tar utdanning og jobber ca 30 % ved siden av. Jeg har ikke fått utdannet meg tidligere fordi vi startet tidlig med barn og jeg ble hjemme til minstebarnet var ca 2 år, mens mannen jobbet og bygget opp sin karriere.

Jeg klarer meg økonomisk nå, det er ikke det. Men skal ikke barna få nyte godene av at deres far har høy inntekt? De er også HANS barn og han har også økonomisk ansvar.

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...