Gå til innhold

Den store frustrasjonstråden!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, allergier kan man si fra om samtidig som man takker ja til invitasjonen! Hadde sikkert irritert meg over det jeg også.

Jg har ingen frustrsasjoner nå, tre uker før statusendring. Litt irritert på meg selv som ikke klarer å skjerpe matinntaket og øke trim, men det visste jeg jo egentlig fra før. Og kjolen passer, så bare å glede seg og like den kroppen man har :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min store frustrasjon er brudekjolen!!

For når jeg ikke har den på meg blir alt mulig galt i hodet mitt. Tenker på størrelsen på skjørtet, at det er så mye større enn jeg hadde tenkt og at mannen umulig kan stå ved siden av meg!? Tenker på at underskjørtet har to ringer i seg, og hvordan jeg da skal klare å finne noen måte å sitte fint i!? Tenker på at jeg egentlig liker helt andre typer kjoler, og en kort kommentar om at den ikke er typisk meg.. Tenker på at den er altfor dyr til å ikke bruke den eller bytte den ut..

Men jeg elsker den hver gang jeg har den på, så det er ikke det! Og jeg vet jo at man kan like flere kjoler. Men hvorfor skulle jeg da ha denne dyre som bare skaper problemer i tankene mine...

Jeg tror jeg må prøve den igjen om noen dager..

Skrevet

Min store frustrasjon er brudekjolen!!

For når jeg ikke har den på meg blir alt mulig galt i hodet mitt. Tenker på størrelsen på skjørtet, at det er så mye større enn jeg hadde tenkt og at mannen umulig kan stå ved siden av meg!? Tenker på at underskjørtet har to ringer i seg, og hvordan jeg da skal klare å finne noen måte å sitte fint i!? Tenker på at jeg egentlig liker helt andre typer kjoler, og en kort kommentar om at den ikke er typisk meg.. Tenker på at den er altfor dyr til å ikke bruke den eller bytte den ut..

Men jeg elsker den hver gang jeg har den på, så det er ikke det! Og jeg vet jo at man kan like flere kjoler. Men hvorfor skulle jeg da ha denne dyre som bare skaper problemer i tankene mine...

Jeg tror jeg må prøve den igjen om noen dager..

Har du bilde av deg selv i kjolen? Se på bildet hver gang du får disse tankene, så tipper jeg det hjelper. Ang underskjørtet så prøv deg frem foran et speil.

Jeg var 100% sikker på at jeg skulle ha kort kjole, og har endt opp med en lang. Tenker daglig på om jeg skal få den lagt opp, for elsker alt annet ved kjolen. Men det hjelper å se på bilder av kjolen for å huske hvorfor jeg kjøpte nettopp den. Den er mindre meg enn hva noen skulle trodd, så da får jeg være enda mer meg i valg av sko, smykker og hår tenker jeg...

Skrevet

Har du bilde av deg selv i kjolen? Se på bildet hver gang du får disse tankene, så tipper jeg det hjelper. Ang underskjørtet så prøv deg frem foran et speil.

Jeg var 100% sikker på at jeg skulle ha kort kjole, og har endt opp med en lang. Tenker daglig på om jeg skal få den lagt opp, for elsker alt annet ved kjolen. Men det hjelper å se på bilder av kjolen for å huske hvorfor jeg kjøpte nettopp den. Den er mindre meg enn hva noen skulle trodd, så da får jeg være enda mer meg i valg av sko, smykker og hår tenker jeg...

Har kun ett og på det er kjolen to størrelser for stor, heller ikke har jeg på samme underskjørt. Men kan godt tenke meg at det hjelper, får få tatt noen gode bilder neste gang den skal på :)

Det var godt å høre dine tanker om din kjole også :) Det spiller nok litt inn at kjolen er veldig anderledes enn hva jeg i utgangspunktet hadde tenkt og ville valgt, ut i fra bilder. Men det var jo en grunn til at jeg valgte kjolen - så jeg oppmuntrer meg selv til å holde fast på den tanken "det er noe med denne kjolen".

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Dette er ikke noe som har oppstått nylig, for da hadde det vært helt greit, men det er rett og slett noe mennesket ikke har husket opplyse om før nå. Jeg er en veldig hensynsfull person, så selvfølgelig skal vi ordne dette, men jeg merker det irriterer meg at det skjer så nært bryllupet. Under menyen skrev vi at vi ønsket beskjed om allergier og lignende, så jeg synes egentlig det burde ha kommet før.

Edit: Det blir så klart også laget egg og melkefrie kaker nå. Ikke bare egen middag.

Det er bare helt utrolig... At vedkommende ikke selv forstår at det er (u)lovlig sent å komme med dette nå!?! Ang middagen kunne vedkommende bare spist ekstra mye tilbehør. Ang kakene... Vel, har man ikke tenkt på dette før nå, så kunne man klart seg uten kaker!

Neida, jeg ville nok gjort som deg, men også irritert meg grenseløst over denne personen som ikke klarte å si ifra før om noe som tross alt er såpass viktig.

Har kun ett og på det er kjolen to størrelser for stor, heller ikke har jeg på samme underskjørt. Men kan godt tenke meg at det hjelper, får få tatt noen gode bilder neste gang den skal på :)

Det var godt å høre dine tanker om din kjole også :) Det spiller nok litt inn at kjolen er veldig anderledes enn hva jeg i utgangspunktet hadde tenkt og ville valgt, ut i fra bilder. Men det var jo en grunn til at jeg valgte kjolen - så jeg oppmuntrer meg selv til å holde fast på den tanken "det er noe med denne kjolen".

Tror vi er mange som har endt opp med en helt annen kjole enn vi trodde vi ville ha. Dermed er det heller ikke så rart at man tviler litt i blant, på om man har valgt feil. Jeg har også kjole som ikke er typisk meg, og som er veldig langt unna den typen kjole jeg så for meg i starten at jeg ville ha. Men jeg tror ingen av oss ville endt opp med å kjøpe vår kjole om vi ikke genuint følte at det var den rette kjolen, tross alt.

CathFoto har gode og fornuftige råd, så jeg ville hørt på henne ;)

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Thylacine
Skrevet (endret)

.

Endret av Thylacine
Skrevet (endret)

Kjenner meg igjen, kjolen jeg gikk for var akkurat den type kjole jeg IKKE skulle ha .. :P

Det er 1 mnd til bryllup, og vi har ikke toastmaster (trengs det?), meny, frisør/frisyre/makeup klart, dress/sko til han, kakebakere, plan for festen, alkohol, ingen papirer sendt inn, ikke fotograf, brudebuketten er ikke planlagt eller bestilt evt.

Føler dette blir langt fra det bryllupet jeg ønsket, med jeg som brud ikke har støtte fra noen som kan fortelle meg hvor begynne osv :( Det er nok det motsatte problemet av de av dere som har noen hengende over dere under planleggingen.

Skulle mer enn gjerne overlatt dette til noen :P

He he, det meste kan man ordne den siste måneden, men papirene bør dere sende med en eneste gang. Litt avhengig av hvor det er selvfølgelig, men jeg har inntrykk av at det går noen uker før man får de tilbake ferdig behandlet. Og man får rett og slett ikke gifte seg uten disse papirene.

Alt det andre som ikke er klart kan dere fint fikse på en måned. Ikke alle har toastmaster, så det er ikke nødvendig, men jeg tror det kan ta litt av skuldrene dine slik at du kan nyte selve festen, så har toastmasteren kontroll på kjøreplanen. Finn en av gjestene som er flinke til å prate for seg, gjerne litt morsom og som er litt strukturert, så styrer han/hun hele kvelden for dere. :-)

Hvis jeg blir stresset over mange ting som må gjøres setter jeg meg gjerne ned og lager en liste der jeg skriver opp alt. Så prioriterer jeg rekkefølgen mht hva som må gjøres først. Og så setter jeg strek over etterhvert som det er gjort. Kanskje det kan hjelpe deg?

Lykke til! :blomst:

Endret av Suzi
  • Liker 1
Skrevet

Tallulah: jeg kjenner meg så godt igjen! Kjolen har vært en stor frustrasjons-greie hos meg også, men jeg har gjort som CathFoto foreslår og har liggende et par fine bilder på mobilen. Det hjelper, for på disse bildene synes ikke det jeg har hengt meg litt oppi, dessuten så gløder jeg liksom på det ene bildet og da fokuserer jeg på det :) Og som du sier har du godfølelsen når du har kjolen på, så prøv å mane fram den + at du kan jo prøve kjolen igjen snart og ta noen bilder med bredt glis ;)

• Liker 2
Skrevet

Takk til både adriane og pusla også! Ord her inne hjelper faktisk en hel del bare det :) det er så fint å vite at vi er flere i samme båt! :)

Så må jeg (vi?) prøve å fokusere på det som er fint og bra, det viktigste for meg er tross alt at jeg får gifte meg med mannen!

Gjest Kiara!
Skrevet

Kjenner meg igjen, kjolen jeg gikk for var akkurat den type kjole jeg IKKE skulle ha .. :P

Det er 1 mnd til bryllup, og vi har ikke toastmaster (trengs det?), meny, frisør/frisyre/makeup klart, dress/sko til han, kakebakere, plan for festen, alkohol, ingen papirer sendt inn, ikke fotograf, brudebuketten er ikke planlagt eller bestilt evt.

Føler dette blir langt fra det bryllupet jeg ønsket, med jeg som brud ikke har støtte fra noen som kan fortelle meg hvor begynne osv :( Det er nok det motsatte problemet av de av dere som har noen hengende over dere under planleggingen.

Du bør begynne å slutte å stresse, å begynne å gjøre noe. Når det er sagt er vi nesten i samme situasjon siden det er enormt mye som skal gjøres den siste mnd. :klem:

Begynn med papirene, det ordner seg send en mail hvis du er usikker. Pass på at dere får avtalt en vielsesamtale også hvis det er den type vielse dere har valgt.

Velg en meny. Det er ikke noe hokus pokus så lenge det er god mat. Har lokalet avtale med en catering?

Men det viktigste er at du må snakke med de rundt deg om at de må engasjere seg. Et bryllup lar seg sjelden stable på beina uten noe hjelp fra noen. Er det en venninne som kan være interessert i slike ting? Allier deg med noen.

Og så kan det være lurt å legge en plan for dagen/uken, dette skal vi ha gjort idag. Slik må vi gjøre det eneste måten vi får ting gjort. Ting tar ikke så lang tid når dere først begynner å bestemme dere for ting. På vinmonopolet griper du tak i første og beste mann de hjelper dere med absolut alt av drikke innenfor budsjett! Blomster er ikke viktig før tidligst 14dager før. En god klipp hos en frisør kan gjøre underverker hvis du velger å gjøre det selv.

Sist men ikke minst vil jeg bare si at det er lov å bruke oss på bryllupsforumet, ingen av oss er perfekte, men vi er veldig gode på å støtte hverandre når det butter litt imot eller man ikke vet hvor man skal starte. Men allier deg med noen som er glad i bryllup i kretsen din også, trenger ikke være mamme eller forlover. :klem:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått betennelse i kneet! Svært dårlig timing med 1 mnd igjen! Skulle egentlig se etter sko i dag. Får se hva jeg får til, men sliter så med Å få bøyd beinet :/

Gjest Adriane
Skrevet (endret)

Man trenger ikke kalle vedkommende toastmaster, men det er en befrielse å overlate ansvaret for å holde styr på ting under middagen til noen andre. På den måten kan dere slappe av selv, og la vedkommende ta seg av alt :)

Vi mangler også fremdeles en del av tingene du nevner, men i ditt tilfelle vil jeg si at det er papirene som haster aller mest. Det er behandlingstid på slike papirer, og har dere mottatt prøvingsattesten innen vielsen, så har faktisk ikke vigsler lov til å vie dere. Så akkurat på den posten er det vel på sin plass å være litt stresset nå ;)

Neste post som kan by på utfordringer, litt an på hvor opptatt dere er av nettopp dette, er å finne en profesjonell fotograf som ikke allerede er booket. Hvis dere - som oss - er i overkant opptatt av kvaliteten på bildene, så haster også denne posten en del.

Men alt det andre er sånt som fint lar seg løse på en måned, så lenge man jobber strukturert. Som Suzi sier, skriv rett og slett opp en liste over alt som skal gjøres, stort og smått, og sett igang. Kryss ut underveis. Hank inn noen til å hjelpe deg - mor, søster, svigerinne, venninne - en eller to personer som kan tenke seg å bidra og hjelpe deg :) Dette går seg til!

Om jeg var i din situasjon, ville jeg satt opp følgende liste, i sånn noenlunde prioritert rekkefølge:

• Fylle ut, signere og sende inn papirer
  • Sende forespørsler til fotografer
  • Finne ut av meny og alkohol (her bør brudgommen også steppe inn)
  • Velge ut toastmaster/en som holder i trådene under middagen, og spør om vedkommende kan tenke seg oppgaven.
  • Frisør og makeup: først avgjøre om man gjør det selv, eller vil få hjelp. Deretter, hvis man vil ha hjelp, kontakte aktuelle frisører/makeupartister
  • Ta kontakt med aktuelle kakebakere og gjøre avtaler (mor, svigermor, svigerinner, søstre, venninner, tanter, bestemødre), samt kontakte konditor/hobbybaker ang bryllupskake (dersom dere skal ha det)
  • Plan for festen? Dersom dette inkluderer musikk osv, finn ut - i samarbeid med brudgommen - om det skal være liveband eller spotify/CD. Uansett hva valget faller på; deleger denne oppgaven til brudgommen ;)
  • Brudebukett, corsage, evt borddekorasjoner. Surf litt på nettet for inspirasjon, ta deretter kontakt med en lokal blomsterhandel :)
  • Brudgommens antrekk, sko etc = brudgommens eget ansvar.

Håper dette kan være til litt hjelp? :klemmer:

Men det viktigste er at du må snakke med de rundt deg om at de må engasjere seg. Et bryllup lar seg sjelden stable på beina uten noe hjelp fra noen. Er det en venninne som kan være interessert i slike ting? Allier deg med noen.

Og så kan det være lurt å legge en plan for dagen/uken, dette skal vi ha gjort idag. Slik må vi gjøre det eneste måten vi får ting gjort. Ting tar ikke så lang tid når dere først begynner å bestemme dere for ting.

Sist men ikke minst vil jeg bare si at det er lov å bruke oss på bryllupsforumet, ingen av oss er perfekte, men vi er veldig gode på å støtte hverandre når det butter litt imot eller man ikke vet hvor man skal starte. Men allier deg med noen som er glad i bryllup i kretsen din også, trenger ikke være mamme eller forlover. :klem:

Veldig enig med Kiara her - allier deg med noen i omgangskretsen som kan hjelpe deg - da vil alt føles lettere med én gang :) Og vi her på forumet hjelper deg som best vi kan, så bruk oss så mye du trenger! :jepp:

Jeg har fått betennelse i kneet! Svært dårlig timing med 1 mnd igjen! Skulle egentlig se etter sko i dag. Får se hva jeg får til, men sliter så med Å få bøyd beinet :/

Usj, det hørtes ikke noe godt ut, Fanteria! Håper du får hjelp, så betennelsen går tilbake i god tid før bryllupet :klem: God bedring!

Endret av Adriane
Skrevet

Jeg bor permanent i Australia (min kommende mann er australsk), vi skal gifte oss hjemme i Grimstad i August og hele bryllupet planlegges over email og vi reiser til Norge bare 1 uke foer den store dagen. Jeg har gjevnlig kontakt med hovmester paa hotellet og hun svarer paa alle spm og foresporsler innen et par dager. Hun fikser alt og er verdt hver eneste krone!

Jeg er ganske frustert over feks blomsterbutikk som ikke svarer paa email. Jeg foler at jeg maser paa dem naar jeg vil at de skal sende et bilde av eksempeloppsatts naar de tidligere har tidligere tilbyd seg aa gjore dette. Er ogsaa paa utkikk etter frisor og sminkor, men finner innen email adresser eller hjemmesider for noen av salongene. Kan sporre mamma om hjelp, men hun har ikke vart til frisor siden permamnet fremdeles var populeart tidlig paa nittitallet. Det har gaatt veldig bra aa ordne ting over internett, men blir litt smaastresset naar folk bruker lang tid paa aa svare.

Ettersom vi ikke har plass i kofferten til aa ta med gaver hjem til Australia, har vi onsket oss penger til bryllupsreisen. Har ikke faatt noen negative kommentarer paa det. Har heller ikke vart redd for aa sporre tanter og venner om tjenester som feks baking, toastmaster og hjelp til musikk. Alle har vaert positive til det.

Andre frustrasjoner er hotelles priser paa rodvin til 466 kr flasken (hvitvin og musserende nesten like dyrt), kake til 80 kr per kakestykke. Hjelp! Godt jeg bare skal gifte meg en gang.

Gjest Kiara!
Skrevet

Jeg bor permanent i Australia (min kommende mann er australsk), vi skal gifte oss hjemme i Grimstad i August og hele bryllupet planlegges over email og vi reiser til Norge bare 1 uke foer den store dagen. Jeg har gjevnlig kontakt med hovmester paa hotellet og hun svarer paa alle spm og foresporsler innen et par dager. Hun fikser alt og er verdt hver eneste krone!

Jeg er ganske frustert over feks blomsterbutikk som ikke svarer paa email. Jeg foler at jeg maser paa dem naar jeg vil at de skal sende et bilde av eksempeloppsatts naar de tidligere har tidligere tilbyd seg aa gjore dette. Er ogsaa paa utkikk etter frisor og sminkor, men finner innen email adresser eller hjemmesider for noen av salongene. Kan sporre mamma om hjelp, men hun har ikke vart til frisor siden permamnet fremdeles var populeart tidlig paa nittitallet. Det har gaatt veldig bra aa ordne ting over internett, men blir litt smaastresset naar folk bruker lang tid paa aa svare.

Ettersom vi ikke har plass i kofferten til aa ta med gaver hjem til Australia, har vi onsket oss penger til bryllupsreisen. Har ikke faatt noen negative kommentarer paa det. Har heller ikke vart redd for aa sporre tanter og venner om tjenester som feks baking, toastmaster og hjelp til musikk. Alle har vaert positive til det.

Andre frustrasjoner er hotelles priser paa rodvin til 466 kr flasken (hvitvin og musserende nesten like dyrt), kake til 80 kr per kakestykke. Hjelp! Godt jeg bare skal gifte meg en gang.

Finn deg en frilanser til hår og sminke, gjerne en som blogger de svarer kjapt på mail!

• Liker 1
Gjest Kiara!
Skrevet

Min største lettelse akkurat nå! Men som har vært min største frustrasjon siden fredag er at jeg og mamme er venner igjen.

*puh...*

Back on track igjen.

• Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

Skjønner godt frustrasjonene dine. Er det en mulighet at denne hovmesterdamen på hotellet kan hjelpe deg med blomster, frisør og sminkør også, i og med at deres situasjon er spesiell?

Alkohol er dessverre fryktelig dyrt her til lands ja, og spesielt på type hoteller og lignende. 80 kr pr kakestykke er virkelig helt vilt...! Her ville jeg kanskje foreslått frilanser/hobbybaker - de er det flust av, og jeg vil tro det blir billigere? (Forutsatt at dere ikke kjøpe kake på hotellet da)

Min største lettelse akkurat nå! Men som har vært min største frustrasjon siden fredag er at jeg og mamme er venner igjen.

*puh...*

Back on track igjen.

Det var godt å høre, Kiara :klem:

Skrevet

det som er frustrerer meg mest er svigerinnene mine som absolutt skal skrive sanger å styre i vei, for å ikke glemme at de prøver å få til selskapsleker *GRØSS* jeg hater slike ting

• Liker 1
Skrevet

Man får gjort mye på en mnd, men det er kjedelig å måtte gjøre alt alene. Hvor i landet holder du til? Kanskje vi har noen gode tips.

- Prioritet nummer en er papirene, send de inn i morgen.

- Toastmaster må man ikke ha, men er praktisk. Spør onkler/venner som ikke er redde for å snakke foran mange

- Kakebakere, send sms til tanter og venninner, de fleste sier ja. Som alternativ har Baker Hansen mange gode bestillingskaker som er gode. Se utvalg på hjemmesiden. Hobbybakere er et annet alternativ.

- Plan for festen: Sikkert noen her inne som kan dele en kjøreplan

- Alkohol får du hjelp til på Vinmonopolet

- Fotograf: Høysesong, men flere tar flere oppdrag pr dag. Hvor bor dere? Kanskje jeg har noen tips

- Brudebukett: Hør på Kiara, hun har peiling. I verste fall kan du kjøpe en bukett kvelden før eller plukke blomster, er jo perfekt tid for det nå.

Mine beste tips er:

- Skriv liste om hva som må gjøres og når

- Benytt bryllupsforumet for alt det er verdt

Skrevet (endret)

.

Endret av Thylacine
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...