Gå til innhold

Uansvarlige foreldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ikke å kuppe en annen tråd, lager jeg en ny!

Sitat: "Å ikke ha sertifikat med to barn synes jeg er uakseptabelt både med tanke på barnas trygghet/sikkerhet og frihet."

Er dette sant??

Vi har ikke lappen noen av oss, og 2 små barn. Vi kommer ALDRI til å få det heller, da vi ikke har råd, og mannen har en øyesykdom som gjør at han ikke får ta lappen...

Er vi da uansvarlige?? Og burde vi latt være å få barn pga dette?

Det er jo klart det er utrolig tungvindt og kjedelig uten, men når det ikke finnes annet alternativ, går det jo greit:)

Og for alle de pengene vi sparer på å ikke ha bil, kan vi ta en del taxi, hvis det er krise...

Anonym poster: 34c6b014a614042a8598576b1de7b4ae

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt greit.

Gjest Spiderpig
Skrevet

Syntes ikke det er uansvarlig nei. Litt upraktisk innimellom kanskje, men man har taxi eller ambulanse i nødsituasjoner. :)

• Liker 8
Skrevet

Jeg har lappen, men har nesten ikke kjørt siden jeg fikk den. Vi bodde så mange år i sentrum uten at det var nødvendig å bruke bil.

Nå har vi barn, og denne sommeren skal jeg øve meg opp. Det er enormt upraktisk noen ganger at jeg ikke kan kjøre, og det vil ikke bli enklere med årene.

Men uansvarlig synes jeg ikke det er. Jeg har fått reist til legevakt uten å ha lappen også, så det er jo ikke slik at man ikke kommer seg rundt.

Skrevet

Jeg syns det er uansvarlig, mest fordi dere ikke har skaffet penger/ og energi til å gjøre det. Når barna deres begynner på fotball/håndball vil dere bli avhengig av andre. Det samme om barnet skal i bursdag som ikke ligger i nærheten. (dette er bare eksempler)

Hvorfor ordnet dere ikke ting som førerkort og økonomi før dere fikk barn?

• Liker 12
Gjest Gjest
Skrevet

Herregud, dette er jo bare tull. Det er noen som mener at man skal være i konstant alarmberedskap når man har barn - man skal ikke drikke alkohol, alltid ha tilgang på bil, ikke være for langt unna sykehus osv. Man skal liksom sitte helt ytterst på stolen, klar til å sprette opp hvis ungen skulle vise en antydening til å miste balansen et øyeblikk. Jeg skjønner ikke hvordan foreldre med sånn katastrofetenking klarer å nye det å vøre foreldre.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns det er uansvarlig, mest fordi dere ikke har skaffet penger/ og energi til å gjøre det. Når barna deres begynner på fotball/håndball vil dere bli avhengig av andre. Det samme om barnet skal i bursdag som ikke ligger i nærheten. (dette er bare eksempler)

Det er ikke alle som bor der hvor det er mil i mellom husene, vet du. Jeg regner med at de som er avhengig av bil, har bil. Vi som bor i byen klarer oss som regel godt uten.
Skrevet

Lite konstruktivt spørsmål, for gjort er gjort. Øyesykdom er det lite å gjøre med, og jeg forstår godt at ikke alle har råd til å ta lappen. Man kan heldigvis klare seg ganske greit med kollektivtrafikk som regel.

• Liker 5
Skrevet

Lite konstruktivt spørsmål, for gjort er gjort. Øyesykdom er det lite å gjøre med, og jeg forstår godt at ikke alle har råd til å ta lappen. Man kan heldigvis klare seg ganske greit med kollektivtrafikk som regel.

Ikke råd til førerkort, men råd til barn... Eh...

• Liker 14
Gjest Gjest
Skrevet

Ikke råd til førerkort, men råd til barn... Eh...

Det er ikke bare førerkortet som koster, det koster å kjøpe og holde bil også. Du virker veldig trangsynt (et annet ord for dum).
Skrevet

Jeg syns det er helt greit. Kollektivtilbudene i byene er kjempefine - og det går an å sykle...

Gjest Gjest
Skrevet

.... Man kan heldigvis klare seg ganske greit med kollektivtrafikk som regel.

Er vi da uansvarlige?? Og burde vi latt være å få barn pga dette?

Det er jo klart det er utrolig tungvindt og kjedelig uten, men når det ikke finnes annet alternativ, går det jo greit:)

Og for alle de pengene vi sparer på å ikke ha bil, kan vi ta en del taxi, hvis det er krise...

Anonym poster: 34c6b014a614042a8598576b1de7b4ae

Hvis dere ikke bor i en by med godt utviklet kollektiv, bør dere tenke over om manglende sertifikat/bil fører til "belastninger" for folk rundt dere. Eksempelvis hvis andre foreldre må kjøre på deres barn e.l. Jeg har en i familien uten lappen, og det har gått utover meg og andre rundt denne personen. Derfor: Hvis det ikke går utover andre enn dere, ser jeg ikke noe problem. Hvis det derimot går utover andre, bør dere tenke godt over hva det egentlig innebærer, og helst forandre på det (enten ved å anskaffe dere sertifikat/bil eller bidra på "like mye" tilbake på andre måter).
Skrevet

Har aldri hørt noe så dumt! Man må ha lappen for bil for å kunne være en ansvarlig forelder? Tror det er mange ting som kommer høyere opp på lista.

Men, klart, hvis manglende sertifikat går hardt utover venner/familie, eller ungene ikke får være med på bursdager/aktiviteter pga det, da bør man kanskje revurdere. Men, i utgangspunktet bør det ikke komme inn under uansvarlig forelder.

• Liker 2
Skrevet

Nei,synes ikke det er uansvarlig. Er et av barna så syke at det er HELT krise,da ringer man jo etter ambulanse.Er det ikke så krise,da kan man ta taxi eller få naboer/familie/venner til å kjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke bor i en by med godt utviklet kollektiv, bør dere tenke over om manglende sertifikat/bil fører til "belastninger" for folk rundt dere. Eksempelvis hvis andre foreldre må kjøre på deres barn e.l. Jeg har en i familien uten lappen, og det har gått utover meg og andre rundt denne personen. Derfor: Hvis det ikke går utover andre enn dere, ser jeg ikke noe problem. Hvis det derimot går utover andre, bør dere tenke godt over hva det egentlig innebærer, og helst forandre på det (enten ved å anskaffe dere sertifikat/bil eller bidra på "like mye" tilbake på andre måter).

Dette har jeg opplevd mye.

Det å være den som likevel kjører....Hva med fordeling.

Jeg har et par venninner uten sertifikat og de blir absolutt en belastning for meg tidvis.De ser ikke verdien av min tid og min bil utover at jeg er lett tilgjengelig.

Her er det en time til legevakt og dårlige bussforbindelser.

I det man feks skal lete etter en ungdom som har stukket av på fest natt til 1. Mai er man sjanseløs her uten lappen.

Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae

• Liker 5
Gjest Marmot
Skrevet

Jeg har ikke førerkort, føler meg veldig lite uansvarlig av den grunn. Jeg bor 500 meter fra sykehus/legevakt, og 600 meter fra fastlegekontoret. Har riktignok bare ett barn, men jeg bor alene med ham, så antar det er likt som de som er to foreldre uten førerkort med to barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

JuliaLawless:

Da må man altså belaste andre som har sørget for seg...

Anonym poster: 1f0aa314f4c92c1f3d23b3e33123adae

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

.... eller få naboer/familie/venner til å kjøre.

Liker ikke en slik tankegangen (at det "uten forbehold" skal være greitt å få andre til å kjøre). Hvis folk ikke ser seg råd til sertifikat/bil, bør de tenke på at det ikke er sikkert at andre har råd eller tid til å kjøre på dem. Helt greitt for meg om andre ikke har sertifikat/bil, men man trenger ikke utnytte andre. Ikke vil man være en god rollemodell for barna heller, hvis slikt skal være helt i orden.
Skrevet

Liker ikke en slik tankegangen (at det "uten forbehold" skal være greitt å få andre til å kjøre). Hvis folk ikke ser seg råd til sertifikat/bil, bør de tenke på at det ikke er sikkert at andre har råd eller tid til å kjøre på dem. Helt greitt for meg om andre ikke har sertifikat/bil, men man trenger ikke utnytte andre. Ikke vil man være en god rollemodell for barna heller, hvis slikt skal være helt i orden.

Jeg mente hvis det er helt krise og man må på legevakten med barnet f.eks.IKKE om man skal i butikken,på trening og slike ting :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...