Gå til innhold

Frustrert pappa, økonomi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pappa til en gutt på 13 år. Mora hans har den daglige omsorgen mens jeg har samvær ca 30% av tida. Mor og jeg har hatt et svært vanskelig samarbeid den tida vi har vært fra hverandre. Vi er nå begge etablert på hver vår kant. Dessverre bunner mye av det vanskelige samarbeidet i det (alt) som har med økonomi å gjøre. Jeg betaler bidrag + at min ex forlanger at jeg skal dekke ALLE andre utgifter når han er hos meg. Hun har aldri sendt med gutten sin noe til samvær, alt han har hatt behov for har jeg måttet kjøpe inn. Hun veit at jeg ikke har hjerte til å nekte sønnen min noe og utnytter det fullt og helt. Nå er det snart tid for Norway cup igjen og jeg har fått beskjed av henne om at siden jeg kan tenke meg å være med han på NC denne gangen skal jeg betale alt det koster. Sønnen min sier at han må ha med seg flere sett med treningstøy og fotballsko så han har å bytte på. Jeg har ett sett her og har spurt mor om hun kan supplere med noe av det utstyret han har hos henne. Det vil hun IKKE. Alt gutten måtte trenge skal jeg kjøpe. Nå begynner jeg å bli kraftig lei av å skulle kjøpe alle mulige ting som gutten allerede har hos mor. Uansett hva jeg spør om sier hun nei og grensa mi er egentlig nådd for lengst! Så til dilemmaet: kan jeg være så "fæl" å si at hvis ikke hun kan bidra med noe av det utstyret sønnen vår trenger, har ikke jeg råd til å melde han på NC? Det føles helt pyton å skulle si nei til sønnen min, men det er sånn hun bruker han mot meg. Hva synes dere? Et sted må jeg sette ned foten jeg også. Hilsen sliten og frustrert pappa

Anonym poster: bd677333b76555b942901c8f23c4abc2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du si det, og det må du jo også. At du skal kjøpe flere par fotballsko fordi hun nekter å sende med de han har hos henne er jo helt latterlig. Dessuten er loven helt klar på at hun mottar bidrag og skal dermed holde barnet med nødvendig klær, sko og utstyr.

Anonym poster: d184993ad736ab43aebb5bb621b338ac

• Liker 16
Skrevet

Hvorfor der hun så vanskelig når det gjelder utstyr til fritidsaktivitet? Har hun erfaring med at slikt ikke kommer tilbake til der barnet bor?

Burte ikke være en grei sak så lenge slikt kommer i retur!

• Liker 1
Skrevet

Dette går jo veldig utover den stakkars gutten. Ikke bare blir han "bortskjemt" materielt sett, men han er en brikke i et spill!!

Kjør hardt mot hardt, og så godt du kan la gutten holdes utenfor. Dette er jo sykt, spør du meg.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du si det, og det må du jo også. At du skal kjøpe flere par fotballsko fordi hun nekter å sende med de han har hos henne er jo helt latterlig. Dessuten er loven helt klar på at hun mottar bidrag og skal dermed holde barnet med nødvendig klær, sko og utstyr.

Anonym poster: d184993ad736ab43aebb5bb621b338ac

TS her. Ja dette sier jeg til henne, og det samme sier nav. Jeg har bedt henne om å bli med til nav sånn at begge kan få høre det samme svaret - men det vil hun da heller ikke :-/

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor der hun så vanskelig når det gjelder utstyr til fritidsaktivitet? Har hun erfaring med at slikt ikke kommer tilbake til der barnet bor?

Nå er gutten også såpass gammel at han burde holde kontroll på noe av utstyret. Roter han vekk en sko hos moren eller faren, så er det da ikke de som har skylden.

(Da kan han spare opp til nytt, slik at han lærer isåfall å ta seg av tingene sine selv.)

Dette er grublerier da.

Anonym poster: b6075bc870f6dd7204d3135f6a4a7560

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Det er igrunn vanskelig med alt av utstyr. Det lille hun har sendt med har hun fått tilbake den dagen gutten skal tilbake til henne, både vasket og uten hull.

Skrevet

Er roten til hele konflikten at hun mener du bidrar med for lite?

Men nå er det jo sånn at bidragsmottaker er den av foreldrene som skal skaffe barnet det det trenger uansett hvor mye eller lite den andre forelderen bidrar til forsørgelsen.

Men dette står på NAV sine nettsider, så hvis hun bestrider dette får du ta med en utskrift.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun skal "låne bort" noe til meg må jeg på tro og ære love at jeg erstatter det dersom det skulle bli ødelagt eller vekke. Har ikke hørt noe om at gutten vår har noe ansvar her;-) Når det er sagt så er det faktisk svært sjelden at han roter bort tingene sine, til tross for at han er tenåring og i "teflonalderen" :fisk:

AnonymBruker
Skrevet

Kontormus: Ja, mesteparten dreier seg dessverre om det. Til og med når gutten skulle på juleball nektet hun meg "å låne dressen hans", ikke det at den passer til meg heller da;-) Det måtte jeg kjøpe sjøl.

• Liker 1
Skrevet

En 13-åring har ikke annet ansvar enn det vi tilegner dem. Men det er jo greit å kunne forvente at de klarer å holde styr på litt av det de eier. Har en selv som er helt håløs, og til tross for den samme prekenen hver eneste gang, så er det de samme tingene som til stadihet er borte. Nøkler f.eks. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært på NC flere ganger, og det holder fint med ett par fotballsko og overtrekkssett. Dette, samt flere sett treningsshortser og t-skjorter regner jeg med at han allerede har, og han er stor nok til å klare og pakke det med seg selv. Ikke la deg utnytte mer enn nødvendig. Bruk heller litt ekstra penger på han i NC-shopen på Ekebergsletta.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså. jeg ville dratt med mor til familievern kontoret! Der er det fagfolk som kjapt forteller henne at det er slike ting hun skal bidra med, da du betaler barnebidrag.

Jeg har en eks som oppfører seg på akkurat lik måte. Dvs, han betaler ikk barnebidrag og nekter plent å betale noe annet heller. Verken forsikring eller ny sykkel. Møkka folk som utnytter den andre parten.

Anonym poster: b0fa8181746d5727b285f79e9f5525aa

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Det er guttens ting, ikke morens. Det hjelper ikke, men slik er det.

Vil hun nekte gutten å reise om du ikke kjøper disse tingene?

• Liker 3
Skrevet

Kontormus: Ja, mesteparten dreier seg dessverre om det. Til og med når gutten skulle på juleball nektet hun meg "å låne dressen hans", ikke det at den passer til meg heller da;-) Det måtte jeg kjøpe sjøl.

Det er jo bare trist for det er gutten som får lide for det! Vi har hatt det litt slik vi også, men her har det vært far som ikke har villet at han skulle ta med seg ting som er kjøpt inn av far. F.eks. spillkonsoller.

Men i høst ble han konfirmert og far var den som tvilholdt på at vi skulle ha to konfirmasjoner, og siden gutten hadde ønsket seg bunad og fikk det av meg, fikk han bruke denne hos faren også. Det sparte far mye penger på, og etter det har det vært lettere.

Det handler i grunnen om å være rimelig, og ikke bare tenke kroner og øre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på NC flere ganger, og det holder fint med ett par fotballsko og overtrekkssett. Dette, samt flere sett treningsshortser og t-skjorter regner jeg med at han allerede har, og han er stor nok til å klare og pakke det med seg selv. Ikke la deg utnytte mer enn nødvendig. Bruk heller litt ekstra penger på han i NC-shopen på Ekebergsletta.

Nei, det er nettopp det som er. Hos meg har han en shorts, en genser og et par fotballsko fordi han kun er på trening en gang i uka når han er her. Han forteller selv at mora handler inn utstyr til han og at han har mer enn han trenger der. Dersom du mener at han sjøl skal pakke med disse tingene hadde det blitt et styr uten like. Dessverre vet gutten dette og tør ikke å ta med seg ting til oss som hører til hos henne.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare trist for det er gutten som får lide for det! Vi har hatt det litt slik vi også, men her har det vært far som ikke har villet at han skulle ta med seg ting som er kjøpt inn av far. F.eks. spillkonsoller.

Men i høst ble han konfirmert og far var den som tvilholdt på at vi skulle ha to konfirmasjoner, og siden gutten hadde ønsket seg bunad og fikk det av meg, fikk han bruke denne hos faren også. Det sparte far mye penger på, og etter det har det vært lettere.

Det handler i grunnen om å være rimelig, og ikke bare tenke kroner og øre.

Det er veldig vondt for gutten min og jeg ser at han lider av det. Han sier at det er ok for mora at han tar med seg ting herfra til henne, men ikke omvendt. Jeg tenker som så at det er GUTTEN min sine ting og at han må sjøl få bestemme om han vil ha det med seg til den andre. Konfirmasjonen tør jeg ikke tenke på engang:-/

Skrevet

Det er ikke hennes dress, det er guttens dress som du allerede har betalt sammen med moren. Du må nesten spørre om familievernkontoret kan kalle inn til megling?

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Når det gjelder fotballsko/utstyr så er det unødvendig med dobbelt sett.

Men for alt annet han måtte trenge hos deg, får du kjøpe selv.

Bidrag bidrar til å dekke livsopphold, ikke alt mulig annet.

Du skal fortsatt bidra med ting gutten trenger.

Det kan tyde på at mor er lei av du tror gutten er gratis for henne fordi du betaler bidrag. Eventuelt at hun tjener på det på noe hvis.

Du kan være helt sikker på at gutten deres koster henne mer penger enn det koster deg!

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Jeg betaler bidrag + at min ex forlanger at jeg skal dekke ALLE andre utgifter når han er hos

meg. Hilsen sliten og frustrert pappa

Vel, de4t skulle bare mangle at du skal dekke ekstra utgifter hvis det oppstår hos deg.

Endret av Gjest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...