Gå til innhold

Slutt på feriefri i skoletiden


Gjest Cevita

Anbefalte innlegg

Det som har blitt et problem på min skole, er at foreldrene bestiller sydenturer, og søker om fri etter at reisen er betalt. Hva gjør man da? Det er et dillemma rektor står i, og da er det enklest å godkjenne ferieturen selv om eleven hadde godt av å være i klasserommet i stedet.

Anonym poster: 7d3078a6020c40f42c933c03111367e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først: du som ikke får mer enn en uke ferie i skolens sommerferie: les ferieloven. Din arbeidsgiver skal sørge for at du får minst 3 uker sammenhengende i den perioden. Det er mange bedrifter med høysesong midt på sommeren som klarer dette aldeles utmerket.

Utover det støtter jeg fullt og helt trådstarter her. Det er selvfølgelig leit at man da går glipp sv billigere ferieturer til utlandet, men jeg stusser litt over at prisen på ferie er viktigere enn barnas fulle utbytte av skolen mens de går på den.

Når det gjelder den norske skolen: jeg synes at mye kan gjøres for å ta hensyn til at barn lærer på forskjellige måter og derfor trenger individuell undervisning for å nå sine læringsmål. Jeg tviler på at de som tar barna sine ut fra skolen er noen pedagogiske vidundere som gir barna fantatisk tilrettelagt undervisning i ferien. Så noe argument for å bryte med feriemønsteret til skolen er det ikke. Det er bare en dårlig unnskyldning for prisbevisste foreldre som ønsker å få sydenturen billigere.

Et eneste unntak fra dette med å ta barna ut av skolen må være hvis man skal på en lenger reise enn det ferien tillater - siden skolens sommerferie er på 2 måneder må vi snakke om ferie som er lenger enn det. Da vil jeg også anta at det vil være naturlig å melde barnet på undervisning dit man drar.

Og helt til slutt: er det ikke veldig egoistisk av voksne å ønske seg 1-2 uker ferie i varmere strøk der en har helt fri fra jobb, mens ens eget barn skal slave over lekser mens en er på tur? Hva med barnets rett til ferie og avkobling (jeg forutsetter selvsagt at barnet følger lekseplanen) sammen med sine foreldre, eller er det underordnet?

Kanskje du som bør lese ferieloven i stedet. Tre uker sammenhengende ja, men det er i periodan 1 juni til enten 1 eller 30 sept. Husker ikke det, men uansett så innebærer det at man kan få plasert ferien sin uten om skoleferien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp dro vi ikke til syden. Hadde jeg dårlige foreldre fordi jeg tilbrakte skoleferiene hos slekt og venner med hytter på fjell og ved sjø? Eller kunne det være at våre somre sammen med foreldre, onkler og tanter, fettere og kusiner, besteforeldre og venner var fantastisk fine og er fine minner?

Det var helt 100 % uaktuelt å ta oss barn ut av skolen utenom feriene og det var like utopisk å dra til syden.

Nå må jeg likevel si at det å ta ut barnet fra skolen en gang i hele dets skolepliktige alder for en sydentur er noe helt annet enn å ta dem ut regelmessig.

Nå hadde ikke jeg den luksusen av å ha familie eller venner med hytter. De fleste av mine somre var hjemme i leiligheten vår. Det er jo greit, men jeg er takknemlig for at vi hadde muligheten til å dra. Det hørtes ut som mange på KG er for priviligerte til å forstå sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

Nå hadde ikke jeg den luksusen av å ha familie eller venner med hytter. De fleste av mine somre var hjemme i leiligheten vår. Det er jo greit, men jeg er takknemlig for at vi hadde muligheten til å dra. Det hørtes ut som mange på KG er for priviligerte til å forstå sånt.

Stått opp med feil bein i dag?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: du som ikke får mer enn en uke ferie i skolens sommerferie: les ferieloven. Din arbeidsgiver skal sørge for at du får minst 3 uker sammenhengende i den perioden. Det er mange bedrifter med høysesong midt på sommeren som klarer dette aldeles utmerket.

Utover det støtter jeg fullt og helt trådstarter her. Det er selvfølgelig leit at man da går glipp sv billigere ferieturer til utlandet, men jeg stusser litt over at prisen på ferie er viktigere enn barnas fulle utbytte av skolen mens de går på den.

Når det gjelder den norske skolen: jeg synes at mye kan gjøres for å ta hensyn til at barn lærer på forskjellige måter og derfor trenger individuell undervisning for å nå sine læringsmål. Jeg tviler på at de som tar barna sine ut fra skolen er noen pedagogiske vidundere som gir barna fantatisk tilrettelagt undervisning i ferien. Så noe argument for å bryte med feriemønsteret til skolen er det ikke. Det er bare en dårlig unnskyldning for prisbevisste foreldre som ønsker å få sydenturen billigere.

Et eneste unntak fra dette med å ta barna ut av skolen må være hvis man skal på en lenger reise enn det ferien tillater - siden skolens sommerferie er på 2 måneder må vi snakke om ferie som er lenger enn det. Da vil jeg også anta at det vil være naturlig å melde barnet på undervisning dit man drar.

Og helt til slutt: er det ikke veldig egoistisk av voksne å ønske seg 1-2 uker ferie i varmere strøk der en har helt fri fra jobb, mens ens eget barn skal slave over lekser mens en er på tur? Hva med barnets rett til ferie og avkobling (jeg forutsetter selvsagt at barnet følger lekseplanen) sammen med sine foreldre, eller er det underordnet?

Ferieloven sikrer deg at du skal ha 3 ukers sommerferie sammenhengede mellom 1.juni og 30.september. Ergo kan arbeidsgiveren min faktisk nekte meg ferie i hele skoleferien hvis de ønsker det.

Tror du skal lese ferieloven litt bedre neste gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stått opp med feil bein i dag?

Nei. Jeg er bare lei av holdningen til mange på denne tråden. Det er vanskelig å ha dårlig økonomi og å være en forelder og ikke ha muligheten til å gi de mulighetene til barna sine, som majoriteten av norske barn har muligheten til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Og VING, STAR TOUR APOLLO + andre feriebyråer bør senke prisene i skoleferiene, da får alle sjansen til å reise. De reiser jo utenom skoleferien nettopp pga prisene.

Men barnehagene er dumme her, for der må ungene har 3 uker sammenhengende, men her ser vi flere og flere tar ferie gjerne i februar eller april. Så går ungene HELE sommeren i barnehagenm får kanskje en uke i august, den 4. uken. Foreldre glemmer faktisk at JULI er betalingsfri mnd i barnehagen, nettopp pga de skal ha 4 UKER ferie. Hvis alle skulle tatt ferie når det passet seg, så ville ikke personalet fått ferie på sommeren heller, og da blir det jo kaos i barnehagene. Hvem av de voksne vil ta 4 uker ferie i februar f.eks??? Nei, de må bare stramme inn. Ferietid er på sommeren, når skolen stenger. 8 uker har de å velge i, så skjønner ikke problemet het.

Anonym poster: 33b15d1d18b7445dd23673c26f5475db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

Nei. Jeg er bare lei av holdningen til mange på denne tråden. Det er vanskelig å ha dårlig økonomi og å være en forelder og ikke ha muligheten til å gi de mulighetene til barna sine, som majoriteten av norske barn har muligheten til å gjøre.

Selvfølgelig er det vanskelig å ha det trangt, men jeg er nå fortsatt blant dem som mener at det trenger ikke koste mye å kjærlighet, omtanke og koselige stunder med barna. Har man det trangt selv så burde man hvertfall fokusere på utdannelsen til barna, ha gode holdninger til skole og lekser og fokusere på at utdannelse (og gjerne høyere utdanning også) er noe man skal ha.

Det er ingen her som sier at det er feil å ta skolefri en uke i løpet av skolegangen, men man peker på andre måter man kan løse det på, selv når man har dårlig råd.

Det denne tråden handler om der derimot de som drar på ferie år etter år etter år i skoletiden fordi det er billig. Det er i de fleste (men ikke alle) en uting!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Jeg synes at det er kjempeflott at de strammer inn reglene! Håper de følger det der jeg jobber også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Og VING, STAR TOUR APOLLO + andre feriebyråer bør senke prisene i skoleferiene, da får alle sjansen til å reise. De reiser jo utenom skoleferien nettopp pga prisene.

Anonym poster: 33b15d1d18b7445dd23673c26f5475db

Det kan du si, men som i alt annet handler det om tilbud og etterspørsel. Stor etterspørsel og prisene øker, liten etterspørsel og prisene synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet for denne innstrammingen, jeg var selv lærer i mange år før jeg tilslutt måtte gi opp og bytte bransje.

Men for min del, med en mann som opprinnelig kommer fra helt andre siden av kloden, vil dette slå litt uheldig ut. Vi drar på ferie til min manns hjemland minst en gang i året, og siden landet ligger langt sør, er det vinteren som er det beste tidspunktet å reise dit på. Når det er sommer i Norge er det ofte bare 5 grader, regn og kaldt i min manns hjemland. Det sier seg dermed selv at det er mer fristende å reise dit når det er vinter i Norge og rundt 30 grader og sol i min manns land.

Vi har stort sett reist i forbindelse med vinterferien, juleferien eller påskeferien, og med noen dager ekstra fri, hatt 2-3 uker sammen med min manns familie. Det er såpass dyrt å reise dit, og reisen tar så lang tid, at å bli der kortere enn 2 uker blir ganske uaktuelt. Til nå har det vært uproblematisk å søke barna fri, men de er bare 9 og 11 år. Jeg og mannen har lange universitetsutdannelser, og har således ikke hatt noen problemer med å følge opp det faglige mens vi var på tur.

Jeg må si jeg faktisk synes det er litt trist, og på grensen til overstyring, dersom vi i fremtiden er nødt til å reise til kulde i den norske sommerferien istedenfor å kunne ta en forlenget vinter- eller juleferie i varmen.

Anonym poster: 2826b3b45a24dc0b71fbfb764ccb019d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet for denne innstrammingen, jeg var selv lærer i mange år før jeg tilslutt måtte gi opp og bytte bransje.

Men for min del, med en mann som opprinnelig kommer fra helt andre siden av kloden, vil dette slå litt uheldig ut. Vi drar på ferie til min manns hjemland minst en gang i året, og siden landet ligger langt sør, er det vinteren som er det beste tidspunktet å reise dit på. Når det er sommer i Norge er det ofte bare 5 grader, regn og kaldt i min manns hjemland. Det sier seg dermed selv at det er mer fristende å reise dit når det er vinter i Norge og rundt 30 grader og sol i min manns land.

Vi har stort sett reist i forbindelse med vinterferien, juleferien eller påskeferien, og med noen dager ekstra fri, hatt 2-3 uker sammen med min manns familie. Det er såpass dyrt å reise dit, og reisen tar så lang tid, at å bli der kortere enn 2 uker blir ganske uaktuelt. Til nå har det vært uproblematisk å søke barna fri, men de er bare 9 og 11 år. Jeg og mannen har lange universitetsutdannelser, og har således ikke hatt noen problemer med å følge opp det faglige mens vi var på tur.

Jeg må si jeg faktisk synes det er litt trist, og på grensen til overstyring, dersom vi i fremtiden er nødt til å reise til kulde i den norske sommerferien istedenfor å kunne ta en forlenget vinter- eller juleferie i varmen.

Anonym poster: 2826b3b45a24dc0b71fbfb764ccb019d

Og det understreker mitt poeng tidligere i tråden: det finnes alltid et unntak. Her bør det være likhet for loven, dvs at din situasjon ikke skal gi noen fordel framfor andre familier.

Anonym poster: 7d3078a6020c40f42c933c03111367e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

VG har i dag en artikkel om at Oslo kommune kommer fra høsten av til å stramme inn reglene på feriefri i skoletiden.

Det er jammen på tide, synes jeg! Håper andre kommuner følger etter.

Som lærer i barneskolen synes jeg det er flere problemer med ordningen slik den er i dag.

For det første er det jo foreldrenes ansvar å sørge for barnets undervisning når de er på ferie i skoletiden, men jeg føler at i de fleste tilfeller blir dette ikke gjort.

For det andre har jeg inntrykk av at det er de foreldrene som tar barna mest ut av skolen for å dra på ferie, er de foreldrene som kanskje har minst mulighet til å følge opp barna, og ofte er dette også barn som sliter med mye fravær og læringsvansker i utgangspunktet. Jeg har også inntrykket av at ofte er det disse foreldrene som drar på ferie da for å spare penger, fordi de kanskje ikke er så høytlønnet i utgangspunktet.

For det tredje synes jeg det er kjipt at jeg som lærer må gjøre mye ekstraarbeid i forhold til lekseplaner osv. som skal være med på ferieturen (da dette i utgangspunktet er foreldrenes ansvar). Hvis jeg skal være litt usakelig, så kunne jeg godt tenkt meg litt ekstra timebetaling fra foreldrene når jeg må sitte og planlegge ekstraopplegg når deres barn skal på ferie.

Men man må jo vise skjønn her også. Ingen tvil om at det er lærerikt for barna å bli tatt med på en eksotisk "oppdagelsestur" et par uker i løpet av skoleløpet. Problemet blir jo når foreldre tar ut barna flere uker år etter år etter år, spesielt hvis dette er barn med mye fravær og læringsvansker i utgangspunktet.

Hva mener du?

man skal da ikke trenge å få skoleundervisning i ferien?! Ferie er ferie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst bør skolene gå foran med et godt eksempel og faktisk HA undervisning i ukene før sommerferie og juleferie. Til og med før påskeferien nå så hadde ungene flere dager med "kos". Hva ER det med dette? Når til og med ungene sier fra at der er for mye sosing og sulling før sommerferien, så er det noe som er galt med SKOLEN.

Og frem til det er slutt på dette, så kommer jeg til å ta barna ut av skolen en ukes tid før sommerferien om det passer seg slik med reise.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst bør skolene gå foran med et godt eksempel og faktisk HA undervisning i ukene før sommerferie og juleferie. Til og med før påskeferien nå så hadde ungene flere dager med "kos". Hva ER det med dette? Når til og med ungene sier fra at der er for mye sosing og sulling før sommerferien, så er det noe som er galt med SKOLEN.

Og frem til det er slutt på dette, så kommer jeg til å ta barna ut av skolen en ukes tid før sommerferien om det passer seg slik med reise.

Det varierer nok fra skole til skole. Jeg har aldri hatt kosetime før en påskeferie. De har laget påskepynt de to timene de har Kunst&Håndverk hver uke.

Anonym poster: 7d3078a6020c40f42c933c03111367e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg banner i kjerka nå, men da bør dette gjelde alle også denne såkalte krompefamilien som vi har som tok barn ut av skolen i skoletiden.

Anonym poster: 046caaec677550c886b88bdb77d826cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Cevita

Uken før påske laget vi animasjonsfilmer av norske folkeeventyr i min klasse. Ungene hadde det utrolig morsomt og koste alle dagene, samtidig som de lærte så mye både fra meg og fra andre, at makan til læring skal man lete lenge etter. Både med tanke på manusskriving, storyboardlaging, digital kompetanse og ikke minst den sosiale kompetansen, samtidig som det hadde en svært positiv effekt på klassemiljøet.

Dagen før påskeferie hadde vi storslått "kino" hvor alle var stolte av det de hadde laget og koste seg med å se på hva andre hadde laget.

Er dette det dere tenker på som kos?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre må også innse at ikke alle har råd til sydenturer, at det bare er de med god økonomi så kan blåse vekk 40 000 kr på en to ukers til syden hele familien. Før i tiden godtok alle det og ferie i naturen var helt normalt. Men i dag tar folk opp dyre lån for å gjøre slik naboen gjør, eller vennene osv. Å reise på ferie med lånt penger kan da ikke være moro det heller? Vi har reist når vi vet vi har ekstra penger, f.eks skattepengene eller oppsparte penger gjennom året. Det er noe med holdingene også. I dag reiser jo uføre og navere lett til syden pga de tror de fortjener det, og sliter med gjelden i lang tid etter ferien.

Anonym poster: 33b15d1d18b7445dd23673c26f5475db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG hvor mange ``aleneforsørgere`` har ikke reist til syden alene uten barn, på statens regning. Mens barnefarn er hjemme og passer ungene så dama får kose seg på ferie alene. Og til nav sier de det er slutt...joda, lett å lyve til seg penger i dette landet,

Anonym poster: 33b15d1d18b7445dd23673c26f5475db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

man skal da ikke trenge å få skoleundervisning i ferien?! Ferie er ferie

Så lenge man legger opp ferien i de 175 dagene i årene hvor elevene allerede har skolefri, så er jeg helt enig med deg :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...