Gå til innhold

Slutt på feriefri i skoletiden


Gjest Cevita

Anbefalte innlegg

Gjest Cevita

VG har i dag en artikkel om at Oslo kommune kommer fra høsten av til å stramme inn reglene på feriefri i skoletiden.

Det er jammen på tide, synes jeg! Håper andre kommuner følger etter.

Som lærer i barneskolen synes jeg det er flere problemer med ordningen slik den er i dag.

For det første er det jo foreldrenes ansvar å sørge for barnets undervisning når de er på ferie i skoletiden, men jeg føler at i de fleste tilfeller blir dette ikke gjort.

For det andre har jeg inntrykk av at det er de foreldrene som tar barna mest ut av skolen for å dra på ferie, er de foreldrene som kanskje har minst mulighet til å følge opp barna, og ofte er dette også barn som sliter med mye fravær og læringsvansker i utgangspunktet. Jeg har også inntrykket av at ofte er det disse foreldrene som drar på ferie da for å spare penger, fordi de kanskje ikke er så høytlønnet i utgangspunktet.

For det tredje synes jeg det er kjipt at jeg som lærer må gjøre mye ekstraarbeid i forhold til lekseplaner osv. som skal være med på ferieturen (da dette i utgangspunktet er foreldrenes ansvar). Hvis jeg skal være litt usakelig, så kunne jeg godt tenkt meg litt ekstra timebetaling fra foreldrene når jeg må sitte og planlegge ekstraopplegg når deres barn skal på ferie.

Men man må jo vise skjønn her også. Ingen tvil om at det er lærerikt for barna å bli tatt med på en eksotisk "oppdagelsestur" et par uker i løpet av skoleløpet. Problemet blir jo når foreldre tar ut barna flere uker år etter år etter år, spesielt hvis dette er barn med mye fravær og læringsvansker i utgangspunktet.

Hva mener du?

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig.

Anonym poster: 2b9efca684cdd3bb398bb633d88a678b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill. Utdanningssystemet i Norge er nokså dårlig at et par dager fri fra skolen har ingen effekt på barnets læring. Lærere er ofte syke og da har man ufaglærte vikarer som er lærere.

Anonym poster: a1467d9afcebe9fb169227e43189c589

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på elever som har foreldre som ikke har høyt lønn og den eneste muligheten for å dra på ferie er når skolen har begynt og prisene har senket?

Anonym poster: a1467d9afcebe9fb169227e43189c589

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både for og imot. Det er et problem med foreldre som ikke følger opp barna og som kanskjd er typen til å dra på billige pakkereiser til "Syden". Samtidig finnes det også andre typer foreldre, og det blir litt synd for dem. Har ikke barn selv, men ville tenke at det er selvfølge at barna på tur gjør litt lekser og følger med på skolearbeid og at reisen skal ikke gå utover progresjon. Og da blir det synd at man blir begrenset, ikke alle steder som egner seg til turer akkurat på skoleferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cevita

Vær så snill. Utdanningssystemet i Norge er nokså dårlig at et par dager fri fra skolen har ingen effekt på barnets læring. Lærere er ofte syke og da har man ufaglærte vikarer som er lærere.

Anonym poster: a1467d9afcebe9fb169227e43189c589

Ja! La oss lære barna slike holdninger, det får jo hvertfall skolesystemet i riktig retning!

Ehm...

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

Har du tenkt på elever som har foreldre som ikke har høyt lønn og den eneste muligheten for å dra på ferie er når skolen har begynt og prisene har senket?

Anonym poster: a1467d9afcebe9fb169227e43189c589

Det har jeg! Utdanning er viktigere enn ferie mener nå jeg, også siterer jeg meg selv:

Men man må jo vise skjønn her også. Ingen tvil om at det er lærerikt for barna å bli tatt med på en eksotisk "oppdagelsestur" et par uker i løpet av skoleløpet. Problemet blir jo når foreldre tar ut barna flere uker år etter år etter år
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! La oss lære barna slike holdninger, det får jo hvertfall skolesystemet i riktig retning!

Ehm...

La oss utdanne bedre lærere først, kanskje. Det er viktigere. Det er ikke rart at man blir skolelei med dette tafatte utdanningssystemet i Norge. Altfor dårlig for å være verdens rikeste land.

Anonym poster: a1467d9afcebe9fb169227e43189c589

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg! Utdanning er viktigere enn ferie mener nå jeg, også siterer jeg meg selv:

Hvor mye tror du de går glipp av hvis de tar en ferie på 1 uke? Ikke mye, spør du meg. En annen løsning kan være at elever som har tatt ferie i midten av skoletiden må ta igjen den tiden på sommerskolen.

Anonym poster: a1467d9afcebe9fb169227e43189c589

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss utdanne bedre lærere først, kanskje. Det er viktigere. Det er ikke rart at man blir skolelei med dette tafatte utdanningssystemet i Norge. Altfor dårlig for å være verdens rikeste land.

Anonym poster: a1467d9afcebe9fb169227e43189c589

Da håper jeg du søker deg inn på lærerskolen til høsten! Det er dessverre altfor mange som klager på skolen som aldri har jobbet der i en lengre periode. Jeg er selv 35 år, jobbet i skolen i 8 år, og takker for meg til sommeren. Dette rotteracet orker jeg ikke lenger. Jeg vil ha et liv ved siden av jobben min,

Anonym poster: 7d3078a6020c40f42c933c03111367e2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beano

Utdanning er viktig, men jeg syntes ikke at elever med foreldre med dårlig økonomi skal bli straffet og ikke ha muligheten til å dra på ferie. Som AB nevnte; elever som tar seg fri i midten av skoletiden, burde bli tvunget til å ta igjen den tiden på sommerskolen. Enkelt og greit. Begge parter vinner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg du søker deg inn på lærerskolen til høsten! Det er dessverre altfor mange som klager på skolen som aldri har jobbet der i en lengre periode. Jeg er selv 35 år, jobbet i skolen i 8 år, og takker for meg til sommeren. Dette rotteracet orker jeg ikke lenger. Jeg vil ha et liv ved siden av jobben min,

Anonym poster: 7d3078a6020c40f42c933c03111367e2

Nei takk. Jeg liker ikke å jobbe med barn. At du vil ha et liv ved siden av jobben forstår jeg og ja det er krevende å være en lærerer, men altfor mange dårlige lærere og mangel på disiplin i norske skoler.

Anonym poster: a1467d9afcebe9fb169227e43189c589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye som skjer i løpet av en skoleuke, så jo, de går glipp av mye læring. Bli med inn i mitt og mine kollegaers klasserom, så skal du få se :) Det er typsik folk med ovenfra-og-ned-holdning som kommer med slike argumenter.

Anonym poster: 7d3078a6020c40f42c933c03111367e2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolesystemet i Norge er ubrukelig i første omgang, men jeg er litt todelt på akkurat denne biten.

I enkelte yrkesgrupper er det ikke mulighet for alle med barn å ta ferie i skolens sommerferie pga høysesong. Blandt annet på min arbeidsplass er vi i år 2 stk som ikke får mer enn 1 uke i skolens ferie og vi har begge barn. Ellers har jeg bare fri noen dager nå i påsken, jeg jobbet jul og vinterferie, jeg får fri i høstferien og jula er jo igjen min.

Jeg skjønner at folk i slike situasjoner utvider høstferien f.eks med en ekstra uke.

De burde heller se på mulighetene for å fjerne "fellesferien" og ha todelt ferie. Slik blir ikke belastningen for turistnæringen så stor at vi som jobber innenfor disse bransjene også har lik mulighet til ferie innenfor skolenes ferie.

Jeg tok selv barna ut fra skolen 1 gang for 2 år siden i 5 dager for å reise til London. Vi fikk tilsendt ukeplan og gjorde den i løpet av helga før vi dro. De gikk da i 5 og 4 klasse, og det var den ene gangen det ble gjort. Har ikke ett snev av dårlig samvittighet for det heller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss utdanne bedre lærere først, kanskje. Det er viktigere. Det er ikke rart at man blir skolelei med dette tafatte utdanningssystemet i Norge. Altfor dårlig for å være verdens rikeste land.

Anonym poster: a1467d9afcebe9fb169227e43189c589

Ja, la oss for all del vente på "bedre lærere", send alle ungene til syden i mellomtiden. (Flagg her)

Hvorfor er det viktig å ta med familien til syden egentlig? Hva skjedde med fjelltur på sommeren, campingferie og å besøke bestemor eller tante? Hvorfor skal man dra på "billige" turer (turen koster kanskje "ingen ting", men så kommer alle utgiftene underveis)? Hva oppnår man egentlig? Å

Anonym poster: 11caa613ef3075df24379b17cadd681e

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har selv reist på ferie utenom sommeren flere ganger, da ungene var mindre. Ikke noe problem, er min påstand! Men vi har alltid fulgt opp med lekser, oppdatert oss på fronter, lastet ned oppgaver og besvart, og arbeidet oss gjennom ukeplanen (dog noen ganger med annen fart eller annet innhold).

Feks har våre unger vært i tempel, lært andre religioners tradisjoner i forhold til mange livshendelser (kremasjon med hinduistisk innhold, omskjæring), de har lært engelsk flytende allerede som små, i tillegg enkel bruk av andre språk. De har lært matematikk, valuta, omregning. De har lært om fattigdom, kultur, verdier, enkel kunnskap om verdensøkonomi. De har delvis bodd og "jobbet" med andre mennesker fra andre kulturer, og fått en økt forståelse for hva som er viktig i livet og verden.

De må legges til at vi knapt har vært på vanlig "sydentur", men gjort andre reiser og opplevelser (kall det gjerne "dannelsesreiser", jf kronprinsparet). Tilsammen har nok våre unger vært borte bortimot et skoleår, men jeg er helt sikker på at de har fått inn MYE MER enn det de ville fått på skolebenken!

Anonym poster: 2c27eb8178a37fd4f412a15448fca9c9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolesystemet i Norge er ubrukelig i første omgang, men jeg er litt todelt på akkurat denne biten.

I enkelte yrkesgrupper er det ikke mulighet for alle med barn å ta ferie i skolens sommerferie pga høysesong. Blandt annet på min arbeidsplass er vi i år 2 stk som ikke får mer enn 1 uke i skolens ferie og vi har begge barn. Ellers har jeg bare fri noen dager nå i påsken, jeg jobbet jul og vinterferie, jeg får fri i høstferien og jula er jo igjen min.

Jeg skjønner at folk i slike situasjoner utvider høstferien f.eks med en ekstra uke.

De burde heller se på mulighetene for å fjerne "fellesferien" og ha todelt ferie. Slik blir ikke belastningen for turistnæringen så stor at vi som jobber innenfor disse bransjene også har lik mulighet til ferie innenfor skolenes ferie.

Jeg tok selv barna ut fra skolen 1 gang for 2 år siden i 5 dager for å reise til London. Vi fikk tilsendt ukeplan og gjorde den i løpet av helga før vi dro. De gikk da i 5 og 4 klasse, og det var den ene gangen det ble gjort. Har ikke ett snev av dårlig samvittighet for det heller.

Men da er jo du et unntak? Hva med de som tar ut barna i dagesvis fordi ferien var billig, syns at lekser er noe herk og i tillegg IKKE har dårlig samvittighet for at de fratar barnet læring og i tillegg gir en ekstra belastning til læreren og resten av klassen?

Anonym poster: 11caa613ef3075df24379b17cadd681e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss utdanne bedre lærere først, kanskje. Det er viktigere. Det er ikke rart at man blir skolelei med dette tafatte utdanningssystemet i Norge. Altfor dårlig for å være verdens rikeste land.

Anonym poster: a1467d9afcebe9fb169227e43189c589

Helt enig. Skyld på foreldrene liksom. Herregud.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det i mange tilfeller vil være et unntak. Et klassisk eksempel er jo skilte barn, og dine/mine/våre barn som skal ha ferie samtidig og i partners samværsuke. Det vil alltid være et smutthull for flere familier.

Anonym poster: 7d3078a6020c40f42c933c03111367e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...