Gå til innhold

Bergen eller Oslo - Hvor er det best å bo?


Gjest JakeGreen

Anbefalte innlegg

Dessuten kommer mesteparten av nedbøren i vintermånedene som snø i Oslo, noe jeg personlig syns er betydelig mer behagelig enn pissregn og 3 grader. Men det er nå smak og behag, det ser jeg.

Ifjor var sommeren deres mye mer regnfull enn vår, men det er nå smak og behag, det ser jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gunfreak

Ifjor var sommeren deres mye mer regnfull enn vår, men det er nå smak og behag, det ser jeg og.

1 sommer vs 3000, dere hadde super flaks i fjord, dere må leve på den sommeren noen hundre nå. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier Bergen, men jeg er derifra. Har bodd i Oslo i kortere perioder av gangen og har jobbet der. Har også slektninger som bor der som jeg besøker ofte. Syns ikke Oslo er noe særlig pent til å være en hovedstad og det føles veldig utrygt der på en måte, men slik er det vel i mange store byer. Jeg har alltid følt meg litt stresset når jeg går gjennom Oslo av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 sommer vs 3000, dere hadde super flaks i fjord, dere må leve på den sommeren noen hundre nå. :fnise:

*riste på hodet*

Dere er selvsagt klar over at været i Bergen på langt nær er så ille som folk skal ha det til, og at det dessuten har vært aldeles glimrende nå i det siste?

Anonym poster: 3a88b5d4db1e2d5bd83cf93b21f719f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

*riste på hodet*

Dere er selvsagt klar over at været i Bergen på langt nær er så ille som folk skal ha det til, og at det dessuten har vært aldeles glimrende nå i det siste?

Anonym poster: 3a88b5d4db1e2d5bd83cf93b21f719f6

Altså dette er en kamp til døden mellom bergen og Oslo, vi bryr oss ikke om slike fille ting som fakta her, her skal alt gå på generaliseringer og myter.

Endret av Gunfreak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest JakeGreen

Å diskutere vær er vel ganske meningsløst når statistikk raskt kan avklare dette?

Å ta frem ett enkelt år er selvsagt meningsløst og ikke statistisk signifikant.

Jeg er for lat til å gjøre noe research akkurat nå og bryr meg vel egentlig ikke så mye om det, men jeg er opprinnelig fra Vestlandet og kan fortelle at forskjellen på klima og nedbør er svært markant fra Oslo og mitt hjemsted. Jeg har sett statistikk som sammenligner hjemstedet mitt med Oslo og svaret var ganske tydelig. I Oslo kan det gå uker og kanskje til og med måneder med null til svært lite nedbør. Lykke til med det på Vestlandet.

Heldigvis er jeg egentlig glad i regn, så det er ikke noe problem for min del.

Men hvordan er Bergen i forhold til persiske jenter? Frykter for at jeg ikke får realisert mine fantasier på det området før sommeren. Så en ultrapen persisk jente på treningssenteret i dag. Hun smilte til meg, men hun var der enten sammen med samboeren eller broren sin, så jeg gjorde ikke noe mer etter forrige episode.

:)

Endret av JakeGreen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ofte persisk utseende jenter, jeg, både i byen og rundt omkring i bydelene. Smellvakre, stoppet faktisk en opp for å komplimentere henne. Hun så rart på meg og nå har jeg vel rykte på meg som hun derre creepy traktorlesba. :fnise:

Anonym poster: 3a88b5d4db1e2d5bd83cf93b21f719f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Jeg har ikke noe imot regnet, kanskje jeg bare er en ekte bergenser?? Heller regn enn ingenting. Regn er stemningsfullt. Dessuten gir regnet meg god samvittighet til å sitte inne. Jeg har bodd i nærheten av Oslo, og det var overskyet hver dag, føltes som å befinne seg i gufne Russland, ikke minst var det beinkaldt, holdte på å fryse leddene mine ute av drift. Østlendinger som stadig dro spøker om det våte klimaet i Bergen man må smile stivt til, med mindre man vil bli anklaget for å ikke eie humor, da. Nei, liker Oslo, men synes vel mange er litt distanserte. Tror egentlig Oslobuarane er mer flokkdyr enn den jevne bergenseren, her liker vi bedre å inkludere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig denne diskjonen er litt meningsløs når det er bergensere og Oslo folk som svarer.

Det er bedre at folk som er fra andre steder, men som har bodd begge steder kommer med sine erfaringer.

Anonym poster: eebe2fdf670fc4582b158738eeb2155d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Jeg ser ofte persisk utseende jenter, jeg, både i byen og rundt omkring i bydelene. Smellvakre, stoppet faktisk en opp for å komplimentere henne. Hun så rart på meg og nå har jeg vel rykte på meg som hun derre creepy traktorlesba. :fnise:

Anonym poster: 3a88b5d4db1e2d5bd83cf93b21f719f6

Er vi i Bergen nå eller? :)

Jeg syns egentlig denne diskjonen er litt meningsløs når det er bergensere og Oslo folk som svarer.

Det er bedre at folk som er fra andre steder, men som har bodd begge steder kommer med sine erfaringer.

Anonym poster: eebe2fdf670fc4582b158738eeb2155d

I en ideell verden, ja. Men alle synspunkt er velkomne.

Forøvrig føler jeg at veldig mange "turister" forhåndsdømmer Oslo og har inntrykk av den som en kald og utrivelig by. Jeg skjønner litt hvorfor og det er mulig mange har et dårlig inntrykk gjennom media, men jeg kjenner meg ikke igjen. Oslo er en trivelig by å bo i, men det er mulig Bergen står for tur for min del.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje berre det, men Vestlandet vert rekna som den desidert finaste stacen i heile verden av internasjonale reiseekspertar, men trur du austlendingar tek turen over til oss når dei har høve til det? Nei, slett ikkje. Dei berre snakkar om den såkalla skjærgarden på Sørlandet, som om internasjonale turistar bryr om holmar og skjær. '

Mest alle, eg trur over 90 %, av dei eg kjenner frå oppveksten har valt å studere her på Vestlandet. Skal tru kvifor? Austlendingar er heilt anna folkeslag, dei oppfattar verda på ein annan måte. Her vest er samfunna egalitært, vi gjer ikkje skilnad på reinhaldarar og fiskebåtsreiarar. Vi møtest alle på like fot i bygdehus og bedehus. På skulen lærte eg om dei tre R-ane ein skulle kjempa mot: Rus, rock og riksmål, i tillegg kjem eg i hug at rektor åtvare i sterke ordelag om at ein helst ikkje skulle take heim ein austlending for før ein visste ord av det hadde han teke pengane dine.

Altså er heilt klårt at Bergen er den beste byen å bu for oss vestlendingar, austlendingane kan halda seg vekke frå den, dei er ikkje velkomne.

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

Men kvifor flytta du til Bergen då i det heile teke? Om du har gifta deg inn i ein vestlandsfamilie er det nok lettare å verta akseptert (sjølv om vestlendingar har ein tendens til å gifta seg med einannan).

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

Men det påverkar måten ein pratar og ter seg på. Mange vestlendingar taklar ikkje austlandsdialekten av di den verkar påtatt/"baretimen for det minste aktig", vi har jo alle leika "mor, far og unge" der vi snakkar "pent" då vi var ungar. Difor er kanskje vanskeleg å take austlendingar seriøst.

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

Jeg er fra Oslo og har flyttet til utlandet. Kunne ikke tenke meg å flytte tilbake til Oslo. Synes byen mangler skikkelig kulturliv, arkitektur og mennesker med stil. Folk er utrolig pretensiøse og homogene. Derfor har jeg tenkt at jeg vil heller flytte til Bergen hvis jeg skal flytte tilbake til Norge. Men innlegg som de over får meg til å tenke at de jo er en gjeng innavlede idioter som tror de er verdens navle der. Så Norge kan fortsette å være et lite viktig hjørne av verden fullt av viktigperer uten dannelse.

Anonym poster: cb0374fc4751ecbdcb58c8f2f67f8cf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier Bergen, men jeg er derifra. Har bodd i Oslo i kortere perioder av gangen og har jobbet der. Har også slektninger som bor der som jeg besøker ofte. Syns ikke Oslo er noe særlig pent til å være en hovedstad og det føles veldig utrygt der på en måte, men slik er det vel i mange store byer. Jeg har alltid følt meg litt stresset når jeg går gjennom Oslo av en eller annen grunn.

Jeg må le når jeg leser sånne tåpelige uttalelser, Utrygg og stor by? Ta den en tur til London eller new York du, så skal vi se hva du sier om Oslo etter det..

Anonym poster: 964afd7f459d3545972c110cbddcad19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le når jeg leser sånne tåpelige uttalelser, Utrygg og stor by? Ta den en tur til London eller new York du, så skal vi se hva du sier om Oslo etter det..

Anonym poster: 964afd7f459d3545972c110cbddcad19

Det er mange storbyer som er tryggere enn Oslo.

Anonym poster: cb0374fc4751ecbdcb58c8f2f67f8cf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le når jeg leser sånne tåpelige uttalelser, Utrygg og stor by? Ta den en tur til London eller new York du, så skal vi se hva du sier om Oslo etter det..

Anonym poster: 964afd7f459d3545972c110cbddcad19

Er nok en grunn for at jeg ikke tar turen til London selv om min mormor har vokst opp der :P Kjæresten min er fra Amsterdam og jeg bor i Polen i en by på størrelse med Oslo og jeg føler meg tryggere her i Polen. Er ofte i Berlin og føler meg tryggere der også. Var det ikke mye snakk om at det ikke var så lurt for kvinner å gå alene i Oslo om kveldene? Nå høres jeg kanskje litt fordomsfull ut nå. Men Oslo er vel så forskjellig på mange måter fra Bergen hvor jeg har vokst opp. Husker bare at jeg følte meg litt paranoid da jeg gikk rundt i noen av gatene i Oslo. Vanskelig å forklare hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er nok en grunn for at jeg ikke tar turen til London selv om min mormor har vokst opp der :P Kjæresten min er fra Amsterdam og jeg bor i Polen i en by på størrelse med Oslo og jeg føler meg tryggere her i Polen. Er ofte i Berlin og føler meg tryggere der også. Var det ikke mye snakk om at det ikke var så lurt for kvinner å gå alene i Oslo om kveldene? Nå høres jeg kanskje litt fordomsfull ut nå. Men Oslo er vel så forskjellig på mange måter fra Bergen hvor jeg har vokst opp. Husker bare at jeg følte meg litt paranoid da jeg gikk rundt i noen av gatene i Oslo. Vanskelig å forklare hvorfor.

Jeg er oppvokst i Oslo. På "slum sia". Jeg har aldri følt meg utrygg. Syns ikke Oslo finnes skummelt. Men jeg er oppvokst med normene her, og kjenner byens rytme. Klarer ikke helt å se det utenfra fordi for meg er Oslo "lille Oslo, byen min".

Miljøet innad i byen blant oss som har vokst opp her er heller ikke så stort, og det er ikke langt fra "alle kjenner alle", derfor klarer jeg heller ikke tenke på Oslo som stor og skummel.

Det eneste jeg noen gang har vært redd for her, er jente gjenger da jeg var i 14års alderen.

Anonym poster: eebe2fdf670fc4582b158738eeb2155d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Izabella

Har bodd begge steder, holder en knapp på Oslo. Jeg hadde et veldig fint studieår i Bergen, men markedet for deltidsjobber og kulturelle arrangementet var bertrsktrlig mindre enn i Oslo. Studiemiljøet var bedre i Bergen og byen er helt klart finere. Vakre fjell og natur for de som liker det. Jeg er ganske urban av natur og trives bedre i Oslo. Større utvalg av kafeer, spisesteder og kulturelle arrangementer her og ikke minst flere arbeidsplasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen <3

Flyttet hit for halvannet år siden, and I luuuvs it^^

Anonym poster: 4695631df7a22290c0391fd556b27208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange storbyer som er tryggere enn Oslo.

Anonym poster: cb0374fc4751ecbdcb58c8f2f67f8cf8

Eksempel?

Endret av langbein86
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...