Gå til innhold

Bergen eller Oslo - Hvor er det best å bo?


Gjest JakeGreen

Anbefalte innlegg

Jeg syns egentlig dette vitner om hvorfor Oslo er bedre enn Bergen. Oslo folk er ikke så trangsynte og mer positive til andre. Også til bergensere.

Syns sånne innlegg er triste. Vær litt vennlig...

Anonym poster: eebe2fdf670fc4582b158738eeb2155d

Er det betre å lyge enn å tale sanning? Du er vel klår over at Austlandet for det meste er for daukjøt å rekna når det kjem til eksportretta industri? Noreg hadde tent på om Sverige tok over heile sulamitten. Mest alle rikdomane finst på Vestlandet og folkeferdet har ei heilt anna haldning til hardt arbeid. På Austlandet har staten vorte ein slags husgud, og når det n'te statsstøtta føretaket gjeng på tverke ropar dei hjelp frå staten (eller overføringar som nordlendingane plar seia). Kvar trur du pengane til slikt sløseri kjem frå? Alle veit at velstansdsamfunnet på Austlandet hadde lege brakk dersom det ikkje hadde halde seg i live ved å suge blodet ut av hjartet til det naturrike Vestlandet, sjølve kronjuvelen i imperiet deira. Eg plar undra meg over austlendingar som klagar over såkalla innvandrarar som ikkje syner takksemd, kastar dei egentleg ikkje stein i glashus? For det er jo slik at det er Vestlandet som før på resten av landet, eit slags Noregs sosialkontor, og laut ikkje til dømes austlendingane vera takksame for at dei får take del i rikdomane våre? For å vera heilt ærleg er det ikkje akkurat så naturressursar å take av på flatbygdene i aust.

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikkje berre det, men Vestlandet vert rekna som den desidert finaste stacen i heile verden av internasjonale reiseekspertar, men trur du austlendingar tek turen over til oss når dei har høve til det? Nei, slett ikkje. Dei berre snakkar om den såkalla skjærgarden på Sørlandet, som om internasjonale turistar bryr om holmar og skjær. '

Mest alle, eg trur over 90 %, av dei eg kjenner frå oppveksten har valt å studere her på Vestlandet. Skal tru kvifor? Austlendingar er heilt anna folkeslag, dei oppfattar verda på ein annan måte. Her vest er samfunna egalitært, vi gjer ikkje skilnad på reinhaldarar og fiskebåtsreiarar. Vi møtest alle på like fot i bygdehus og bedehus. På skulen lærte eg om dei tre R-ane ein skulle kjempa mot: Rus, rock og riksmål, i tillegg kjem eg i hug at rektor åtvare i sterke ordelag om at ein helst ikkje skulle take heim ein austlending for før ein visste ord av det hadde han teke pengane dine.

Altså er heilt klårt at Bergen er den beste byen å bu for oss vestlendingar, austlendingane kan halda seg vekke frå den, dei er ikkje velkomne.

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der gjekk det litt fort føre seg og det kom til ein del skrivefeil ein helst skulle ha retta opp i.

Men her er ei god historie:

Einar Gerhadsen som mest aldri dreiv valkamp på Vestlandet då det var å rekne som fånyttes arbeid å overtyde vestlendingane å røysta på eit austlandsparti, tok saman med ein del partifeller turen til Geirangerfjorden og fylgjet stogga på eit utsiktpunkt der dei kunne sjå fjorden i all si velde og ut av ein av dei glapp det at det hadde var eit gildt parti, jau sa Gerhardsen, men ikkje like gildt som det Det Norske Arbeiderparti. Det oppsummerar vel eigentleg haldningane austlendingar har til Vestlandet.......

57b85108ac3236d545323bb17166d8af.jpg

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen. Har ikke bodd i noen av byene, men har besøkt begge. Bergen liker jeg. Passe stor til at man ikke møter naboen på annethvert gatehjørne, men likevel ikke så stor at den blir totalt uoversiktlig. Oslo liker jeg ikke. Kan fint dra inn på besøk, men jeg synes byen virker gjennomført skitten og støvete og jeg føler meg utrygg når jeg er ute og går der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje berre det, men Vestlandet vert rekna som den desidert finaste stacen i heile verden av internasjonale reiseekspertar, men trur du austlendingar tek turen over til oss når dei har høve til det? Nei, slett ikkje. Dei berre snakkar om den såkalla skjærgarden på Sørlandet, som om internasjonale turistar bryr om holmar og skjær. '

Mest alle, eg trur over 90 %, av dei eg kjenner frå oppveksten har valt å studere her på Vestlandet. Skal tru kvifor? Austlendingar er heilt anna folkeslag, dei oppfattar verda på ein annan måte. Her vest er samfunna egalitært, vi gjer ikkje skilnad på reinhaldarar og fiskebåtsreiarar. Vi møtest alle på like fot i bygdehus og bedehus. På skulen lærte eg om dei tre R-ane ein skulle kjempa mot: Rus, rock og riksmål, i tillegg kjem eg i hug at rektor åtvare i sterke ordelag om at ein helst ikkje skulle take heim ein austlending for før ein visste ord av det hadde han teke pengane dine.

Altså er heilt klårt at Bergen er den beste byen å bu for oss vestlendingar, austlendingane kan halda seg vekke frå den, dei er ikkje velkomne.

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

Hilarious. Dette oppsummerer noe av hovegrunnen til at jeg aldri vil bo i Bergen: Den ekstreme patriotismen og overdrevne skepsisen til alle annerledes. Snakker du ikke bergensdialekt, er du for alltid regnet som en outsider og fremmed. Man føler seg aldri hjemme i Bergen som østlending, de vil alltid se på deg som rar. Jeg har selv bodd i Bergen i 15 år og det er en nydelig by på mange måter, men jeg følte meg aldri hjemme der. Jeg var bare "østlendingen". Bare dette i seg selv gjør Oslo tusen ganger bedre enn Bergen, tross tiggere og forurensing og alt.

Og at Bergen er en egalitær by, haha! Det er enorme klasseskiller i Bergen og snobbete folk som ikke vil ha noe å gjøre med de som er fra feil sted. Akkurat som i Oslo altså, men Bergen er i alle fall ikke noe mer likt. Og like mange gærninger i Bergen ...

Anonym poster: 0025e7038e55e0ddf6688803efa73771

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilarious. Dette oppsummerer noe av hovegrunnen til at jeg aldri vil bo i Bergen: Den ekstreme patriotismen og overdrevne skepsisen til alle annerledes. Snakker du ikke bergensdialekt, er du for alltid regnet som en outsider og fremmed. Man føler seg aldri hjemme i Bergen som østlending, de vil alltid se på deg som rar. Jeg har selv bodd i Bergen i 15 år og det er en nydelig by på mange måter, men jeg følte meg aldri hjemme der. Jeg var bare "østlendingen". Bare dette i seg selv gjør Oslo tusen ganger bedre enn Bergen, tross tiggere og forurensing og alt.

Og at Bergen er en egalitær by, haha! Det er enorme klasseskiller i Bergen og snobbete folk som ikke vil ha noe å gjøre med de som er fra feil sted. Akkurat som i Oslo altså, men Bergen er i alle fall ikke noe mer likt. Og like mange gærninger i Bergen ...

Anonym poster: 0025e7038e55e0ddf6688803efa73771

Men kvifor flytta du til Bergen då i det heile teke? Om du har gifta deg inn i ein vestlandsfamilie er det nok lettare å verta akseptert (sjølv om vestlendingar har ein tendens til å gifta seg med einannan).

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest alle, eg trur over 90 %, av dei eg kjenner frå oppveksten har valt å studere her på Vestlandet. Skal tru kvifor?

At alle du kjenner frar oppveksten er fra vestlandet er ikke en faktor tror du?

Opptakskravene er stort sett lavere også. Noe som drar en del svakere studenter til bergen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det betre å lyge enn å tale sanning? Du er vel klår over at Austlandet for det meste er for daukjøt å rekna når det kjem til eksportretta industri? Noreg hadde tent på om Sverige tok over heile sulamitten. Mest alle rikdomane finst på Vestlandet og folkeferdet har ei heilt anna haldning til hardt arbeid. På Austlandet har staten vorte ein slags husgud, og når det n'te statsstøtta føretaket gjeng på tverke ropar dei hjelp frå staten (eller overføringar som nordlendingane plar seia). Kvar trur du pengane til slikt sløseri kjem frå? Alle veit at velstansdsamfunnet på Austlandet hadde lege brakk dersom det ikkje hadde halde seg i live ved å suge blodet ut av hjartet til det naturrike Vestlandet, sjølve kronjuvelen i imperiet deira. Eg plar undra meg over austlendingar som klagar over såkalla innvandrarar som ikkje syner takksemd, kastar dei egentleg ikkje stein i glashus? For det er jo slik at det er Vestlandet som før på resten av landet, eit slags Noregs sosialkontor, og laut ikkje til dømes austlendingane vera takksame for at dei får take del i rikdomane våre? For å vera heilt ærleg er det ikkje akkurat så naturressursar å take av på flatbygdene i aust.

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

Like morsomt hver gang noen fyrer opp under denne myten

"Folk fra Oslo skaper i snitt over dobbelt så store verdier som folk i resten av landet, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.'

Statistisk sentralbyrå (SSB) har sammenlignet verdiskapningen i norske fylker, og Oslo troner suverent for toppen.

Hver Oslo-borger skaper nesten 700.000 kroner i gjennomsnitt årlig. Hordalendingene klarer til sammenligning bare å skape verdier for knapt 380.000 årlig.

Ifølge SSB ligger IT-folk, konsulenter, advokater og finansfolk på topp i verdiskapning, og det er nok den store tettheten av disse yrkesgruppene som gir Oslo så god plassering."

http://www.abcnyheter.no/nyheter/okonomi/100809/oslofolk-skaper-flest-verdier

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd mange steder, både Bergen og Oslo, og da jeg etter noen "slikke-sårene"-år i nord skulle flytte sørover var ikke valget vanskelig :laugh: Bergen. Nå har jo heller ikke været vært spesielt mye å rope hurra for på østsiden av fjellene de siste årene heller :fnise: Liker Bergen best fordi jeg synes jeg passer best inn her, som halvt om halvt bergenser/nordlending.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilarious. Dette oppsummerer noe av hovegrunnen til at jeg aldri vil bo i Bergen: Den ekstreme patriotismen og overdrevne skepsisen til alle annerledes. Snakker du ikke bergensdialekt, er du for alltid regnet som en outsider og fremmed. Man føler seg aldri hjemme i Bergen som østlending, de vil alltid se på deg som rar. Jeg har selv bodd i Bergen i 15 år og det er en nydelig by på mange måter, men jeg følte meg aldri hjemme der. Jeg var bare "østlendingen". Bare dette i seg selv gjør Oslo tusen ganger bedre enn Bergen, tross tiggere og forurensing og alt.

Og at Bergen er en egalitær by, haha! Det er enorme klasseskiller i Bergen og snobbete folk som ikke vil ha noe å gjøre med de som er fra feil sted. Akkurat som i Oslo altså, men Bergen er i alle fall ikke noe mer likt. Og like mange gærninger i Bergen ...

Anonym poster: 0025e7038e55e0ddf6688803efa73771

Ser du nevner Oslo som en forurenset by, men er det ikke slik at Bergen har ett voldsomt problem med forurensing da, så ille at astmatikere bli bedt om å holde seg inne visse dager?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like morsomt hver gang noen fyrer opp under denne myten

"Folk fra Oslo skaper i snitt over dobbelt så store verdier som folk i resten av landet, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.'

Statistisk sentralbyrå (SSB) har sammenlignet verdiskapningen i norske fylker, og Oslo troner suverent for toppen.

Hver Oslo-borger skaper nesten 700.000 kroner i gjennomsnitt årlig. Hordalendingene klarer til sammenligning bare å skape verdier for knapt 380.000 årlig.

Ifølge SSB ligger IT-folk, konsulenter, advokater og finansfolk på topp i verdiskapning, og det er nok den store tettheten av disse yrkesgruppene som gir Oslo så god plassering."

http://www.abcnyhete...r-flest-verdier

På å flytte papir? Dei kunne gjort same jobben i Somalia, klårt det, men så lenge dei ikkje hadde hatt naturressursar hadde ein ikkje kome nokon veg. Det handlar om varer ein eksporterer til utlandet - fisk, olje og industriprodukt - har de noko av dette i Oslo? Slett ikkje, difor skapar dykk heller ikkje verdiar, parasittisme kallar vi det her vest.

Ein del bedriftar legg diverre hovudkontora sine i Oslo då det er nærare politikarane og AP-leiren, men all verdiproduksjon skjer på Vestlandet.

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bodd i Oslo, men har bodd på østlandet på et lite sted og vært litt i Oslo. Selv om jeg er bergenser, så er jeg ikke patriotisk. Ville likevel valgt Bergen, fordi den er mindre, penere og renere. Og for å være ærlig, så er østlendinger best i mindre doser. Følte meg aldri hjemme da jeg bodde østpå og som andre sier, så savnet jeg fjellene.

Tar forresten 3 minutter (fløybanen) å komme seg til masse natur fra Bergen sentrum, for de som lurte på det. På Fløyen kan de skikkelig sportsfrikete starte turen over vidden, de mindre sportsfrikete kan ta seg en jogge/skitur i løypene og de av oss som har barn kan gå og bade i skomakerdiket, grille der, eller delta i aktiviteter som kanopadling, klatring m.m. når det er ferier o.l.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er heller ikkje så lange vegen til fjordar og Hardangervidda. Slå den!

Alt det pjattet om marka i Oslo, det er jo berre skog!

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner Oslo som en forurenset by, men er det ikke slik at Bergen har ett voldsomt problem med forurensing da, så ille at astmatikere bli bedt om å holde seg inne visse dager?

Du har rett! Det glemte jeg. Bergen har mye større luftproblemer enn Oslo. Jeg mente nok at Oslo virker mer forurenset og skitnere. Flere store veier, svart snø og mindre regn. Bergen virker liksom friskere og renere, sikkert pga alt regnet.

Anonym poster: 0025e7038e55e0ddf6688803efa73771

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett! Det glemte jeg. Bergen har mye større luftproblemer enn Oslo. Jeg mente nok at Oslo virker mer forurenset og skitnere. Flere store veier, svart snø og mindre regn. Bergen virker liksom friskere og renere, sikkert pga alt regnet.

Anonym poster: 0025e7038e55e0ddf6688803efa73771

I kuldeperioder stemmer dette, da all eksos og vedfyring legger seg som et lokk mellom fjellene. Utenom dette er ikke luftkvaliteten ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ein god debatt som har lyt lesa om:

http://srib.no/2013/02/19/jeg-synes-dette-er-en-tulledebatt/

"Jon Hustad mener Vestlandet burde bli en selvstendig republikk og argumenterer med at det kun er der det blir skapt verdier. «Resten er jo snylting», sier han. «Vi lager skipsverft, råvarer, olje og fisk» ramser han opp og mener det er nettopp dette Norge lever av."

"Oslo har ingenting."

"Sjur Holsen rister på hodet. – Jeg synes dette er en tulledebatt, ærlig talt. Det vi kan være enige om er at hadde det ikke vært for ressursene på Vestlandet, ville det ikke vært noen verdiskapning i det hele tatt, avslutter han."

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kuldeperioder stemmer dette, da all eksos og vedfyring legger seg som et lokk mellom fjellene. Utenom dette er ikke luftkvaliteten ille.

Lokket er jo også i stor grad et resultat av fjellene rundt, og har kommet frem her og der i flere hundre år. Nytt er det ikke. Selvfølgelig om man av en eller annen merkelig grunn velger å bosette seg på Danmarksplass, så kan man ikke regne med krisp klar luft til alle døgnets tider, men Bergen er så mye mer enn midt i sentrum hvor man ikke kommer unna at det er en del biler. Er ikke langt til andre bydeler hvor det er ren, fin luft året rundt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handlar om varer ein eksporterer til utlandet - fisk, olje og industriprodukt - har de noko av dette i Oslo? Slett ikkje, difor skapar dykk heller ikkje verdiar, parasittisme kallar vi det her vest.

Eksporterer dere slike produkter fra Bergen da? Så vidt meg bekjent er det ikke større mengde eksportindustri i Bergen enn i Oslo...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksporterer dere slike produkter fra Bergen da? Så vidt meg bekjent er det ikke større mengde eksportindustri i Bergen enn i Oslo...

Det er vel ein del industri i Bergen ja, men debatten gjeld hovudsakeleg vest/aust då Bergen vert rekna som vestlandshovudstaden.

Men du er samd i at det er skilnad på med omsyn på verdiskaping når det gjeld hårklipp og oljeproduksjon/fiskeeksport?

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...