Gå til innhold

Bergen eller Oslo - Hvor er det best å bo?


Gjest JakeGreen

Anbefalte innlegg

Oslo-mentaliteten og Bergen-mentalitet er totalt anneleis då sistnemnde gjeng utor vestlandet si haugianistiske innstilling til arbeid.

Du mener tyskeradelen du nettopp rakket ned på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare jeg som så at denne tråden kom til å bli nok et angrep på Oslo fra såre og vonbrotne vestlendinger?

Såvidt jeg kan se er det bare en. En ekkel rasist som spyr ut pisspreiket sitt. Synes det blir feil å gjøre ham representativ for vestlendinger generelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sjekkar namna på folk som bur i Oslo og her Vest finn du langt fleire plattyske namn i Oslo, slik er det. Om nokon kom til Noreg i samband med Hansatida har dei i mellomtida flytta til Oslo og vorte ein del av eliten.

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasismen din er såpass avskyelig at jeg kommer til å gjøre dette veldig kort: Den jobben du kaller å "flytte papir" innebærer blant annet utvikling av verdensledende IT-systemer, noe som krever høy kompetanse.

Men det er jo ingen fisk involvert. Man kan ikke skape verdier uten fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IT-industri finn du i også i India og Polen, men til skilnad er det mykje av IT industrien retta inn mot offentleg verksemd som vert finansiert av naturressursar her vest.

Korleis kan du meina at eg er rasist?

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Hyggelig at selve Jon Hustad har blitt med i debatten. Jeg har sansen for han, selv om jeg var mest interessert i hvor det er best å bo, ikke hvor verdier blir eller ikke blir skapt, enten det er tjenester eller fysiske varer.

Men kjør på.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du sjekkar namna på folk som bur i Oslo og her Vest finn du langt fleire plattyske namn i Oslo, slik er det. Om nokon kom til Noreg i samband med Hansatida har dei i mellomtida flytta til Oslo og vorte ein del av eliten.

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

Glem ikke at det også bor 3 ganger så mange folk i Oslo enn i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IT-industri finn du i også i India og Polen, men til skilnad er det mykje av IT industrien retta inn mot offentleg verksemd som vert finansiert av naturressursar her vest.

Fisk og landbruk finner du også i fattige land. Du skjøt nettopp deg selv i foten, gitt. Hahahahahahaha...

Korleis kan du meina at eg er rasist?

På grunn av dine rasistiske uttalelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sjekkar namna på folk som bur i Oslo og her Vest finn du langt fleire plattyske namn i Oslo, slik er det. Om nokon kom til Noreg i samband med Hansatida har dei i mellomtida flytta til Oslo og vorte ein del av eliten.

Se der ja, der kommer bortforklaringene. Takler ikke at jeg påpekte at Bergen er en tysk koloni, og at også Bergen er preget av adelsfolk og ekstrem klassedeling.

Du driter deg ut gang på gang, gutten min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IT-industri finn du i også i India og Polen, men til skilnad er det mykje av IT industrien retta inn mot offentleg verksemd som vert finansiert av naturressursar her vest.

Korleis kan du meina at eg er rasist?

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

Olja er ikke på vestlandet. Den er langt ute i nordsjøen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.tv2.no/nyheter/.../-la-vestlandet-bli-egen-stat-2409646.html

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789 lider åpenbart av dårlig selvtillit, og derfor rakker han ned på Oslo. Dette bekreftes av at han prøver å benekte sitt eget opphav og historie som beboer i en tysk koloni.

Man fikser ikke dårlig selvtillit ved å lyve om andre, AB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er sunnmøring (men ikkje Jon Hustad), men mykje det same gjeld for Bergen som her oppe i nordvest.

Det finst ikkje eit meir egalitært samfunn enn det sunnmørske. Vaskekjerringar og industrieigarar møtest på bedehusa og respekterar einannan. Dette er ein av årsakene til at me mest ikkje har hatt fagorganisering tidlegare i industrien her oppe. Folk bryr seg om einannan. Det er nok økonomiske skildnader, men mange rikfolk bur i dei gamle husa og kjøper seg ikkje flotte bilar som adelen (Norske selskab) i Oslo.

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ti minutter utenfor Oslo, og har kun vært på besøk i Bergen, men jeg ser at Bergen er en by jeg godt kunne bo i.

Jeg liker sentrum der, det er mye mer oversiktlig enn Oslo. Oslo blir for meg rotete, upersonlig og masete. Jeg kunne aldri bodd i nærheten av Oslo sentrum, men jeg tror jeg kunne bodd i nærheten av Bergen sentrum.

Jeg synes Oslo mangler sjarm, men jeg er ikke "innfødt" østlending heller, så hjertet mitt tilhører uansett en by lengre nord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er sunnmøring (men ikkje Jon Hustad), men mykje det same gjeld for Bergen som her oppe i nordvest.

Det finst ikkje eit meir egalitært samfunn enn det sunnmørske. Vaskekjerringar og industrieigarar møtest på bedehusa og respekterar einannan. Dette er ein av årsakene til at me mest ikkje har hatt fagorganisering tidlegare i industrien her oppe. Folk bryr seg om einannan. Det er nok økonomiske skildnader, men mange rikfolk bur i dei gamle husa og kjøper seg ikkje flotte bilar som adelen (Norske selskab) i Oslo.

Ingenting av dette stemmer for Bergen, som har ekstreme klasseskiller.

Og skal du først snakke om positive sider ved landsbygda så bør man jo også tenke litt på de negative sidene (sladder og faenskap, samt at enhver som våger i skille seg ut blir utstøtt og trakassert).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingenting av dette stemmer for Bergen, som har ekstreme klasseskiller.

Og skal du først snakke om positive sider ved landsbygda så bør man jo også tenke litt på de negative sidene (sladder og faenskap, samt at enhver som våger i skille seg ut blir utstøtt og trakassert).

Ålesund er jo ein stor by i mine auge, men det er jo mykje slarv i Oslo også, kanskje endå meir (t.d. i advokatmiljø, lækjarmiljø, departementsmiljø osv.).

Men les her:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article892100.ece

"

Per Sævik har 30 styreverv, og er kanskje mest kjent som daglig leder i familieselskapet Havila, som blant annet eier 18 fartøyer.

Sævik er god for minst 1,5 milliarder kroner, men bor i en uanselig villa fra 70-tallet.

-Jeg kunne sikkert hatt det romsligere. Men jeg klarer meg helt greit. Grunnholdningen her er at lykken ikke er et stort hus eller en hytte. Jeg har faktisk ikke hytte. Og jeg har bare pusset opp kjøkken og stue én gang siden det ble bygd på 70-tallet, sier Sævik til DN og ler."

Det same gjeld mange fleire. Folk er meir opptekne av bedehusa enn personleg rikdom.

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålesund er jo ein stor by i mine auge, men det er jo mykje slarv i Oslo også, kanskje endå meir (t.d. i advokatmiljø, lækjarmiljø, departementsmiljø osv.).

Uttalelsene dine her viser bare hvor jævlig lite egalitært det egentlig er der borte. Du kommer med grove angrep på enhver med en annen bakgrunn enn deg selv, og bekrefter at samfunnet du er fra er ekstremt lite egalitært hvis man ikke snakker som, ser ut som og oppfører seg nøyaktig som de som bor der. Med andre ord er skrytet ditt bare tomme ord.

Man skal ikke stikke seg ut. Man skal ikke være annerledes. Man skal ikke vise tiltakslyst. Man skal bare underkaste seg og være en grå mus i mengden. Ellers blir det helvete på bygda.

Det same gjeld mange fleire. Folk er meir opptekne av bedehusa enn personleg rikdom.

Du kan vel heller si at de er opptatt av å rakke ned på alle som er annerledes. Det er i alle fall du.

Du ignorerer forøvrig poenget om at Bergen er ekstremt klassedelt. Skal man flytte hovedstaden til landsbyen du bor i?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja er ikke på vestlandet. Den er langt ute i nordsjøen.

Nettopp. Og hadde det ikke vært for flinke norske diplomater og politikere som tok de beintøffe internasjonale forhandlingene om kontinentalsokkelen for noen tiår siden, kunne vi vært i samme situasjon som andre land som har olje rett utenfor kysten, men som kortsiktig har solgt, rotet og forhandlet bort rettighetene til noe som kunne kommet folket til gode. Kanskje det var noen brautende bergensere blant disse som vi i dag kan takke, men jeg tviler på at alle var det ;)

Forresten ganske sært at et uskyldig spørsmål om hvor det er best å bo fører til en slags ordkrig på et nettforum. Eller, ikke sært. Skremmende. Det er mye hat der ute, dere ....

Anonym poster: 0025e7038e55e0ddf6688803efa73771

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...