Gå til innhold

Bergen eller Oslo - Hvor er det best å bo?


Gjest JakeGreen

Anbefalte innlegg

Jau, det er gild natur rett utanfor stovedøra. Det er vel eigentleg berre Oslopatriotar som meiner at naturen i Oslo er venare enn Bergen. Eit problem er at mange Oslofolk aldri tek turen til Vestlandet, og om dei ikkje har familie der dreg dei i staden for til Sørlandet, Sverige eller Syden.

http://www.dadsramblings.com/wp-content/uploads/2012/07/ulriken-top.jpg

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal vi sjå:

http://www.visitnorw...Hardangerfjord/

75 km frå Bergen, slå den!

http://3.bp.blogspot.com/-xv7XLE4RUjo/TlaydDRua2I/AAAAAAAAANM/1YMLWPhsAyo/s1600/P8180235.JPG

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

Du har rett og slett bare misforstått!

Uansett hva du sier så er ikke dette Bergen, og du vet selv at Oslo ikke har slike fjell innen 75 km avstand. Men heldigvis er det mer enn dype fjorder og høye fjell som betyr noe..

Jeg synes for eksempel at dette er pent, og endatil ligger det i Oslo. :)

http://img690.imageshack.us/img690/659/img4495xf.jpg

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, det er gild natur rett utanfor stovedøra. Det er vel eigentleg berre Oslopatriotar som meiner at naturen i Oslo er venare enn Bergen. Eit problem er at mange Oslofolk aldri tek turen til Vestlandet, og om dei ikkje har familie der dreg dei i staden for til Sørlandet, Sverige eller Syden.

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

Jeg kan si at jeg syns naturen er penere på vestlandet, og likevel være mere glad i min egen by. Oslo. For meg er det ingen konkuranse. Alle steder har sine fordeler og ulemper.

Anonym poster: eebe2fdf670fc4582b158738eeb2155d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er Oslo det beste. Bergen er en fin by, men Brann er grunnen til å ikke bo der. Ære være Enga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OSLO! :hjerte:

For meg står Oslo frem som en klar vinner. Det er mange grunner til det, men dersom jeg skal liste opp noen punkter så blir det; større by, kulturtilbudet, kollektivtransporten, jobbmarkedet, været, dialekten, parkene, og nærheten til fjorden og marka. Og selvsagt fraværet av Brann og buekorps. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jabx: fremfor å gå fem på og falle for ABs trolling, hvorfor ikke ignorere og rapportere?

Fordi jeg ikke ønsker at han skal klare å villede folk. Tull som det kan ikke bli stående uimotsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At nokon faktisk går rundt og trur at oljepengane ikkje har nokon innverknad på norsk økonomi er beint fram uverkeleg.

Hvem har påstått noe slikt?

Men Hardangerfjorden ligg like sør for Bergen, og det er ikkje så altfor langt til t.d. Flåm (tog).

Her, derimot, har du nok en gang blitt tatt i villedende påstander og manipulasjon. Og igjen prøver du å bortforklare det.

Det må jo være litt trist for deg at den eneste måten du kommer videre i diskusjonen på er å villede andre med feilaktige påstander og løgnaktige bilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke ønsker at han skal klare å villede folk. Tull som det kan ikke bli stående uimotsagt.

Villede folk? Virkelig? Anser du resten av gjengen her som idioter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villede folk? Virkelig? Anser du resten av gjengen her som idioter?

Alle kan ikke vite alt om alt. For eksempel er det ikke spesielt kjent at Oslo har så høy verdiskapning. Trollet selv visste heller ikke om hanseatene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk påstand at Vestlandet er så grunnleggende egalitært, der alle aksepterer alle og alle er venner. Husker jeg for et par år siden leste om at fiffen i Bergen hamstret bilskilter fra Bærum i hopetall fordi de ikke ville ha skilter som begynte med SV, all den tid det kunne mistolkes til at de kunne finne på å sympatisere med sosialister. Du finner samme type gjøker i Oslo også, altså, det var bare så moro å lese hvordan det over flere sider ble diktet opp en mentalitet ingen ser snurten av.

Nei, ærlig talt. TS ba om tilbakemelding på hvor det er best å bo. Begge byer har sine fordeler, begge har sine ulemper, og de er alle ramset opp gang på gang. Heldigvis klarer også de fleste, både osloborgere og bergensere, å holde det noenlunde saklig. Ikke la det ene unntaket spolere alt.

Anonym poster: 549d5d614086fd775c9a334cd7ef4864

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan ikke vite alt om alt. For eksempel er det ikke spesielt kjent at Oslo har så høy verdiskapning. Trollet selv visste heller ikke om hanseatene.

Helt seriøst; tror du virkelig at noen som er vestlending ikke vet om hanseatene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Jeg tar meg selv i å lolle av ABs bunnløse glorifisering av Bergen og Vestlandet og hans nådeløse og kompromissløse kritikk av Oslo og Østlandet. Det er også morsomt å se hvordan meningsmotstanderne lar seg provosere til de grader. AB vet tydeligvis hvilke knapper han skal trykke på og det fungerer.

:)

Det er mest interessant å høre fra de som har bodd begge plasser, så jeg skal gå gjennom tråden og se nærmere på det. Av de jeg kjenner som har bodd begge plasser, så foretrekker de faktisk Oslo og været er vel det største argumentet for det. Men så bor de også i Oslo nå og vil gjerne at jeg skal fortsette å bo her, så jeg tror det gjør de litt partiske.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg selv i å lolle av ABs bunnløse glorifisering av Bergen og Vestlandet og hans nådeløse og kompromissløse kritikk av Oslo og Østlandet. Det er også morsomt å se hvordan meningsmotstanderne lar seg provosere til de grader. AB vet tydeligvis hvilke knapper han skal trykke på og det fungerer.

:)

Det er mest interessant å høre fra de som har bodd begge plasser, så jeg skal gå gjennom tråden og se nærmere på det. Av de jeg kjenner som har bodd begge plasser, så foretrekker de faktisk Oslo og været er vel det største argumentet for det. Men så bor de også i Oslo nå og vil gjerne at jeg skal fortsette å bo her, så jeg tror det gjør de litt partiske.

:)

Nei, det einaste argumentet lyt vera arbeidsmarknaden. Om du har høve til å få ein god jobb heime i Bergen, lyt du reisa så fort det lar seg gjera.

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oslo er et ganske omfangsrikt område, og inneholder såpass mye kontraster at det er vanskelig å påstå at vestlandets hovedlandsby bergen er så mye bedre (jeg kaller det ikke vestlandets hovedstad, for det er det faen meg ikke). den største ulempen med bergen er alle disse breiflabbene på to bein med store munner og svære ego, ofte kalt bergensere. men de finner du i oslo også.

men jeg elsker kulturscenen i bergen, jeg elsker kystmiljøet og "enkelheten". helheten gjør at jeg setter mer pris på bergen som både by og sted. og, straks du kommer under huden på disse bergenserne så er de ikke så verst heller. humor har de også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Nei, det einaste argumentet lyt vera arbeidsmarknaden. Om du har høve til å få ein god jobb heime i Bergen, lyt du reisa så fort det lar seg gjera.

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

Om det er det eneste argumentet, så hadde jeg nok ikke endt opp i Bergen.

For min del blir det studier som ikke eksisterer i Oslo og nye opplevelser som blir det avgjørende, med bedre naturopplevelser og fjell i nærheten som spikeren i kista.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er det eneste argumentet, så hadde jeg nok ikke endt opp i Bergen.

For min del blir det studier som ikke eksisterer i Oslo og nye opplevelser som blir det avgjørende, med bedre naturopplevelser og fjell i nærheten som spikeren i kista.

:)

Jau, det er nok fjella ein saknar mest når ein dreg frå Vestlandet.

Anonym poster: a51ac0245cc1e6ef945a41cec0cf9789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for innlegg uten mening og spam. Skal man poste noe her så bør det gjerne ha relevans til tråden, ikke spamme ned tråden med bilder. Man bør gjerne skrive noe i tillegg slik at bildene får en mening. Ønsker man å bruke bilder så bør man også tenke på opphavsrett, derfor er en del bilder også gjort om til lenker.

Yvonne (mod)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra et sted sånn midt i mellom Oslo og Bergen, og har bodd i begge byer. For min del er det ingen tvil om at Oslo er min soleklare favoritt. For meg er Bergen for liten, mens Oslo er ganske passe størrelse. Jeg ble skikkelig værsyk i Bergen, jeg ble gal på alle buekorps som vekte meg hver fridag om våren, og jeg syns vel ærlig talt bergenspatriotismen er svært lite sjarmerende. Fikk helt sjokk første 17. mai jeg tilbrakte i byen da jeg fant ut at Norge og grunnloven ikke ble viet et ord talene på festplassen, og man skulle tro man feiret Bergens løsrivelse fra resten av Norge... :sjenert:

Oslo har alle de tilbud jeg trenger, være seg kulturtilbud, kollektivtilbud, uteliv, parkliv osv. Jeg bor i byen for å bo i byen, så naturen rundt bryr meg svært lite. Bruker uansett ikke lange tiden på å komme meg hjemmefra til Sognsvann, Frognerseteren, Bygdøy eller en av øyene - og det uten å måtte ha tilgang til bil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk helt sjokk første 17. mai jeg tilbrakte i byen da jeg fant ut at Norge og grunnloven ikke ble viet et ord talene på festplassen, og man skulle tro man feiret Bergens løsrivelse fra resten av Norge... :sjenert:

Haha, jeg har holdt en sånn stor 17.mai tale for noen år tilbake, og snakket egentlig kun om Norge og Grunnloven, så du har nok bare vært uheldig med hvem du har hørt på.

Sånn ellers; nå er jeg født og oppvokst i Bergen, mens jeg kun har vært på besøk i Oslo, så mine meninger er kanskje ikke de mest nyanserte. Uansett: Jeg kunne aldri bodd i Oslo. Likte meg ikke i sentrumsområdene, østlendingene som leker at de har en storby, og synes byen virket litt skitten.

Det værargumentet begynner å miste litt hold også, da det de senere årene har vært verre vær i Oslo enn i Bergen.

Ser også at noen sier at det er de dårlige studentene som kommer til Bergen, fordi "det er så mye vanskeligere å komme inn i Oslo".. Tja. Nå har flere av prestisjestudiene nesten tilnærmet likt snitt da, det var vel nesten vanskeligere å komme inn på juss i Tromsø ifjor enn i Oslo..

Nå studerer jeg i Bergen også, fordi det beste tilbudet for mitt studie lå her, og jeg studerer med (unnskyld ordspråket) jævlig mange østlendinger. Og mitt største problem med østlendinger er egentlig: hvor er humoren deres? Med vestlandsfolk kan jeg spøke og tulle og vi ler stortsett hele tiden, mens uskyldige ironiske utsagn blir tatt blodig seriøst av alle mine østlandske medstudenter. Så før jeg noen gang kan vurdere Oslo, må østlendingene se å få seg litt god humor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værargumentet begynner å miste litt hold også, da det de senere årene har vært verre vær i Oslo enn i Bergen.

Nåja...

Første kilden jeg fant sier nå at det falt nesten tre ganger så mye nedbør i Bergen (2700 mm) enn i Oslo (1000 mm) i 2011. Oslo hadde 174 døgn med nedbør mot Bergens 268.

http://www.ssb.no/a/aarbok/tab/tab-026.html

Dessuten kommer mesteparten av nedbøren i vintermånedene som snø i Oslo, noe jeg personlig syns er betydelig mer behagelig enn pissregn og 3 grader. Men det er nå smak og behag, det ser jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...