Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Verste stavefeilen jeg ser, er nå noen skriver "så kjønn" istedet for "så skjønn" ....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Var det jeg var 100% sikker på, helt til jeg leste artikkelen på ap.no. Det sto "hvalper" flere ganger, så det kan umulig være en liten slurvefeil. Er ikke greit for disse journalistene i dag.

"Hvalper" er ikke tatt helt ut av det blå. Det var skrivemåten før. Jeg vet ikke når det ble bestemt at h-en skulle sløyfes. Jeg skal ikke si det for sikkert, men jeg tror at det fremdeles skrives "hvalper" på riksmål.

Edit: Jeg har visst lest overfladisk. Jeg ser at dette er kommentert i et innlegg litt tidligere.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brusmaskin

I noens skriftspråk vil det rette være "han" både som subjekt og objekt, mens det hos mange vil være "han" for subjekt og "ham" for objekt.

Begge deler er lov. De som bruker "han" begge steder, får godta at andre bruker ordet "ham", og de som bruker "ham" får godta at andre ikke gjør det:-)

Og vi ser jo alle at den som skriver om skinke bruker ;-), så trolling er det vel neppe - bare kødding. Vanligvis klages det jo andre veien, nemlig på at folk bruker "han" som objekt.

Endret av brusmaskin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også heter det faktisk ikke INNEforstått, men INNforstått. Tipper flertallet lærte noe nå ;)



Anonymous poster hash: 43614...70d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det HETER vel både innforstått og inneforstått, men det SKRIVES innforstått:-)



Anonymous poster hash: 9529b...f06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Vel, det HETER vel både innforstått og inneforstått, men det SKRIVES innforstått:-)

Anonymous poster hash: 9529b...f06

Det heter IKKE "INNEFORSTÅTT", hverken skriftlig elle muntlig. Det heter "INNFORSTÅTT"!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

"Det er svært bekymringsverdig å se at..."

Bekymringsverdig? Ser stadig oftere at dette ordet brukes.

Dette har jeg lagt merke til også. Det heter selvfølgelig bekymringsfullt.

Innfinne seg med ser jeg mange skriver. Det heter å avfinne seg med noe. Innfinne seg betyr å komme et sted.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

"Han har blåe øyner".

Skrives det ikke "han har blå øyne"?

Virket som den som hadde oversatt (var en tv-serie) var fra Bergen siden jeg så "jenten" flere ganger, men "øyner" er vel ikke rett?

Endret av The damned
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter hva skjer da ikke waschera...



Anonymous poster hash: cde7c...27d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

"Han har blåe øyner".

Skrives det ikke "han har blå øyne"?

Virket som den som hadde oversatt (var en tv-serie) var fra Bergen siden jeg så "jenten" flere ganger, men "øyner" er vel ikke rett?

Du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

"Meg" brukt som personlig pronomen. "Meg og kjæresten (kjærsten, sjærsten) skal på tur..."

Et annet eksempel som er dobbelt feil, "Meg og mannen er gravide nå..."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Meg" brukt som personlig pronomen. "Meg og kjæresten (kjærsten, sjærsten) skal på tur..."

Et annet eksempel som er dobbelt feil, "Meg og mannen er gravide nå..."

Jo da, bortsett fra at "meg" er et personlig pronomen. Men det kan ikke brukes som subjekt.

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jo da, bortsett fra et "meg" er et personlig pronomen. Men det kan ikke brukes som subjekt.

Jeg var for rask i vendingen. Jeg mente selvfølgelig som subjekt, som du skriver. Det skal stå i nominativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomatpurre . Nei. Det heter tomatpure . Tomatpurre hadde vært noe helt annet , og noe jeg ikke har sett før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det heter IKKE "INNEFORSTÅTT", hverken skriftlig elle muntlig. Det heter "INNFORSTÅTT"!

Jovisst kan det hete inneforstått i muntlig språk - mange uttaler det nettopp på den måte og det er det ikke noe galt i. Du må jo gjerne mene at talespråk skal normeres, men det er ikke noen vanlig holdning i Norge.

Anonymous poster hash: 9529b...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jovisst kan det hete inneforstått i muntlig språk - mange uttaler det nettopp på den måte og det er det ikke noe galt i. Du må jo gjerne mene at talespråk skal normeres, men det er ikke noen vanlig holdning i Norge.

Anonymous poster hash: 9529b...f06

Jeg mener ikke at talespråk skal normeres, men det er ikke nødvendig å bruke talespråket som norm for det skriftlige. Da blir det bare kaos hvis alle skriver akkurat som de snakker. Tenk bare på alle dialektene her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...