Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Så hvorfor bruker dem visst når dem tekster filmer og tv serier på tv da?

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Jeg spør igjen etter eksempler, i hele setninger. Teksting på tv er horribel mange ganger, så det kan du ikke ta for god fisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spør igjen etter eksempler, i hele setninger. Teksting på tv er horribel mange ganger, så det kan du ikke ta for god fisk.

Jeg har kommet med eksempler, at teksting på tv er horrible er ikke en unnskyldning. Visst blir brukt overalt men det gjør ikke hvis

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet med eksempler, at teksting på tv er horrible er ikke en unnskyldning. Visst blir brukt overalt men det gjør ikke hvis

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Vi sier ikke at visst ikke er et ord. Selvsagt er det det. Vi sier at visst ikke er en subjunksjon. Jeg ga deg en remse eksempler i innlegget mitt på forrige side. Hvis du vil ha en konstruktiv diskusjon kan du jo påpeke hva som er galt der, fremfor å bare gjenta påstanden om og om og om igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Det er forskjellige ord. "Visst jeg har lyst, spiser jeg en banan" er feil, mens "viss/hvis jeg har lyst, spiser jeg en banan" er riktig. Visst brukes i setninger som "det regner visst" (kalles hedge word på engelsk, glemmer i farta den norske termen), som perfektum av å vite (vet, visste, har visst) og som intetkjønnsbøyd adjektiv.

Og ja, det er meg.

Er hedge word i samme gate som "granularitet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ihvertfall ikke i hvert fall

Vi sier ikke at visst ikke er et ord. Selvsagt er det det. Vi sier at visst ikke er en subjunksjon. Jeg ga deg en remse eksempler i innlegget mitt på forrige side. Hvis du vil ha en konstruktiv diskusjon kan du jo påpeke hva som er galt der, fremfor å bare gjenta påstanden om og om og om igjen.

Ja da



Anonymous poster hash: cde7c...27d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter han, ikke ham...

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Det kommer helt an på setningen. Irriterer meg grønn over de som blander han/ham og hun/henne.

"Hva skal du med ham?

Han er kjæresten min.

Hvem er hun?

Det er venninnen hennes."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter det virkelig "hvalper"?!

Som i ordet "valper". Så det skrevet i en artikkel på vg eller db nei, ap.

Endret av bollebølle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ihvertfall ikke i hvert fall

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Du tuller nå, håper jeg?

Heter det virkelig "hvalper"?!

Som i ordet "valper". Så det skrevet i en artikkel på vg eller db nei, ap.

Valper skal staves uten h.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller nå, håper jeg?

Valper skal staves uten h.

Nei det heter ihvertfall

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg var 100% sikker på, helt til jeg leste artikkelen på ap.no. Det sto "hvalper" flere ganger, så det kan umulig være en liten slurvefeil. Er ikke greit for disse journalistene i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det heter ihvertfall

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Det er feil. Regelen er at hvis ordet er sammensatt av flere ledd som alle er egne ord, skal det deles. Det heter "i alle fall", men "iallfall". Og det heter "i hvert fall". Din variant vil ikke gi noen treff i ordbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er feil. Regelen er at hvis ordet er sammensatt av flere ledd som alle er egne ord, skal det deles. Det heter "i alle fall", men "iallfall". Og det heter "i hvert fall". Din variant vil ikke gi noen treff i ordbøkene.

Jeg har sagt ihvertfall hele livet mitt

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt ihvertfall hele livet mitt

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Jeg også, men det skrives i tre ord. "Iallfall" var forresten et dårlig eksempel siden "all" også er et ord, men i denne sammenhengen trengs flertallsformen for å dele opp ordet. "I stedet for" og "istedenfor" er et bedre eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også, men det skrives i tre ord. "Iallfall" var forresten et dårlig eksempel siden "all" også er et ord, men i denne sammenhengen trengs flertallsformen for å dele opp ordet. "I stedet for" og "istedenfor" er et bedre eksempel.

Mm jeg sa ikke iallefall, gjorde jeg? Rart at jeg aldri har fått hørt at det skrives i hvert fall før nå :klo:

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mm jeg sa ikke iallefall, gjorde jeg? Rart at jeg aldri har fått hørt at det skrives i hvert fall før nå :klo:

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Det er bare å sjekke en ordbok, så ser du at ordet skal deles opp.

Ellers er både "i alle fall" i tre ord og "iallfall" i ett helt korrekt. "Iallefall" og "i all fall" er derimot feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å sjekke en ordbok, så ser du at ordet skal deles opp.

Ellers er både "i alle fall" i tre ord og "iallfall" i ett helt korrekt. "Iallefall" og "i all fall" er derimot feil.

Men jeg nevnte ikke iallefall

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg nevnte ikke iallefall

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Jeg vet det. Det var et analogt eksempel jeg selv trakk fram, og dessverre viste det seg å være litt mindre velvalgt enn jeg først trodde. Men siden vi nå er i denne tråden, passet det godt å trekke fram hva det IKKE heter og hva som faktisk er korrekt rettskrivning. :)

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg irriterer meg over for tiden... Hvalp. I stedet for valp. It hurts my eyes!!!

http://biblioteksvar.no/arkiv/viewdialog.php?id=17075(dersom noen er uenig)..

Det er ikke så rart den feilen skjer. Da jeg vokste opp og gikk på skolen på 70-tallet, lærte vi at ordet skulle staves "hvalp". Stum h. Det er først i senere år at rettskrivningsreglene er endret, og den riktige måten nå er "valp" uten h.

Man har en tendens til å skrive ord slik man lærte det på skolen. Endringer i samfunnet får man som regel ikke med seg like lett, ikke før det er gått en del tid iallefall. Eller når noen evt forbarmer seg over den som skriver feil og forteller hva som er riktig.

I mange år trodde jeg ordet ble stavet "nyskjerrig", altså med k. Noen påpekte for meg på et forum at det blir stavet med g. Istedenfor å bli sur (som er vanlig hos folk i dag, merkelig nok) så ble jeg kjempeglad. Endelig fikk jeg rettet opp i en feil jeg ikke ante at jeg hadde!

Dette med endret stavemåte gjelder for øvrig flere ord. Er man kommet i en viss alder, er det man lærte på skolen mht skrive- eller stavemåter, ikke nødvendigvis riktig i dag.

Endret av Million
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...