AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #5781 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde kanskje forstått det om man uttalte det med u,men det er vel ingen som gjør det?? Veldig mange uttaler åpen u (som i ung, stum osv.) identisk med lukket o (som i sol, not osv.). Anonymkode: 41cbc...8fa
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #5782 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så noen i dag som skrev "kokus" istedenfor "kokos". Har sett det før også. Hadde kanskje forstått det om man uttalte det med u,men det er vel ingen som gjør det?? Anonymkode: dc9fb...d1b Jeg gjør det.. aldri tenkt på hvorfor. Men staver det riktig. Anonymkode: a320e...a79 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #5783 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Så noen i dag som skrev "kokus" istedenfor "kokos". Har sett det før også. Hadde kanskje forstått det om man uttalte det med u,men det er vel ingen som gjør det?? Anonymkode: dc9fb...d1b Mine besteforeldre sa kokus, så det er sikkert noen som fortsatt gjør det. Jeg tror faktisk jeg innimellom gjør det når jeg er i barndomshjemmet, og jeg lurer på om min far også sier kokus 🤔 Anonymkode: 77d0f...cbb
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 #5784 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine besteforeldre sa kokus, så det er sikkert noen som fortsatt gjør det. Jeg tror faktisk jeg innimellom gjør det når jeg er i barndomshjemmet, og jeg lurer på om min far også sier kokus 🤔 Anonymkode: 77d0f...cbb Jeg ser nå at Norsk Ordbok sier at det heter kókkus på Eidsvoll, Toten, Frosta og Salten Anonymkode: 41cbc...8fa 1
bvp Skrevet 30. desember 2025 #5785 Skrevet 30. desember 2025 Gaffatape,noe alle sier men nesten ingen bruker det, vevtapen som selges i vanlige butikker er egentlig Duct tape, Gaffa selges vanligvis i musikkforretninger som selger instrumenter og er til forveksling lik men den har som regel svakere lim for at den skal kunne fjernes lett, ofte er den svart men finnes i mange farger. Gaffa kalles også scenetape, musikertape, teatertape bl.a. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar #5786 Skrevet 5. januar Røntgen! Ikke rønken. Hvorfor skriver så mange rønken? Det heter røntgen, for svarte! Anonymkode: ea9b0...5bd 3 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar #5787 Skrevet 5. januar På jobb hos oss har mange vært flinke til å "brette opp armene" nå i jula. Stått med armene i kryss da, altså? Det er ermene man bretter opp om man skal stå på! Anonymkode: 243f3...cf4 7 4
Frøkenfryden Skrevet 6. januar #5788 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 9.07): Mine besteforeldre sa kokus, så det er sikkert noen som fortsatt gjør det. Jeg tror faktisk jeg innimellom gjør det når jeg er i barndomshjemmet, og jeg lurer på om min far også sier kokus 🤔 Anonymkode: 77d0f...cbb I sogn sier vi det også, mamma i alle fall☺️
AnonymBruker Skrevet 13. januar #5789 Skrevet 13. januar Det heter ikke "Turkist hav" Det riktige er at havet er TURKIS! Anonymkode: 14bef...78e 1
Susan Sto Helit Skrevet 13. januar #5790 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det heter ikke "Turkist hav" Det riktige er at havet er TURKIS! Anonymkode: 14bef...78e turkis - ordbøkene.no Her tar du nok feil. Adjektivet turkis bøyes etter kjønn. Så fordi hav er et intetkjønn ord, så heter det "havet er turkist". Mens hadde du snakket om sola, som er hunkjønnsord, så hadde det hett "sola er turkis". 4
Maleficenta Skrevet 13. januar #5791 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (På 5.1.2026 den 17.58): På jobb hos oss har mange vært flinke til å "brette opp armene" nå i jula. Stått med armene i kryss da, altså? Det er ermene man bretter opp om man skal stå på! Anonymkode: 243f3...cf4 Jeg vet det er feil å si armene men glemmer meg og sier det hele tiden likevel
AnonymBruker Skrevet 24. januar #5792 Skrevet 24. januar sitter Å tisser Å jeg vet ikke… Så typisk på kg. Hva feiler det folk? Anonymkode: ee90e...e94 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar #5793 Skrevet 24. januar Blir glad av å bruke de… Jeg må snakke med hun… Anonymkode: ee90e...e94 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar #5794 Skrevet 29. januar TV2 har nå journalister som sier oLjefondet (med Østfold-L) og sjuesjuefem. Anonymkode: d3be3...5b5 3 2
Lorieen Skrevet 14. februar #5796 Skrevet 14. februar «Leppomade». DET HETER FOR SVINGENDE LEPPEPOMADE!!! 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #5798 Skrevet 14. februar Frøkenfryden skrev (47 minutter siden): Bøyer seg i hatten. Orker ikke Flaut og tåpelig uttrykk. Anonymkode: 14bef...78e 1 1
Frøkenfryden Skrevet 14. februar #5799 Skrevet 14. februar (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Flaut og tåpelig uttrykk. Anonymkode: 14bef...78e Ser flere bruker det men det er jo ikke et uttrykk. Bare en feilkombinasjon av «ta av seg hatten» og «bøye seg i støvet.»!Overskrift i VG i sted. Journalister må klare bedre! Endret 14. februar av Frøkenfryden 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #5800 Skrevet 14. februar Frøkenfryden skrev (25 minutter siden): Ser flere bruker det men det er jo ikke et uttrykk. Bare en feilkombinasjon av «ta av seg hatten» og «bøye seg i støvet.»!Overskrift i VG i sted. Journalister må klare bedre! Det er et utrykk fra langrennsløperen Heidi Weng som var så imponert over en kollega og sa i et V-intervju "jeg bøyer meg i hatten for henne!" Så ble det en greie, særlig for sportsjournalister. Og i dag bøyer jeg meg i hatten for Heidi som endelig har fått OL-gull hun også. (Det er en sammenblanding av "å bøye seg i støvet" og "ta av seg hatten".) Anonymkode: e0b50...000 6 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå