AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4441 Del Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): "Hvem sin" er jo blitt ganske i de siste årene dessverre. ____________ En annen ting er folk som skriver hvalp som valp. Ja, jeg er klar over at det er riktig på offisiell bokmål, men det burde det ikke være. Det heter kvalp/kvelp på nynorsk, hvelpr på norrønt og flere dialekter bruker kv-, som tilsvarer hv- på bokmål. Jeg tror ikke noen dialekter faktisk uttaler hv med h-lyd. Så hvorfor fjerne h-en i bare et fåtalls ord? Hvirvel og hverve er vel andre eksempler? Så her er det i hovedsak Språkrådets skyld Anonymkode: 41cbc...8fa Hva mener du med hvem sin? Hvem sin ball er det? Er det feil? Anonymkode: 48ffe...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4442 Del Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du med hvem sin? Hvem sin ball er det? Er det feil? Anonymkode: 48ffe...f04 Feil er det ikke, men garpegenitiv er noe man bør unngå, det blir for muntlig og useriøst Anonymkode: 41cbc...8fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4443 Del Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Feil er det ikke, men garpegenitiv er noe man bør unngå, det blir for muntlig og useriøst Anonymkode: 41cbc...8fa Hva skriver man i stedet da? Hvems ball er det? Anonymkode: 48ffe...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4444 Del Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva skriver man i stedet da? Hvems ball er det? Anonymkode: 48ffe...f04 Hvems er vel bare dialekt for hvis, som det heter på bokmål. Hvis ball er det? Anonymkode: 41cbc...8fa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4445 Del Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvems er vel bare dialekt for hvis, som det heter på bokmål. Hvis ball er det? Anonymkode: 41cbc...8fa Det er sjeldent brukt om dagen? Å bruke hvis istedet for hvem? Anonymkode: 48ffe...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4446 Del Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er sjeldent brukt om dagen? Å bruke hvis istedet for hvem? Anonymkode: 48ffe...f04 Nja, jeg ser litt for ofte folk som skriver 'hvem sin' i stedet for hvis. Selv hvems er vel bedre å skrive enn 'hvem sin', selv om ingen av dem bør brukes på ordentlig bokmål. Har ikke alle lært at man helst skal unngå garpegenitiv i norsktimene? Anonymkode: 41cbc...8fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 6. september 2022 #4447 Del Skrevet 6. september 2022 "Hvem sin ball er det?" lyder greit i mine ører. Det er svaret "Det er han sin" i stedet for "Det er hans/hennes" som er feil sånn jeg ser det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4448 Del Skrevet 6. september 2022 sofie777 skrev (1 minutt siden): "Hvem sin ball er det?" lyder greit i mine ører. Det er svaret "Det er han sin" i stedet for "Det er hans/hennes" som er feil sånn jeg ser det. Ingen av dem er vel direkte "feil". Men hvorfor lyder det rett med "hvem sin"? Sikkert fordi du sier det selv? Hadde du sagt "min sin" og "han sin" hadde det nok også hørtes rett ut? Jeg sier også "hvem sin", men når man skriver bokmål så trenger du ikke nødvendigvis skrive slik du snakker. Anonymkode: 41cbc...8fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4449 Del Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ingen av dem er vel direkte "feil". Men hvorfor lyder det rett med "hvem sin"? Sikkert fordi du sier det selv? Hadde du sagt "min sin" og "han sin" hadde det nok også hørtes rett ut? Jeg sier også "hvem sin", men når man skriver bokmål så trenger du ikke nødvendigvis skrive slik du snakker. Anonymkode: 41cbc...8fa Men hva skriver man i stedet? For hvis er det virkelig ingen som bruker lenger? Min sin og han sin høres mer feil ut. Den er min ville jeg skrevet. Anonymkode: 48ffe...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4450 Del Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva skriver man i stedet? For hvis er det virkelig ingen som bruker lenger? Min sin og han sin høres mer feil ut. Den er min ville jeg skrevet. Anonymkode: 48ffe...f04 Man skriver hvis Hvis ball er det? Anonymkode: 41cbc...8fa 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4451 Del Skrevet 6. september 2022 Jeg er klar over at det ikke er så mange som sier det, men det er fullstendig irrelevant. Bokmål (og nynorsk) er kun skriftlig og ikke dialekt. Anonymkode: 41cbc...8fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4452 Del Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man skriver hvis Hvis ball er det? Anonymkode: 41cbc...8fa Ja, men det tror jeg må ha fallt bort fra skriftspråket for det brukes jo aldri lenger. Anonymkode: 48ffe...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4453 Del Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men det tror jeg må ha fallt bort fra skriftspråket for det brukes jo aldri lenger. Anonymkode: 48ffe...f04 Hvilket minner meg på skrives det lenger eller lengre. Lengre er vel som i min pinne er lengre enn din pinne? Anonymkode: 48ffe...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4454 Del Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, men det tror jeg må ha fallt bort fra skriftspråket for det brukes jo aldri lenger. Anonymkode: 48ffe...f04 Jo da, det brukes enda det, men alt for mange har fått den idéen at de vil skrive mer likt som de snakker dessverre. Hvordan skulle det ha gått om folk fra Setesdal som skriver bokmål ville skrive slik de snakker? Anonymkode: 41cbc...8fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4455 Del Skrevet 6. september 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Ja, hva er det med garpegenitiv?(...) Jeg ser også enormt med feil i flere av de store nettavisene. Ord som er stavet feil, verb som bøyes feil, merkelige oversettelser fra engelsk. Har de ingen voksne som kan lese igjennom artiklene før de publiseres? Anonymkode: 7313e...9f3 Garpegenitiv har blitt en del av noen dialekter, så da sniker det seg også inn i skriftlig språk og kan skape noen merkelige setninger: "Naboen min sin sønn sin sykkel" og lignende. I dialekten jeg snakker, har vi en annen vri: "Sykkelen til sønnen til naboen min". Det du skriver i siste avsnitt, er noe jeg irriterer meg konstant over. I følge avisfolk jeg har snakket med, har de forlengst sluttet å ha korrekturlesere "for å spare penger", og da blir det slikt språklig forfall som det du beskriver. Anonymkode: 9d584...4e5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #4456 Del Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvilket minner meg på skrives det lenger eller lengre. Lengre er vel som i min pinne er lengre enn din pinne? Anonymkode: 48ffe...f04 Huff... det må jeg slå opp hver gang jeg skriver det Anonymkode: 41cbc...8fa 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 6. september 2022 #4457 Del Skrevet 6. september 2022 sofie777 skrev (3 timer siden): "Hvem sin ball er det?" lyder greit i mine ører. Det er svaret "Det er han sin" i stedet for "Det er hans/hennes" som er feil sånn jeg ser det. Det vil vel egentlig være mer riktig norsk å si "Hvem er det sin ball?" Og så svare "Den er hans/hennes". Altså er det å sette hvem og sin etter hverandre bare dårlig setningsoppbygging. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #4458 Del Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Huff... det må jeg slå opp hver gang jeg skriver det Anonymkode: 41cbc...8fa Men hipp hurra for deg som faktisk slår opp ord du er usikker på! Flere burde gjøre det! Målet er vel ikke å ha alle skrivereglene i hodet slik at man automatisk skriver korrekt, men å ha et bevisst forhold til språk, og sjekke der man er i tvil? Jeg har googlet lenger/lengre flere ganger Anonymkode: 7313e...9f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #4459 Del Skrevet 7. september 2022 Susan Sto Helit skrev (3 timer siden): Det vil vel egentlig være mer riktig norsk å si "Hvem er det sin ball?" Og så svare "Den er hans/hennes". Altså er det å sette hvem og sin etter hverandre bare dårlig setningsoppbygging. Ja, eller «hvem eier den ballen?». Selv kan jeg komme til å si «hvem sin ball er det?», men jeg ville aldri skrevet det! Anonymkode: 7313e...9f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 7. september 2022 #4460 Del Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, eller «hvem eier den ballen?». Selv kan jeg komme til å si «hvem sin ball er det?», men jeg ville aldri skrevet det! Anonymkode: 7313e...9f3 For meg er "hvem sin er det" noe man slutter å si etter barnehagen. Når man lærer at det heter "hvem er det sin". I talespråk synes faktisk jeg "hvems ball er det" høres bedre ut enn "hvem sin er det", til tross for at det ser helt idiotisk ut når det skrives. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå