Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og så lurer jeg på hvor det har blitt av e’en i preteritumsformen av både å sitte og å sette. Ser stadig vekk i avisartikler at det står for eksempel: 

- Han satt fra seg bilen. 
- Da hun satt seg ned. 

Hvordan i alle dager kan den e’en bare forsvinne? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, CrazyCatLady2500 said:

Og så lurer jeg på hvor det har blitt av e’en i preteritumsformen av både å sitte og å sette. Ser stadig vekk i avisartikler at det står for eksempel: 

- Da hun satt seg ned. 

Det er fordi den er trykksvak og knapt uttales, og forsvinner på en måte inn i neste stavelse. Det er nok en del som skriver omtrent som de snakker, og glemmer helt at stumme og svake stavelser skal med.

https://no.wikipedia.org/wiki/Schwa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer du opp denne? Jeg svarer opp i morgen… Når ble dette normalen? 

Anonymkode: 48ee4...5eb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget at det heter Hennig-Olsen is og ikke Henning, etter å ha jobbet 5 år i butikk. 

Anonymkode: 02ba9...44f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva i all verden?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Pussig. Er tanken "Følger du opp denne? Jeg følger opp i morgen"?

Anonymkode: ed2f3...9e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Pussig. Er tanken "Følger du opp denne? Jeg følger opp i morgen"?

Anonymkode: ed2f3...9e4

Svarer du på denne? Jeg svarer (på den) i morgen 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (På 18.7.2022 den 11.53):

- Da hun satt seg ned. 

Fordi den ikke finnes i ganske mange dialekter, f.eks. fra Trønderlag og nordover. Kalles apokope. Man skal jo selvsagt fortsatt skrive den, men stumme bokstaver er de første som forsvinner når folk skriver feil. :P 

Anonymkode: 5640d...1e9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi den ikke finnes i ganske mange dialekter, f.eks. fra Trønderlag og nordover. Kalles apokope. Man skal jo selvsagt fortsatt skrive den, men stumme bokstaver er de første som forsvinner når folk skriver feil. :P 

Anonymkode: 5640d...1e9

Men det er for meg uforståelig at folk skriver som de snakker. Jeg er opprinnelig østerdøl men klarer å skrive bokmål for det. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare en sjapp tur innom tråden her. :goodbye:

Anonymkode: e9fb7...140

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange omtaler utmattelse mm. I forbindelse med sykdom som fatique, jeg trodde det korrekte var fatigue, eller er fatique et eget begrep?

Anonymkode: 77e63...1f1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser mange omtaler utmattelse mm. I forbindelse med sykdom som fatique, jeg trodde det korrekte var fatigue, eller er fatique et eget begrep?

Det riktige er "fatigue", mens "fatique" ikke er et ordentlig ord. Forbløffende mange bruker det likevel:

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=fatique&nfpr=1&sa=X&ved=2ahUKEwi89JOdn435AhUEOnoKHS0-Dg8QvgUoAXoECAEQPQ&biw=1354&bih=629#bsht=CgRmYnNtEgcIBBAAGMcD

Det kan se ut til at mange rett og slett har forvekslet g og q, eller kanskje de tror "fatique" ser mer fransk ut?

Anonymkode: 9d584...4e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er da mer fancy med q enn med så klart!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en som har det og som er med i mange grupper der de snakker om det, er det forbløffende mange som ikke vet at det heter "Fatigue". Det er vel som i en annen verden jeg er i, de som leser fantasy-bøker, som aldri har hørt et navn uttalt og så når de skal skrive det, gjør det helt feil. Det er greit at det blir tv-serier av noen av dem, så kan en del navn rettes opp i.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
25 minutter siden, sofie777 said:

Som en som har det og som er med i mange grupper der de snakker om det, er det forbløffende mange som ikke vet at det heter "Fatigue". Det er vel som i en annen verden jeg er i, de som leser fantasy-bøker, som aldri har hørt et navn uttalt og så når de skal skrive det, gjør det helt feil. Det er greit at det blir tv-serier av noen av dem, så kan en del navn rettes opp i.

Minner meg om spillgutter som skal uttale ordet melee. Det korrekte er enten "mel-ee" eller "me-lay", men de sier nesten uten unntak "meelee". Det de egentlig da sier er mealy, som betyr melete. :P 

Anonymkode: 8abcc...639

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått

Jeg klikker innvendig av de/dem-feil. 

Pass på så du ikke ødelegger de. Det var et veldig fint bilde av de. Hjelp 🤮😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrazyCatLady2500 skrev (På 18.7.2022 den 11.53):

- Da hun satt seg ned. 

"e-en":opplyser:

Anonymkode: 70428...8d2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser i mange oppskrifter at man skal "drysse" saus over et eller annet. Syns det høres så rart ut. I mitt hode drysser man tørre ting, et dryss kanel over grøten osv. 

På engelsk har man jo drizzle for vått og sprinkle for tørt, vet ikke om det er noe tilsvarende på norsk. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...