AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #301 Del Skrevet 25. juni 2013 Selv om det er vanlig å si det, så betyr det ikke at det er rett! Mange som sier "når jeg var liten" også, men det blir ikke noe mer riktig av den grunn! Dette handler blant annet om dialekt. Jeg blir gal av at dere uttaler dere om ting dere ikke har greie på. Det er faktisk forskjell på skriftspråk og talemål. Anonymous poster hash: c015e...621 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #302 Del Skrevet 25. juni 2013 Mener du at det er "mer" rett å si "lukke opp..." enn "åpne opp..."? Jeg mener at begge deler er like riktig. Og når det gjelder det med å skrive "språklig korrekt", så kommer det hele an på hva man legger i dette begrepet. Dersom man mener at "korrekt språk" utelukkende er språk som er i henhold til Språkrådets anbefalinger, samt offisielle ordbøker, så er jeg grunnleggende uenig (og det er jeg helt sikker på at Språkrådet mener også). I en del tilfeller kan det faktisk være lite korrekt å skrive i henhold til alle mulige regler. Det handler om stilnivå, hvem man henvender seg til. mediet man bruker til kommunikasjonen, og en hel rekke andre faktorer. Du må være klar over det at Språkrådets anbefalinger bare gjelder for Skoleverket, samt for offentlige dokumenter. Alle mulige andre sammenhenger/kommunikasjonskanaler, osv, er ikke underlagt disse offisielle anbefalingene. Dermed er det fritt fram for å legge inn et og annet dialektord dersom man føler for det, for å bruke avvikende syntaks dersom man føler for det, osv., osv. Anonymous poster hash: 34f03...75f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 25. juni 2013 #303 Del Skrevet 25. juni 2013 (endret) Selv om det er vanlig å si det, så betyr det ikke at det er rett! Mange som sier "når jeg var liten" også, men det blir ikke noe mer riktig av den grunn! Du kan bare ikke tolke alle preposisjoner i norsk bokstavelig. Det er en vanlig konstruksjon - til og med Ibsen og Undset brukte den. Les her: http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=1286 Og hvis ikke du blir overbevist av dette, så må du virkelig gi deg: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=opp&bokmaal=+&ordbok=begge (se punkt 5.) opp 5 med åpning el. løsning som resultatlukke o- døra / få o-, sperre o- øynene / låse o- skrinet / løse o- en knute / bryte, rive, skjære o- Endret 25. juni 2013 av Drue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 25. juni 2013 #304 Del Skrevet 25. juni 2013 Det er jo noe som heter forsovet. F eks "Jeg har forsovet meg" Ja men i den sammenhengen reagerer jeg selvsagt ikke på bruken av ordet! Det jeg reagerer på er setninger av typen "Det er forsovet riktig..." Da ser man jo tydelig at det er brukt i stedet for "for så vidt". Skjønner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iGirl Skrevet 4. juli 2013 #305 Del Skrevet 4. juli 2013 Vet ikke om denne har vært med før, men irriterer meg grenseløst når jeg hører noen si "selveste" når det skulle vært "selve" . f eks "ikke kjolen og underkjolen, men selveste kjolen" aaahhhh blir gal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2013 #306 Del Skrevet 4. juli 2013 Jo, faktisk, dersom det er vanlig å uttrykke noe på en bestemt måte, så er det faktisk riktig. Det er til og med dette som avgjør om noe er riktig eller galt - at de aller fleste med samme morsmål mener at det er rett, altså. Og når det gjelder "når jeg var liten" er det selvfølgelig feil i henhold til de offisielle reglene Språkrådet kommer med, men det er allikevel riktig i mange sammenhenger, ettersom det er en helt vanlig formulering. (Og så må man selvfølelig ta stilnivå med i betraktning; om man jobber i bank og skriver brev til kundene, eller om man skal skrive en tørr forskningsrapport, eller tilsvarende, bør man jo forholde seg til Språkrådets anbefaling, og bruke "da" i tilsvarende tilfeller. Men om man skriver på KG eller FB, eller i andre fora med en mer ledig stil, er det helt på sin plass å bruke "når". Spesielt i og med at det er dette som er dominerende i talespråket hos de aller fleste.Anonymous poster hash: 34f03...75f NEI! Det er ALDRI korrekt å skrive "når jeg var liten"!!! Uansett situasjon! Anonymous poster hash: 0cb38...674 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 6. juli 2013 #307 Del Skrevet 6. juli 2013 (endret) "Eder og galle" "Avklimatisering" Endret 6. juli 2013 av Pringle 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #308 Del Skrevet 7. juli 2013 Sitvasjon/situvasjon. Anonymous poster hash: 3053a...0ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fro Skrevet 17. juli 2013 #309 Del Skrevet 17. juli 2013 (endret) ...kunstig sukker fremstilt på et labriotorium... Endret 17. juli 2013 av fro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
charactouy Skrevet 17. juli 2013 #310 Del Skrevet 17. juli 2013 Flisjakke... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2013 #311 Del Skrevet 18. juli 2013 Jeg hater særskriving. De siste dagene har mange av vennene mine på Facebook stolt kunngjort at de kom inn på "skole valget", "første valget", "syke pleien" og "juss studiet". Jeg får så lyst til å spørre dem hvordan? Anonymous poster hash: 2e340...573 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 19. juli 2013 #312 Del Skrevet 19. juli 2013 Har folk helt sluttet å drikke te?? Støter stadig oftere på t-lys og t-skjeer, og t-kjøkken er sikkert i ferd med å bli innarbeidet også. Grrr. Mens t-skjorte ofte blir te-skjorte, eller enda verre... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 19. juli 2013 #313 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Har folk helt sluttet å drikke te?? Støter stadig oftere på t-lys og t-skjeer, og t-kjøkken er sikkert i ferd med å bli innarbeidet også. Grrr. Mens t-skjorte ofte blir te-skjorte, eller enda verre... ..og på treningssenteret løper de på 3Dmølle Endret 19. juli 2013 av Arabella 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2013 #314 Del Skrevet 19. juli 2013 Har folk helt sluttet å drikke te?? Støter stadig oftere på t-lys og t-skjeer, og t-kjøkken er sikkert i ferd med å bli innarbeidet også. Grrr. Mens t-skjorte ofte blir te-skjorte, eller enda verre... Haha Jeg lurer på hva de tror "t-" står for? Tøffe, tyske, tause, tamilsk, tygge, teite, teoretiske?Anonymous poster hash: 0cb38...674 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2013 #315 Del Skrevet 20. juli 2013 Det heter som regel IKKE "i forhold til"! *nåmåfaenmegsnartalleinorgeskjerpeseg* Anonymous poster hash: c5c6d...744 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
muttra Skrevet 23. juli 2013 #316 Del Skrevet 23. juli 2013 jeg er dyslektiker og irriterer meg veldig over slurvefeil, for folk kan da ikke være så dumme som det av og til ser ut som ut i fra det de skriver begynner med barneskolelærdom den gang da - hver gang når - da/når må jo alle kunne å bruke riktig alltid to l-er i alltid, aldri to l-er i aldri og/ å feil er også litt unødvendige og en god huskeregel for å finne ut hvilket av de to det skal være er å oversette til engelsk blir det too så er det å og blir det and så blir det og og alle de rare småorda da dursj f.ex.- skal være uten r , hvet i stedet for vet (jeg vet, du vet) og alle de som bytter om på o og å i ord - for og får spesielt .- får er når noen gir deg noe så får du det eller det er sauer , du må spise for du er sulten det er bare noen av de som irriterer meg mest er litt enkelt å skylde på dysleksi, men rettskriving kan pugges, mitt store problem er store bokstaver i beynnelsen av en setning fordi jeg ikke helt vet hvor punktumet skal stå og ikke er jeg helt stø på hvor kommaet skal stå heller 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 23. juli 2013 #317 Del Skrevet 23. juli 2013 jeg er dyslektiker og irriterer meg veldig over slurvefeil, for folk kan da ikke være så dumme som det av og til ser ut som ut i fra det de skriver ... er litt enkelt å skylde på dysleksi, men rettskriving kan pugges, mitt store problem er store bokstaver i beynnelsen av en setning fordi jeg ikke helt vet hvor punktumet skal stå og ikke er jeg helt stø på hvor kommaet skal stå heller Du forsøker ihvertfall, og skriver mest rett til tross for dysleksi! Masse ros til deg! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sauen87 Skrevet 25. juli 2013 #318 Del Skrevet 25. juli 2013 Jeg irriterer meg grusomt over feil bruk av ordet "automatisk". Mange bruker dette ordet om ting de "gjør som en selvfølge", men som allikevel ikke skjer automatisk, altså på automatikk/noe som skjer av seg selv. Leste i avisen i dag at "før pleide fergen å snu automatisk dersom det sto flere igjen som ikke fikk komme om bord". Jeg klarer ikke la vær å lure på om fergen virkelig snudde automatisk, helt av seg selv, eller om de bare mener at mannskapets rutiner var å snu og hente siste pulje. Kanskje småpirk, men jeg mener det er feil bruk av ordet. Ser også mange som skriver "Jeg gir automatisk is til de andre barna i gaten" osv, når de mener "selvfølgelig" eller lignende ord. Irriterer meg også over folk som skriver "dama de" når de mener "dama di". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
muttra Skrevet 26. juli 2013 #319 Del Skrevet 26. juli 2013 Du forsøker ihvertfall, og skriver mest rett til tross for dysleksi! Masse ros til deg! takker for det, men synes at den rosen skal deles med barneskolelæreren min og rødpenna hennes, for det ar det som trigget staheta i meg til å pugge rettskrivinga, men reglene for setningsoppbygging og tegnsetteing lærte jeg altså ikke :-) skriver som jeg snakker , bare for det meste på bokmål og litt innblanding av nynorsk da og ikke dialekt, den er en god miks av sunnmøring og trønder noe annet som irriterer er utrykket "sitte på med du " , de i stedet dor di og din er også noe jeg får "røsj i holle ta"altså sånn gremmes frysning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. juli 2013 #320 Del Skrevet 26. juli 2013 "Og jeg sitter i grunn pris på ..." Nok et eksempel på sammenblanding av sette og sitte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå