Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Winza

Haha, jeg skrev jo svaret her før du startet din tråd.

Anonymous poster hash: bad50...a62

Å ja så ikke det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Riskjeks

Vel, jeg sier heller at jeg spotter enn at jeg har en liten vaginal blødning (uten at jeg i veldig stor grad snakker om dette i det hele tatt). Hva ville du kalt det, på godt norsk?

Og som Rossin sier, kontekst er alt innen språk. Og ord har en tendens til å dukke opp i ordboka lenge etter at de er i daglig bruk og blir forstått av folk flest ;)

Jeg spotter forøvrig sjelden Gud, men jeg kjenner til den betydnignen, uten at det har noe betydning for min forståelse verken på treningsstudioet eller i graviditetsforumet her inne.

Det heter mellomblødning, som allerede påpekt, evt småblødninger. Selvsagt har kontekst alt å si, men tråden handler nå en gang om feil ordbruk, og dette er definitivt det da du lett kan lese av ordboken hvilken betydning ordet faktisk har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jada, jeg slo det opp i ordboka, men det var altså nytt for meg. Jeg har ikke sagt at det ikke står i ordboka. Men det er altså i hvert fall ikke vanlig i min krets.

Uansett, nå bruker jo disse damene "spotte" for å beskrive en type blødning. Det er jo slik ord etter hvert kommer inn i ordboka. Er det virkelig sånn at mange misforstår? Er det sånn at de leser setninga eller avsnittet ferdig og virkelig ikke forstår hva de mener? Jeg tviler. Går man på treningsstudioet og noen spør om du kan spotte dem, er det ingen tvil om hva de mener. Der betyr det noe annet.

Det er virkelig utrolig hvor mye vi mennesker forstår ut ifra konteksten språket brukes. Ikke vær så vanskelige, dere :)

Jeg for min del lar ikke ordboka styre språket mitt. Dere må slutte å tro at den er fasiten.

(Det er forresten min misjon å påvirke dere, sånn hvis dere lurer på hvorfor jeg er i denne tråden og kverulerer)

Hva betyr "spotte" på treningsstudioet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Hva betyr "spotte" på treningsstudioet?

Det lurte jeg også på...

At man ler av dem som ikke klarer å løfte de tyngste vektene? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det lurte jeg også på...

At man ler av dem som ikke klarer å løfte de tyngste vektene? :fnise:

Det skal du se :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter mellomblødning, som allerede påpekt, evt småblødninger. Selvsagt har kontekst alt å si, men tråden handler nå en gang om feil ordbruk, og dette er definitivt det da du lett kan lese av ordboken hvilken betydning ordet faktisk har.

Det er ikke feil ordbruk.

Anonymous poster hash: e685d...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riskjeks

Det er ikke feil ordbruk.

Anonymous poster hash: e685d...6b3

Hva er ikke feil? "Spotting" om å ha småblødninger fra vagina? Jo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurte jeg også på...

At man ler av dem som ikke klarer å løfte de tyngste vektene? :fnise:

Det skal du se :ler:

Ah, er det ikke flott å sitte på sin høye hest og ha fasiten, men ikke ta hensyn til praktisk bruk. Språk er heldigvis mer enn ordbokdefinisjoner, pragmatikken burde absolutt få større fokus.

Og spotting brukes om å ha noen som sikrer deg under tunge løft :roll:

Anonymous poster hash: 27173...a26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Ah, er det ikke flott å sitte på sin høye hest og ha fasiten, men ikke ta hensyn til praktisk bruk. Språk er heldigvis mer enn ordbokdefinisjoner, pragmatikken burde absolutt få større fokus.

Og spotting brukes om å ha noen som sikrer deg under tunge løft :roll:

Anonymous poster hash: 27173...a26

Hvorfor kan det ikke hete "sikring"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ikke feil? "Spotting" om å ha småblødninger fra vagina? Jo.

Jeg er så fascinert over dette med "feil" ordbruk, språk handler om kommunikasjon. Så lenge man gjør seg forstått i sammenhengen, og kommuniserer uten misforståelser, så er det for meg helt merkelig å snakke om at det er "feil". Man kan snakke om godt og dårlig språk, ja, men feil ... Det er jo helt latterlig :riste:

Anonymous poster hash: 27173...a26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan det ikke hete "sikring"?

Fordi det ikke er du som har definisjonsmakt over språket som blir brukt?

Anonymous poster hash: 27173...a26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg er så fascinert over dette med "feil" ordbruk, språk handler om kommunikasjon. Så lenge man gjør seg forstått i sammenhengen, og kommuniserer uten misforståelser, så er det for meg helt merkelig å snakke om at det er "feil". Man kan snakke om godt og dårlig språk, ja, men feil ... Det er jo helt latterlig :riste:

Anonymous poster hash: 27173...a26

Fordi det ikke er du som har definisjonsmakt over språket som blir brukt?

Anonymous poster hash: 27173...a26

Påstår nå heller ikke at det er jeg som bestemmer det, men vil tro ordboka er en god kandidat... Og den er enig med meg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstår nå heller ikke at det er jeg som bestemmer det, men vil tro ordboka er en god kandidat... Og den er enig med meg ;)

Du er ikke sann, du omtaler ordboka som om den inneholder en eller annen absolutt sannhet, mens sannheten er at språket er i konstant utvikling og ordboka alltid er på etterskudd.

Anonymous poster hash: 27173...a26

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riskjeks

Du er ikke sann, du omtaler ordboka som om den inneholder en eller annen absolutt sannhet, mens sannheten er at språket er i konstant utvikling og ordboka alltid er på etterskudd.

Anonymous poster hash: 27173...a26

Ja, språket er i utvikling, foreløpig er hverken vaginale småblødninger eller hjelp til å løfte vekter korrekt bruk av ordet "spotting"/"å spotte". Så greit er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, språket er i utvikling, foreløpig er hverken vaginale småblødninger eller hjelp til å løfte vekter korrekt bruk av ordet "spotting"/"å spotte". Så greit er det.

Hva er det med dette fokuset på korrekt. Jeg skal være enig i at man kan definere språk som godt eller dårlig, men korrekt er bare veldig, veldig rart. Men vi er nok så uenige og har så forskjellig perspektiv på språk, at jeg gir meg her.

Anonymous poster hash: 27173...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spotte noe f.eks. på treningsstudio kommer fra engelsk. To spot something = å få øye på noe, eller som i treningsstudioet: å HOLDE øye med noe, passe på at man gjør øvelsene rett og at man ikke ødelegger verken seg selv eller vektene.

(Det er forresten ingen som fysisk holder et øye sammen med noe, men sånn er nå språket, veldig ulogisk til tider.)

Endret av sofie777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

100% enig i denne!

Hater at folk har "nippler" og "shaver" seg!

Kanskje det er de samme folka som blir "backstabbet" av vennene sine? :fnise: (Husker en tråd på forumet der der ordet faktisk ble benyttet!)

Antar det. "Backstabbet" av veninner og "playet" av gutter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irirterer meg ihjel av folk som sier/skriver f.eks "jeg er sååå sjalu" -når det er snakk om at man ønsker et klespalgg eller ett eller annet den andre har. Jeg mener at det er mer korrekt å si "jeg er såååå misunnelig". Sjalusi forbinder jeg med relasjoner, ikke med ting (som klær/gjenstander), altså "jeg er sjalu, fordi Anders er sammen med Kari nå" - det er korrekt bruk i følge meg.. :laugh:

Mulig det er helt korrekt å si at man er sjalu, når man like gjerne (og for min del) ville sagt misunnelig. Noen som vet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Irirterer meg ihjel av folk som sier/skriver f.eks "jeg er sååå sjalu" -når det er snakk om at man ønsker et klespalgg eller ett eller annet den andre har. Jeg mener at det er mer korrekt å si "jeg er såååå misunnelig". Sjalusi forbinder jeg med relasjoner, ikke med ting (som klær/gjenstander), altså "jeg er sjalu, fordi Anders er sammen med Kari nå" - det er korrekt bruk i følge meg.. :laugh:

Mulig det er helt korrekt å si at man er sjalu, når man like gjerne (og for min del) ville sagt misunnelig. Noen som vet?

Jeg er enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irirterer meg ihjel av folk som sier/skriver f.eks "jeg er sååå sjalu" -når det er snakk om at man ønsker et klespalgg eller ett eller annet den andre har. Jeg mener at det er mer korrekt å si "jeg er såååå misunnelig". Sjalusi forbinder jeg med relasjoner, ikke med ting (som klær/gjenstander), altså "jeg er sjalu, fordi Anders er sammen med Kari nå" - det er korrekt bruk i følge meg.. :laugh:

Mulig det er helt korrekt å si at man er sjalu, når man like gjerne (og for min del) ville sagt misunnelig. Noen som vet?

Jeg er også enig med deg. "Egentlig" betyr "misunne" å ikke unne noen noe, men det er ikke sånn vi bruker ordet i dag. (Kjartan kan godt få ny flott jakke så lenge jeg også får en.) Jeg mener sjalusi har med relasjoner å gjøre (både forhold og anerkjennelse/oppmerksomhet generelt), og misunnelse med ting og materielle goder (også penger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...