Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere gjør meg lykkelig! :)

Jeg føler meg mindre alene, når det er så mange andre språktullinger der ute.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hveranda

Gjør vondt langt inni sjelen når noen skriver det. For nei, ingen stum h i VERANDA

Anonymkode: abd1a...e46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke " De har blitt VOKSENE disse gutta". Vær så snill, skriv VOKSNE !. Får utslett av slikt!🤢

Anonymkode: aae78...fb5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på kurs før jul hvor det var fler som sa "insjinativ" i stedet for initiativ. 
Fler jeg kjenner skriver f.eks. "jeg skal på kino sammens Ola" og de uttaler det gjerne "schino" også. *grøss*
Husker på barneskolen at norsklæreren korrigerte stilen min da jeg skrev "hverken" og læreren mente det skulle være uten h, men selv om det faktisk er tillatt å skrive "verken" så forbinder jeg det med øreverken og det blir helt feil. :P
Prøver å finne ut hvor jeg skal henvende meg for å få jobb som oversetter til Netflix, Viaplay og liknende plasser for jeg irriterer meg grønn over alle feilene der. Om noen vet, send meg gjerne en link! ;)

Anonymkode: ae28d...7ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gikk på kurs før jul hvor det var fler som sa "insjinativ" i stedet for initiativ. 
Fler jeg kjenner skriver f.eks. "jeg skal på kino sammens Ola" og de uttaler det gjerne "schino" også. *grøss*
Husker på barneskolen at norsklæreren korrigerte stilen min da jeg skrev "hverken" og læreren mente det skulle være uten h, men selv om det faktisk er tillatt å skrive "verken" så forbinder jeg det med øreverken og det blir helt feil. :P
Prøver å finne ut hvor jeg skal henvende meg for å få jobb som oversetter til Netflix, Viaplay og liknende plasser for jeg irriterer meg grønn over alle feilene der. Om noen vet, send meg gjerne en link! ;)

Anonymkode: ae28d...7ea

Jeg er enig i at det er mye dårlig, men spørsmålet er jo hvor dårlig lønn du vil ha for å ha "æren" i behold. 

Teksterne for tjenestene du nevner, har dårlig betalt og korte frister, det blir ikke kvalitet av slik, dessverre. 

Teksterne som har best tid og best betalt i Norge, jobber alle for NRK. TV2 er ikke så verst. Resten vil man helst ikke jobbe for hvis man kan unngå det. 

Anonymkode: 7fa08...319

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎24‎.‎01‎.‎2019 den 17.51, AnonymBruker skrev:

Ser noen ganger "lamme" når de mener i lag med.

Anonymkode: 155df...8d5

Dialekt

Anonymkode: 229e7...fbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Fordiom» 🤬

- Jeg liker ikke sushi, men spiser det fordiom.

NEI, det heter «likevel»!

Anonymkode: 79634...7bd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2019 den 16.59, AnonymBruker skrev:

Det heter ikke " De har blitt VOKSENE disse gutta". Vær så snill, skriv VOKSNE !. Får utslett av slikt!🤢

Anonymkode: aae78...fb5

Man bruker heller ikke punktum bak utropstegn. 😏

Anonymkode: b7300...933

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos/til er visst vanskelig. Ser mange skriver at barnet "er til far" denne helgen. Nei, er HOS, eventuelt skal til.

Anonymkode: c4647...be5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser mange skriver at barnet "er til far" denne helgen. Nei, er HOS, eventuelt skal til.

Nei, jeg er ikke så sikker på det. "Jeg var til Skien (i) forrige uke" er helt alminnelig å si. Derfor burde "er til far" også være grei skuring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Vox_populi skrev:

Nei, jeg er ikke så sikker på det. "Jeg var til Skien (i) forrige uke" er helt alminnelig å si. Derfor burde "er til far" også være grei skuring.

Nei, det stemmer ikke. Må isåfall være en eller annen dialekt. Jeg skulle til Skien, jeg var i Skien. 

Anonymkode: c4647...be5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det bare er fordi jeg har begynt å legge merke til det, men jeg føler det blir vanligere og vanligere å ha mellomrom mellom setning og tegn, sånn som dette . 

Det irriterer meg altfor mye ! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Komt" er noe jeg stadig ser...regner med de mener "kommet".

Anonymkode: c4647...be5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, netpuppy skrev:

Jeg vet ikke om det bare er fordi jeg har begynt å legge merke til det, men jeg føler det blir vanligere og vanligere å ha mellomrom mellom setning og tegn, sånn som dette . 

Det irriterer meg altfor mye ! 

Jeg husker en eldre kollega alltid gjorde dette, og han mente de lærte det sånn på skolen. Jeg vet ikke om det stemmer, men har lagt merke til at det ofte er den eldre generasjonen som gjør det der. 

Endret av Lady T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig artig tråd! 😄

Denne irriterer meg: "Hvem oppskrift er dette?" på bilder om strikketøy, matretter osv osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Vox_populi skrev:

Nei, jeg er ikke så sikker på det. "Jeg var til Skien (i) forrige uke" er helt alminnelig å si. Derfor burde "er til far" også være grei skuring.

Det må være dialekt. I Oslo, på Stord. Hos far. Aldri lært at til kan brukes istedet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...