Gjest ti10 Skrevet 27. juli 2022 #4401 Del Skrevet 27. juli 2022 mercury_ skrev (20 minutter siden): Jeg leser i mange oppskrifter at man skal "drysse" saus over et eller annet. Syns det høres så rart ut. I mitt hode drysser man tørre ting, et dryss kanel over grøten osv. På engelsk har man jo drizzle for vått og sprinkle for tørt, vet ikke om det er noe tilsvarende på norsk. Man heller jo saus over maten. Hvis det er veldig små mengder væske, kan man dryppe noe over, men hvis man drypper saus over maten, har man kanskje feilberegnet litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mercury_ Skrevet 27. juli 2022 #4402 Del Skrevet 27. juli 2022 ti10 skrev (11 minutter siden): Man heller jo saus over maten. Hvis det er veldig små mengder væske, kan man dryppe noe over, men hvis man drypper saus over maten, har man kanskje feilberegnet litt Jeg skulle ha spesifisert at det er snakk om små mengder saus. Som salt karamellsaus over brownies, eller en vinaigrette over salat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 2. august 2022 #4403 Del Skrevet 2. august 2022 (endret) Dagbladet slår til igjen. I videoen jeg har tatt bilde av under er det snakk om en skypumpe som treffer en kafé i Sotsji i Russland. (Mer tekst under) Det er kjempeflott at det ikke ble noen skader på personalet, men var det gjester der også? Her skulle de brukt ordet "personskader" Videoen Endret 2. august 2022 av sofie777 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #4404 Del Skrevet 2. august 2022 Hvorfor skriver så mange «komt»??? Anonymkode: c4647...be5 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #4405 Del Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvorfor skriver så mange «komt»??? Anonymkode: c4647...be5 Fordi de er fra Bergen eller har blitt bergifisert Anonymkode: ea9b0...5bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 3. august 2022 #4406 Del Skrevet 3. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi de er fra Bergen eller har blitt bergifisert Anonymkode: ea9b0...5bd Mine bekjente utenfor Oslo sier også "komt", men de klarer å skrive "kommet". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2022 #4407 Del Skrevet 3. august 2022 On 7/27/2022 at 7:40 PM, mercury_ said: Jeg leser i mange oppskrifter at man skal "drysse" saus over et eller annet. Syns det høres så rart ut. I mitt hode drysser man tørre ting, et dryss kanel over grøten osv. På engelsk har man jo drizzle for vått og sprinkle for tørt, vet ikke om det er noe tilsvarende på norsk. "Sprinkle" brukes om både vått og tørt, så har det gått galt i oversettelsen til norsk - slik det dessverre altfor ofte gjør. Tilsvarende ord på norsk kan være "å drysse"(når det er tørt),"å stenke"(når det er litt væske), "å dynke"(når det er mye væske). 14 hours ago, sofie777 said: Det er kjempeflott at det ikke ble noen skader på personalet, men var det gjester der også? Her skulle de brukt ordet "personskader" Igjen en feil i oversettelse fra engelsk til norsk. "Personskade" heter "personal injury", mens "personalskade" ville hett "personnel injury". Anonymkode: 9d584...4e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2022 #4408 Del Skrevet 5. august 2022 I det siste har det vært flere tilfeller av bruker(e) som i stedet for å skrive "å fade ut"("å fade" ca. som i engelsk "to fade"), skriver "å flade ut". Lurer på hvordan de har tenkt ut det ordet, og hvordan de uttaler det. Fleide? Flade? Eller som jeg hører for meg: Flæde. Anonymkode: 9d584...4e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 5. august 2022 #4409 Del Skrevet 5. august 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): I det siste har det vært flere tilfeller av bruker(e) som i stedet for å skrive "å fade ut"("å fade" ca. som i engelsk "to fade"), skriver "å flade ut". Lurer på hvordan de har tenkt ut det ordet, og hvordan de uttaler det. Fleide? Flade? Eller som jeg hører for meg: Flæde. Anonymkode: 9d584...4e5 Tenker på "Å flate ut" på rogalandsk. Ikke at det er mer forståelig... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #4410 Del Skrevet 16. august 2022 Folk som sier de blir "rørt" når de hører om noe som bare er trist. Syke mennesker. Anonymkode: 30c70...749 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 23. august 2022 #4411 Del Skrevet 23. august 2022 Det heter ikke ny og NED, det heter ny og NE! Ne er en månefase til opplysning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #4412 Del Skrevet 25. august 2022 Så akkurat noen skrive "avertil" istedenfor "av og til" 😬 Anonymkode: f67f2...71d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #4413 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så akkurat noen skrive "avertil" istedenfor "av og til" 😬 Anonymkode: f67f2...71d Jøss! Den var ny.😄 Anonymkode: 14bef...78e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honeywell Skrevet 25. august 2022 #4414 Del Skrevet 25. august 2022 (endret) Kan folk være så snill å slutte å skrive "tjene" når de mener "spare". Endret 25. august 2022 av Honeywell Typo 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #4415 Del Skrevet 25. august 2022 Honeywell skrev (45 minutter siden): Kan folk være så snill å slutte å skrive "tjene" når de mener "spare". Vil tro at enkelte faktisk ikke skjønner forskjellen. Jobber på kafé, og det er jobben min å spørre om kundene skal ha drikke når de kjøper mat. Vil tro at godt over halvparten, også voksne folk som ser ut som de har ansvarsfulle jobber, responderer med å spørre om det blir billigere da eller om de tjener på det. Er det ikke bare å kjenne etter om man er tørst/trenger drikke til maten og så bestemme seg ut fra det? For det er ikke sånn at man gjør en knallgod investering ved å kjøpe en flaske brus, vann eller hva det nå er som du uansett ikke kommer til å drikke før om en uke. Da er det faktisk mye billigere å gå på Rema 1000 eller Kiwi. Grrrr! Beklager digresjonen. Anonymkode: 229e7...fbb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #4416 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vil tro at enkelte faktisk ikke skjønner forskjellen. Jobber på kafé, og det er jobben min å spørre om kundene skal ha drikke når de kjøper mat. Vil tro at godt over halvparten, også voksne folk som ser ut som de har ansvarsfulle jobber, responderer med å spørre om det blir billigere da eller om de tjener på det. Er det ikke bare å kjenne etter om man er tørst/trenger drikke til maten og så bestemme seg ut fra det? For det er ikke sånn at man gjør en knallgod investering ved å kjøpe en flaske brus, vann eller hva det nå er som du uansett ikke kommer til å drikke før om en uke. Da er det faktisk mye billigere å gå på Rema 1000 eller Kiwi. Grrrr! Beklager digresjonen. Anonymkode: 229e7...fbb Enkelte ganger er det tilbud der det er billigere å ta med noe ekstra. For eksempel om man har to for 50 og noe koster 52 alene. Anonymkode: 41cbc...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honeywell Skrevet 25. august 2022 #4417 Del Skrevet 25. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vil tro at enkelte faktisk ikke skjønner forskjellen. Jobber på kafé, og det er jobben min å spørre om kundene skal ha drikke når de kjøper mat. Vil tro at godt over halvparten, også voksne folk som ser ut som de har ansvarsfulle jobber, responderer med å spørre om det blir billigere da eller om de tjener på det. Er det ikke bare å kjenne etter om man er tørst/trenger drikke til maten og så bestemme seg ut fra det? For det er ikke sånn at man gjør en knallgod investering ved å kjøpe en flaske brus, vann eller hva det nå er som du uansett ikke kommer til å drikke før om en uke. Da er det faktisk mye billigere å gå på Rema 1000 eller Kiwi. Grrrr! Beklager digresjonen. Anonymkode: 229e7...fbb Hvis man tjener penger av å gå på kafe. Altså at det gir dem inntekt av å drikke kaffe, så får jeg gå ut oftere. Hehe Har hatt en foreleser på BI som bablet om å tjene penger når han mente spare. Det blir for dumt synes jeg på en økonomi utdanning. Endret 25. august 2022 av Honeywell Typo igjen 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 25. august 2022 #4418 Del Skrevet 25. august 2022 Jeg sier også tjene! Skal slutte med det, det er helt klart et ord som gjør at jeg lurer meg selv til å tro at jeg faktisk tjener penger når jeg bruker dem. Herregud så dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honeywell Skrevet 25. august 2022 #4419 Del Skrevet 25. august 2022 Bra du slutter med det. Blir helt svett i øra av å overhøre folk si det. Nesten så jeg tenker på å bryte inn i samtalen😆 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #4420 Del Skrevet 25. august 2022 "Penger spart er penger tjent" - det er vel her det kommer fra. Anonymkode: 9d584...4e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå