Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det klikker litt inni meg hver gang jeg ser noen bruke ironi når de mener sarkasme. Ser det nesten daglig her på KG, men veldig ofte andre steder også, riktignok bare blant norsktalende. På engelsk (f. eks. på reddit) ser jeg ikke de samme tendensene. 

Anonymkode: ee889...192

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24.1.2019 den 17.23, AnonymBruker skrev:

Fler jeg kjenner skriver f.eks. "jeg skal på kino sammens Ola" og de uttaler det gjerne "schino" også. *grøss*

Anonymkode: ae28d...7ea

Jeg er helt enig i at denne uttalelsen er helt forferdelig å høre på, men det er faktisk en helt naturlig utvikling av språket vårt, tro det eller ei! Den kj-lyden vi anser som normal er faktisk en slags "lånelyd" som vi har lånt fra et annet språk (kan det være tysk? jeg husker ikke), norrønt hadde ikke den typen sammensatte lyder og var generelt et mye mer ortofont (lydnært) språk enn dagens norsk. Siden dette er en lånelyd så er det ganske naturlig at den etterhvert blir erstattet av en annen. 

Uff, syns jeg forklarte meg dårlig nå, det er vel to år siden jeg hadde det språkfaget, men jeg syntes det var veldig interessant da foreleseren min fortalte om det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg grønn når folk ikke vet forskjell på hvert, vært og vert (eller hver og vær). De skriver "vært år" eller "har hvert på jobb". Jeg har til og med sett journalister skrive dette!

Og så fatter jeg ikke at det er så vanskelig å forstå at ord IKKE skal deles. Det heter ikke skole vei, men skolevei. Det heter ikke bikini linje, men bikinilinje osv osv osv.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Jeg føler meg Uattraktiv". Nei, du gjør ikke det. Du føler deg lite attraktiv.

"Jeg har vært på tre ultralyder". Nei,  du har vært på ultralyd tre ganger.

Anonymkode: d2f08...bd5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg sykt når noen bruker hvem, i steden for hvilken.
- Hvem kjole skal jeg velge?
- Hvem farge er finest?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt sikkert nevnt her allerede, men det irriterer meg veldig når noen bruker "urelevant" i stedet for "irrelevant". Hadde til og med en norsklærer som brukte "urelevant". 🙄 Da/når feil er også veldig utbredt og utrolig irriterende. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig i at denne uttalelsen er helt forferdelig å høre på, men det er faktisk en helt naturlig utvikling av språket vårt, tro det eller ei! Den kj-lyden vi anser som normal er faktisk en slags "lånelyd" som vi har lånt fra et annet språk (kan det være tysk? jeg husker ikke), norrønt hadde ikke den typen sammensatte lyder og var generelt et mye mer ortofont (lydnært) språk enn dagens norsk. Siden dette er en lånelyd så er det ganske naturlig at den etterhvert blir erstattet av en annen. 

Uff, syns jeg forklarte meg dårlig nå, det er vel to år siden jeg hadde det språkfaget, men jeg syntes det var veldig interessant da foreleseren min fortalte om det!

Uttale heter det.

Anonymkode: 216f1...4d7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Jeg er mistenkelig" begynner å bli ganske vanlig. Tror nok de som skriver det mener at de er mistenksomme. 😄 

Ikke så veldig mange som vil kalle seg selv mistenkelig, mistenker jeg. 

Anonymkode: 5603e...b38

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når folk skriver at de er "starstrucked"... 

Anonymkode: ed08c...c45

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vet nok ikke  forskjell på hun og henne/ de og dem. De skriver f.eks «jeg besøkte hun» istedenfor «jeg besøkte henne» eller «han kjenner de» istedenfor «han kjenner dem». Irriterende!😩

Spoiler

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hebbbbbe skrev:

Jeg irriterer meg grønn når folk ikke vet forskjell på hvert, vært og vert (eller hver og vær). De skriver "vært år" eller "har hvert på jobb". Jeg har til og med sett journalister skrive dette!

Og så fatter jeg ikke at det er så vanskelig å forstå at ord IKKE skal deles. Det heter ikke skole vei, men skolevei. Det heter ikke bikini linje, men bikinilinje osv osv osv.

Vært år bortsett fra i fjord ...

Grøss og gru :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 2/3/2019 at 4:40 PM, AnonymBruker said:

Kjære vene, det heter ikke SKINNBEIN!:murvegg:Lær deg først som sist at det heter kinnbein. (Det vi har i ansiktet. SkinnEbeinet er på leggene)

Anonymkode: aae78...fb5

Er ikke skinnebeinet inni leggen?

Og så lurer jeg på hvorfor ordet "idealistisk" er blitt erstattet av "ideell". Vet ikke folk forskjellen?

Anonymkode: 9d584...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvem by er du fra ? 

Hvems sko er dette ? 

🤮🤮🤮🤮

Anonymkode: 4444d...f34

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke skinnebeinet inni leggen?

Og så lurer jeg på hvorfor ordet "idealistisk" er blitt erstattet av "ideell". Vet ikke folk forskjellen?

Anonymkode: 9d584...4e5

Mange vet ikke forskjellen på materiell/materielt og materialistisk, heller.

Anonymkode: 216f1...4d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvems sko er dette ? 

Nesten ingen lenger sier Hvis sko er dette?  
For den som ikke benytter den plattyske garpegenitiven (Hvem sin sko er dette?) gjenstår hvems, et enkelt og logisk ord som alle umiddelbart forstår. Jeg har det i dialekten, og bruker det til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

En del skriver uhyggelig når det er helt tydelig at de mener lite hyggelig. Lurer på om de sier det også, ikke bare skriver det?

Anonymkode: 155df...8d5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sett hos TUI, som lokker med TURKIST vann..Det må da være TURKIS vann?

Anonymkode: 14bef...78e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trådtittel på Kvinneguiden:
Katten har dårlige dovaner. Hvordan lære henne opp?  Riktig er:
Katten har dårlige dovaner. Hvordan lære den opp?
Han/ham/hun/henne brukes om personer, mens den/det brukes om ikke-menneskelige vesener, livløse gjenstander og abstrakter. [Et unntak: for ordet barn brukes det].

Dette gjelder ikke for nynorsk, der brukes han/ho (henne) i samsvar med grammatisk kjønn (katten, han er flink, og musa, ho gjer skade). I intetkjønn blir det likt i bokmål og nynorsk: insektet, det stikker.

Anonymkode: 0bba2...8b7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...