Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har blitt et ord de siste årene :) Det er lov å skrive engelsk så lenge det bare er er ord eller noe kort. I hvert fall det jeg fikk som svar fra Admin når jeg spurte :)

De har tydeligvis kapitulert når det gjelder engelsk. Jeg har faktisk foreslått for dem å endre reglene, slik at norsk og engelsk er likestilt for alle som har norsk som morsmål. Det skrives jo nesten aldri et innlegg som ikke inneholder engelske ord. Foreløpig har ingenting skjedd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du syns at alle ord som er Engelsk burde være forbudt å bruke på Kvinneguiden?

Nei, du misforstår. Les omigjen det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg er overtrøtt så jeg tenkte litt feil :P

Du kan mye om ord du Arabella :)

Jeg har hatt mye bruk for det i arbeidet mitt. - Nå skal jeg straks legge meg, er trøtt jeg også :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg hadde dessverre tillatt en del engelsk inn i mitt skriftlige språk. Etter at en bruker her påpekte at dette bidro til forringelse av språket har jeg angstrengt meg kraftig for å unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(Må bare få spesifisere at all min deltakelse i denne tråden er som bruker, og ikke admin/moderator ;) )

Men jeg merker godt at skriftspråket mitt har blitt veldig forringet med den veldig muntlige skriftformen som internett har brakt med seg. Det begynte med MSN for min del, og så Facebook og andre nettsamfunn. Merket det veldig da jeg begynte på universitetet og tok et årsstudium i Nordisk. Fikk trekk for en hel haug med språklige feil som jeg jo egentlig visste at ikke skulle være sånn. For meg går det på et større behov for å skrive ting raskt når jeg er på nettet og da er formuleringer, bøyninger og generell grammatikk det første som ryker. Dessuten bruker jeg et helt annet språk når jeg formulerer meg akademisk. Men det er heller ikke til å legge skjul på at jeg tidvis virkelig gremmer meg over egne formuleringer når jeg leser dem i etterkant! Og når man leser ord og formuleringer nok ganger, uansett hvor feil det er, så er det noe med at det allikevel fester seg. 

Takk for påminnelsen, Blondie65! Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men det er jo veldig riktig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg går det på et større behov for å skrive ting raskt når jeg er på nettet og da er formuleringer, bøyninger og generell grammatikk det første som ryker. 

At det absolutt må gå så raskt, synes jeg er litt snodig.

Jeg er så gammel at jeg godt husker tida før 1983, da jeg fikk meg min første datamaskin. Da brukte man håndskrift og skrivemaskin, og en måtte tenke seg godt om før en skrev noe som helst; for å rette på noe, det var ikke bare-bare, 

Likevel, språket mitt er blitt mye bedre etter at dataalderen kom, for nå er det lekende lett å rette opp feil og uheldige formuleringer. Jeg leser alltid igjennom det jeg har skrevet - minst én gang. Alle gjør nok ikke det, etter alle slurvefeila å dømme. 

Diskusjonsforum skulle ligge vel til rette for gjennomarbeidede innlegg, i og med at det gjerne går mange timer, for ikke å si dager, mellom debattinnlegga. Likevel kan en observere deltakere som åpenbart har det alt for travelt - noen er endog så hensynsløse at de sløyfer store bokstaver, enda de godt vet at det gjør teksten vanskeligere å lese.

Det kan være det fins andre måter å kommunisere via nettet på som ikke jeg bruker - nærmest i sanntid. Da er hastighet sikkert essensielt. Men vanlig epost, debattfora, kommentarer blogger og slikt burde være forbeholdt velformulerte bidrag, synes jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Jeg har aldri hørt noen si det.

Wow, jeg kan ikke fatte hvor mange ord som jeg alltid har trodd har vært et ord men viser seg å ikke være det etter å ha lest det i denne tråden O:

Føler nesten at hele livet mitt har vært en løgn :P

Endret av Winza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jeg kan ikke fatte hvor mange ord som jeg alltid har trodd har vært et ord men viser seg å ikke være det etter å ha lest det i denne tråden O:

Føler nesten at hele livet mitt har vært en løgn :P

Jeg sier ikke at lunsjboks ikke er et ord, bare at jeg aldri har hørt noen si det. En matboks er en matboks. Man trenger vel ikke mange varianter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når folk snakker om "behandling for kreft", "behandling for migrene", "behandling for ME" osv. Det heter da "behandling MOT"? Eller er jeg på bærtur?

Anonymous poster hash: 4e966...26e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, jeg kan ikke fatte hvor mange ord som jeg alltid har trodd har vært et ord men viser seg å ikke være det etter å ha lest det i denne tråden 

Ord er de, det er ikke det. Men folk som ønsker å framtre som noenlunde oppegående, skyr direkteimporterte og direkteoversatte ord (slik som wow og lunsjboks). Dog, for all del: det er deres valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke wow et ord? o.O

Jo, det er et engelsk ord som har flere betydninger, blant annet som interjeksjon/utropsord. Vi har fullgode eksempler på norsk, trenger ikke bruke engelsk i ett og alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var et Norskt ord med siden jeg har hørt det hele livet mitt :P

Man kan alltid lære noe nytt uansett alder, vet du :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...