Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så vanskelig?! Ikke selve rettskrivingen, men oppbygging av setninger (om jeg kan forklare det slik). Bruk av som og rekkefølger, eller hva enn dere diskuterer.

Jeg gir opp.

Bæsj.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg tar opp dette igjen siden jeg kom over en ny perle i DB i dag:

Trener Vegard Hansen hadde lovet å klippe sine lange lokker dersom de klarte å ta seg til Tippeligaen. Flere givere ga 10 000 kroner for Hansens hår, som ble donert til Kirkens Bymisjon.

Hva i huleste skulle Kirkens Bymisjon med Vegard Hansens hår? (Og legger man vrangviljen til, kan man til og med tro det er de lange lokkene som klarte å ta seg til Tippeligaen – i så fall en prestasjon uten sidestykke, men jeg er enig i at den tolkningen blir litt søkt.)

Slike "som"-setninger kan virkelig være ufrivillig morsomme. Jeg husker en annonse som stod i lokalavisen et sted jeg bodde tidligere: "Lite brukt divan selges av dame som er god å ligge på". En annen, riktignok ikke noe med som, "Voksensykkel med støttehjul og komfyr ønskes kjøpt".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser en del skriver ET kompliment. Etter hva jeg husker, og som det står på Korrekturavdelingen.no er kompliment hankjønnsord og skal derfor skrives EN kompliment, komplimenten. Det skal og uttales en komplimang / komplimangen .

(Og ellers, selv om det kanskje ikke går under her er jeg kjempelei av kjempe lei. :glare: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med: "Jeg blir å reise hjem." "Jeg blir å spise middag."?

Er dette en dialektgreie? Er det lov på bokmål? I mitt hode skal det være: "Jeg har tenkt å reise hjem", eller "Jeg kommer til å reise hjem". Ganske nylig leste jeg en artikkel i Dagbladet hvor de skrev: "Hun blir å (blablabla)."

Og hva med: "Jeg bruker å gjøre det slik." Er det lov på bokmål? Er det ikke: "Jeg pleier å gjøre det slik"?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en dialektgreie? Er det lov på bokmål? I mitt hode skal det være: "Jeg har tenkt å reise hjem", eller "Jeg kommer til å reise hjem". Ganske nylig leste jeg en artikkel i Dagbladet hvor de skrev: "Hun blir å (blablabla)."

Og hva med: "Jeg bruker å gjøre det slik." Er det lov på bokmål? Er det ikke: "Jeg pleier å gjøre det slik"?

Bruker i den betydningen er helt i orden og står i Bokmålsordboka. Blir å aner jeg ikke hvor kommer fra, og det er aldeles redselsfullt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har hørt bare folk fra Nord-Norge sier at de blir å gjøre noe, blir å reise etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser en del skriver ET kompliment. Etter hva jeg husker, og som det står på Korrekturavdelingen.no er kompliment hankjønnsord og skal derfor skrives EN kompliment, komplimenten. Det skal og uttales en komplimang / komplimangen .

(Og ellers, selv om det kanskje ikke går under her er jeg kjempelei av kjempe lei. :glare: )

Folk har forskjellig måter å skrive ting...

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Folk har forskjellig måter å skrive ting...

Det er ikke poenget. Poenget er hva som er korrekt å skrive ifølge rettskrivning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke poenget. Poenget er hva som er korrekt å skrive ifølge rettskrivning.

Bare fordi du syns noe ikke virker korrekt betyr ikke det at du har rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

I dette konkrete tilfellet anmoder jeg deg å lese innlegger til Peanut. Jeg sier meg enig med henne. Det heter fremdeles én kompliment.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes regler for rettskriving. Dersom disse ikke følges, er det å anse som en feil.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sikkelig" (skikkelig). Hvor sier man dette? Det høres som om folk ikke kan snakke rent.

Jeg sa det selv da jeg var liten, men da var det bare en typisk "barnefeil" som forsvant etter hvert. Hadde også en venninne som sa det til vi var kommet et stykke opp på barneskolen, men hun ble sendt til logoped og fikk til slutt orden på uttalen. Holder en knapp på talefeil fremfor dialekt på akkurat den der, uten at jeg kan være helt sikker.

Anonymous poster hash: 486ff...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Jeg sa det selv da jeg var liten, men da var det bare en typisk "barnefeil" som forsvant etter hvert. Hadde også en venninne som sa det til vi var kommet et stykke opp på barneskolen, men hun ble sendt til logoped og fikk til slutt orden på uttalen. Holder en knapp på talefeil fremfor dialekt på akkurat den der, uten at jeg kan være helt sikker.

Det kan godt være det er en talefeil, men mange sier og skriver det også som voksen. Jeg har sett det relativt ofte her i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være det er en talefeil, men mange sier og skriver det også som voksen. Jeg har sett det relativt ofte her i forumet.

Skjønner. Skriftlig har jeg ikke lagt merke til det, men folk skriver så mye rart at jeg så gjerne tror på at man ser det iblant. Tipper jeg bare ikke legger merke til det fordi det ikke har falt meg inn at det er en feil som gjøres. Pussig feil, i hvert fall. En ting er å ikke klare å uttale det, men jeg klarer ikke komme på en eneste god grunn til at "sikkelig" skulle falle noen mer naturlig enn "skikkelig".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brusmaskin

"Blir å" er nord-norsk, og tas av flere inn i skriftspråket. Folk er så vant til å si det at de ikke tenker på at det ikke er særlig utbredt i norsk og ikke bør brukes.

Det er problematisk å si at det er "feil", siden ting som dette ikke er normert i norsk skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...