AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #1101 Del Skrevet 7. desember 2014 Fordi man i enkelte tilfeller er avhengig av å se på frasens struktur for å avgjøre om man skal bruke infinitivsmerke eller konjunksjon. Dette er det mange som ikke forstår, og ender dermed opp med å bruke feil ord. Altså, om du mener det finnes tvilstilfeller må du gjerne demonstrere det. Eksemplene du har trukket frem er glassklare. Mmm.Anonymous poster hash: 9529b...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flinkeceline Skrevet 7. desember 2014 #1102 Del Skrevet 7. desember 2014 Her, flinkeceline, sier du det vel ganske tydelig. Du oppmoder noen om å se på egen syntaks før h*n retter på andre. Eller er du av en annen oppfatning? Overhodet ikke, det er et fornuftig argument, men problemet ligger i definisjonen av utrykket. Her mener jeg du tar feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brusmaskin Skrevet 7. desember 2014 #1103 Del Skrevet 7. desember 2014 Overhodet ikke, det er et fornuftig argument, men problemet ligger i definisjonen av utrykket. Her mener jeg du tar feil. Eh, hæ? Beklager, jeg trodde du var seriøs, nå skjønner jeg at du bare tuller :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 7. desember 2014 #1104 Del Skrevet 7. desember 2014 Overhodet ikke, det er et fornuftig argument, men problemet ligger i definisjonen av utrykket. Her mener jeg du tar feil. Det er ikke et fornuftig argument. Om jeg skriver hundre feil mens jeg kritiserer deg, tar du fortsatt feil. Å strebe mot perfeksjon er selvsagt bra, men perfeksjon er ikke påkrevd. Det som er urimelig, er å kreve perfeksjon av andre samtidig som man er slurvete selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flinkeceline Skrevet 7. desember 2014 #1105 Del Skrevet 7. desember 2014 Det er ikke et fornuftig argument. Om jeg skriver hundre feil mens jeg kritiserer deg, tar du fortsatt feil. Å strebe mot perfeksjon er selvsagt bra, men perfeksjon er ikke påkrevd. Det som er urimelig, er å kreve perfeksjon av andre samtidig som man er slurvete selv. Nei, men man må kunne kalle en spade for en spade, ikke et og for en å. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 7. desember 2014 #1106 Del Skrevet 7. desember 2014 Nei, men man må kunne kalle en spade for en spade, ikke et og for en å. Har aldri sagt noe annet heller. Det jeg reagerte på var din påstand om at man må ordne opp i egne skrivefeil før man kommenterte andres, spesielt med tanke på at påstanden innenholdt en ganske drøy semantisk brøler. Trodde nesten du var sarkastisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flinkeceline Skrevet 7. desember 2014 #1107 Del Skrevet 7. desember 2014 Har aldri sagt noe annet heller. Det jeg reagerte på var din påstand om at man må ordne opp i egne skrivefeil før man kommenterte andres, spesielt med tanke på at påstanden innenholdt en ganske drøy semantisk brøler. Trodde nesten du var sarkastisk. Det er ikke til å unngå å se at du tar en rettelse nærmest som et angrep på deg og din person. Jeg heles ikke slike folk, synes nesten det er ekkelt slik du holder på. Det var ikke sarkasme du skimtet der heller. Semantisk brøler? Hvor da om jeg tør spørre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. desember 2014 #1108 Del Skrevet 7. desember 2014 Ellers stiller jeg meg tvilende til disse tvilstilfellene dine (no pun intended). Eksemplene du har vist til er ikke. "Hun ble sittende og lese" er beint frem feil. Det er ikke feil. Les her: Og eller å? - Korrekturavdelingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #1109 Del Skrevet 7. desember 2014 Det er ikke feil. Les her: Og eller å? - Korrekturavdelingen Hm, jeg klarer ikke helt å se at siden du viser til sier at eksempelet er riktig. Kan du si nøyaktig hvordan du mener det blir slik? Anonymous poster hash: 27173...a26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. desember 2014 #1110 Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) Hm, jeg klarer ikke helt å se at siden du viser til sier at eksempelet er riktig. Kan du si nøyaktig hvordan du mener det blir slik?Anonymous poster hash: 27173...a26 Sitat: Presens partisipp: sittende og lese Det samme gjelder etter presens partisipp: De ble stående og diskutere, de ble liggende og sove. (Fortidsprøven: De stod og diskuterte. De lå og sov.) Endret 7. desember 2014 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2014 #1111 Del Skrevet 7. desember 2014 Det er ikke feil. Les her: Og eller å? - Korrekturavdelingen Ok, poenget her er ikke hva som er "rett og feil" mht skriftspråket, men hva somer tvilstilfeller rent grammatisk. Jeg viste til at språkforskere er i tvil om hvordanenkelte typer kontekster skal tolkes. At vi har bestemt oss for en løsning som er utbredt i skriftspråket, er ikke det samme som at kontekstene er grammatisk klare på dette punktet. Dvs. en kunne ha endt opp med en annen praksis i norsk, og noen språk har en annen praksis enn norsk i disse tilfellene.Anonymous poster hash: 9529b...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Winza Skrevet 7. desember 2014 #1112 Del Skrevet 7. desember 2014 Sitat: Presens partisipp: sittende og lese Det samme gjelder etter presens partisipp: De ble stående og diskutere, de ble liggende og sove. (Fortidsprøven: De stod og diskuterte. De lå og sov.) Hei! Vi har savnet deg, velkommen tilbake 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 7. desember 2014 #1113 Del Skrevet 7. desember 2014 Hei! Vi har savnet deg, velkommen tilbake Tusen takk, så hyggelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flinkeceline Skrevet 7. desember 2014 #1114 Del Skrevet 7. desember 2014 Var det jeg sa hele tiden. Stor forksjell på og og å. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brusmaskin Skrevet 7. desember 2014 #1115 Del Skrevet 7. desember 2014 Var det jeg sa hele tiden. Stor forksjell på og og å. Tuller du fortsatt? Selvfølgelig er det stor forskjell, ingen har sagt noe annet. Men det er en læringsutfordring for mange, og det har sine grunner, ikke bare det at folk er for dumme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 8. desember 2014 #1116 Del Skrevet 8. desember 2014 Det heter ikke juleaften, men julaften. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #1117 Del Skrevet 8. desember 2014 Det heter ikke juleaften, men julaften. Det kan sier på begge måter Anonymous poster hash: cde7c...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #1118 Del Skrevet 8. desember 2014 Det kan sier på begge måterAnonymous poster hash: cde7c...27d Det heter julaften. Om du sier "juleaften" sier du feil. Det skal hvert fall ikke staves "juleaften". Anonymous poster hash: d9491...681 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 8. desember 2014 #1119 Del Skrevet 8. desember 2014 Det kan sier på begge måterAnonymous poster hash: cde7c...27d Si hva du vil, men det skrives i alle fall julaften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2014 #1120 Del Skrevet 8. desember 2014 Si hva du vil, men det skrives i alle fall julaften. Smaken er som baken Anonymous poster hash: cde7c...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå