Gå til innhold

Fødte barn i skogen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Såvidt meg bekjent, kan man ikke bo på samme plass i mer enn 3 dager, og det må i tillegg være mer enn 150m fra nermeste bebyggelse.

Med mindre man er grunneier (det er jo noen som EIER skogen, også. Som regel bønder), så kan man ikke bare vippe opp ei gamme og bli boende der.

Om man som grunneier (eller med grunneiers tillatelse) kan sette opp en gamme/koie og bli boende der, vet jeg ikke. Jeg vil tro det.

Det er jo også regler om hvor man kan bo fast. Man får for eksempel ikke lov til å bruke en fritidseiendom som fast bopæl. Med mindre den er godkjent for dette formålet.

Videoannonse
Annonse
Gjest malifika
Skrevet

Jeg har aldri møtt et folkeslag som er mer opptatt av lover og regler enn nordmenn....

Regelryttere nr 1!!

Anonym poster: c386343d3f575b30d16ad04799450606

Ja for landet hadde jo vært så sinnsykt velfungerende dersom alle bare blåste i lover og regler og gjorde det som behaget dem selv :ironi:

Til din orientering så er ikke det å leve i AS Norge det samme som å bo i kardemommeby!

Gjest ikke bonde
Skrevet

Det er jo også regler om hvor man kan bo fast. Man får for eksempel ikke lov til å bruke en fritidseiendom som fast bopæl. Med mindre den er godkjent for dette formålet.

Det også. Hvor mye man kan "bo på hytta" reguleres fra kommune til kommune, men akkurat disse reglene føler jeg nesten blir underordnet når det er snakk om å leve og bo i ei gamme i skogen med et uregistrert barn (og barnemor).

Det er så mye annet som er feil, før vi en gang kommer til fritidsboligregele ;)

Gjest ikke bonde
Skrevet

Det også. Hvor mye man kan "bo på hytta" reguleres fra kommune til kommune, men akkurat disse reglene føler jeg nesten blir underordnet når det er snakk om å leve og bo i ei gamme i skogen med et uregistrert barn (og barnemor).

Det er så mye annet som er feil, før vi en gang kommer til fritidsboligregele ;)

Når jeg skrev

Om man som grunneier (eller med grunneiers tillatelse) kan sette opp en gamme/koie og bli boende der, vet jeg ikke. Jeg vil tro det.

Så mente jeg om den tredagersregelen fortsatt var gjeldende, ikke at man kunne flytte inn i et telt eller gamme eller koie på fulltidsbasis.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg har aldri møtt et folkeslag som er mer opptatt av lover og regler enn nordmenn....

Regelryttere nr 1!!

Anonym poster: c386343d3f575b30d16ad04799450606

Tror du virkelig ikke de har regler i andre land? I mange andre land er det knapt lov å gå tur i andres skog en gang, på grunn av regler som beskytter grunneiere.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Regler er til for at landet skal få inn sine skattepenger de skal gi videre til uføre, syke, aleneforeldre, navere og andre. Gud forby om en bor i telt eller skur. DET får man IKKE lov til her i Norge.

Anonym poster: 551c558cab7f8cd5e80be593fa6692d1

Skrevet (endret)

Regler er til for at landet skal få inn sine skattepenger de skal gi videre til uføre, syke, aleneforeldre, navere og andre. Gud forby om en bor i telt eller skur. DET får man IKKE lov til her i Norge.

For ikke å snakke om at man ikke kan bo mer enn 3 dager i telt (på samme sted). Å hente opp olje fra torskens siste bærekraftige gytested er derimot helt greit. Det blir litt hyklersk, spør du meg.

Selv om jeg forstår hvorfor slike friluftsregler er der. Mennesker i naturen har stor innvikning på omgivelsene rundt seg. Det ser man allerede fra de første jordbrukssamfunnene, kanskje også jeger- og samlersamfunn. Så for å bo i skjør natur, bør man ha god kunnskap om hva man driver med. Både for sin egen skyld og naturens.

Edit: leif

Endret av amonyn
AnonymBruker
Skrevet

Gudbedre for en latterlig blogg.

Anonym poster: 4aac9dd1b0d2cbedd4e10fdb33bcde22

Skrevet

Herregud den artikkelen til NRK var ikke veldig nøytral, da.

Skrevet

Sånn levde de i gamle dager, og det ble det folk av de også. "Alle" er så redde og tror at graviditet er en sykdom og at man MÅ på sykehus fordi fødsel er en operasjon ...

Jeg ønsker selv å komme bort fra dette stressende samfunnet, og jeg vet flere tenker det samme.

• Liker 1
Skrevet

Sånn levde de i gamle dager, og det ble det folk av de også. "Alle" er så redde og tror at graviditet er en sykdom og at man MÅ på sykehus fordi fødsel er en operasjon ...

Og ikke minst så var mødre- og barnedødeligheten utrolig stor i forhold til hva den er per dags dato, og mye av dette er fordi folk faktisk føder på sykehus.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker selv å komme bort fra dette stressende samfunnet, og jeg vet flere tenker det samme.

Jepp, dette er et argument som dukker opp med jevne mellomrom.

Og som SmallTalk sier, så gjenspeiles jo dette i barnedødeligheten.

Rart da at menneskeheten ikke døde ut. De aller fleste ble født i egne hus, skur, telt, rett på bakken eller andre steder. Hva med huletiden? Vikingtiden. Tror dere det fantes fancy sykehus da?? Mange barn døde ja, men kvinnene kunne føde opptil 10-12 barn, så da var det alltid mange som levde opp.

Håper du ikke deler denne AB'ens ekstreme syn.

Pytt pytt, ungen dør, så da lager vi bare en ny liksom...

Anonym poster: 2a805c31ff82f3d0971e4fa3723708f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men fy så fisefine mange er blitt. Tåler jo ingenting. Kollapser om ikke varmekablene i oppkjørselen virker en kald natt for å tine bilen klar til jobb. Satt på spissen. Men helt seriøst så klager vi for mye. La folk få velge sine egne liv. Det er så forundrende at alle andre VET hvordan andres liv skal leve. Personen selv skal ikke få velge hvertfall. DET er det sykeste altså. Andre har nok med sitt, andre med andre sitt. DEN DER ER SÅÅÅÅÅÅÅ SANN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Liker 1
Skrevet

Nei, men fy så fisefine mange er blitt. Tåler jo ingenting. Kollapser om ikke varmekablene i oppkjørselen virker en kald natt for å tine bilen klar til jobb. Satt på spissen. Men helt seriøst så klager vi for mye. La folk få velge sine egne liv. Det er så forundrende at alle andre VET hvordan andres liv skal leve. Personen selv skal ikke få velge hvertfall. DET er det sykeste altså. Andre har nok med sitt, andre med andre sitt. DEN DER ER SÅÅÅÅÅÅÅ SANN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har du i det hele tatt satt deg inn i saken?

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Mye gode verdier, men barnet skal få velge selv om hun vil gå på skolen? ikke sikkert hun skal gå på skolen???? det gjør meg bekymret.............

Skrevet

Velge selv om hun skal gå på skolen eller hjemmeskoleres.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke de har satt seg inn i hva det vil si å drive hjemmeundervisning; det er visse retningslinjer de også må følge.

Kommunen skal føre tilsyn med at hjemmeundervisningen følger loven, og kommunen kan også kalle inn eleven til prøver. Om foreldrene ikke følger læreplanen kan kommunen kreve at ungen møter opp på skolen for å få undervisning der i stedet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Over til noe helt annet...

Noen som vet om de i det hele tatt har lov tilå bo i skogen i en selvbygd gamme??

Kan hvermansen bare sette opp gamer i hytt og gevær rundt i Norsk fauna?

Trodde det fantes et regelverk som kalles loven om friluftsliv eller noe sånn hvor det heter seg at man kun har lov til og bo i telt/naturen i maksimum 3 dager eller noe om gangen på en plass, skal man bo lenger må man søke tilatelse.

Noen som vet? finner ikke noe om det på nett men, har hørt snakk om noe sånt før og ble nyskjerrig.

Meget godt spørsmål.

Jeg googlet litt og fant ut at de slett ikke bor ute i skauen, men at de har tatt seg til rette og bosatt seg midt i et turområde, i Maskinisten.

De har gjerdet inn med kvister i en ca.4 meter i diameter stor sirkel tyve meter fra turstien i Maskinisten.

Gammel artikkel riktignok og det kan være de har forflyttet seg videre inn i skauen siden den tid. Håper i hvert fall det.

Skrevet

Etter å ha lest igjennom denne tråden, artikkelen og litt av bloggen han, føler jeg meg heldig. At vi er heldig som kan få hjelp når vi trenger det og nødvendige medisiner.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...