Gå til innhold

Hvorfor tror vi fortsatt på spøkelser?


Ghost Hunter

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke på Gud eller noe sånt, men har likevell opplevd spøkelser hele livet mitt. Jeg syntes det er ekkelt, og frykter mer et spøkelse enn en innbruddstyv hvis jeg sover alene hjemme.

Det jeg tror med at de religiøse tror på spøkelser, er at du allerede tror på noe du ikke ser, noe som ikke er bevist. Du har altså et åpent sinn, og de med åpent sinn opplever alltid mer enn de som er lukket. Men jeg mener at du trenger ikke ha en religion for å oppleve spøkelser. Se på hunder for eksempel, de ser visst stadig spøkelser, men tror ikke de tror på en Gud. (men det kan vi selvfølgelig ikke bevise det heller)

Anonym poster: 2ba4683e57974b629534da29e54a17db

Jeg tror ikke på spøkelser men har også en evne til å sense. Til og med kommet inn på et hotellrom i 8.etasje og sagt til kjæresten at her er det uro, noe har skjedd her. Han smilte siden han ikke tror det er annet enn god fantasi og evne til å dikte opp eventyr... Par dager senere så også han at det var en skikkelse ute på verandaen...og spurte om jeg la merke til det. Selvsagt, sa jeg. Men det er ikke noe farlig. Vi så det samtidig og han så litt skremt på meg, litt panikkaktig, vi satt på fotenden av hotellsengen og drakk te og spiste frokost.

Linket til ditt svar siden du nevner hunder. Var en sommer på besøk hos et vennepar og hadde med bikkja. De hadde opplevd mye, men jeg så med en gang at det var en kone fra attenhundretallet som helst ville ha oss bort (meg og venninnen min) siden vi både drakk og røyket og slike ting hun aldri ville akseptert når hun hadde nøklene til gården. Jeg så henne klart og uten å gå i detaljer så også venninnen min henne par dager senere. Bikkja merket noe og selv om det ikke var en gjeterhund ville den gjete oss inn i huset (har hatt gjeterhund og merker straks en hund skal samle flokken). Men. Da begynte uroen. Jeg og hunden lå nede og ble plaget mens de andre sov. Jeg trodde jeg fantaserte, men la merke til at hunden stirret mot vinduet og døra og brukte hunden som en "rettesnor".

Den knurret osv. mens den holdt blikket mot vindu og dør og var på vakt. Det banket plutselig voldsomt på døren til soverommet.

Det endte med at jeg tok den med og la meg på gjestesengen der barna sov. Der holdt den også vakt.

Hadde mest lyst til å dra hjem med første buss, men nektet å underkaste meg et "spøkelse". Bikkja sov ikke på par døgn siden han var på vakt og når vi kom hjem var han skjelven i beina og sovnet som et barn. Stakkars han. Det var skikkelig plagsomt og flere har opplevd noe på gården. Enkelt sagt, ville jeg ikke bodd der.

Skriver spøkelse i anførselstegn siden jeg heller vil kalle det energi som er tilstede på et sted, som et bilde eller en film fra fortiden... men er ikke sikker på hva man skal kalle det for. En venninne mener at det finnes den grå sone, der ofte mennesker (og dyr) kan trekke til seg (særlig om de er spesielt følsomme eller er påvirket av rus) - trekke til seg såkalte spøkelser. Som regel ber de om hjelp til å vandre videre, men det forekommer at de nekter å innse at de er døde og vil beholde kontrollen.

Var en gang på besøk i noen uker hos en barndomsvenn og måtte spørre han; har det skjedd noe i andre etasje rett utenfor badet? Han så spørrende på meg. Jeg sa videre: har noen dødd der?

Ja, egentlig ikke, sa han, men en som het xxxxx falt om der for 20 år siden, min mor ringte ambulansen.

Ok, sa jeg - det er en merkelig lukt som er syntetisk også, hva døde han av?

Han ble større i øynene og sa at det var syntetisk sprit, en fyllik som leide et rom noen måneder av hans mor.

Jeg: Jeg merker det, siden jeg sover på hans rom og det er ikke merkelig at katten din alltid ligger i fotenden og passer på meg.

Det var ikke skremmende før jeg begynte å prate med den avdøde, og forklarte at han var død og at jeg visste at han ikke visste det selv... Tilstede var min barndomsvenn og når vi begge hørte at xxxx kom løpende med tunge skritt opp trappen så han på meg igjen, med store øyne. Den avdøde kom ikke inn på tv-stua oppe, men stoppet ved siste og øverste trappetrinn. Og da klarte jeg ikke hjelpe videre. Ikke der og da, men min barndomsvenn ryddet i sin mors papirer og esker og fant avdødes private papirer. Han brente alt og da ble det fred i heimen.

Det er mye mellom himmel og jord, og ikke lett å forklare. Men til og med vitenskapen er villig til å tro at det eksisterer flere dimensjoner. Tvillingpartikler f.eks. Skiller man de og gir den ene et elektrisk støt f.eks. i Paris, vil den andre oppleve det samme i f.eks. Japan uten å ha blitt utsatt for "terror" eller ytre påvirkninger.

Edit: Det er det samme hva man tror. Noen kan sense og hvis det finnes sjeler som går alene etter døden vil de helst og først og fremst ha hjelp. Mens andre "spøkelser" bare stikker innom for å hilse på. (min venninnes ord og hun er en healer uten å skryte av det eller ta betalt) Mer vil jeg ikke skrive, men telepati - noe som også er forsket på og anerkjent, hva er det? Hvordan kan man lese andres tanker? Jeg er den typen som kan gjette hvilket kort av 52. Ja, men har jeg bruk for det? Vinner jeg i lotto? Nei... det fungerer ikke på den måten og det er et problem som jeg gjerne ville visst svaret på...

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye mellom himmel og jord, og ikke lett å forklare. Men til og med vitenskapen er villig til å tro at det eksisterer flere dimensjoner. Tvillingpartikler f.eks. Skiller man de og gir den ene et elektrisk støt f.eks. i Paris, vil den andre oppleve det samme i f.eks. Japan uten å ha blitt utsatt for "terror" eller ytre påvirkninger.

Nei, den vil ikke det. Tvillingpartikler er svært fascinerende, men de virker ikke slik du tror.

Anonym poster: 935d807ad470e238c55e16441c4537c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den vil ikke det. Tvillingpartikler er svært fascinerende, men de virker ikke slik du tror.

Anonym poster: 935d807ad470e238c55e16441c4537c5

Det er meget mulig, men hører fra forskermiljøer at de ikke kan bevise noe (s.k. spøkelser), men at de forsker videre siden også forskere har opplevd noe de kaller overnaturlig. Jeg kaller det naturlig. Der står vel vi bomfast, selv om jeg ikke jobber innen alternativbransjen. ;)

Hvordan virker tvillingpartikler og hvordan kan de reagere på lang avstand på samme måte selv om kun den ene blir utsatt for stress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet mer om hvilke ting? Forskerne vet allerede at spøkelser ikke eksisterer. Det er en fysisk umulighet.

Vi har kommet langt nok til at vi kan slå fast at det ikke finnes spøkelser, og det finnes ingen som kan snakke med de døde.

Du tar feil, men i forskermiljøer snakker man ikke høyt om dette. Det er ikke anerkjent og de fleste har de samme holdningene som deg, men studenter som studerer fysikk og kjemi blir mer og mer overrasket over hva de oppdager. Noe svar finnes ikke, men de er veldig åpne for at det finnes noe som de ikke har løst gåten på, for å si det enkelt. Og dette er damer og menn som ikke har en fantasi over alle grenser eller og som ikke ruser seg. Men det er blitt åpent i forskningsmiljøer, ang s.k. spøkelser også. Hva det er vet ikke jeg, jeg vet bare at det er noe som noen senser mens andre ikke opplever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan virker tvillingpartikler og hvordan kan de reagere på lang avstand på samme måte selv om kun den ene blir utsatt for stress?

De gjør egentlig ikke det, folk får bare inntrykk av det siden det er umulig å forklare kvantemekanikk med begreper folk flest har et forhold til.

Anonym poster: 935d807ad470e238c55e16441c4537c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uendelig mye mer sannsynlig at det var vind enn at det var spøkelser.

Noe er ikke vitenskapelig bevist bare fordi de ikke er motbevist. Men spøkelser er vitenskapelig motbevist, så...

:skratte: Gjennomtrekk med orkan i kastene da kanskje? H*n skriver "rasert". Det må ha vært litt av en vind, og ganske spesielt at det skjer hver dag i en måned.

Og så vil jeg gjerne seg deg presentere bevis for at spøkelser er vitenskapelig motbevist :) linker?

Det blir vel mer riktig å si at noen tror på spøkelser.

Troen minker i samsvar med at kunnskapsnivået stiger.

Dessto mer folk kan om fysikk, biologi og kjemi - desto mindre tror folk på overnaturlige krefter.

Da hadde det ikke fantes nevroforskere som forsket på liv etter døden i såfall. Det er nok ikke så enkelt som du gjerne vil ha det til.

For det første: Jo, hun gjør nettopp det du påstår hun ikke gjør. Hun slenger ut bokstaver, navn, osv. Typisk cold reading-svindel.

I tillegg driver hun research, og når hun er såpass presis så er det fordi hun eller teamet hennes har undersøkt personen.

Hun driver som sagt både med cold og hot reading. Man kan finne ut veldig mye om noen ut fra f.eks. bare navnet deres (Google!).

Man oppgir ikke navn, adresse osv når man kjøper billett til et av showene hennes, så der er det ikke mye rom for å innhente opplysninger om folk i salen.

Dessuten, HAHA, disse kildene du linker til. En fattig kommentar om at Caputo cold reader i en eller annen post på et diskusjonsforum. Jeg er 100% sikker på at du ikke en gang har sett en episode med Caputo. En god venninne av meg møtte henne i fjorsommer i USA, og hadde en positiv og et overraskende møte. Og å søke seg frem til noen skeptikerblogger, som btw ikke er noe revolusjonerende i seg selv da det alltid finnes skeptikere innenfor ethvert felt, sier vel det meste da du i grunn har liten erfaring fra før med Caputo. Det er i det hele interessant at mang en klarsynt bistår politi i etterforskningsarbeid. Jeg føler for å dra inn dette med sinnet, da det er en slags sammenheng med sinnet og sjelen og livet etter døden. Det Global Consciousness prosjektet som Princeton driver er ekstremt interessant. Det er med på å vise at sinnet strekker seg utenfor hodet vårt, noe som står i tråd med Sheldrake. Hva er dine tanker om dette?

Altfor mange tar James Randi og forumet hans som sannhetsvitne. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting jeg ikke har skjønt med konseptet spøkelser;

Hvorfor er det et kriterie at man må tro på spøkelser for at man opplever å se de / oppleve "mystiske" og "uforklarlige" ting?

Joda, jeg kjenner de som hevder å ha møtt/sett/opplevd ting "mellom himmel og jord",

men det har aldri skjedd noen som ikke tror på slikt.

Det er ikke noe kriterie å tro på spøkelser for å oppleve sånt, men det hender at ihuga skeptikere/fornektere blir nødt til å endre ståsted etter spesielle, personlige opplevelser. Min far er en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen forskjell. Svindlerne bruker som regel de samme metodene - både cold og hot reading. Williams er avslørt som en bløffmaker for lengst.

Jeg vil gjerne se en link til denne avsløringen.

Forklar meg hvordan det er en fysisk umulighet. Og forklar meg hvordan forskerne kan vite at "spøkelser" ikke eksisterer.

Har du forresten tatt en titt på bl.a. Rupert Sheldrake sine studier om the extended mind? For min del ser jeg en sammenheng mellom det at sinnet strekker seg utenfor den fysiske kroppen og kan plukke opp ekstern informasjon, og det med sjelen og et liv for den etter døden. For det stempler du vel også som overtroisk?

Et lite sidespor, men Richard Wiseman, en kjent skeptiker har sagt: "I agree that by the standards of any other area of science that remote viewing is proven, but begs the question: do we need higher standards of evidence when we study the paranormal? I think we do.

"If I said that there is a red car outside my house, you would probably believe me.

"But if I said that a UFO had just landed, you'd probably want a lot more evidence.

"Because remote viewing is such an outlandish claim that will revolutionise the world, we need overwhelming evidence before we draw any conclusions. Right now we don't have that evidence."

Dette har jeg lest flere steder, men i farten fant jeg det nå her først.

Altså er det slik at det paranormale ikke godkjennes ved normal prosedyre, men må bevises sterkere enn andre temaer.

Jeg trur så absolutt på at det finnes noe mer enn bare døden, om jeg kan si den på den måten.

Når jeg var liten hadde jeg en "fantasivenn". Jeg selv husker ikke stort av det, men denne venninnen min var bestandig med meg, men var skadet. Mamma kunne dra med meg på butikken, og spørre om "Anka" skulle være med ("fantasi" vennen min), men nei, hun hadde vondt i armen, eller benet, eller hodet. Hun hadde bestandig vondt.

Mamma har i senere år fortalt meg, at når jeg var liten og skulle fortelle hvor "Anka" bodde, hadde jeg pekt på ett sted langs veien, der det bare var en grunnmur.

Det viste seg at det for mange år siden hadde stått ett hus der, som hadde brent ned, og en jente på 4 og bestemoren døde i brannen.

Jeg var selvsagt for liten til og kunne vite hva som hadde skjedd, men syntes det var grøssent og høre når jeg var eldre..

Jeg har en niese som da hun var mindre "husket" en butikk som rett og slett forsvant flere tiår før hun kom inn i eksistens. Hun bare pekte ut plassen en dag de gikk forbi. Der var ikke grunnmuren igjen engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på de mest berømte spøkelsestedene rundt omkring på østlandet og i Sverige, haldri opplevd noe utenom det normale.

Anonym poster: 3e18c52e05e603eefb97cd071e0d21ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spøkelser. Energier.

Anonym poster: a2e31d426a7f3da4b5dcd718aec1cd52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en niese som da hun var mindre "husket" en butikk som rett og slett forsvant flere tiår før hun kom inn i eksistens. Hun bare pekte ut plassen en dag de gikk forbi. Der var ikke grunnmuren igjen engang.

Noen har fortalt henne om den, og så har hun rotet til minnene og trodd hun har sett den selv. Det er en ekstremt mye vanligere feil å gjøre enn folk flest tror.

Anonym poster: 935d807ad470e238c55e16441c4537c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...