Gå til innhold

Hvorfor tror vi fortsatt på spøkelser?


Ghost Hunter

Anbefalte innlegg

Jeg tror vi gjerne vil tro på spøkelser fordi vi gjerne vil tro at det fins mer etter døden.

Selv vet jeg ikke hva jeg skal tro. Jeg har sett Lisa Williams (et medium, eller cold reader som de som ikke tror på sånt ville sagt) noen ganger live, og som sagt vet jeg ikke hva jeg skal tro. Hvis hun er cold reader så greier hun å si VELDIG presise ting om folk uten hjelp. Det er ikke sånn som Colin Fry, som sier "noen med et navn på F eller D eller kanskje B", liksom. En gang sa hun noe sånt som "du var 14 år og kom hjem fra skolen og så en bil som hadde krasjet i en skolebuss, og faren din var i den bilen, han døde på stedet". Uten at han det gjaldt hadde fortalt noe. Hvordan klarte hun å bruke cold reading for å få fram alt det? Da vil vel folk si hun har hjelpere, hvis hun ikke er cold reader. Okay, si at hun har type ti hjelpere på hvert eneste show over hele verden, som er fra det landet hun besøker, som jatter med henne. Hvordan organiserer de norske og australske hjelpere til en britisk dame? Og vil ikke da en av hjelperne bli fristet til å gå til mediene med det? Skulle tro det var litt penger i å avsløre et medium?

En annen ting som gjør at jeg får styrket mitt håp om noe mer etter døden er alt barn ser. En venninne av meg jobber i barnehage, og der er det flere barn som har kommet med veldig spesifikke historier om "mannen" i barnehagen, uten at det er noen mannlig ansatt der. Greit nok, noen barn finner på noe som andre barn fortsetter å fantasere om. Men hvorfor prater så mange barn om så mange forskjellige usynlige menn og damer? Jeg vet også om andre barn som har lignende historier, det er ikke bare i barnehager, når mange barn kommer sammen, at slike usynlige folk dukker opp. Hvis jeg var 3-4 år og skulle finne på en liksomvenn ville det da vært MYE kulere å si det var en tiger eller et prikkete monster enn å si det var en gammel mann med dress, for eksempel... Hvor får så små barn så kjedelige fantasier fra?

Og så er det historier om barn som vet ting det ikke er mulig at de vet, som denne historien:

Slike historier er ganske vanlige. Jeg så også en sånn historie der et barn fortalte alt om et fly en pilot hadde flydd under krigen, og spesifikke detaljer om militærbasen. Det er litt spennende med slike ting :)

Jo, nå fant jeg den historien om han med flyet:

Anonym poster: b65f606b5b0adeb69914a343d2380234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest O___o

Har vi ikke trodd på gjenferd osv i "alle" år?

Og vi har vel også trodd på feer og andre skapninger, som ingen tror på i dag (ingen helt friske personer i alle fall) men spøkelser tror vi fortsatt på, og det virker som om det er helt normalt.

Jeg liker å se programmer om hjemsøkte hus, synes det er interessant, og jeg vil virkelig tro på det de menneskene forteller, men i og med at det blir sendt på tv, så tar jeg det ikke til meg. Jeg blir heller litt små irritert, og føler meg lurt. Men det er jo uansett grei underholdning.

Har jo selv sett ting, ting som jeg ikke finner noen forklaring på, og som jeg der og da ble ganske berørt av, men nå som det har gått litt tid tror jeg ikke lenger på det, for jeg kan jo sett syner, ikke sant?

Vi har ingen bevis for at det finnes spøkelser? Og om noen får noe som kan ligne et bevis så er det alltid noen som vil kunne motbevise det allikevel.

Men hvorfor har vi sluttet å tro på alt annet, når vi fortsetter å tro på spøkelser?

Håper noen fostår hva jeg mener...

Hvem er "vi" ? :klo:

Jeg tror ikke på spøkelser.

Eller Gud. Eller Allah. Eller Buddah. Eller Påskeharen. Eller Julenissen. Eller Tannfeen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er "vi" ? :klo:

Jeg tror ikke på spøkelser.

Eller Gud. Eller Allah. Eller Buddah. Eller Påskeharen. Eller Julenissen. Eller Tannfeen.

"vi" er oss mennesker. Lettere å bruke "vi" enn "noen mennesker" for det er jo ganske mange som tror, eller som hvertfall er åpen for at det kan være noe mer enn det vi ser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

"vi" er oss mennesker. Lettere å bruke "vi" enn "noen mennesker" for det er jo ganske mange som tror, eller som hvertfall er åpen for at det kan være noe mer enn det vi ser :)

Det blir vel mer riktig å si at noen tror på spøkelser.

Troen minker i samsvar med at kunnskapsnivået stiger.

Dessto mer folk kan om fysikk, biologi og kjemi - desto mindre tror folk på overnaturlige krefter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv vet jeg ikke hva jeg skal tro. Jeg har sett Lisa Williams (et medium, eller cold reader som de som ikke tror på sånt ville sagt) noen ganger live, og som sagt vet jeg ikke hva jeg skal tro. Hvis hun er cold reader så greier hun å si VELDIG presise ting om folk uten hjelp. Det er ikke sånn som Colin Fry, som sier "noen med et navn på F eller D eller kanskje B", liksom. En gang sa hun noe sånt som "du var 14 år og kom hjem fra skolen og så en bil som hadde krasjet i en skolebuss, og faren din var i den bilen, han døde på stedet". Uten at han det gjaldt hadde fortalt noe. Hvordan klarte hun å bruke cold reading for å få fram alt det? Da vil vel folk si hun har hjelpere, hvis hun ikke er cold reader.

Det er ganske vanlig blandt slike å bruke cold reading på de fleste, men har enkelte hjelpere man kan trekke fram når det ikke virker så bra, eller bare for å lage noen ekstreme tilfeller folk husker.

Anonym poster: 935d807ad470e238c55e16441c4537c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel mer riktig å si at noen tror på spøkelser.

Troen minker i samsvar med at kunnskapsnivået stiger.

Dessto mer folk kan om fysikk, biologi og kjemi - desto mindre tror folk på overnaturlige krefter.

Ja, du har nok rett i det.

Men gjort er gjort og skrevet er skrevet :P

Uansett, så er det jo...rart? At såpass mange tror enda, nå vet jeg ikke om det er flere eller færre som tror, men er jo uansett en del.

Men nå har vi tv og internett som kanskje lett kan "hjernevaske" folk og andre igjen som har funnet ut at de kan tjene penger på dette.

Men jeg er en av de som tror, men når sant skal sies så kan jeg fint lite om fysikk og sånn ; P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ingen bevis for at det finnes spøkelser? Og om noen får noe som kan ligne et bevis så er det alltid noen som vil kunne motbevise det allikevel.

Men hvorfor har vi sluttet å tro på alt annet, når vi fortsetter å tro på spøkelser?

folk tror på spøkelser nettopp pga slike programmer som åndenes makt eller at de opplever eller hører om "uforklarlige" hendelser, mens nissen er en fantasifigur. Hvor mange har egentlig fått pakke fra Julenissen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Ja, du har nok rett i det.

Men gjort er gjort og skrevet er skrevet :P

Uansett, så er det jo...rart? At såpass mange tror enda, nå vet jeg ikke om det er flere eller færre som tror, men er jo uansett en del.

Men nå har vi tv og internett som kanskje lett kan "hjernevaske" folk og andre igjen som har funnet ut at de kan tjene penger på dette.

Men jeg er en av de som tror, men når sant skal sies så kan jeg fint lite om fysikk og sånn ; P

Jeg tror nok du merker det mer enn andre, dersom du selv tror på spøkelser, omgås andre som tror på spøkelser og dere alle ser på spøkelses-program på TV.

Kan jo sees i sammenheng med utdanningsnivå og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk tror på spøkelser nettopp pga slike programmer som åndenes makt eller at de opplever eller hører om "uforklarlige" hendelser, mens nissen er en fantasifigur. Hvor mange har egentlig fått pakke fra Julenissen?

Jeg er helt enig i at mange tror pga slike programmer.

Men jeg har fortsatt sett det jeg har sett.

Jeg forstår deg 110% om du ikke tror meg, eller hvert fall tror at jeg har sett syner osv og jeg er delvis enig der også, forsåvidt.

Det går vel kanskje litt i "arv" også? Har man foreldre som tror på spøkelser så kan man vel kanskje begynne å tro selv også. Jeg tror ikke faren min trodde på sånt, men moren min gjør til en viss grad.

Og det gjør jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok du merker det mer enn andre, dersom du selv tror på spøkelser, omgås andre som tror på spøkelser og dere alle ser på spøkelses-program på TV.

Kan jo sees i sammenheng med utdanningsnivå og.

Det kan nok stemme. De fleste jeg er borti tror, og det har alltid vært et vanlig diskusjonstema.

Nå er jeg usikker på når jeg begynte å se på slike ting, men var nok ganske tidlig.

Men for meg så forandrer ikke det at jeg allikevel SÅ noen. Og jeg kan fortsatt beskrive han utrulig godt, selvom jeg kun så ham i noen få sekunder.

Jeg var 12 år på den tiden, og jeg forstår ikke hvor jeg har mannen i fra.

Har opplevd et pr andre ting, men jeg er 100% sikker på at huset jeg bor i IKKE er hjemsøkt, noe jeg så klart trodde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Jeg er helt enig i at mange tror pga slike programmer.

Men jeg har fortsatt sett det jeg har sett.

Jeg forstår deg 110% om du ikke tror meg, eller hvert fall tror at jeg har sett syner osv og jeg er delvis enig der også, forsåvidt.

Det går vel kanskje litt i "arv" også? Har man foreldre som tror på spøkelser så kan man vel kanskje begynne å tro selv også. Jeg tror ikke faren min trodde på sånt, men moren min gjør til en viss grad.

Og det gjør jeg også...

Har noen av dere bakgrunn innen akademia?

Det kan nok stemme. De fleste jeg er borti tror, og det har alltid vært et vanlig diskusjonstema.

Nå er jeg usikker på når jeg begynte å se på slike ting, men var nok ganske tidlig.

Men for meg så forandrer ikke det at jeg allikevel SÅ noen. Og jeg kan fortsatt beskrive han utrulig godt, selvom jeg kun så ham i noen få sekunder.

Jeg var 12 år på den tiden, og jeg forstår ikke hvor jeg har mannen i fra.

Har opplevd et pr andre ting, men jeg er 100% sikker på at huset jeg bor i IKKE er hjemsøkt, noe jeg så klart trodde før.

Ikke uvanlig at barn opplever å se overnaturlige ting, gjerne etter å ha sett noe skummelt på TV.

Det hender også at barn ser skumle/ekle ting og at det skyldes epilepsi, feber, osv.

I tillegg har du parasomnier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss si det finnes spøkelser, hva er de i stand til å gjøre?

Om de kan fysisk berøre gjenstander, så kan de jo fysisk berøre oss også?

Altså vil det si at vi i teorien KAN bli drept av et spøkelse?

Kan de kaste en vase i gulvet, kan de også dytte oss ned en trapp. Og hvem vet, kanskje de kan bruke en pistol også om det ligger en lett tilgjenngelig?

Eller er det kun vi som fremdeles er mennesker som "vil" drepe?

Nå er ikke programmer av typen hjemsøkt noe å gå ut i fra sånn sett, men OM det skulle vært sant (som de jo påstår at det er) så er det jo et under at ikke noen har blitt drept enda. Eller kanskje noen faktisk HAR blitt drept av et gjenferd?

Et drap uten bevis, motiv eller spor.

Alt rart man skal tenke på

Forestill deg at du møter et spøkelse som skal ha deg med på oppdrag, - du skal nemlig hjelpe spøkelset og ta livet av naboen din!

Hvordan ville du forholdt deg til en agent-spøkelse?

Hva hadde du gjort, tatt livet av naboen din, - eller latt spøkelse være spøkelse og analysere det hele som at det er din indre stemme som er demonen her?

Mennesker kan være farlige dersom de får det for seg at noen "andre" får dem til å gjøre handlinger de ellers ikke ville ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i hvert fall at kropp og sjel er to forskjellige ting. Sjelen bor i kroppen, og når mennesket dør, fortsetter sjelen å leve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har noen av dere bakgrunn innen akademia?

Ikke uvanlig at barn opplever å se overnaturlige ting, gjerne etter å ha sett noe skummelt på TV.

Det hender også at barn ser skumle/ekle ting og at det skyldes epilepsi, feber, osv.

I tillegg har du parasomnier.

Har nok ikke det, nei.

Mannen jeg så var ikke skummel, langt i fra. Det høres kansje dumt ut, men betyr jo ingenting nå uansett, han var en slags "soldat"? Jeg er litt usikker. Han var litt gammel, smilte, gikk i en blå veldig fin uniform med en hatt, som også var blå. Store sko.

Fikk ikke følelsen av at han ønsket meg vondt, og jeg har ikke sett eller merket noe til ham siden.

Jeg så en skygge ned trappen, kom ganske raskt ned, og forsvant like raskt. Dette var tidlig på dagen, men der og da ble jeg allikevel utrulig redd.

Det har vært et pr andre ting, men det involverer andre.

Uansett, så forstår jeg at folk ikke tror at dette skjedde, og jeg sitter selv også med følelsen av at joda, jeg kan ha sett feil.

Jeg motsier meg selv alltid når det kommer til sånt. Haha, først så tror jeg så tror jeg ikke osv.

Jeg tror hjernen min sier meg at nei, det finnes ikke og det vet du, mens...noe annet sier meg at Joda, det finnes.

jaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forestill deg at du møter et spøkelse som skal ha deg med på oppdrag, - du skal nemlig hjelpe spøkelset og ta livet av naboen din!

Hvordan ville du forholdt deg til en agent-spøkelse?

Hva hadde du gjort, tatt livet av naboen din, - eller latt spøkelse være spøkelse og analysere det hele som at det er din indre stemme som er demonen her?

Mennesker kan være farlige dersom de får det for seg at noen "andre" får dem til å gjøre handlinger de ellers ikke ville ha gjort.

Jeg hadde hvertfall ikke tatt liv av naboen min. Jeg har ikke noe ønske om å skade noen, og hadde aldri gjort det kun fordi noen eller noe ba meg om å gjøre det. Jeg kan jo tenke selv.

Dessuten ville det vært fysisk umulig for meg å ta liv av naboen min, da måtte jeg kommet inn mens han sov med en pistol, uten å bli oppdaget, haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TrickyA

Det blir vel mer riktig å si at noen tror på spøkelser.

Troen minker i samsvar med at kunnskapsnivået stiger.

Dessto mer folk kan om fysikk, biologi og kjemi - desto mindre tror folk på overnaturlige krefter.

Den der signerer jeg ikke helt. Dess mer vi lærer innenfor disse feltene dess flere muligheter muliggjøres, dess mer lærer vi hvor lite vi vet, og sammenhenger her i verden. Ta for eksempel kvantefysikk, denne kan nesten bidra til å støtte oppom "spøkelser". "Spøkelser", er i realiteten energi, en god del mener også at det er energien som er blitt "etterlatt" av avdøde (spøkelset). Energi opphører ikke. Det interessane med kvantefysikken er entangled particles, der du kan ha en partikkel på .feks. månen og en på jorden, gjøre noe med partikkelen på jorden også blir den på månen påvirket. Det er som om det er noe "usynlig" som forbinder de to. Wrap your head around that, så blir kanskje verden litt større.

Det er mange som ikke er klar over at det faktisk forskes på det paranormale felt, og at dette er et eget forskningsfelt som følger samme forskningsmodeller og etikk som annen forskning. De forsker også på hunder/dyrs sjettesans. Du kan sjekke ut http://www.youtube.com/watch?v=frJpThIims8. Han har gjort en del studier på "the Extended Mind"; bl.a. telepati og sjettesans, bl.a. hvordan hunder vet at eieren er på vei hjem, og fugler som flyr i flokk. Mye av problemet med forskningen er at det som ikke er mainstream blir så lite kjent, og forskere som vier sin tid til det som kan være kontroversielt eller utenom det A4 kan bli presset litt ut av ulike miljøer.

For den som er interessert, kan jeg på det varmeste anbefale http://www.youtube.com/watch?v=6qSEi_sfaSU. Det er den beste dokumentaren jeg hittil har sett på området, om "spøkelser", det paranormale. Den er utrolig fascinerende og har ulike materialer fra kontakten med avdøde.

Edit: Fikset riktige linker.

Endret av TrickyA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv vet jeg ikke hva jeg skal tro. Jeg har sett Lisa Williams (et medium, eller cold reader som de som ikke tror på sånt ville sagt) noen ganger live, og som sagt vet jeg ikke hva jeg skal tro. Hvis hun er cold reader så greier hun å si VELDIG presise ting om folk uten hjelp. Det er ikke sånn som Colin Fry, som sier "noen med et navn på F eller D eller kanskje B", liksom. En gang sa hun noe sånt som "du var 14 år og kom hjem fra skolen og så en bil som hadde krasjet i en skolebuss, og faren din var i den bilen, han døde på stedet". Uten at han det gjaldt hadde fortalt noe. Hvordan klarte hun å bruke cold reading for å få fram alt det?

For det første: Jo, hun gjør nettopp det du påstår hun ikke gjør. Hun slenger ut bokstaver, navn, osv. Typisk cold reading-svindel.

I tillegg driver hun research, og når hun er såpass presis så er det fordi hun eller teamet hennes har undersøkt personen.

Da vil vel folk si hun har hjelpere, hvis hun ikke er cold reader. Okay, si at hun har type ti hjelpere på hvert eneste show over hele verden, som er fra det landet hun besøker, som jatter med henne. Hvordan organiserer de norske og australske hjelpere til en britisk dame? Og vil ikke da en av hjelperne bli fristet til å gå til mediene med det? Skulle tro det var litt penger i å avsløre et medium?

Hun driver som sagt både med cold og hot reading. Man kan finne ut veldig mye om noen ut fra f.eks. bare navnet deres (Google!).

En annen ting som gjør at jeg får styrket mitt håp om noe mer etter døden er alt barn ser. En venninne av meg jobber i barnehage, og der er det flere barn som har kommet med veldig spesifikke historier om "mannen" i barnehagen, uten at det er noen mannlig ansatt der. Greit nok, noen barn finner på noe som andre barn fortsetter å fantasere om. Men hvorfor prater så mange barn om så mange forskjellige usynlige menn og damer?

Barn har livlig fantasi, og de fleste barn har fantasivenner. Hva får deg til å tro at disse mennene og damene er noe annet?

Og så er det historier om barn som vet ting det ikke er mulig at de vet, som denne historien:

Det er ikke noe umulig der. Barn fanger opp veldig mye rart.

Slike historier er ganske vanlige. Jeg så også en sånn historie der et barn fortalte alt om et fly en pilot hadde flydd under krigen, og spesifikke detaljer om militærbasen. Det er litt spennende med slike ting :)

Jøss! Han fortalte om et fly som ble skudd ned? I alle dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i hvert fall at kropp og sjel er to forskjellige ting. Sjelen bor i kroppen, og når mennesket dør, fortsetter sjelen å leve.

Hvor kommer sjelen fra da?

Når oppstår den? Ved befruktning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TrickyA

For det første: Jo, hun gjør nettopp det du påstår hun ikke gjør. Hun slenger ut bokstaver, navn, osv. Typisk cold reading-svindel.

I tillegg driver hun research, og når hun er såpass presis så er det fordi hun eller teamet hennes har undersøkt personen.

Hun driver som sagt både med cold og hot reading. Man kan finne ut veldig mye om noen ut fra f.eks. bare navnet deres (Google!).

Barn har livlig fantasi, og de fleste barn har fantasivenner. Hva får deg til å tro at disse mennene og damene er noe annet?

Det er ikke noe umulig der. Barn fanger opp veldig mye rart.

Jøss! Han fortalte om et fly som ble skudd ned? I alle dager!

Siden du vet så mye, kan du ikke fortelle meg sannheten om Long Island Medium, Theresa Caputo? For den damen der er VIRKELIG fantastisk. Hun går også rett opp til folk på gaten, i motsetning til hva jeg har sett Williams gjøre. Forresten, hvordan vet du at Williams sine presise treff skyldes forhåndsutført research? Hvordan vet du dette, kontra hva hun utviser?

Hvorfor har barn så livlig fantasi? Fantasi utspiller seg fra kreativitet, noe som er synonymt med det å ha et åpent sinn. Med et åpent sinn er man også mer åpen for inntrykk, og lukker seg ikke for inntrykk som ikke imøtekommer ens fordommer og forhåndsantagelser. At mange små barn har fantasivenner er riktig, men man kan ikke vite sikkert at disse vennene er oppdiktet, og ikke et resultat av en ekstern stimulus og inntrykk. Jeg så også en dokumentar en tid tilbake som omhandlet en ung gutt som mente han hadde levd før, og navnga "seg selv", hvor han bodde, hva han (hadde) jobbet som osv., som alt viste seg å stemme, selv om foreldrene naturligvis trodde alt var oppdiktning først. Slikt må jo få en til å tenke om det KANSKJE kan være noe mer, enn hva en først antar. Det er tross alt lite vi vet. Du sa det jo selv - barn fanger opp mye rart. Hva er dette "mye rart"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at mange tror pga slike programmer.

Men jeg har fortsatt sett det jeg har sett.

Jeg forstår deg 110% om du ikke tror meg, eller hvert fall tror at jeg har sett syner osv og jeg er delvis enig der også, forsåvidt.

Det går vel kanskje litt i "arv" også? Har man foreldre som tror på spøkelser så kan man vel kanskje begynne å tro selv også. Jeg tror ikke faren min trodde på sånt, men moren min gjør til en viss grad.

Og det gjør jeg også...

Personlig synes jeg jo det i utgangspunktet høres veldig overnaturlig ut, men jeg har opplevd flere rare ting selv, samtidig som jeg har hørt flerfoldige historier fra slekt, åndenes makt etc, så jeg avfeier ikke at noe av det folk opplever kan være noe annet enn syner. Men jeg tror iallfall at alt til syvende og sist har en eller annen vitenskapelig forklaring, jeg tror ikke på magi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...