Gå til innhold

Hvorfor tror vi fortsatt på spøkelser?


Ghost Hunter

Anbefalte innlegg

Har vi ikke trodd på gjenferd osv i "alle" år?

Og vi har vel også trodd på feer og andre skapninger, som ingen tror på i dag (ingen helt friske personer i alle fall) men spøkelser tror vi fortsatt på, og det virker som om det er helt normalt.

Jeg liker å se programmer om hjemsøkte hus, synes det er interessant, og jeg vil virkelig tro på det de menneskene forteller, men i og med at det blir sendt på tv, så tar jeg det ikke til meg. Jeg blir heller litt små irritert, og føler meg lurt. Men det er jo uansett grei underholdning.

Har jo selv sett ting, ting som jeg ikke finner noen forklaring på, og som jeg der og da ble ganske berørt av, men nå som det har gått litt tid tror jeg ikke lenger på det, for jeg kan jo sett syner, ikke sant?

Vi har ingen bevis for at det finnes spøkelser? Og om noen får noe som kan ligne et bevis så er det alltid noen som vil kunne motbevise det allikevel.

Men hvorfor har vi sluttet å tro på alt annet, når vi fortsetter å tro på spøkelser?

Håper noen fostår hva jeg mener...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjønner hva du mener, men religion har også noe å si opp i det hele!

Anonym poster: c42d6ea23bfcd636af5bb8be58113b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, gangen vår ble rasert nesten daglig i 1 måned etter den gamle damen i huset døde, hun hatet når det var for mye ting rundt. I løpet av de 100 årene familien har hatt huset har aldri noe lignende skjedd før eller senere, såvidt vi har fått med oss. Og vi gjorde ingenting nytt med huset på den tiden.

Men det var vel vinden?

Anonym poster: 49fa6e805fbac7dc187b391acf53f2fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskapen kan ikke avfeie spøkelser. Altså er spøkelser vitenskapelig bevist. Derfor tror vi på spøkelser.

Anonym poster: 0aafd8b3f0c9f8ff57c1277f247ed502

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønner hva du mener, men religion har også noe å si opp i det hele!

Det er kanskje ikke noen nødvendig sammenheng, men det er nok samme årsak som også står bak utbredelsen av religion: Gammel irrasjonell overtro blir hengende igjen i kulturen vår lenge etter at det har blitt motbevist. Når jeg snakker om "motbevis" av spøkelser og ånder, snakker jeg blant annet om vår evne til å kunne dokumentere det vi ser og hører - over alt, alltid - ved hjelp av moderne teknologi. Slike fenomener, dersom de var ekte, ville vært dokumentert i bøttevis, og ville blitt en egen vitenskapsgren... men av en eller annen grunn holder spøkelsene seg unna kamera (og spøkelsene holder seg tydeligvis, merkelig nok, borte fra fornuftige mennesker). Dessuten har vår økende forståelse av bevissthet og dens tilknytning til hjernen gjort at slike "transcendentale" forklaringer på bevissthet (som noe som kan leve videre etter hjernens død) blir urimelige. Men vi mennesker tror irrasjonelle ting hele tiden, kanskje fordi har blitt fortalt at det er sant, eller kanskje fordi det er ting vi bare ønsker å tro. Eller kanskje troen på spøkelser og åndelige vesener er mer intuitivt enn det materialistiske verdensbildet vi får gjennom vitenskapen.

Anonym poster: 0b313ea7e28123e456ccddb4023b0ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss si det finnes spøkelser, hva er de i stand til å gjøre?

Om de kan fysisk berøre gjenstander, så kan de jo fysisk berøre oss også?

Altså vil det si at vi i teorien KAN bli drept av et spøkelse?

Kan de kaste en vase i gulvet, kan de også dytte oss ned en trapp. Og hvem vet, kanskje de kan bruke en pistol også om det ligger en lett tilgjenngelig?

Eller er det kun vi som fremdeles er mennesker som "vil" drepe?

Nå er ikke programmer av typen hjemsøkt noe å gå ut i fra sånn sett, men OM det skulle vært sant (som de jo påstår at det er) så er det jo et under at ikke noen har blitt drept enda. Eller kanskje noen faktisk HAR blitt drept av et gjenferd?

Et drap uten bevis, motiv eller spor.

Alt rart man skal tenke på

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men la oss si det finnes spøkelser, hva er de i stand til å gjøre?

Om de kan fysisk berøre gjenstander, så kan de jo fysisk berøre oss også?

Altså vil det si at vi i teorien KAN bli drept av et spøkelse?

Kan de kaste en vase i gulvet, kan de også dytte oss ned en trapp. Og hvem vet, kanskje de kan bruke en pistol også om det ligger en lett tilgjenngelig?

Eller er det kun vi som fremdeles er mennesker som "vil" drepe?

Nå er ikke programmer av typen hjemsøkt noe å gå ut i fra sånn sett, men OM det skulle vært sant (som de jo påstår at det er) så er det jo et under at ikke noen har blitt drept enda. Eller kanskje noen faktisk HAR blitt drept av et gjenferd?

Et drap uten bevis, motiv eller spor.

Alt rart man skal tenke på

Hvis du søker om demoner på youtube fra et kristent, jødisk og muslimsk perspektiv så vil du faktisk lære mye om denne spøkeslseverden eller verden til det usette. Jeg kan fortelle mye om det fra min religion men syntes at du kan søke om det selv.

Anonym poster: c42d6ea23bfcd636af5bb8be58113b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker om demoner på youtube fra et kristent, jødisk og muslimsk perspektiv så vil du faktisk lære mye om denne spøkeslseverden eller verden til det usette. Jeg kan fortelle mye om det fra min religion men syntes at du kan søke om det selv.

Anonym poster: c42d6ea23bfcd636af5bb8be58113b85

Men det har med religion å gjøre igjen.

Jeg er litt skeptisk til sånt. For all del, det er veldig interessant. Men er personlig ikke kristen eller noe annet.

Men jeg vil nok sjekke det ut uansett, er sikkert veldig spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har med religion å gjøre igjen.

Jeg er litt skeptisk til sånt. For all del, det er veldig interessant. Men er personlig ikke kristen eller noe annet.

Men jeg vil nok sjekke det ut uansett, er sikkert veldig spennende :)

Ja det er sant at det har med religion å gjøre, men så vet man aldri hvor sanheten kan ligge :-). Lykke til!

Anonym poster: c42d6ea23bfcd636af5bb8be58113b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på Gud eller noe sånt, men har likevell opplevd spøkelser hele livet mitt. Jeg syntes det er ekkelt, og frykter mer et spøkelse enn en innbruddstyv hvis jeg sover alene hjemme.

Det jeg tror med at de religiøse tror på spøkelser, er at du allerede tror på noe du ikke ser, noe som ikke er bevist. Du har altså et åpent sinn, og de med åpent sinn opplever alltid mer enn de som er lukket. Men jeg mener at du trenger ikke ha en religion for å oppleve spøkelser. Se på hunder for eksempel, de ser visst stadig spøkelser, men tror ikke de tror på en Gud. (men det kan vi selvfølgelig ikke bevise det heller)

Anonym poster: 2ba4683e57974b629534da29e54a17db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på Gud eller noe sånt, men har likevell opplevd spøkelser hele livet mitt. Jeg syntes det er ekkelt, og frykter mer et spøkelse enn en innbruddstyv hvis jeg sover alene hjemme.

Det jeg tror med at de religiøse tror på spøkelser, er at du allerede tror på noe du ikke ser, noe som ikke er bevist. Du har altså et åpent sinn, og de med åpent sinn opplever alltid mer enn de som er lukket. Men jeg mener at du trenger ikke ha en religion for å oppleve spøkelser. Se på hunder for eksempel, de ser visst stadig spøkelser, men tror ikke de tror på en Gud. (men det kan vi selvfølgelig ikke bevise det heller)

Anonym poster: 2ba4683e57974b629534da29e54a17db

Grunnen til at jeg henviser til religion er fordi enkelte religioner har praksis og ritualer hvor de faktisk kommer i kontakt med spøkelser eller djinn som noen kalte det her oppe. Ved at de har denne praksisen kan vel tyde på at det kanskje er noe å hente fra dem selv man ikke tror på Gud eller religion.Et eksempel er afrikansk woodo eller heksekunst. Er dette vitenskapelig bevist? Nei. Men alikevell så er det farlig fordi det er en verden som er reel. Så hvis denne verden er reel så skader det ikke høre på disse som har praktisert denne viten gjennom utdrivelse av demoner, djinn eller spøkelser.

Anonym poster: c42d6ea23bfcd636af5bb8be58113b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg henviser til religion er fordi enkelte religioner har praksis og ritualer hvor de faktisk kommer i kontakt med spøkelser eller djinn som noen kalte det her oppe. Ved at de har denne praksisen kan vel tyde på at det kanskje er noe å hente fra dem selv man ikke tror på Gud eller religion.Et eksempel er afrikansk woodo eller heksekunst. Er dette vitenskapelig bevist? Nei. Men alikevell så er det farlig fordi det er en verden som er reel. Så hvis denne verden er reel så skader det ikke høre på disse som har praktisert denne viten gjennom utdrivelse av demoner, djinn eller spøkelser.

Anonym poster: c42d6ea23bfcd636af5bb8be58113b85

Ja, jeg har ikke noe imot det. Som sagt så tror jeg på spøkelser, og syntes sånne ritualer er kjempe spennende!

Anonym poster: 2ba4683e57974b629534da29e54a17db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg tror med at de religiøse tror på spøkelser, er at du allerede tror på noe du ikke ser, noe som ikke er bevist. Du har altså et åpent sinn, og de med åpent sinn opplever alltid mer enn de som er lukket. Men jeg mener at du trenger ikke ha en religion for å oppleve spøkelser. Se på hunder for eksempel, de ser visst stadig spøkelser, men tror ikke de tror på en Gud. (men det kan vi selvfølgelig ikke bevise det heller)

Anonym poster: 2ba4683e57974b629534da29e54a17db

Man kan eventuelt bytte ut 'åpent sinn' med manglende kritisk sans og lite kunnskap om hvordan menneskets hjerne faktisk fungerer.

Og det med hunder... Virkelig? Dokumentasjon, takk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, gangen vår ble rasert nesten daglig i 1 måned etter den gamle damen i huset døde, hun hatet når det var for mye ting rundt. I løpet av de 100 årene familien har hatt huset har aldri noe lignende skjedd før eller senere, såvidt vi har fått med oss. Og vi gjorde ingenting nytt med huset på den tiden.

Men det var vel vinden?

Det er uendelig mye mer sannsynlig at det var vind enn at det var spøkelser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskapen kan ikke avfeie spøkelser. Altså er spøkelser vitenskapelig bevist. Derfor tror vi på spøkelser.

Noe er ikke vitenskapelig bevist bare fordi de ikke er motbevist. Men spøkelser er vitenskapelig motbevist, så...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror ikke på Gud eller noe sånt, men har likevell opplevd spøkelser hele livet mitt. Jeg syntes det er ekkelt, og frykter mer et spøkelse enn en innbruddstyv hvis jeg sover alene hjemme.

Hvordan har du "opplevd spøkelser"? Hva har du opplevd, og hvordan vet du at det var spøkelser og ikke demoner, nisser, vampyrer, aliens, el.l.?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror vi fortsatt på spøkelser?

Fordi det fortsatt finnes uintelligente mennesker på denne jorden.

Anonym poster: 2bdb9b392294bfe6f6712120842ad4ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så lyst til å snakke med en som virkelig har greie på det, hadde vært utrulig interessant.

Det er så mye jeg lurer på, sikkert flere ting som folk ser på som "ubetydelig"

f.eks

- Kan spøkelsene (akkurat det ordet virker så useriøst, men) lese tankene våres?

- Jeg har lest at de lar seg snakke til, hvordan kan de høre? De har jo ikke ører

- Hvor mye forstår de? De har ikke hjerne (så vidt jeg vet?)

- Hvordan kan de fysisk berøre ting, når de selv ikke er noe fysisk?

- kan de bevege seg, eller er de mer fanget i et området? Har de begrep om tid?

- Jeg vil tro at de aller, aller fleste er snille (som folk flest) men det finnes "mindre snille mennesker" hva om de fortsetter slik etter sin død? Det sier jo seg selv at om flere av disse slår seg sammen, så kan de gjøre enorme skader

- Kan de se og føle?

- Når får de et nytt liv? Kan man velge til hva? Hvilke dyr har "sjel" ?

- Hvem blir et spøkelse?

Jeg tror jeg kunne brukt mange timer på å skrevet ned alt jeg lurer på, og en dag vil jeg kontakte en "synsk" person.

Jeg er bare så usikker, for når jeg ser slike på tv får jeg ofte inntrykk av at personen enten er falsk eller syk.

Men i ulike programmer bruker de forskjellige gjenstander for å lete etter bevis, og det er bedre. Er ikke så fan av trommer og andre hekse-ting.

Så på åndenes makt en gang, da de dro fram en sånn en. Pluss en "sang" sånt er litt useriøst, og egentlig litt ekkelt. Vet ikke hvorfor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så lyst til å snakke med en som virkelig har greie på det, hadde vært utrulig interessant.

Det er så mye jeg lurer på, sikkert flere ting som folk ser på som "ubetydelig"

f.eks

- Kan spøkelsene (akkurat det ordet virker så useriøst, men) lese tankene våres?

- Jeg har lest at de lar seg snakke til, hvordan kan de høre? De har jo ikke ører

- Hvor mye forstår de? De har ikke hjerne (så vidt jeg vet?)

- Hvordan kan de fysisk berøre ting, når de selv ikke er noe fysisk?

- kan de bevege seg, eller er de mer fanget i et området? Har de begrep om tid?

- Jeg vil tro at de aller, aller fleste er snille (som folk flest) men det finnes "mindre snille mennesker" hva om de fortsetter slik etter sin død? Det sier jo seg selv at om flere av disse slår seg sammen, så kan de gjøre enorme skader

- Kan de se og føle?

- Når får de et nytt liv? Kan man velge til hva? Hvilke dyr har "sjel" ?

- Hvem blir et spøkelse?

Jeg tror jeg kunne brukt mange timer på å skrevet ned alt jeg lurer på, og en dag vil jeg kontakte en "synsk" person.

Jeg er bare så usikker, for når jeg ser slike på tv får jeg ofte inntrykk av at personen enten er falsk eller syk.

Men i ulike programmer bruker de forskjellige gjenstander for å lete etter bevis, og det er bedre. Er ikke så fan av trommer og andre hekse-ting.

Så på åndenes makt en gang, da de dro fram en sånn en. Pluss en "sang" sånt er litt useriøst, og egentlig litt ekkelt. Vet ikke hvorfor.

Hvis du starter et eget tråd så kanskje du kan få svar på mye av det du lurer på! :takke:

Anonym poster: c42d6ea23bfcd636af5bb8be58113b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...