Gå til innhold

Morshjertet i samfunnsklemma


Shamin

Anbefalte innlegg

Gjest tiden

«De mødre som eier den lykke at de kan være sammen med sine barn dagen lang, som kan faa lov aa værne og stelle om dem og holde øie med dem, de kan vel vanskelig sætte sig ind i hvordan den gifte fabrikarbeidersken har det. Hun og manden maa gaa fra sine barn hver morgen før klokken seks. Barnene sover. Moren skjærer brød til dem, har fløte i koppen til dem, lægger etpar pinder i komfüren, saa kaffekjelen kan holde sig varm en stund utover. Hun breder over dem naar hun gaar, hun kysser dem, hun nikker mot dem før hun lukker døren efter sig, hun forlater dem. For mange timer. Men naar hun staar nede ved sin spindstol eller sin væv og lar tankerne gaa – da er det stuen eller kammerset hun ater ser foran sig. Vaakner ungene tidsnok til skolen, tru? Passer de paa aa faa sig litt mat? Ser de over leksene sine? Vasker de sig saa de ser ut som folk? – Og de som endnu ikke er begyndt paa skolen, passer de sig for varmen? Eller for vognene paa gata? Eller for elva? – Den mindste var saa svett i dag tidlig, skulde han væra sjuk, mon? Aa, gud give at klokka snart var ett, saa jeg kunde flye hjem og se til dom ei lita stønn!»

Sitat fra Oskar Braatens essay Akerselven

Anonym poster: 5488163c9da8ee9a91157803b4255c6e

Ja, alt vår så meget bedre før i tiden... Tror alle og enhver har godt av å lese litt Oskar Braaten for å se hvordan livet var for den jevne arbeider på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo takk, da jeg var barn ville jeg heller at motra mi skulle dra seg ut i jobb og jeg var misunnelig på de ungene som hadde utearbeidende mødre.

Flott om kvinner er hjemme og er mor de første årene altså, men hun trengs ikke når ungene blir littegrann eldre. Hun kan fint dra seg på jobb mens ungene er på skolen.

Anonym poster: 2ab420ef81f9922a05d4e26dc9494f6e

Vel, jeg for min del elsket at mor var hjemme da jeg kom fra skolen.

Som mor alltid har sagt så var det når vi kom fra skolen at vi hadde tid til å snakke sammen. Ellers var det full gang hele tiden. Jeg er selv godt voksen nå, men husker enda hvor deilig og trygt det var å komme hjem til en mor som hadde laget hjemmelagde fiskekaker, bakt brød og hjemmelaget syltetøy hvor vi kunne sitte et par timer på kjøkken og mens vi spiste og pratet sammen.

Det er faktisk ikke bare 2- og 3-åringer som trenger foreldre som er tilstede - det gjelder like mye (om ikke mer) 10- og 12-åringer.

Tid, det å ha tid sammen til å ikke gjøre noenting annet enn å spise og snakke .. det er det barn idag ofte mangler (og mange savner).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest variert

Vel, jeg for min del elsket at mor var hjemme da jeg kom fra skolen.

Som mor alltid har sagt så var det når vi kom fra skolen at vi hadde tid til å snakke sammen. Ellers var det full gang hele tiden. Jeg er selv godt voksen nå, men husker enda hvor deilig og trygt det var å komme hjem til en mor som hadde laget hjemmelagde fiskekaker, bakt brød og hjemmelaget syltetøy hvor vi kunne sitte et par timer på kjøkken og mens vi spiste og pratet sammen.

Det er faktisk ikke bare 2- og 3-åringer som trenger foreldre som er tilstede - det gjelder like mye (om ikke mer) 10- og 12-åringer.

Tid, det å ha tid sammen til å ikke gjøre noenting annet enn å spise og snakke .. det er det barn idag ofte mangler (og mange savner).

Så hyggelig.. jeg hadde også hjemmeværende mor men dessverre uten tid for meg. Men jeg vet jo at det var litt forskjellig rundt omkring da jeg vokste opp, noen hadde det som meg og noen hadde det som deg. Mine barn har hatt bedre tid sammen med meg enn det min mor hadde med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men husker enda hvor deilig og trygt det var å komme hjem til en mor som hadde laget hjemmelagde fiskekaker, bakt brød og hjemmelaget syltetøy hvor vi kunne sitte et par timer på kjøkken og mens vi spiste og pratet sammen.

Flott det altså, men det er ikke en selvfølge at hjemmeværende mødre gjør det. Min mor skrøt hemningsløst over hvor viktig det var med hjemmeværende mødre, men hun gadd ikke legge noe innsats i det. Det eneste husmortilværelsen hennes førte til var at vi hadde konstant dårlig råd.

Anonym poster: 2ab420ef81f9922a05d4e26dc9494f6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg for min del elsket at mor var hjemme da jeg kom fra skolen.

Som mor alltid har sagt så var det når vi kom fra skolen at vi hadde tid til å snakke sammen. Ellers var det full gang hele tiden. Jeg er selv godt voksen nå, men husker enda hvor deilig og trygt det var å komme hjem til en mor som hadde laget hjemmelagde fiskekaker, bakt brød og hjemmelaget syltetøy hvor vi kunne sitte et par timer på kjøkken og mens vi spiste og pratet sammen.

Det er faktisk ikke bare 2- og 3-åringer som trenger foreldre som er tilstede - det gjelder like mye (om ikke mer) 10- og 12-åringer.

Tid, det å ha tid sammen til å ikke gjøre noenting annet enn å spise og snakke .. det er det barn idag ofte mangler (og mange savner).

Hadde også en mamma som var hjemme da jeg var lita og som også var hjemme de første årene etter at jeg begynte på skolen. Elsket at hun var der når jeg kom hjem. Hun var flink til alt fra brødbaking, lekselesing og kos og klem. Kunne ikke fått en bedre mamma.

Til gjengjeld jobbet faren min veldig mye, overtid nesten hver dag og var mye på jobbreise i utlandet. Fikk aldri noe virkelig nært forhold til far, selv om jeg var/er glad i han på alle måter.

Mamma jobbet av og til nattevakter (utdannet sykepleier før vi ble født). Det var et leven uten like når hun dro på jobb, jeg hang rundt beina på henne og hylte som en gris. For jeg følte meg utrygg når hun var borte og "bare" pappa var sammen med oss. Kanskje hadde jeg blitt litt for avhengig av bare henne?

Ellers er jeg enig i at større barn også også trenger at foreldre har tid. Kan være lurt å posjonere den reduserte arbeidstiden litt mer utover barnas oppvekst enn bare å ta alt ut de første årene. Å kunne ta mest mulig fri når de "store" barna mine har skolefri syns i alle fall jeg er utrolig godt.

Anonym poster: 298dd088d966d5c2e5894b0e012e7321

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min bestemor var hjemmeværende. Det betydde ikke at hun hadde tid til å dulle med ungene sine. De var stort sett frisluppet. Skysset ut om morgenen, ropt inn til formiddagsmat, også ut igjen frem til far kom hjem og det var middagstid. De fleste familier hadde behov for to inntekter også i etterkrigstiden, men det var få pensjonsgivende jobber å få for gifte kvinner. Grunnet samskatting lønte det seg heller ikke for gifte kvinner å ha skattbar inntekt. Så min bestemor (som de fleste andre arbeiderklassekvinnene i bygde-Norge) jobbet som vaskehjelp, hun strikket og sydde mot betaling og jobbet på en av gårdene i vinna/onna, samt i slakteperioden. I tillegg til å ta seg av eget hus og hjem, helt uten dagens husholdningsapparater og halvfabrikata. Så dagene var lange og tiden med barna liten, selv om hun var såkalt hjemmeværende husmor.

Anonym poster: 5488163c9da8ee9a91157803b4255c6e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som leser barnehagegranskningen? 1 av 2 barnehager har store problemer, for dårlige hus til våre barn. Det er ikke bra, likevel setter de ungen sin der og går. Hadde foreldre vært en uke og 2 sammen med ungene, minst 7,5 timer til dagen, så vet jeg at flere barn hadde vært hjemme i dag.

Anonym poster: 614bc78958570997321bbab4beaec3b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som leser barnehagegranskningen? 1 av 2 barnehager har store problemer, for dårlige hus til våre barn. Det er ikke bra, likevel setter de ungen sin der og går. Hadde foreldre vært en uke og 2 sammen med ungene, minst 7,5 timer til dagen, så vet jeg at flere barn hadde vært hjemme i dag.

Anonym poster: 614bc78958570997321bbab4beaec3b3

"Avvik" i tilsynssammenheng trenger ikke bety en alvorlig eller grov feil som går på bekostning av tryggheten. Det vanligste avviket er vel "Mangler skriftlige rutiner for..." De rapportene jeg har lest fra barnehager i Oslo hadde stort sett fått bemerkning på at de "mangler rutiner for daglig avlesning av temperatur i kjøle-/fryseskap".... Ikke akkurat vanvittig graverende mangel spør du meg. De burde naturligvis ha skrevet opp slike ting så alle får med seg at det skal gjøres, men jeg vil vel ikke påstå at barnehagen er utrygg fordi rutinen mangler. Men at kommunene mangler rutiner for rutinemessig kontroll av barnehagene sine er ikke bra (halvparten av barnehagene er ikke sjekket på 3 år).

Anonym poster: 5488163c9da8ee9a91157803b4255c6e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som leser barnehagegranskningen? 1 av 2 barnehager har store problemer, for dårlige hus til våre barn. Det er ikke bra, likevel setter de ungen sin der og går. Hadde foreldre vært en uke og 2 sammen med ungene, minst 7,5 timer til dagen, så vet jeg at flere barn hadde vært hjemme i dag.

Anonym poster: 614bc78958570997321bbab4beaec3b3

Så bare at det stod i overskriften "Mugg i matpakken".

Tenkte bare for meg selv at det er bra barnevernet/helserådet ikke har kontroll hjemme hos oss. :ler:

Det er bra at de tar kontroller slik at de værste tilfelle blir luket bort. Ellers tenker jeg på de aller fleste arbeidsplasser finner man ting som ikke er helt optimalt og at 1 fjær fort blir til 10 høns.

Anonym poster: 298dd088d966d5c2e5894b0e012e7321

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som leser barnehagegranskningen? 1 av 2 barnehager har store problemer, for dårlige hus til våre barn. Det er ikke bra, likevel setter de ungen sin der og går. Hadde foreldre vært en uke og 2 sammen med ungene, minst 7,5 timer til dagen, så vet jeg at flere barn hadde vært hjemme i dag.

Anonym poster: 614bc78958570997321bbab4beaec3b3

Avvik i vår tidligere barnehage var mangel på uteareal. Dette er en naturbarnehage med daglige turer i skogen. De var også ute etenfor selve barnehagen, men hadde ikke egen inngjerdet lekeplass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegge / kronikken er publisert i Dagen. Norges desidert mes kristen-konservative publikasjon. Det sier seg selv at det er vås og sprøyt fra begynnelse til slutt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ein god beskrivelse. Eller så kunne du gjere som mi mor, å gå heime og glefse til tre barn under skulealder i frustrasjon over manglande skulegang og jobb. Det endte med at ho tok artium som brevkurs, og så flytta ho ut då eg byrja i sjette klasse for å gå på lærarskule.

Dette høres kjent ut, min hjemmeværende mamma sa alltid til meg at jeg måtte ikke finne på å bli husmor som henne, det var den mest utakknemlige drittjobben dom finnes, gå hele dagen og rydde og stelle og vaske etter andre. Kom deg på skole og få deg en skikkelig jobb. Jeg så også tydelig at hun var frustrert og ikke trivdes, følte seg fanget i et hjørne hvor dag etter dag etter dag var bare mer klesvask og oppvask og gulvvask og brødbaking. Hun trivdes på kjøkkenet med kokkelrring, men alt ansvar og arbeid ute og inne og tre barn, det ble mye glefsing og ikke kosemose lykkeland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Innlegge / kronikken er publisert i Dagen. Norges desidert mes kristen-konservative publikasjon. Det sier seg selv at det er vås og sprøyt fra begynnelse til slutt.

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Dette er ikke nødvendigvis sant. Barn som leker i huset mens foreldrene/mor jobber der, har samvær med foreldrene sine. De kan prate, se på hva mor gjør, hjelpe til, osv. Man trenger ikke å gjøre noe sammen for å være sammen. Det er en trygghet for barn som er ute og leker, at de kan komme inn og få brødskive, plaster etc. Det finnes en del kritikk av den forskningen som går utifra at bare tid hvor foreldrene konsentrerer seg fullt og helt om barnet, skal regnes som tid de er sammen.

Jeg er helt enig i at man er sammen med barna selv om man ikke nødvendigvis konsentrerer seg fullt og helt om dem - "kvantitetstid" er vel så viktig som kvalitetstid. Men barna får god omsorg i barnehagen. Det er positivt med flere omsorgspersoner enn foreldrene - dette hadde barn i høy grad i "gamle dager" også. På mange måter har barnehagen erstattet fortidens besteforeldre, tjenestefolk, storesøsken, barnepiker, nabokjerringer og "leken i gata", slik motdebattanten i innlegget det ble linket til skrev. Dette tror jeg er veldig sant! Barn ble i høy grad sosialisert med andre barn og voksne før også. Det var bare i den idylliserte 50-60-tallsperioden at dette ikke skjedde. Mange foreldre måtte forlate ungene sine hjemme alene for 80-100 år siden... Jeg tror barnehage er et bedre alternativ ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest navnelapp

Dette høres kjent ut, min hjemmeværende mamma sa alltid til meg at jeg måtte ikke finne på å bli husmor som henne, det var den mest utakknemlige drittjobben dom finnes, gå hele dagen og rydde og stelle og vaske etter andre. Kom deg på skole og få deg en skikkelig jobb. Jeg så også tydelig at hun var frustrert og ikke trivdes, følte seg fanget i et hjørne hvor dag etter dag etter dag var bare mer klesvask og oppvask og gulvvask og brødbaking. Hun trivdes på kjøkkenet med kokkelrring, men alt ansvar og arbeid ute og inne og tre barn, det ble mye glefsing og ikke kosemose lykkeland.

Det rådet fekk eg og, og eg følgde det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rådet fekk eg og, og eg følgde det. :)

Jeg og :) Men nå er det galt, for da må barna i barnehage og passes av andre. Den største fordelen med å ha en glefsemamma slik jeg ser det, er at man venner seg til å lukke ørene litt og følge egen overbevisning. Det er mye støy nå om at man ikke er god mamma om man ikke både jobber fulltid og har skinnende hus rett fra interiørmagasin, baker cupcakes og dekorerer hjemmet og barna opplever hver dag med mamma som sirkus. At man skal overlevere på alle fronter. Det tar jeg meg ikke nær av, vi lever som det passer oss. Jeg har glade lykkelige barn, vi som familie legger opp hverdager som funker for alle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk to råd av min mor (som giftet seg da hun var 18. Alltid utearbeidende, men ingen utdanning utover artium):

1) Få deg en skikkelig utdannelse innen et fagfelt du trives med

2) Ikke bind deg opp med mann og barn altfor tidlig

Anonym poster: 5488163c9da8ee9a91157803b4255c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk to råd av min mor (som giftet seg da hun var 18. Alltid utearbeidende, men ingen utdanning utover artium):

1) Få deg en skikkelig utdannelse innen et fagfelt du trives med

2) Ikke bind deg opp med mann og barn altfor tidlig

Anonym poster: 5488163c9da8ee9a91157803b4255c6e

Dette er jo råd ALLE gir sine barn..... Har du noen gang hørt foreldre si til ungene sine at det er ikke vits i med utdannelse, du kan jo jobbe i kassa på Rimi og helst bør du være godt gift og ha flere barn så tidlig som mulig? ;)

Jeg synes også det er pussig at i slike tråder kommer det alltid en haug og forteller om hvor fælt det var med en hjemmeværende mor som bare kjeftet og var sur... Hallo? det finnes da vitterlig enda flere som forteller om sure kjeftemammaer som jobber fulltid og aldri er der for ungene... Noen mennesker (og mammaer) er sure og generelt misfornøyde med tilværelsen sin uansett. Til sammenligning, noen hadde det supert som skilsmissebarn, for andre barn ødla skilsmissen alt..

Anonym poster: 2251e8658fd83853c836abf6c1054c3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...