Gå til innhold

Morshjertet i samfunnsklemma


Shamin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bra skrevet og ikke overdrevet i det hele tatt.

Jeg er en av dem som ikke klarte presset. Presset om utdannelse, jobb, familie og barn. Resultatet er at jeg mer eller mindre er utmeldt fra det samfunnet som gjorde meg syk.

Anonym poster: 4317264f518ac237f67b6aec07759667

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesing.

Hvor mange av dere ser det slik ?

Endret av Sueno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du lurer – spør barna og morshjertet!

Jo takk, da jeg var barn ville jeg heller at motra mi skulle dra seg ut i jobb og jeg var misunnelig på de ungene som hadde utearbeidende mødre.

Flott om kvinner er hjemme og er mor de første årene altså, men hun trengs ikke når ungene blir littegrann eldre. Hun kan fint dra seg på jobb mens ungene er på skolen.

Anonym poster: 2ab420ef81f9922a05d4e26dc9494f6e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant lesing.

Hvor mange av dere ser det slik ?

Ikke jeg. Det er altfor svart-hvitt.

Anonym poster: 2ab420ef81f9922a05d4e26dc9494f6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig

Anonym poster: 726f8ef1083b28bb320444a96c66f8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å skrive litt om hva jeg får inntrykk av det innlegget, sett fra min side uten relevant erfaring på området ... Bare må finne litt tid. Skulle vært laget en poll. Jeg ser med nysgjerrighet på de delte meningene her. For dette er jo ting som tilstadighet blir tatt opp i forskjellige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om svartmaling! Største sprøytet jeg har lest på lenge! Det startet bra, men så druknet det fullstendig i den politiske svartmalinga hun drev med...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg irriterer meg sånn over de som absolutt må omtale barnehagene som "institusjoner", og strør om seg med fraser som "vokser opp i institusjoner", "institualisering av barndommen" osv. De går inn for å gjøre barnehager til noe helsvart negativt og jobbende mødre enten som politiske ofre eller egoistiske statusjegere.

Hva med litt nyansering? Det er nok mye som kan gjøres bedre i barnehagene og ift. jobbsituasjonen for kvinner, men det er jammen mye positivt også, gode og omsorgsfulle barnehager og arbeidsgivere som legger til rette for at kvinner både kan jobbe og være mødre.

Endret av Harlekin
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Dette er det mest provserande eg har lese på lenge. Eg blir heilt kvalm. Snakk om å svartmale andre som vel annleis enn ho sjølv, og å romantisere sine eigne valg heilt ut i det absurde. One size doesn't fit all, men det har ikkje denne dama forstått. Tvi vøre. Eg har full respekt for dei mødrene som vel å vere heime, men når ho rakkar ned på dei som vel annleis enn ho sjølv på denne måten så set ho faktisk seg sjølv på sidelinja som debattant, anna enn for nokre få frelste.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegget stod det bla følgende:

"Og her kommer en makroøkonomisk nøtt: Hvis to mødre er hjemme med sine tre små barn og gjør omsorgsjobben selv, er de gammeldagse og får null lønn. Men hvis de bytter barn og registrerer det som familiebarnehage, ja da får de full årslønn og alle rettigheter, og blir hyllet som selvstendig næringsdrivende og fremadstormende, moderne kvinner."

Hvordan stemmer dette? Er man hjemme med småunger får man vel kontantstøtte + at man slipper utgifter til barnepass. Så det blir jo ikke rett å si at den ene får full årslønn men den andre ikke får noen ting? Man får vel pensjonspoeng om man er hjemme med småunger også?

Anonym poster: 298dd088d966d5c2e5894b0e012e7321

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg orket ikke lese alt, er enig i noe men det meste er overdrevet. Jeg savner også å ha storfamilie-fellesskap rundt meg i dagliglivet, det føles litt ensomt å ha barn uten disse tett på. Men det er alt. Jeg føler ikke jeg står konstant i spagaten. Jeg føler jeg klarer å balansere godt, og jeg har kjørt løpet med høy utdanning, barn sent, jobb i småbarnsperioden. Jeg vet at ettåringen min ikke sto innenfor grinda på barnehagen og gråt i 8 timer hver dag, forsvant i garderoben og ikke forsto hvorfor mamma hadde forlatt ham (min kunne ikke uttrykke seg så bra da han var ett år...).

Jeg mener kvaliteten på småbarnsavdelinger i barnehagen er det som må få fokus, disse MÅ ha en høy kvalitet over hele landet. Løsningen er ikke bare at alle skal være hjemme til barna er 2-3-4 år.

Min mor var hjemme med oss hele veien ut ungdomsskole. Det var helt unødvendig, og hun trivdes ikke med det egentlig, og det merktes. Hun burde skaffet seg en jobb.

Jeg prøver å ha barna minst mulig i barnehage, da de er MINE barn. Jeg prøver også å tenke ut en løsning hvor jeg kan være hjemme når de kommer hjem fra skolen på barneskolen, og de ikke trenger SFO. Men mulig de ønsker seg SFO innen da, hva vet jeg. For min nevø, var SFO det aller beste med å starte på skolen, det ga meg noe å tenke på. Om jeg må jobbe på kveldstid etter leggetid for å kunne være hjemme for barna mine på tidlig ettermiddag, så er jeg villig til det. Også å gå ned noe i lønn, for å jobbe redusert, sålenge vi klarer grunn-utgiftene våre og jeg holder meg varm på arbeidsmarkedet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest..

I innlegget stod det bla følgende:

"Og her kommer en makroøkonomisk nøtt: Hvis to mødre er hjemme med sine tre små barn og gjør omsorgsjobben selv, er de gammeldagse og får null lønn. Men hvis de bytter barn og registrerer det som familiebarnehage, ja da får de full årslønn og alle rettigheter, og blir hyllet som selvstendig næringsdrivende og fremadstormende, moderne kvinner."

Hvordan stemmer dette? Er man hjemme med småunger får man vel kontantstøtte + at man slipper utgifter til barnepass. Så det blir jo ikke rett å si at den ene får full årslønn men den andre ikke får noen ting? Man får vel pensjonspoeng om man er hjemme med småunger også?

Anonym poster: 298dd088d966d5c2e5894b0e012e7321

Det er vel ikkje det samme med trygd og å slippe å betale barnehageutgift, som å motta lønn? Der sto jo ikkje at den som var heime med barn "får ingenting", men at dei som er heime med barn og andres barn, får full LØNN. Og det er ho heilt riktig. Syntes akkurat detta var bra skrive eg! Man får eit heilt anna inntrykk av folk som faktisk gjer eit LØNNA arbeid enn av folk som berre er heime og "tar seg av familie". No skal eg lese resten av artikkelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikkje det samme med trygd og å slippe å betale barnehageutgift, som å motta lønn? Der sto jo ikkje at den som var heime med barn "får ingenting", men at dei som er heime med barn og andres barn, får full LØNN. Og det er ho heilt riktig. Syntes akkurat detta var bra skrive eg! Man får eit heilt anna inntrykk av folk som faktisk gjer eit LØNNA arbeid enn av folk som berre er heime og "tar seg av familie". No skal eg lese resten av artikkelen...

Men mener hun at den som er hjemme burde få lønn (+ slippe barnehageutgifter)?

Selv om det nå kan være slitsomt med egne barn, mener nå jeg det er mer krevende å passe andres barn enn å passe sine egne.

Anonym poster: 298dd088d966d5c2e5894b0e012e7321

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum: det er ingen mødre, og ingen barn, i noen tid i verdenshistorien, som har det så vanvittig godt som vi har det i Norge i dag. Uansett omsorgsform. Jeg kjenner at jeg blir lettere irritert når morshjertet skal briste og det ene med det andre, fordi vi ikke er hjemme med full lønn til barna blir ti år... :roll:

Anonym poster: a155b0dc5047c2084ebe507eb69ecea9

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...