Gå til innhold

Kvinner sykmeldes oftere enn menn

Anbefalte innlegg

Skrevet

NAV har funnet ut at kvinner sykemledes mye oftere enn menn, det gjelder alle yrkesgrupper og alle aldre. Hva er grunnene til det, tror dere?

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10886893

Jeg hadde en teori om at kvinner med barn og familie egentlig ikke orker eller takler å jobbe fulltid samtidig som de må passe barn. Men de har funnet ut at kvinner sykemeldes mer, selv om de har voksne barn eller ingen barn i det hele tatt.

Hva med dere, har dere vært sykmeldt pga fysiske plager eller psykisk? Eller bare fordi du trengte å roe ned litt?

Anonym poster: ccf4d50e9cf33d427fcc05f893696f9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er selvsagt fordi man ofrer seg langt mer enn hva menn gjør og det tærer.

• Liker 7
Skrevet

Kvinner er oftere hjemme sammen med barn, og hvis barna er lenge syke må en av foreldrene sykemelde seg og oftest er med mor. Er det tatt med?

• Liker 3
Skrevet

Svært mange kvinner jobber i tradisjonelle omsorgsyrker.. Det er en sektor preget av stress, stadige krav om effektivisering og det er tungt arbeid både fysisk og psykisk.. Mange opplever å gå på akkord med seg selv i og med at det er mismatch mellom den jobben man forventes å gjøre (både fra samfunnet, arbeidsgiver og seg selv) og det ressursene tilsier at man får gjort. Mange strekker seg lenger enn langt for å oppnå noe som likner kravene som settes.. Turnusarbeid og små deltidsstillinger som gjør at man må jobbe ekstra for å overleve er enda en faktor... Alt dette er en fin oppskrift for slitasjeplager og utbrenthet som igjen gir utslag på sykemeldingsstatistikken...

Og ja, jeg kjenner systemet fra innsiden - etter 12 år som sykepleier har jeg valgt å forlate hele helsevesenet og få et normalt liv med god nattesøvn og mindre fysisk tungt arbeid...

Skrevet

Kvinner er oftere hjemme sammen med barn, og hvis barna er lenge syke må en av foreldrene sykemelde seg og oftest er med mor. Er det tatt med?

Merkelig argument - det er nok ikke tatt med pga mor får ikke sykemelding pga sykt barn.. Det er kun pga egen sykdom man kan bli sykemeldt...

• Liker 3
Gjest Marsvinet
Skrevet (endret)

Jeg synes at denne tendensen er veldig rar, særlig fordi kvinner generelt er sunnere og lever lenger. Det er dumt at det er sånn fordi det setter oss kvinner i et dårlig lys på jobbmarkedet. Selv har jeg kun vært sykmeldt én dag fra jobb, og hadde kun 3 fraværsdager på hele VGS.

Hva er det som gjør dette? Graviditet? Hormonforstyrrelser? At man har mest ansvar for barna og hjemme? Lathet? At man "tar lett på" å ta seg fri og bruker menssmerter og hodepine som unnskyldning? I artikkelen fra SSB står det at kvinner oftere sliter med depresjon og psykiske problemer, har dette noe å si?

I artikkelen fra sintef står det at kvinner har mer heldagsfravær på skolen på grunn av sykdom, men at flere gutter faller fra og skulker. Hva betyr dette?

På regjeringen.no står det at flere menn enn kvinner er representert i arbeidslivet, og at flere kvinner går på trygd. Det står også at kvinner står for flest arbeidsplasser i det offentlige, men at menn er høyere representert i det private. Kanskje flere kvinner sykmelder seg fordi de offentlige jobbene har bedre sykefraværsordninger?

Jeg synes at det er på tide at noen forsker ordentlig på dette.

http://www.ssb.no/ol...sykdom_2010.pdf

http://www.sintef.no...rt_m_Omslag.pdf

http://www.regjering....html?id=501098

Endret av Marsvinet
Skrevet

Det er selvsagt fordi man ofrer seg langt mer enn hva menn gjør og det tærer.

Jeg tror også det ligger noe her.

Særlig jo tyngre byrden blir av full jobb, barn, syke foreldre... da blir det ofte slik at mannen gjør de klart definerte oppgavene, og kvinnen har "restansvaret". Som tilsvarer et halvt årsverk i seg selv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror, i motsetning til deg TS, at mange kvinner tar på seg langt mer ansvar også utenfor jobben. Det vil si barn, foreldre (både ens egen og mannens;) ), annen familie og en haug andre forpliktelser. Mye press og stress vil med tiden medføre sykdom. Jeg tror også at langt flere menn enn kvinner nekter å gå til legen og innse at de er syke eller har en slik livsførsel at de står i fare for å bli syke. Så dør menn før kvinner også.

• Liker 7
Skrevet

Dette gjelder ALLE kvinner i ALLE yrkesgrupper i ALLE aldere! Barn er irrelevant. Mange av disse er barnløse. Dere har et holdningsproblem til dette med jobb, det er det dere har.

Anonym poster: 2dd0fd2aec6a5cefe6e451cfe3781f1d

• Liker 3
Skrevet

Hvor tar dere ansvar for noe nå som dere sitter her på KG midt i arbeidstiden?

Skrevet

Jeg tror det er sammensatt av disse to tingene (som andre har vært inne på før meg):

- Kvinner legger ofte på seg bekymringer i mye større grad enn menn

- Kvinner går tidligere til leger og sykdom blir oppdaget tidligere.

Jeg tror nok ikke kvinner sånn sett er sykere enn menn, men at menn i større grad lever med smerter/sykdom uten å gå til lege.

• Liker 5
Gjest Marsvinet
Skrevet

Dette gjelder ALLE kvinner i ALLE yrkesgrupper i ALLE aldere! Barn er irrelevant. Mange av disse er barnløse. Dere har et holdningsproblem til dette med jobb, det er det dere har.

Dere? Nå må du passe deg!

Tipper du er arbeidsledig og singel selv ;)

Skrevet

Dere? Nå må du passe deg!

Tipper du er arbeidsledig og singel selv ;)

Hva er sivilstatus med dette å gjøre? Jeg sier dere siden det er dere tråden handler om.

Skrevet

Skitprat.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes at denne tendensen er veldig rar, særlig fordi kvinner generelt er sunnere og lever lenger. Det er dumt at det er sånn fordi det setter oss kvinner i et dårlig lys på jobbmarkedet. Selv har jeg kun vært sykmeldt én dag fra jobb, og hadde kun 3 fraværsdager på hele VGS.

Hva er det som gjør dette? Graviditet? Hormonforstyrrelser? At man har mest ansvar for barna og hjemme? Lathet? At man "tar lett på" å ta seg fri og bruker menssmerter og hodepine som unnskyldning? I artikkelen under står det at kvinner oftere sliter med depresjon og psykiske problemer, har dette noe å si?

I artikkelen fra sintef står det at kvinner har mer heldagsfravær på skolen på grunn av sykdom, men at flere gutter faller fra og skulker. Hva betyr dette?

På regjeringen.no står det at flere menn enn kvinner er representert i arbeidslivet, og at flere kvinner går på trygd. Det står også at kvinner står for flest arbeidsplasser i det offentlige, men at menn er høyere representert i det private. Kanskje flere kvinner sykmelder seg fordi de offentlige jobbene har bedre sykefraværsordninger?

Jeg synes at det er på tide at noen forsker ordentlig på dette.

http://www.ssb.no/ol...sykdom_2010.pdf

http://www.sintef.no...rt_m_Omslag.pdf

http://www.regjering....html?id=501098

Her tror jeg du er inne på noe viktig. Menn jobber i større grad i det private. Der er ordningene gjerne noe dårligere. Om så ikke på papiret, så i hvert fall i praksis.

I tillegg tror jeg det har en del å si at menn ofte jobber enten i små, private bedrifter (der sykdomsfravær gjerne er langt mer kritisk enn i offentlige etater) eller i "røffere" arbeidsmiljøer der det å være borte pga. sykdom ses på som pysete. Skulle det jobbe kvinner i disse bedriftene, slipper de også i større grad unna det pyse-stempelet gutta får. Jeg sier ikke at de holdningene er positive, men at det sørger for lavere fravær er det vel liten tvil om.

Menn bruker også livet gjennom fastlegen mye mindre enn kvinner, og menn dør tidligere. Det er en mer gi faen-holdning på helsefronten hos menn.

Anonym poster: 79a9166b9d50196b1864236181e79df8

• Liker 3
Skrevet

DERE? Merker jeg får lyst til å komme med en lang avhandling her, men skal la det være.

Vær så snill å ikke vær så utrolig generaliserende, du kan få fram poengene dine uten å dømme alle.

Hilsen ei som jobber 140%, studerer, har barn og omtrent ikke har hatt en egen sykedag med unntak av da legen sa at jeg ikke fikk gå på jobb.

• Liker 1
Skrevet

Tror denne er flerdelt.

For det første tror jeg kvinner går raskere til legen enn menn, om de er syke. Altså, menn venter til de er så syke at de ikke lenger klarer å komme seg på jobb. (Evt har møtt veggen.) Selv om de antageligvis hadde gjort lurt i, for egen og kanskje også andres helse, å komme seg til lege tidligere.

Mange menn har også et høyere "jobbpress" og et lavere "familiepress" enn kvinner. (Hvertfall generasjonen før oss.) Altså er det kvinnen som er omsorgspersonen for syke barn, syke foreldre og andre syke i familien, og dermed lettest blir smittet.

Samt at dette "dobbeltarbeidet" tærer på kvinner, som igjen blir mer slitne i kropp og psyke, og dermed lettere blir sykmeldt selv.

(Bestemødre kan f.eks. være flinke til å avhjelpe ved syke barnebarn, og bli smittet, mens bestefedre i mye mindre grad ser ut til å gjøre dette.)

• Liker 3
Skrevet

Barnløse har også foreldre! Og det er ofte der mange eldre kvinner sliter seg ut. Holdningsproblem til jobb har jeg sjelden eller aldri møtt blant mine kvinnelige kollegaer.

Hvor tar dere ansvar for noe nå som dere sitter her på KG midt i arbeidstiden?

Slår deg ikke at enkelte jobber turnus, har ferie, fri, lunsj, mm da?

Jeg tror, i motsetning til deg TS, at mange kvinner tar på seg langt mer ansvar også utenfor jobben. Det vil si barn, foreldre (både ens egen og mannens;) ), annen familie og en haug andre forpliktelser. Mye press og stress vil med tiden medføre sykdom. Jeg tror også at langt flere menn enn kvinner nekter å gå til legen og innse at de er syke eller har en slik livsførsel at de står i fare for å bli syke. Så dør menn før kvinner også.

Tror det ligger mye i dette. Om man har barn eller ei, så får de fleste av oss gamle foreldre eller andre slektninger som ofte trenger pleie. Har sett det blant kvinner jeg kjenner, men kun en mann har stilt opp og stelt syke slektninger.

Kvinner er også mye flinkere som du sier til å lytte til kroppen og komme seg til lege når det trengs. Er en grunn til at vi lever lenger.

Tror dette bildet er veldig komplekst, og at det trengs grundig analyse av mange faktorer for å komme til riktig bilde av hvorfor det er slik det er.

Anonym poster: 1eeb7f96b7252e3f4828aa4f0c9ed6a0

Gjest Marsvinet
Skrevet (endret)

Hva er sivilstatus med dette å gjøre? Jeg sier dere siden det er dere tråden handler om.

Fortell meg litt mer om deg, AB, så skal jeg vise deg hvor provoserende slike generaliseringer er. Jeg tipper at du ikke tør.

Er du feit? mangler du utdanning? jobb? kjæreste? har du gjeld? har du slått? mangler du venner? har du psykiske problemer? representerer du en minoritet? Jeg kan finne 1000 grunner til at du er mindre verdt på jobbmarkedet, og har dårligere holdninger enn en hvilken som helst kvinne, om hun så skulle ha 99% sykefravær.

Endret av Marsvinet
Gjest Funky Punk
Skrevet

Tror det har med at det er et ytre press på at kvinner skal være perfekte, og et indre press på å være "snill pike".

Kvinner jobber, trener, lager mat, vasker hus, planlegger, bekymrer seg, skal ha et sosialt liv, skal ta seg av familie (ikke bare de som har egne barn, men barnløse som er datter, tante, søster etc)

Kvinner har vanskelig for å gi litt faen, ikke prøve å få alt til perfekt, noe menn er mye flinkere til.

I tillegg så er kvinner disponert for en del fler sykdommer som hormonelle sykdommer, fibromyalgi osv osv.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...