Gå til innhold

Privatiser Politiet!


Gjest Anarkokapital

Anbefalte innlegg

Gjest Anarkokapital

Det tok politiet 1 time og 30 minutter å ta seg inn til en knivstukket kvinne, fra situasjonen som førte til knivstikkingen ble meldt, kan vi lese i Aftenposten.

Dere kjenner situasjonen. Jeg lanserer derfor følgende forslag.

Vi privatiserer politiet.

Vi privatiserer rettsvesenet

Vi privatiserer fengslene.

Folk velger selv hvilket politi de ønsker å være medlem av, eventuelt ikke noe politi. Det kan være humanistpolitiet, halvmånepolitiet, hijab-express, securitas-politiselskap, one call politienhet og telefoni, osv.

Politiselskapene velger selv hvilke domsstoler de vil bruke, og tilby kundene sine oppgjør ut ifra. Det kan være f.eks humanistdomstolen for alle saker som omfatter kunder av humanistpolitiet, og akademisk domstol for de som omfatter cross-insurance saker (to personer forsikret hos to forskjellige politiselskaper).

Politiet kan både velge de kloke hodene som skal dømme, og bli enige med andre politier om hvilke regelsystemer det skal dømmes ut ifra. F.eks kan interne saker hos medlemmer av halvmånepolitiet avgjøres ut fra sharia.

Resultatet påstår jeg blir minimalt forskjellig fra slik som vi har det per idag, da det vil oppstå en kald krig balanse mellom tilstrekkelig med aktører på markedet, men vi betaler mindre, og får politi som stiller opp litt kjappere.

De fleste innvendingene kan vi ta etterhvert, sannsynligvis er de som har innvendinger bare ikke kreative nok til å se hvordan de enkelt vil løses. Dette er nok typisk for de fleste, da mennesker i utgangspunktet vet hva de har, men ikke hva de får, dvs de er ikke visjonære, men konservative redebyggere. Spesielt damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kriminell, kan jeg da bare la være å ha noe politi?

:fnise:

Anonym poster: c07659612dc9e047ae1e2f4b98e360c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anarkokapital

Jeg er kriminell, kan jeg da bare la være å ha noe politi?

:fnise:

Anonym poster: c07659612dc9e047ae1e2f4b98e360c8

Det kan du.

Spørs hvordan det går med deg, når du stjeler noe fra meg, og privatpolitiet jeg betaler, bruker en ypperlig privatetterforsker til å finne ut at det med høy sannsynlighet var deg, og finner ut at du ikke har politiforsikring, slik at det er fritt fram. Humanistpolitiet ville kanskje ikke gjort noe, da de reklamerer med humane verdier, men halvmånepolitiet ville kappet av deg hånda. Og ingen ville hevnet deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anarkokapital

Hadde du derimot vært medlem av f.eks one call politi og telefon, så ville vi ha måttet gå igjennom en rettsprosess. Den ville vært kjapp, da one call sparer penger på kjappe domstolsavtaler. De sparer også penger på godt samarbeid med mitt politi, og de er ikke bekymret over at du blir dømt, så lenge det er etter regler one call ikke får dårlig PR av.

Så summa summarum, du er en kjeltring, og en idiot, og du kommer ikke til å få det noe bedre i et markedsanarki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anarkokapital

God oppskrift på konstant kaos og borgerkrig.

Hvorfor sier du det? Hva er maktanalysen, den spillteoretiske analysen som ligger i bunn som du støtter deg på for å kunne hevde dette?

Hvorfor skulle to like store politiselskap velge å ødelegge sine ressurser i markedet ved å angripe hverandre, og dermed gi konkurransefortrinn til de politifirmaene som ikke er med i krigen?

Det er ingenting intuitivt logisk med påstanden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier du det? Hva er maktanalysen, den spillteoretiske analysen som ligger i bunn som du støtter deg på for å kunne hevde dette?

Hvorfor skulle to like store politiselskap velge å ødelegge sine ressurser i markedet ved å angripe hverandre, og dermed gi konkurransefortrinn til de politifirmaene som ikke er med i krigen?

Det er ingenting intuitivt logisk med påstanden din.

Det vil bare være et spørsmål om tid før en eller flere maktsyke tullinger får makt over en privat hær, eliminerer alle motparter og danner en stat. Selvsagt skjer lignende ting i statssamfunn også, men forutsetningene for slike forløp er hakket høyere i et anarkistisk samfunn, siden det ikke finnes noen offentlig og objektiv sosial kontroll.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en som har hørt om dette fra en annen kilde og slukt det rått uten å tenke noe mer kritisk på det eller gjort opp dine egne tanker om det.

Og da det dukket opp et argument du ikke har lest et motsvar på allerede ble debatten brått slutt. Jeg er helt enig i meh sitt svar, det vil ofte være maktsyke folk som prøver å komme seg inn i sånne posisjoner, og får de muligheten vil de gjøre alt de kan for å få mer makt. Uten noen form for konkurransekontroll vil det før eller siden være en aktør som dominerer markedet og gjør det de kan for å skvise ut konkurrentene og gjør livet surt for nye aktører. Hva sitter man igjen med da? En elite som har null forpliktelser overfor resten av befolkningen og kan gjøre akkurat som de vil. Og kom ikke her å si at det vil være noe bedre alternativ til dagens system, som selv om det er langt fra feilfritt er uendelig mye bedre enn et anarki ville vært. Du får flytte til Somalia og starte ditt private politi og rettsvesen der :) Når du har fått til et velfungerende og bra samunn der, kan jeg revurdere holdningene mine til anarki som styreform.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal de private vekterbyråene gjør når de 99 prosentene av befolkningen som ikke ønsker anarkokapitalisme slår seg sammen om å slå dem ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i meh sitt svar, det vil ofte være maktsyke folk som prøver å komme seg inn i sånne posisjoner, og får de muligheten vil de gjøre alt de kan for å få mer makt. Uten noen form for konkurransekontroll vil det før eller siden være en aktør som dominerer markedet og gjør det de kan for å skvise ut konkurrentene og gjør livet surt for nye aktører. Hva sitter man igjen med da? En elite som har null forpliktelser overfor resten av befolkningen og kan gjøre akkurat som de vil.

Si meg, hvorfor er det ikke et land som har annektert alle andre land??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kriminell, kan jeg da bare la være å ha noe politi?

Mye bedre å lage sitt eget politi som kan holde de andre sine politier unna deg.

Anonym poster: 35d1d10179b84358ccc85c0477155f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får flytte til Somalia og starte ditt private politi og rettsvesen der :) Når du har fått til et velfungerende og bra samunn der, kan jeg revurdere holdningene mine til anarki som styreform.

Hadde jeg vaert Bill Gates, skulle jeg gjort det. Hadde begynt i det smaa, tilbudt tjenester i mini-byer hvor det er tilstrekkelig med kvinner som tjener penger, og saa kjört hardcore paa feministiske lover og beskyttelse. Jeg skulle opprettet et par-tre forskjellige politi, med forskjellige lover, slik at jeg hadde mer spredning paa smak/befolkningsstötte.

Det tradisjonelle islamske politiet ville steinet kvinner, dersom kvinnene ikke var medlem av det liberale politiet, fordi da maa ting ordnes med diplomati. De som ikke respekterer dette, vil det islamske politiet drepe. Jeg ville da brukt dette drittpolitiet til aa marginalisere primitive drittsekker med raattent kvinnesyn, og samtidig startet en ny dynamikk bak lovreguleringen som gjorde det lönnsomt aa väre liberal, baade sosialt og ökonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye bedre å lage sitt eget politi som kan holde de andre sine politier unna deg.

Anonym poster: 35d1d10179b84358ccc85c0477155f9e

Men du klarer ikke faa med deg nok ressurser til det, dersom du er en kriminell og saboterende snylter. Hells Angels vil bli nedkjempet. De er ikke ressurssterke nok. Og private politier vil ikke bruke silkehansker. Henrettelse av disse svina, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal de private vekterbyråene gjør når de 99 prosentene av befolkningen som ikke ønsker anarkokapitalisme slår seg sammen om å slå dem ned?

De 99% får selvsagt skape sitt eget samfunn. Det er det fine med liberalisme, det gir rom for alle samfunn. Men tror nok de fleste vil se at et samfunn med frihet er å foretrekke fremfor å være slave for flertallet.

Anonym poster: ec07ce2efc1c377c291dd0e1ead54658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bare justis og politi myndighet? Vi kan jo spare masse på å sette politikere ut på anbud. De med lavest lønnskrav vinner makten i fire år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor bare justis og politi myndighet? Vi kan jo spare masse på å sette politikere ut på anbud. De med lavest lønnskrav vinner makten i fire år.

Fordi maalet mitt (TS) er aa erstatte representativt demokrati/tyranni med individuelle valg og anti-autoritet, gitt at man har ökonomi til valg, selvfölgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du klarer ikke faa med deg nok ressurser til det, dersom du er en kriminell og saboterende snylter. Hells Angels vil bli nedkjempet. De er ikke ressurssterke nok. Og private politier vil ikke bruke silkehansker. Henrettelse av disse svina, tenker jeg.

Verdens historie motbeviser det ganske greit. Der man ikke har demokrati ender pengene og makten opp hos noen få som ikke tar noen hensyn til enkeltmenneskers rettigheter. De vil ha råd til å kjøpe det beste politiet i din verden også, og de kommer til å bruke det for det det er verd. Heldigvis er ikke de fleste så naive som deg, så det vil ikke bli aktuelt.

Anonym poster: 35d1d10179b84358ccc85c0477155f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 99% får selvsagt skape sitt eget samfunn. Det er det fine med liberalisme, det gir rom for alle samfunn. Men tror nok de fleste vil se at et samfunn med frihet er å foretrekke fremfor å være slave for flertallet.

Anonym poster: ec07ce2efc1c377c291dd0e1ead54658

Problemet er jo at du argumenterer som om arbeidsdelingen ikke eksisterer. I et samfunn med arbeidsdeling får man autoriteter som andre må følge selv om ingen bruker tvang. Dessuten, så lenge man har privat eiendomsrett så kan man ikke velge hvilket samfunn man vil leve i, fordi det å eie landområder også er en form for tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi maalet mitt (TS) er aa erstatte representativt demokrati/tyranni med individuelle valg og anti-autoritet, gitt at man har ökonomi til valg, selvfölgelig.

Hvorfor skal dette være et mål å trakte etter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...