Gå til innhold

stressa mor brygger på nok en bekymring


Kvakk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

har ikke vært på helsestasjonen... selv om papirene er sendt og jeg har ringt de...

MEN! vet jo at han går opp i vekt, både ser det, kjenner det.. merker det på klærne osv, men har vært 5 ganger på ammepoliklinikken og der veier vi og herjer, så...

var 3,3 når han ble født, sist veiing den.. 23 (1 mnd 1 dag), var han 5kg.

Lengden måler vi ikke der, men masse klær som ikke passer... så, skjer ting der og. Har målt hodet hans selv, og det har også blitt 4cm større.

ikke vær redd for ammingen! det fungerer jo kjempebra for mange, og for meg kunne det vært mye verre, har jo (kryss i taket) ikke hatt noe fæle sprekker eller sår eller betennelser eller noe sånt..

og åpenbart får han jo i seg det han trenger, han har bare spist morsmelk, bortsett fra de tre første dagene hjemme fra sykehuset og på selve sykehuset, og det var når han begynte med amminga han gikk opp, han var mindre enn fødselsvekt når vi dro hjem! :D

skal innrømme at hadde jeg ikke på forhånd vært så fastsatt på å amme, og så sta generelt hadde jeg nok gitt opp, men jeg gir ikke opp så lett, og de vokser jo så fort, det er ett bilde jeg bruker som inspirasjon..

finner det ikke nå, men det er av en litt eldre unge som sitter foran puppen og bare suger tak i den!

DESSUTEN! puppene mine er latterlig store, selv uten melk og hormoner, har alltid vært plagsomme for meg...

--

jaa, jeg syns såklart han er verdens nydeligste! <3

Så nydelig han er Kvakk :blomst:

Blir nysgjerrig... når du sier han er så stor/tung, hva veide han sist dere var på helsestasjonen? :)

Nydelig ja :hjertesmil:

For et styr det blir for noen å amme, kjenner at jeg gruer meg litt. Håper at det stabiliserer seg for deg nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer om ammingen, "måtte" nettopp vekke sovende liten geit for å fikse litt på lekk kran, ;)

Har blitt mye flinkere til å huske riktig pupp, og godt er det, ikke sjans til å vekke han igjen nå, etter jeg fikk lurt i han 10 minutter pupp mens han sov. Feil valg der og dramaet hadde vært igang.

Hittil beste babykjøp... Sleepyhead, føles trygt med han der, og han liker den selv, virker sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars overtrøtte venn! Igår hylte han så fælt og var egentlig så trøtt, uff. Når han endelig sovna lot jeg han for første gang sove helt til han våkna, ble ca 6timer, men han trengte søvn mer enn mat, veide han igår... 5,4 kg... Mye klær som må arkiveres allerede

Mamma sin lille koseklump!

Skal få til en tur ut av huset snart, svensketur om to uker er målet... Vi får se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

den svensketuren ja.. nytt mål, nå til lørdag

er vanskelig om dagen, han er forkjøla og sinna og sulten og ja.. mye mas.

og når han først er våken så NEKTER han å sove, selv om han er maks overtrøtt. hvordan i allverden får man de til å sove.... om jeg starter dagen 07, 10, eller 13.. fra vi står opp nekter han å sove og holder det gjerne gående til 23-00... HJELP!

og jo.. spise skal vi helst kun gjøre liggende i senga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Annonse

eneste rutinen er vel at man kan regne med hyl!

nei, jo, det går jo NOE bedre, sover lenger strekke på natta, og somregel klokka 22...

våkner tidlig, men er fremdeles kjempetrøtt og grinete, men ikke sulten nok (amming på natta) til å sovne igjen, så da er det gjerne igang allerede før det har begynt.... gråter mye fordi han er overtrøtt, og når han ENDELIG sovner så våkner han av mageknip.

Har slutta med melk, det hjalp mye!

og amming, joda, kun liggende, så, jeg er mest hjemme, greit nok at det er vinter, er ikke så veldig glad i vinteraktiviteter uansett... :P

han er verdens godeste lille gutt da, når mamma har fått han til å sove like mye som han skal smiler han og er glad, det er fint! :)

venter på en vugge som vissnok skal gjøre underverker.. natures sway, så da er det bare å håpe&be.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mye mageknip her og, men her gis det mest mme. Slitsomt for både store og små disse plagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

nå er jeg litt lei, mest av alle som klager over hvilket forferdelig ammepress det er her.

jeg skulle så gjerne ha møtt noen av de ammeforkjemperne "alle andre" møter, selv føler jeg mer presset om å SLUTTE å amme, for det hadde visst gjort det så mye bedre for den lille gutten min.

det er både trist og leit, og vanskelig, for ja, ammingen er en begrensning for meg i hverdagen, men likevel noe jeg har valgt og står ved, selv om det er utrolig upraktisk, da det fungerer kun liggende, mulig vane, mulig teknikk, erfaring, evne.. men ikke vilje.

jeg er lei av å få høre hvor mye bedre det hadde vært om han bare fikk noe annet enn min melk.

på barsel sleit vi, jeg mista blod, jeg var skikkelig syk, fikk ikke (klarte ikke) holde han på nesten 2 døgn. Der sa pleierne at de ikke behøvde noe på 24 timer, de var født med "matpakke". Noe som sikkert stemmer, men det var sårt.. Fikk av den grunn (og fordi jeg ikke klarte å holde meg selv oppe) ikke noe mulighet til å legge han til brystet.

Etterhvert som tiden gikk og melken ikke kom, pumpet og fikk hjelp til å få han til å ta tak, så kom det ingen melk. Han fikk gulsot, og han måtte ha erstaning som mat, for å få systemet til å hjelpe til å skylle det ut, sammen med lysbehandling. Da satt jeg der alene, med pumpa, som bare gikk tørr, i dagesvis.

Så kom det små mengder, som ble litt mer, og når de endelig produserte litt, så måtte vi hjem, og jeg var langt unna å klare å få lagt han til selv for å spise.

Kjøpte pumpe, selv om rådene var å bare sende mannen på butikken etter nan.

Vel hjemme fortsatte kampen, jeg pumpa og ga tillegg, mens jeg leste om amming. Tilslutt tok jeg valget, barnet er bedre enn noen pumpe, så jeg trøstet de sultne hylene hans med "tomme pupper" og flere dusin puter og masse dyner, når endelig vinkelen så jeg fikk dytta brystredskapet inn i munnen hans turte jeg ikke bevege en muskel.

Flere ganger var jeg på ammepoliklinikk, de så også problemet, men siden han la så godt på seg, og han hadde så flott sugetak, så mente de at å jobbe med stillingen var null problem.

Fikk meg tilslutt en ammepute som hjalp veldig en periode, vi kunne amme uten halve putefabrikken, og tilkoblingen ble bedre, ammingen fungerte så godt som den kunne, jeg var glad og lettet.

Så vokste han, og ble sur på puta, han bare sprella og vrir seg unna... på natten hadde jeg fått til å amme liggende, det hjalp, så vi prøvde det, og plutselig 2 / 3 mnd senere er liggende i senga det eneste stedet vi får det til. Det er klart det begrenser jo veldig, men snart er han gammel nok tenker jeg, snart kan han sitte selv og ta tak i puppen, og snart er puppen bare imellom annen mat.

Så på barsel ville de ha meg til å begynne med erstatning.

Helsesøster begynte grøtmaset når han var 3 mnd... da fikk jeg med brosjyre og beskjed om å vente litt, men snart måtte jeg begynne.

Venner / kollegaer har også begynt med grøt-gnålet.

en nær slektning fikk barn 6 uker etter meg, og begynte med erstatning, for hun fikk ikke ammingen til, hun er blitt applaudert og hyllet av familien.

mannen min er også lei av maset og at vi ikke kan dra steder, uten nøye planlegging.

sårest av alt var det idag når jeg stolt filmet lillegutt som snur seg fra ryggen til magen hele tiden nå, og ikke bare plutselig med mye lokking først og sendte til mamma (guttens mormor) og sendte på mms.

hun ringte tilbake og syns det var flott, også mente hun at det var fordi nå fikk han endelig noe annet enn "den puppen".

...så tre skjeer blåbær-glass ... tre skjeer aprikosmos og maisgrøt blandet med MM over seks dager

er altså det som skulle til?

Jeg blir altså så lei meg, hvor er den heiagjengen alle andre finner, min har aldri vært der, den har heller prøvd å få meg til å ta til fornuften og pakke "den puppen" vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

På barsel var det en selvfølge mente de at jeg skulle amme, og jeg mente det selv. Når jeg kom hjem og ennå ikke fikk det til, ammepoliklinikken ikke klarte å hjelpe, og så ble S syk og produksjonen enda dårligere, og jeg fikk en brystbetennelse og S fikk ikke lov å drikke av melka mi pga en spesiell bakterie. Da ga jeg opp og ingen hylte og skrek at jeg måtte fortsette, og heller ingen jublet fordi jeg sluttet. Det var ganske stille for å si det sånn :) Helsesøster nevnte ikke fast føde på 4 mnd kontrollen, kanskje fordi det var en vikar.

Hvordan går det nå? :) Han er jo blitt 6 mnd! Herlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå kan jeg skrive igjen, det var noe tull når dagboka ble flytta så jeg fikk ikke skrevet, og dagene er litt hektiske, for vi må jo få tid til regelmessig moro ... på alternative steder :P

FOR! jeg er i PP2 nå, pp1 var litt mislykket da vi var bortreist når det gjaldt, og sjuke og ja.

men syklusen er litt lang syns jeg, kjedelig å vente, sjekker med test for egg to ganger om dagen, :P

og igår var streken like sterk som kontrollstreken, og da hadde vi prøvd kvelden før OG på dagen den dagen.. og skal etterpåidag.. håp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver dere på nr 2 alt Kvakk? :)

Hvordan går det med dere om dagen? :)

Hørtes ikke noe greit ut alt det dere har fått av familie og de rundt dere.. Syns dere høres flinke ut jeg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaa!

to nå eller bare en alltid, ;)

håper det klaffer iløpet av året, jeg hater å vente

takk for gode ord, tror familien har skjønt at han får melk av meg nå, og sånn er det.

han er så god, <3

fortsatt bare liggende amming, men det er vinter og er jo stortsett hjemme uansett, er mest "liv" i meg på sommeren, elsker sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes innsatsen din er helt rå! Dårlig av de rundt deg å ikke anerkjenne det.

Spenstig gjort å prøve på nr 2 allerede :) Men om man vil ha to tette er det jo bare å stå på :jepp: Krysser fingrene for full klaff innen kort tid :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blææææ, finner bare eggløsningstester MED gravidtester billig på ebay, så nå er jeg snart tom.

tror ikke vi traff i denne pp, men er jo litt spent allikevel

FF-appen.. som er mer en webside...? sier mensen den 9/10 mars, det virker jo som en hel evighet til... neste EL 24-29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...