Gå til innhold

stressa mor brygger på nok en bekymring


Kvakk

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

sånn!

fiksa signaturen, syns det var noe rart..

roter fælt om dagen, går litt bedre nå, men når jeg skulle registrere navnet på barnet skrev jeg det feil. Flaks altinn har stavekontroll.

ammingen... fungerer ikke sånn veldig, selv om alt ligger tilrette, han suger bra, jeg har masse melk, men finner bare ingen stillinger som får koblet han på riktig.

konsekvensen er jo at et måltid tar minimum to timer, og alle er svette etterpå, og han er full av luft og hyler og selv har jeg lyst til å hyle og, men det er ikke noe alternativ. Har vært på ammepoliklinikk flere ganger, og der fungerer såklart alt bra, med hjelp og riktig stilling, men hjemme får jeg det bare ikke til. Utrolig frustrerende.

Han går bra opp i vekt da, veier over 4,5kilo nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn!

fiksa signaturen, syns det var noe rart..

roter fælt om dagen, går litt bedre nå, men når jeg skulle registrere navnet på barnet skrev jeg det feil. Flaks altinn har stavekontroll.

ammingen... fungerer ikke sånn veldig, selv om alt ligger tilrette, han suger bra, jeg har masse melk, men finner bare ingen stillinger som får koblet han på riktig.

konsekvensen er jo at et måltid tar minimum to timer, og alle er svette etterpå, og han er full av luft og hyler og selv har jeg lyst til å hyle og, men det er ikke noe alternativ. Har vært på ammepoliklinikk flere ganger, og der fungerer såklart alt bra, med hjelp og riktig stilling, men hjemme får jeg det bare ikke til. Utrolig frustrerende.

Han går bra opp i vekt da, veier over 4,5kilo nå

Jeg har to tips i forhold til amming:

1. Invister i en god ammepute, da kommer ofte baby i riktig høyde og alt går litt av seg selv.

2. Drit i det der at brystvorta skal være i nesehøyde og ungen skal gape oppover. Det funka ikke for meg og jeg en ammeekspert jeg fikk hjelp av sa at det var ikke nødvendig. Så lenge babyen gaper godt og får tak spiller det ingen trille. Jeg sikter med andre ord brystvorta rett inn i munnen jeg og har gjort det siden jeg begynte å amme. Kasper er 3 mnd og veier 7.8 kilo, så han får nok mat, hehe.

Om du forøvrig er sår (noe det ikke ser ut som) så kan jeg anbefale albueskjell. Da forsvant mine begynnende sprekkdannelser og sår på brystvorta i løpet av ett døgn og jeg har ikke hatt vondt siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tips i forhold til amming:

1. Invister i en god ammepute, da kommer ofte baby i riktig høyde og alt går litt av seg selv.

2. Drit i det der at brystvorta skal være i nesehøyde og ungen skal gape oppover. Det funka ikke for meg og jeg en ammeekspert jeg fikk hjelp av sa at det var ikke nødvendig. Så lenge babyen gaper godt og får tak spiller det ingen trille. Jeg sikter med andre ord brystvorta rett inn i munnen jeg og har gjort det siden jeg begynte å amme. Kasper er 3 mnd og veier 7.8 kilo, så han får nok mat, hehe.

Om du forøvrig er sår (noe det ikke ser ut som) så kan jeg anbefale albueskjell. Da forsvant mine begynnende sprekkdannelser og sår på brystvorta i løpet av ett døgn og jeg har ikke hatt vondt siden :)

1, det gjorde jeg igårkveld faktisk... my brest friend fra amazon, bør være her snart, men jeg vil så gjerne få det til uten så mye kål, men en pute er vel bedre enn dagens løsning som er en dyne bretta (bretter den hver gang) og noen puter jeg krangler med i ryggen...

2, ja, nei.. enig, men innimellom gir jeg for faen, for jeg er sliten og lei, og ungen sutter bare på brystvorta, ikkeno rundt, for det kommer så mye melk på engang, så han trenger ikke jobbe stort til å begynne med (gjør det kanskje 1 / 20 ganger, men ja...)

tror det er fordi jeg har så store pupper, ufattelig upraktisk, er så sur på de jævla puppene.

takk for tips, håper det blir mindre stress når jeg får puta mi.. bruker du den ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det skal være sånn her. Tenker en del på amming selv, er redd for å ikke få det til og bli veldig sår. Håper at du få det bra til med putta ;) *krysser fingrene*

Ellers kos å være mamma? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1, det gjorde jeg igårkveld faktisk... my brest friend fra amazon, bør være her snart, men jeg vil så gjerne få det til uten så mye kål, men en pute er vel bedre enn dagens løsning som er en dyne bretta (bretter den hver gang) og noen puter jeg krangler med i ryggen...

2, ja, nei.. enig, men innimellom gir jeg for faen, for jeg er sliten og lei, og ungen sutter bare på brystvorta, ikkeno rundt, for det kommer så mye melk på engang, så han trenger ikke jobbe stort til å begynne med (gjør det kanskje 1 / 20 ganger, men ja...)

tror det er fordi jeg har så store pupper, ufattelig upraktisk, er så sur på de jævla puppene.

takk for tips, håper det blir mindre stress når jeg får puta mi.. bruker du den ennå?

Gaper han ikke høyt nok, er det det som er problemet?

Jeg ammer som regel liggende (på sofaen, foran tven, haha) eller så har jeg han i armkroken i en vuggestilling (hender jeg lar han hvile hodet på en pute, men som regel en vanlig pute), så nei, jeg bruker så og si aldri ammeputa. Det er rart med det, men jeg kløna veldig mye i starten og forstod ikke hvordan jeg skulle få det til uten hjelp (kjæresten hjalp meg mye ved å koble på Kasper mens jeg holdt brystet som en hamburger, haha), men nå går det bare av seg selv :) Det vil det gjøre for deg også, men tror det handler om å finne noe som funker for dere.

Jeg tror ammeputa gjorde at jeg ble trygg på hvordan jeg skulle koble på Kasper og få til ammingen på min måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten ting jeg gjorde da Ed ikke fikk munnen ordentlig over, var å lure en finger forsiktig inn slik at jeg vi dratt underleppa hans litt ned. Etterhvert gjorde han det selv.

Kjipern å slite med det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

another day another drama, kjenner jeg gruer meg til hvergang han skal ha mat

problemet er vel at jeg ikke får koblet han på, altså, jeg må bruke en hånd på puppen, må liksom klemme den flat, men ikke så flat som før, så det kommer seg jo litt, og siden den hånda da er opptatt, så må han på forhånd ligge ganske laglig til, så jeg med den andre hånda kan dytte han inntil, når han gaper passe høyt, men ofte gidder han kun sutte ytterst uansett, så da tar det endel forsøk, tilslutt er han lei hele puppen og bare hyler.

spesielt da hvor jeg har bomma på høyden / vinkelen på ungen, for de jævla puppene er så store og uhåndterlige, sutre

ellers.. syns han bare sover og spiser, noe som er greit nok, men .. burde jeg holde han våken for å aktivisere han? har prøvd det litt, men han blir jo så sykt sutrete og hyler etterpå, alt er galt, maks overtrøtt... også skal de jo ligge på magen og for å trene nakken og motorikken, men når faen, han sover jo... og spiser! og jeg gidder ikke holde han våken bare for å ha fem timer med overtrøtt hyling etterpå, da tenker jeg at han ikke er klar for det ennå... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at han ikke er klar for så mye stimulering ennå, og kanskje ikke klar heller for å løfte hodet. Men fortsett å prøve kanskje? :)

Har ingen gode tips for amming, kjenner at jeg gruer meg litt til det fordi så mange sliter med amming. Håper det vil gå bedre med din amming fremover :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips vi fikk:

Gjør det til vane å snu ham på magen etter at dere har skifta bleie. La han ligge sånn til han begynner å sutre litt, da er det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammer ennå, går litt opp og ned, mest opp!! Testa å amme liggende igjen, det funka maks dårlig før, men nå har de redda natta og morgenen, så har mer energi og alt er litt enklereda!

Magen ja, nei.. Prøver litt, men...

Dristet oss til IKEA! Dro RETT etter mat (og med 50ml pumpa melk, nok til å ta den verste sulten), gikk ok, vi visste hva vi skulle ha, rett til lageret, hente på andre lageret og hjem. Liten stopp for påfyll tidligere nevnte mat og mat igjen når vi kom hjem) bor 20 min unna IKEA....

Skulle bare si at min lille snusk høres ut som en liten geit, breeeker og sover! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

han er blitt så tuuuuuuung så fort, har ikke rukket å bygge muskler til det, så har tusenvis av rare kramper og strekker og ja.. her glir ibux & paracet ned over en lav sko.

prøver å ta pillene rett etter amming da, trøster meg med at da blir det bra

han blir så stooooooooooooooor! fortsatt ikke sånn veldig våken, bare når han vil ha mat og når vi bytter på'n, får vel bare være glad for det, er vel mange som hadde drømt om det.

hadde plutselig nesten ingen melk og hysterisk og frustrert ringte og fikk time på ammepoliklinikken. De anbefalte å begynne med pumpa to ganger om dagen i tillegg til ammingen.

Men det har ikke vært tid til å pumpe noe særlig imellom når han sover og jeg faktisk må gjøre noe annet og han våkner jo for mat snart igjen uansett.

Har jo lest mye om amming, og konklusjonen til alle er å legge ungen til så ofte som mulig, at det er det beste for produksjonen og alt, og det har jeg da gjort...

i kombinasjon med at jeg kom på at jeg på to dager hadde spist fire brødskiver, og kanskje mat måtte til, og begynte å drikke mer vann (sikker på at jeg drikker 4-5liter om dagen)... og et par pumpinger på kvelden, så er det nå ALT FOR MYE MELK. Stakkaren drukner jo, og vanskelig å koble han på ett helt spent bryst som er hardt som en kokosnøtt.

skal ikke være enkelt, men dagens ammetips: SPIS OG DRIKK.

eh, jo, også bestilte jeg et par-hundre piller fra iherb, tror jeg må ta en liten pause fra de gitt.. roe ned melka litt nå, ;)

http://www.iherb.com/Nature-s-Herbs-Fenugreek-Seed-100-Capsules/7200

http://www.iherb.com/Nature-s-Herbs-Blessed-Thistle-100-Capsules/7210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis og drikk, ja :) la puppen sprute litt før du legger ungen til, så slipper han å få den verste spruten i munnen.

Endret av Nuttapia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så nydelig han er Kvakk :blomst:

Blir nysgjerrig... når du sier han er så stor/tung, hva veide han sist dere var på helsestasjonen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig ja :hjertesmil:

For et styr det blir for noen å amme, kjenner at jeg gruer meg litt. Håper at det stabiliserer seg for deg nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...