Gå til innhold

Provosert eller enig med uttalesen til Finansfrue Marte Krogh


-Jiinxs-

Anbefalte innlegg

Kjenner du henne personlig? I motsatt fall synes jeg det er en utrolig drøy påstand basert på tvilsom journalistikk å påstå at hun er bortskjemt. Jeg mener at hennes musikerprestasjoner i seg selv beviser langt på vei det motsatte. Ingen oppnår ett slikt musikernivå uten hardt arbeid, og hun må ha vært mer øvende og hardtarbeidende enn gjennomsnittet av sine klassekamerater. Det er det motsatte av bortskjemt.

I dag så er hun økonomisk heldigstilt med null bekymringer, og har så mye hjelp hun kan drømme om til husarbeid, trener etc. Men det er ikke noe bevis på at hun er bortskjemt. Det tyder imidlertid på at hun i dag lever i ett mer bemidlet miljø enn det normale og kanskje mangler kjennskap til fattigdom (jeg vet ikke om hun har vært fattig student eller student med generøse foreldre).

Imli. Du reagerer på hvordan saken er lagt fram. Hvis du leser en gang til så vil du forstå at journalistene bevisst har vinklet det slik at hun framstår som milliardærfrue uten kontakt med vanlige strevende mødre. Det er journalistene sin feil at saken blir klysete framstilt. Det er Ikke Marte som kaller seg milliardærfrue, og det er trådstarter som kaller henne finansfrue. Disse titlene farger vår oppfatning og stiller henne i ett skjeivt lys.

Det er fullt mulig at hun selv har kommet med ubetenksom formulering, men det er ikke 100% sikkert. Dette er journalistikk, og det er redigert. Redigert for å provosere og maksimere antall klikk på nettsiden.

Drøy påstand å kalle henne for bortskjemt? Hun er jo det! Hva har hennes musikalske talent med dette å gjøre? Tror du hun hadde hatt en slik livsstil om ikke mannen hennes hadde vært milliardær? Ærlig talt.

Forøvrig ganske enig med Imli. Jeg er så lei av folk som skal fortelle andre hvordan de skal leve livene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjølvsagt er artikkelen skrevi av ein journalist, men me veit ingenting om korleis han/ho har tolka intervjuobjektet. Hadde journalisten kome frå VG/Dagbladet, ville eg nok vore samd med deg i at han/ho sannsynlegvis var ute etter å få store overskriftar. Men artikkelen er skrevi av ein journalist for bladet "Mamma" - eit sånn svada-blad for kvinner som er opptekne av morsrolla. Eg har bladde gjennom eit par utgåver, og innhaldet i bladet går stort sett på reportasjer om kor fantastisk det er å ha barn, mote for mor/barn, "bli ny-dag for mammaer", interiør og cupcakes. Det er eit dulle-kose-blad, ikkje eit blad som er ute etter å provosere eller skape debatt.

Artikkelen i Mamma heter "Livet på solsiden" og er ikke så altfor gæærn. Det er en reportasje fra en mer bemidlet verden enn den du og jeg kjenner , og gir ett bittelite innblikk. Ganske grei, men også en tynn reportasje.

Vg-artikkelen er verre. Her endres overskriften til "

Finansfrue Marte Krogh: Ta dere sammen og tren mer! "

Overskriften her presenterer jo noe helt annet enn den artikkelen det er hentet fra, og her er saken grovt redigert. Fordi Vg ønsker å vinkle på denne måten.

Det framstilles som om Marte går ut og sier at damene må ta seg sammen, men hvis du leser originalartikkelen i mama så er det en helt annen historie. Hun går ikke ut med noe som helst , men blir spurt om trening. Hunklager heller ikke på at damer er late.

Utklipp her"

Hun synes hun ser altfor mange mammaer som gir opp når de får barn.

– Det tror jeg ikke er sunt. Kroppen har enda mer behov for trening når man blir eldre. Man må bare ta seg sammen. "

Hun snakker egentlig mest om seg selv her, men mener også at trening er alment viktig.

Det er altså ikke Marte som går hardt ut mot late ubemidle kvinner, men derimot VG som vinkler , lager overskrift , og redigerer.

Jeg synes VG sin artikkel er uredelig og sterkt kritikkverdig overskriftssatt og redigert, og håper den blir klaget inn til pressens faglige utvalg.

Jeg tviler faktisk sterkt på at Marte direkte har uttalt: "Ta dere sammen og tren mer", og mistenker VG for grov forfalskning. Jeg tror utsagnet er oppkonstruert fra Vg´s tendensiøse fortolkning og forkortelse av artikkelen.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ratata

Hvordan vet du at hun er borskjemt. Dette er ei dame som har stått på og øvd hele livet og tidlig oppnådd profesjonelt musikernivå. Hun har garantert øvd mye daglig ved siden av full skolegang.

Jeg forstår hvorfor folk bryr seg. Det kalles sjalusi eller misunnelse. Hun er vellykket, veltrent, steinrik og vakker. Klart at noen blir misunnelige da.

Ders om sliter med slik sjalusi og misunnelse. Ta tak i det, og tren fram ett bedre selvbilde ved hjelp av både fysisk og mental trening. Kanskje yoga hjelper? Bli gladere og bedre trent, og skaff dere framgang selv.

Med dette som utgangspunkt gir du jo ingen rom for å være kritiske eller uenige, for alt bunner ut i misunnelse.

Det må da gå an å kritisere utsagn som man synes er litt uheldige? Jeg reagerer på utsagn som at selvølgelig har de hushjelp.. og at hun sier at folk må ta seg sammen, hun som sitter der med all slags verdens muligheter skal oppfordre andre til å ta seg sammen som ikke har det samme utgangspunktet som henne. Får litt assosiasjoner til let them eat cake utsagnet. Veldig enkelt å si, lettere sagt enn gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen i Mamma heter "Livet på solsiden" og er ikke så altfor gæærn. Det er en reportasje fra en mer bemidlet verden enn den du og jeg kjenner , og gir ett bittelite innblikk. Ganske grei, men også en tynn reportasje.

Vg-artikkelen er verre. Her endres overskriften til "

Finansfrue Marte Krogh: Ta dere sammen og tren mer! "

Overskriften her presenterer jo noe helt annet enn den artikkelen det er hentet fra, og her er saken grovt redigert. Fordi Vg ønsker å vinkle på denne måten.

Det framstilles som om Marte går ut og sier at damene må ta seg sammen, men hvis du leser originalartikkelen i mama så er det en helt annen historie. Hun går ikke ut med noe som helst , men blir spurt om trening. Hunklager heller ikke på at damer er late.

Utklipp her"

Hun synes hun ser altfor mange mammaer som gir opp når de får barn.

– Det tror jeg ikke er sunt. Kroppen har enda mer behov for trening når man blir eldre. Man må bare ta seg sammen. "

Hun snakker egentlig mest om seg selv her, men mener også at trening er alment viktig.

Det er altså ikke Marte som går hardt ut mot late ubemidle kvinner, men derimot VG som vinkler , lager overskrift , og redigerer.

Jeg synes VG sin artikkel er uredelig og sterkt kritikkverdig overskriftssatt og redigert, og håper den blir klaget inn til pressens faglige utvalg.

Jeg tviler faktisk sterkt på at Marte direkte har uttalt: "Ta dere sammen og tren mer", og mistenker VG for grov forfalskning. Jeg tror utsagnet er oppkonstruert fra Vg´s tendensiøse fortolkning og forkortelse av artikkelen.

Ja, VG har nok satt det litt på spissen som vanlig. Men det er likevel lett å si at mødre må trene mer, når man har aupair og vaskehjelp. Mange sliter med å få tidklemma til å gå opp som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså ikke Marte som går hardt ut mot late ubemidle kvinner, men derimot VG som vinkler , lager overskrift , og redigerer.

Mener du at kvinner som ikke har samme ønsker/livsstil som Marte, er late og ubemidlede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøy påstand å kalle henne for bortskjemt? Hun er jo det! Hva har hennes musikalske talent med dette å gjøre? Tror du hun hadde hatt en slik livsstil om ikke mannen hennes hadde vært milliardær? Ærlig talt.

Forøvrig ganske enig med Imli. Jeg er så lei av folk som skal fortelle andre hvordan de skal leve livene sine.

Hun er ikke stor fiolinist pga av talent. Talentet ligger selvføgelig i bunn, men å bli profesjonell fiolinist krever øving, øving, øving, øving, øving,og hardt arbeid. Hun har altså i en stor del av livet sitt jobbet mer enn det normale for befolkningen. Det mener jeg er det motsatte av bortskjemt.

At hun slipper å dra på turné i disse dager, og at hun har godt med hjelpere hjemme, har noe med hennes manns økonomiske situasjon å gjøre. Det er jeg enig i. Men det er ikke nok informasjon for meg til å diagnostisere henne som bortskjemt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du at kvinner som ikke har samme ønsker/livsstil som Marte, er late og ubemidlede?

Nei, absolutt ikke. Men det er den følelsen Vg pådytter oss, og det er urettferdig og uredelig mot Marte å redigere det dithen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke. Men det er den følelsen Vg pådytter oss, og det er urettferdig og uredelig mot Marte å redigere det dithen.

Der kan jeg være enig med deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...hvis det en dag dukker opp en dame som har 3 barn med en mann som får ca 20 000utbetalt hver mnd, som er hjemmeværende, trener mye og har et perfekt liv og et perfekt hus, ja da skal jeg ta til meg hennes ord.

men når det er en kvinne som er sammen med en steinrik fyr som har personlig trener,vaskehjelp og au pair, det bare himler jeg med øynene av. Hun sier jo akkurat det samme som hun Trude Mostuen, som også er steinrik og har diverse folk til å ta seg av hus, barn og trening.

Innlegg redigert for upassende ord

Sophie-Ann,mod

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

marte krogh fremstår som naiv og bortskjemt, men hun har et poeng. kvinner og menn i norge burde trene mer og endre kosthold. det handler rett og slett om prioriteringer. alle har tid til å trene 3-4 timer i løpet av en uke og alle kan endre kosthold hvis de vil. ingen som må proppe i seg sjokolade og potetgull hver dag. det er alt for mange tjukke og usunne mennesker i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, VG har nok satt det litt på spissen som vanlig. Men det er likevel lett å si at mødre må trene mer, når man har aupair og vaskehjelp. Mange sliter med å få tidklemma til å gå opp som det er.

Hun svarer på ett intervjuspørsmål, og har rett og slett ikke tenkt igjennom hvordan svaret slår ut. Da blir ikke svaret gjennomtenkt. Jeg synes også det er sannsynlig at hun tenker "vi" må trene , ikke "de" må trene. Hvis det hadde vært jeg som hadde vært intervjuet så vet jeg at jeg hadde hatt mer enn nok med å lytte til spørsmålene og svare for meg selv, jeg hadde ikke hatt sjans til å tenke på andre menneskers forskjellige situasjon samtidig.

(Jeg forholder meg her til artikkelen i Mamma, som er det reelle intervjuet).

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

marte krogh fremstår som naiv og bortskjemt, men hun har et poeng. kvinner og menn i norge burde trene mer og endre kosthold. det handler rett og slett om prioriteringer. alle har tid til å trene 3-4 timer i løpet av en uke og alle kan endre kosthold hvis de vil. ingen som må proppe i seg sjokolade og potetgull hver dag. det er alt for mange tjukke og usunne mennesker i dette landet.

Wøøøørd!

Ja, hvis folk hadde brukt bare LITT mindre tid foran TVen så kunne de fått gjort mye mer, og det kan være en ide å bytte ut ferdigpizza med hjemmelaget mat. Mange som hevder de ikke har tid til både det ene og det andre, men når de ser på prioriteringene så ser de at de har et hav av tid egentlig.

MEN, som sagt: skulle likt at en annen en en som er gift med en riking kom med en sånn uttalelse og hevdet at livet var perfekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at den som er latest her er Marte Krogh.

Anonym poster: 97ab4dd70a298902064cbd4fd5189203

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...hvis det en dag dukker opp en dame som har 3 barn med en mann som får ca 20 000utbetalt hver mnd, som er hjemmeværende, trener mye og har et perfekt liv og et perfekt hus, ja da skal jeg ta til meg hennes ord.

men når det er en kvinne som er sammen med en steinrik fyr som har personlig trener,vaskehjelp og au pair, det bare himler jeg med øynene av. Hun sier jo akkurat det samme som hun Trude Mostuen, som også er steinrik og har diverse folk til å ta seg av hus, barn og trening.

så det er umulig å holde seg i form dersom du ikke er rik, har trener, vaskehjelp og au pair? du MÅ spise usunn, kaloririk mat og har absolutt ikke tid til å sette av 3-4 timer i uken til trening?

er det rart nordmenn er feite med slike holdninger.

Sitat endret

Sophie-Ann,mod

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når det er en kvinne som er sammen med en steinrik fyr som har personlig trener,vaskehjelp og au pair, det bare himler jeg med øynene av.

Jeg synes det er temmelig drøye påstander du slenger ut her.

Jan ser i mine øyne ut som en kjekk kar, og kan godt være populær også blant yngre kvinner.

http://www.google.no...,r:26,s:0,i:171

Jeg kjenner flere kvinner som har giftet seg med 16-18 år eldre mann, og det har vært og er god kjærlighet.

Sitat endret for upassende ord

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

så det er umulig å holde seg i form dersom du ikke er rik, har trener, vaskehjelp og au pair? du MÅ spise usunn, kaloririk mat og har absolutt ikke tid til å sette av 3-4 timer i uken til trening?

er det rart nordmenn er feite med slike holdninger.

se hva jeg har skrevet over, eller er du så feit at du ikke orker å lese? :smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor streve etter å bli gammal og senil og spise grusom ihjælkokt mat på gamlehjemmet for? Det er nå man lever, la oss unne oss noe godt. Jeg kommer aldri til å trene og har ikke dårlig samvittighet over det heller.

Anonym poster: ddb88c38e59007efa693f1bd1ccf2837

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er temmelig drøye påstander du slenger ut her.

Jan ser i mine øyne ut som en kjekk kar, og kan godt være populær også blant yngre kvinner.

http://www.google.no...,r:26,s:0,i:171

Jeg kjenner flere kvinner som har giftet seg med 16-18 år eldre mann, og det har vært og er god kjærlighet.

Nei, det er jo ikke det.

Hun er en gullgraver egentlig. Jeg tror NEPPE hun hadde blitt sammen med en som jobber deltid på en eller annen butikk. Sånne som henne søker etter rike menn for å kunne leve på dem, så ok, kanskje ikke prostituert men golddigger garantert.

Og kjekk?Dra meg baklengs inn i fuglekassa, ser ut som den klysa jo!(min personlige mening, ikke representativ for alle andre)

Og det med eldre menn er en annen diskusjon. Er selv avstandsforelska i en som er ca 20år eldre, hehehe...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor streve etter å bli gammal og senil og spise grusom ihjælkokt mat på gamlehjemmet for? Det er nå man lever, la oss unne oss noe godt. Jeg kommer aldri til å trene og har ikke dårlig samvittighet over det heller.

Anonym poster: ddb88c38e59007efa693f1bd1ccf2837

Vel, da kan det jo hende du aldri blir gammel i og med at du dør av forkalkning i blodårene, høyt kolestrol og diabetes 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...