Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, snakker ikke om stille ateister som tror :wow: hva de vil om livet og verden, men de som er sinte. Som ser ned på medmennesker som ikke har samme mening/syn på ting og "viktige" spørsmål.

Hvorfor er de så sinte? Hvorfor ser de ned på folk?

Tror de at alle andre er "fiender"? Har de mindre respekt for andre mennesker enn andre, vanlige folk?

Og hvorfor MÅ de preike, argumentere og forkynne sitt livssyn i enhver anledning? Hvorfor lukker de alltid øra?

Setter pris på saklige svar :)

Anonym poster: 2a21b7adff765b0f96f77555e8ed0fc5

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror de ateistene som er sinte er de som er mest lei av undertrykkinga som religionen har ført til, evt undertrykkere som har brukt religion til å undertrykke noen..

Har ikke hørt om at Newtons lover har blitt brukt som unnskyldning for å gå til krig mot noen.

Selv er jeg agnostiker, og relativt tolerang av meg, så lenge det ikke er snakk om omskjæring av jenter, eller gaza-konflikten eller andre motbydelige praksiser hvor religion/kultur blir brukt som unnskyldning for vold og tortur.

• Liker 3
Skrevet

Jammen hva med når det ikke er spørsmål om religiøs trosretning, men heller moralske spørsmål?

Som ikke trenger å bety at man f. eks er jøde/kristen/muslim?

De er jo sinte på alt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har nok ikke sett mange som er sinte på alt, så jeg har nok ikke det samme inntrykket som deg.

Man har jo superintelligente mennesker som Richard Dawkins som blir litt lei av religion og synes det er trist at folk lar seg lure og blir irritert over at det er umulig å bruke vanlig vitenskapelig logikk til å kunne debattere med f eks mormonere, slik som vi så da han snakket med vokalisten i the killers på skavlan for noen uker siden, men direkte sinte ateister, så sinte som ekstremistiske muslimer, eller 'born-again' kristne, eller westboro baptist church, for å dra den virkelig langt, har jeg ikke sett noe sted.. Du må gjerne vise til eksempler?

Endret av xalo
Skrevet

Ja, Richard Dawkins eller Cristopher Hitchens ;)

• Liker 1
Skrevet

Synes du Richard Dawkins er sint på alt? Mannen er biologiprofessor, og en av verdens smarteste mennesker, og jeg synes aldri han er aggressiv, men heller saklig, han sier aldri noe uten å ha bevis for det. Noe av det kuleste jeg har sett på internett noensinne var da han og Neil deGrasse Tyson holdt "the poetry of science", hvor studenter kunne spørre om absolutt alt i hele universet og få svar :) Hører man gjennom denne timen så vokser iq'en din betydelig :)

http://www.youtube.com/watch?v=dGenk99YDwY

Når jeg mente sint og usaklig ønsket jeg heller et ateist-eksempel a la dette:

de er sinte de... og ser ned på andre mennesker.

• Liker 5
Skrevet

Den familien der er gal ja, de er vel såkalte fundamentalister.

Så du sier deg enig i det om Hitchens? ;)

Nåvel, jeg ville ikke kalt en som ikke er åpen for ting, og som hardhudet hevder at mennesker vet alt, at mennesker med sikkerhet vet sannheten og hva som absolutt ikke er sant, for intelligent.

Heller bastant, hjernevasket og overbevis. Men ikke intelligent.

Skrevet

Richard Dawkins saklig? Mannen er stappfull av dårlig skjult aggresjon mot religion, og full av dårlig retorikk og hersketeknikker. Men mange nyateister (militante/aggressive ateister) ser opp til han og hans måte å fremtre på

• Liker 9
Gjest Badebuksa
Skrevet

Richard Dawkins saklig? Mannen er stappfull av dårlig skjult aggresjon mot religion, og full av dårlig retorikk og hersketeknikker. Men mange nyateister (militante/aggressive ateister) ser opp til han og hans måte å fremtre på

Det som er litt ironisk, når man snakker om ateisme, er jo at ateister ser på Richard Dawkins som en gud. Faktisk. De tror på Richard Dawkins. Han er deres gud. Men de sier de ikke tror, da. De er ikke religiøse, sier de, men så er de det allikevel.

Hva gjorde forresten Richard Dawkins da han ble tilbudt å debattere med William Lane Craig?

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke jeg har vært borti noen som har sett på ham som en gud. Det er vel mer det at mange liker når han latterliggjør religion fordi det gir dem en følelse av å være overlegen.

• Liker 2
Gjest brutal mann
Skrevet

Tja... Jeg er en aggressiv ateist. Jeg viser min avsky for overtro ved å avvise tilhengere av idiotiet. Når en ikke evner å ta avstand fra bibelen så mangler en uhorvelig mye på kritisk tenkning og selvstendige meninger.

• Liker 6
Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg tror ikke jeg har vært borti noen som har sett på ham som en gud. Det er vel mer det at mange liker når han latterliggjør religion fordi det gir dem en følelse av å være overlegen.

Nei, jeg tror de tilber ham som en gud. De ser på han som et overmenneske, de opphøyer ham.

Gjest brutal mann
Skrevet

Ikke å være overlegen, men det er veldig deilig å behandle overtro som det det faktisk er. Rent vrøvl.

• Liker 4
Gjest Badebuksa
Skrevet

Tja... Jeg er en aggressiv ateist. Jeg viser min avsky for overtro ved å avvise tilhengere av idiotiet. Når en ikke evner å ta avstand fra bibelen så mangler en uhorvelig mye på kritisk tenkning og selvstendige meninger.

Du høres ut som en brutal mann!

Gjest brutal mann
Skrevet

Du høres ut som en brutal mann!

Tja... rent sosialt så kan jeg være det ja.

Skrevet

Ganske interessant - og ironisk - at måten mange nyateister kritiserer de religiøse på, viser at de selv er temmelig unyanserte og ureflekterte i sitt syn på religion og troende.

• Liker 7
Skrevet

Ikke å være overlegen, men det er veldig deilig å behandle overtro som det det faktisk er. Rent vrøvl.

Det er flott at vi får et vaskeekte eksempel på en nyateist og får se hvor langt fra egne idealer om refleksjon og vitenskap de er når det kommer til religion.

• Liker 7
Gjest brutal mann
Skrevet

Ganske interessant - og ironisk - at måten mange nyateister kritiserer de religiøse på, viser at de selv er temmelig unyanserte og ureflekterte i sitt syn på religion og troende.

Det handler vel mer om at en er piss lei av å bli avkrevd respekt av folk som legger livet sitt i hendene på tull, tøys, overtro og fanteri. Religiøse har i alle år prøvd å kneble den frie debatten så de får bare finne seg i å bli pisset på og latterliggjort. Informasjonen er gratis og ikke minst fri. Så kan de med vettet i behold ta avstand fra det som ikke kan beskrives som annet en pisspreik.

• Liker 5
Skrevet

Og du ser ikke at det er forskjell på blind bibeltro og reflektert kristendom...?

• Liker 2
Skrevet

Det handler vel mer om at en er piss lei av å bli avkrevd respekt av folk som legger livet sitt i hendene på tull, tøys, overtro og fanteri. Religiøse har i alle år prøvd å kneble den frie debatten så de får bare finne seg i å bli pisset på og latterliggjort. Informasjonen er gratis og ikke minst fri. Så kan de med vettet i behold ta avstand fra det som ikke kan beskrives som annet en pisspreik.

Og derfra kan du begynde å respektere dine medmennesker.

Dette er bare uhøflig, taktløs, ufin og indholdsløs retorikk.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...