Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for upassende innlegg

Sophie-Ann, mod

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mener du sånn som vår norrøne tro og våre norrøne tradisjoner ble utslettet til fordel for kristendommen? :klo:

:heks:

Våre tradisjoner er norrøne.

Jul er en norrøn tradisjon, og het opprinnelig Jol. Kristendommen ble vevet sammen med norrøne tradisjoner for lettere å gjøre det hele mer spiselig under kristningen av Norge. I løpet av 1000 år har det hele selvfølgelig endret seg noe. Gradvis og naturlig. Ikke fordi det plutselig var en masse fremmede mennesker i landet vårt som var "krenket" over at DE ikke fikk sette agendaen.

Det er vanlig at en husvert/vertinne bestemmer menyen, og så spiser gjestene det de får servert.

Innlegg redigert for brukerhets

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
Skrevet (endret)

Våre tradisjoner er norrøne.

Jul er en norrøn tradisjon, og het opprinnelig Jol. Kristendommen ble vevet sammen med norrøne tradisjoner for lettere å gjøre det hele mer spiselig under kristningen av Norge. I løpet av 1000 år har det hele selvfølgelig endret seg noe. Gradvis og naturlig. Ikke fordi det plutselig var en masse fremmede mennesker i landet vårt som var "krenket" over at DE ikke fikk sette agendaen.

Det er vanlig at en husvert/vertinne bestemmer menyen, og så spiser gjestene det de får servert.

Det er det dummeste jeg noen gang har lest. Iallfall denne uken. "endret seg noe". My ass. Kristningen av Norge skjedde med våpenmakt og mord. De som holdt fast ved det gamle, måtte gjøre det i skjul, eller dø.

Innlegg redigert for fjernet innhold og brukerhets

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 1
Skrevet

Du kan feie for din egen dør å gå foran som et godt eksempel. Å rakke den på visse grupper er smakløst.

Det gjør jeg virkelig ikke, jeg bruker eksempler.

Skrevet

Det er det dummeste jeg noen gang har lest. Iallfall denne uken. "endret seg noe". My ass. Kristningen av Norge skjedde med våpenmakt og mord. De som holdt fast ved det gamle, måtte gjøre det i skjul, eller dø. Din jævla knehøne.

Endret seg gradvis ETTER kristningen. Tror du vi har hatt f.eks juletrær i 1000 år ? Og de norrøne tradisjonene ble vevet sammen med kristendommen, for da var det lettere å selge budskapet uten å bruke sverd! Det trodde jeg du forsto.
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger

Sophie-Ann, mod

• Liker 1
Skrevet

Endret seg gradvis ETTER kristningen. Tror du vi har hatt f.eks juletrær i 1000 år ? Og de norrøne tradisjonene ble vevet sammen med kristendommen, for da var det lettere å selge budskapet uten å bruke sverd! Det trodde jeg du forsto.

Du kjenner ikke den reelle historien bak kristningen av Norge, tydeligvis. Det er litt merkelig, ettersom det er pensum på skolen. Men den sk "Hellige Olav" reiste land og strand rundt med sine soldater og gav folk et enkelt valg: Omvend dere eller dø. Tortur ble også benyttet i rikt monn. Det var ikke noe "budskap" som ble "solgt". Det var religiøs imperialisme av verste sort. Litt som Al Shabaab i Somalia, antar jeg. Hellig-Olav ville nok nikket gjenkjennende til deres metoder. Eller Feite Olav, som mange av hans samtidige kjente ham som. Eller "Brennevargen", siden han ofte brukte mordbrann i sin anskueliggjøring av hva som ville skje med de overlevende dersom de ikke omfavnet Kvite-Krist som sin personlige frelser.

• Liker 1
Skrevet

Du kjenner ikke den reelle historien bak kristningen av Norge, tydeligvis. Det er litt merkelig, ettersom det er pensum på skolen. Men den sk "Hellige Olav" reiste land og strand rundt med sine soldater og gav folk et enkelt valg: Omvend dere eller dø. Tortur ble også benyttet i rikt monn. Det var ikke noe "budskap" som ble "solgt". Det var religiøs imperialisme av verste sort. Litt som Al Shabaab i Somalia, antar jeg. Hellig-Olav ville nok nikket gjenkjennende til deres metoder. Eller Feite Olav, som mange av hans samtidige kjente ham som. Eller "Brennevargen", siden han ofte brukte mordbrann i sin anskueliggjøring av hva som ville skje med de overlevende dersom de ikke omfavnet Kvite-Krist som sin personlige frelser.

Stemmer det, men jeg trodde det var kulturutviklingen vi snakket om? Kultur og religion henger ikke nødvendigvis sammen. Ateistiske nordmenn og kristne nordmenn har i stor grad samme kultur .

Skrevet

Stemmer det, men jeg trodde det var kulturutviklingen vi snakket om? Kultur og religion henger ikke nødvendigvis sammen. Ateistiske nordmenn og kristne nordmenn har i stor grad samme kultur .

Med unntak av slike store omveltninger som f.eks kristningen av Norge, så stemmer nok det. Ting skjer gradvis og temmelig tilfeldig, gjennom utveksling av impulser og kulturelle artifakter gjennom forskjellige kanaler.

Eksempel: Stakken til Gudbrandsdalsbunaden er skotskrutet. Det skriver seg fra historien om Prillarguri, som sikkert mange har hørt om. Da Herr Sinclair marsjerte gjennom Norge for å slutte seg til svenskene med sin styrke av skotske leiesoldater i 1612, bestemte gudbrandsdølene seg for at det skulle de ikke ha noe av. Tror ikke de hadde snøring på politikken bak skottenes marsj, antakelig var det bare vanlig norsk fremmedhat. Uansett: Skottene ble tatt i bakhold og mange av dem døde i steinraset som bøndene startet. De øvrige ble samlet sammen og satt i arrest før de ble henrettet. Dette skjedde i September, og bøndene hadde agrara plikter å ta seg av. Anyways, damene i bygda merket seg at skottene hadde veldig fine kilter, og i åra etter dette ble de kopiert som en del av bunaden. I dag er de samme bunadene selvsagt hellige og kan ikke endres en tøddel, for det ville vært en trusel mot de stolte norske tradisjoner.

• Liker 2
Skrevet

Tråden stenges nå etter gjentatte ryddinger.

Sophie-Ann' mod

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...