Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du skulle bare visst hva jeg har hørt.

Men det kan jeg ikke si offentlig.

For da mister flere folk jobbene sine. Jeg vil bli saksøkt , og atter andre anmeldt for dyreplageri.

Drama queen. Jeg vil gjerne si offentlig at jeg tror at du juger. Og dersom du kunne gjøre myndighetene oppmerksom på at det evt foregår slakting etter en ulovlig praksis i strid med reglene for avlivining, så vil du ikke bli saksøkt. At folk som DRIVER dyreplageri, blir anmeldt for det, burde da være helt i sin orden, eller hva? Man skulle jo tro, med bakgrunn i ditt første innlegg, at du er MOT denslags?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

å kalle det RASISME er vel ikke bare å bruke feil begrep, men også å dra den litt vel langt...

Endret av HHH
  • Liker 2
Skrevet

Vi er i alle fall enige om noe ser jeg.

Jeg vet at kosher og halalslakt er omtrent den samme torturen for dyrene. Det unnskylder ikke jødene det grann, siden du bringer dem på bane. Men jeg trekker frem muslimer her fordi de er den gruppen i Norge og Europa som mest gjør seg bemerket med sine evinnelige særkrav.

Akkurat når det gjelde slakting, så utmerket muslimene seg som den gruppen som gjorde seg gjeldende med en ganske grei samarbeidsvilje. De aksepterer at dyret skal bedøves før det avlives. Jødene derimot, aksepterer IKKE det, og insisterer på at dyret må være bevisst når strupen kuttes og bønnen leses. Og derfor finnes det ikke noe norskprodusert kosher kjøtt.

• Liker 1
Skrevet

Men jeg må jo si at det er merkelig at vi i 2012 fortsatt har grupper som jobber med å få innført religiøs slakting som går på bekostning av dyrevelferd i Europa.

Det er temmelig grotesk. Man burde jobbe for det stikk motsatte. Man kan ikke akseptere institusjonalisert tortur av dyr med basis i religiøse dogmer.

• Liker 4
Skrevet

ALL SLAKT ER HALAL-SLAKT, RESTEN ER SVINDEL

http://www.aftenpost...ne-6360654.html

Slik sett er både muslimenes trosinteresser og den norske dyrevelferden ivaretatt.Hva som imidlertid er forunderlig ved halal-geskjeften i Norge, er slakterienes videre håndtering av produktene. Gilde Norsk Kjøtts anlegg på Gol slakter 110 000 lam/sau årlig, hvorav ca. 13 %, ca. 14 000 slakt, går til halal-markedet. I bladet "Gilde-bonden" (2/05) forteller Gol-direktøren Torleif Bjella at de lar velsigne alle dyrene på muslimsk vis, "hvert bidige av de 110 000 vi slakter". Resten, altså nær hundretusen slakt, går ut i det ordinære markedet uten å være merket "halal". I Gilde-systemet bekreftes at dette skjer av bedriftsøkonomiske grunner, for å spare penger under sorteringen, siden eksempelvis restene av kvalitetsproduktet "Hallingskarvet" brukes i halal-markedet.En

Denne artikkelen skrevet av Tore Stubberud er fra helt tilbake til 2005. Det er delevis pga denne artikkelen Gilde strammet inn på reglene for Halal kjøttet og garanterer at det fra 2005 er to helt avskilte varestrømmer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil IKKE ha halal mat,fordi jeg støtter ikke måten dyrene blir slaktet på.

Og da mener jeg at mat som er slaktet på denne måten,må merkes. Så folk kan selv få bestemme om de ønsker å kjøpe slikt.

All Halal-kjøtt i Norge slaktes på samme måte som "vanlig"kjøtt, det merkes Halal pga bønnen som bes. Vel og merke i Norge.

Anonym poster: 822ad8a95aff7dc895d72d379e60e9b0

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker saken i 2005. Jeg håper det er rettet opp i nå. Jeg vil ikke ha mat velsignet av verken prest eller imam. Så sies det at det kan da ikke spille noen rolle for meg, siden jeg jo ikke tror på religion likevel.

Men mine meninger er like mye verdt som religiøse tullinger sine. Jeg bøyer ikke nakken for noen.

• Liker 2
Skrevet

Og der kom storrasisten.

Hva jobber du med utenfor politikken, herr Sebastian? Byråkrat?

Anonym poster: 7691d89f85496757e3713d8cab3a375a

• Liker 1
Skrevet

Og der kom storrasisten.

Hva jobber du med utenfor politikken, herr Sebastian? Byråkrat?

Anonym poster: 7691d89f85496757e3713d8cab3a375a

Anklager du meg for å være rasist? På hvilket grunnlag ? Mangel på motargumenter.

Din lallende idiot......

• Liker 4
Skrevet

Om jeg har rett eller ikke er mindre viktig, hvis jeg kan skape en debatt som får folk til å tenke over ting og tang. Og jeg vet at det er LANGT fler som leser enn som skriver her....

Du får i hvert fald meg til å befeste mine egne synspunkter - og de er ikke sammenfaldende med dine.

Jeg ser virkelig ikke problemet, så lenge selve slaktingen foregår efter foreskrevne regler. Næringsverdien i kjøttet er nøyaktig den samme, om det leses en bønn eller ikke.

Hvis en svoren antiteist har problemer med denne bønnen (som han hverken hører eller ser), må jo det betyde at vedkommende tror at dette faktisk udgjør en forskjell. Da har man jo en tro?

Tenk om en slakter synger en kommunistisk kampsang mens han slakter et dyr? Eller reciterer fra Shakespeares sonetter?

Er det like problematisk?

Eventuelt hvorfor ikke?

• Liker 3
Gjest Darthoven
Skrevet

Jeg synes dyra selv burde få bestemme hvordan de skal slaktes.

• Liker 1
Skrevet

Du får i hvert fald meg til å befeste mine egne synspunkter - og de er ikke sammenfaldende med dine.

Jeg ser virkelig ikke problemet, så lenge selve slaktingen foregår efter foreskrevne regler. Næringsverdien i kjøttet er nøyaktig den samme, om det leses en bønn eller ikke.

Hvis en svoren antiteist har problemer med denne bønnen (som han hverken hører eller ser), må jo det betyde at vedkommende tror at dette faktisk udgjør en forskjell. Da har man jo en tro?

Tenk om en slakter synger en kommunistisk kampsang mens han slakter et dyr? Eller reciterer fra Shakespeares sonetter?

Er det like problematisk?

Eventuelt hvorfor ikke?

Nei, det betyr ikke at man har en tro. Det betyr bare at man mener ens eget syn er like legitimt som andres.

Jeg har ikke noe imot at halal kjøtt bes over. Men jeg vil ha meg frabedt at det bes over kjøtt som ikke er halal merket.

Skrevet

Nei, det betyr ikke at man har en tro. Det betyr bare at man mener ens eget syn er like legitimt som andres.

Jeg har ikke noe imot at halal kjøtt bes over. Men jeg vil ha meg frabedt at det bes over kjøtt som ikke er halal merket.

Og jeg forstår ikke problemet....

• Liker 1
Skrevet

Det er helt greit, du trenger ikke det. Ville du forstå det bedre dersom jeg var sikh ? ( jeg er ikke det)

Skrevet

Saken er vel at man ønsker å markere en avstandstagen til organisert religion og religiøse ritualer, og at man på sett og vis blir utsatt for en integritetskrenkelse når religiøse ritualer snikes inn i dagligsfæren så og si bak ens rygg.

Det kan kanskje sammenlignes med døping av barn. Dersom man ikke tror på noen gud, så utgjør ikke prestens deltakelse ved navneseremonien, noen praktisk forskjell. Bønnene og velsignelsene er bare ord, og vannet er bare vann. Men så er det saken da, at selv om ritualene ikke har noen betydning, så representerer de likevel religionens inntrengen i et liv som hadde vært minst like bra uten, og uten at barnet har hatt noen mulighet til å reservere seg. Plutselig er det "med" i et religiøst "fellesskap", og utgjør stemmekveget som skal legitimere religionens innflytelse i samfunnet.

Å akseptere halalslakt, også den formen som er i overensstemmelse med norske regler for avlivning, er å akseptere religionens inntreden også i vårt liv. Jeg for min del er ateist. Jeg vil ikke ha noe som helst med religionen å gjøre, og jeg vil slett ikke at det skal bli slik at man "for lettvinthets skyld" involverer presteskapet i produksjonen av min mat. Ikke fordi det affiserer kjøttets næringsverdi, men fordi det affiserer samfunnsutviklingen, som jo er langt viktigere.

• Liker 2
Skrevet

Det er helt greit, du trenger ikke det. Ville du forstå det bedre dersom jeg var sikh ? ( jeg er ikke det)

Nei.

Skrevet

Nei.

Hvorfor ikke? Er sikhers religiøse følelser mindre verdt enn muslimers ?

Skrevet

Hvorfor ikke? Er sikhers religiøse følelser mindre verdt enn muslimers ?

Så lenge ingen tvinges til å kjøbe halalslaktet kjøtt, ser jeg ikke hvorfor vi skal lave problemer ud av dette.

Skrevet

Så lenge ingen tvinges til å kjøbe halalslaktet kjøtt, ser jeg ikke hvorfor vi skal lave problemer ud av dette.

Det er jo det jeg sier, att halalslaktet mat må merkes som det . Ingen halalslaktet mat må selges som noe annet. Kostnaden ved imam må legges på prisen av halalkjøtt, ikke på prisen av annet kjøtt.

Skrevet (endret)

Men er det ikke akkurat det som skjer, da, hvis man ikke skiller klart mellom det som er halal-slaktet og det som ikke er?

Er ikke tvang nettopp fravær av valg, og mister man ikke sin valgmulighet når man fratas kunnskapen som kunne gjort det mulig å velge?

Vi er ikke kommet så langt i Norge enda, men i EU er det ganske utbredt med halalslakt, etter den tradisjonelle metoden, der dyra ikke bedøves. Og siden det er fordyrende å ha to separate produksjonslinjer, så slakter mange leverandører ALT kjøtt halal, og bare merker det forskjellig, alt etter som hvor mye som er etterspurt av det muslimske markedet. Det øvrige merkes ikke med at det er slaktet halal. Antakeligvis fordi ingen kristne eller ikke-religiøse da ville kjøpt det. Det vil si at alle forbrukere tvinges til å ete tortur-kjøtt.

Og det er stadige fremstøt for å innføre "ordentlig" halal også i Norge. Det er ikke så mange år siden det nesten skjedde, da politikere uten kunnskap om biologi eller mekanikken i slakteprosessen, så seg blinde på diskriminerings-siden ved spørsmålet. Til dels drevet av at den steile holdningen til jødene har ført til at de "diskrimineres" og ikke får kjøpt norskprodusert kosher kjøtt.

Endret av Mann 42
  • Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...