Wonders Skrevet 13. desember 2012 #81 Skrevet 13. desember 2012 Muslimer klager over at juletrær er rasistisk, pepperkaker er rasistisk, nisseluer er rasistisk, ja hele vår eksistens er visst rasistisk. Dette har jeg aldri hørt før. Har du linker til dette? Dersom det du sier er noens holdning; Tror du ikke at 99,9% muslimer blir flaue av sine med-muslimer når det kommer til slike påstander??? Jeg blir i hvert fall flau på dine veiene når du starter slike tråer, ts. 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #82 Skrevet 13. desember 2012 http://www.exponerat.info/pepparkaksgubbar-forbjuds-i-sverige/ Ang.Pepperkakemenn. http://www.fyret.nu/2012/12/02/slutten-for-juletradisjoner-i-brussel-ikke-jul-dette-aret-2/ http://www.frie-ytringer.com/2011/12/21/fjerner-juletradisjoner-av-hensyn-til-muslimske-elever/ Anonym poster: d5532f0bdbce64920b1c6f7b02514b1a 1
Wonders Skrevet 13. desember 2012 #83 Skrevet 13. desember 2012 Føler ikke dette treffer meg i det hele tatt. Jeg synes det blir for fjernt å drive å se på hva alle andre gjør. I mitt hjem er det meg fra Hedmarken og min ikke-praktiserende muslimske kjærlighet. Han har aldri rynket på nesa av hverken julehuset vårt eller at jeg går i kirken to ganger i desember. En gang for å synge julen inn og en gang på julaften. Han er hjemme å lager mat så lenge, kjører og henter meg i finstasen... Jeg velger å ha tro på at når man bor og lever slik må man ha tåleranse. Når det er Eid, så har han fastet før, men ikke nå lenger. Vi legger ikke så mye i det. Jeg har fastet en Eid så jeg vet hva det er, jeg er nyskjerrig. Alle må finne ut hva som passer for seg, og feie for egen dør i stedet for å føle seg truet av alt man ikke kan nok om helt privat. Verden er full av nydelige mennesker. 3
Cuckold Skrevet 13. desember 2012 #84 Skrevet 13. desember 2012 (endret) Må vi ta den diskusjonen igjen? I Norge brukes det bedøvelse også ved halal-slakt, og det foregår på samme måte som vanlig slakting med unntak av en bønn. Nei, hvis norske slakterier har sluttet å sende halal-slaktet kjøtt umerket ut på markedet behøver vi selvsagt ikke ta denne debatten igjen, men jeg er slett ikke trygg på at så er tilfelle. Det er vel ikke noen som vil mene at en jøde eller en muslim tar fysisk skade av å bli narret til å spise svinekjøtt uten å vite det, men det er likevel uetisk å narre mennesker på denne måten. I den grad det er enighet om at halal-slaktemetoden ikke er mer stressende eller risikofylt for dyret enn den metode vi normalt bruker på norske slakterier, og så lenge det er muslimene eller jødene som selv tar kostnadene med spesiell religiøs rituell slakt ser jeg ikke noe i veien for at private slakterier kan tilby dette i den grad det er tilstrekkelig etterspørsel etter den slags kjøtt til å rettferdiggjøre det økonomisk. Men kjøtt slaktet etter religiøs metode skal selvsagt merkes, og det er helt uakseptabelt at slakterier på egenhånd tar for gitt at samtlige ikke-muslimer oppfatter det kurant å ta del i muslimske slaktetradisjoner ved å spise umerket halal-slaktet kjøtt. Jeg håper vi kan være enige om at det er akkurat like respektløst overfor meg som ikke-muslim å servere meg umerket halal-slaktet kjøtt som å servere en jøde eller muslim svinekjøtt. Det handler om at den enkelte selv må få velge om man skal spise kjøtt slaktet etter et bestemt religiøst ritual eller ei. Det å ikke ønske å ta del i en bestemt religiøs slaktetradisjon er et like legitimt livssynsstandpunkt som å holde seg til kjøtt slaktet etter et bestemt religiøst ritual. Ikke-muslimer bør nyte akkurat den samme respekt som muslimer, men det blir jo ikke praktisert i den grad norske slakterier slakter mer kjøtt på halal-vis enn de kan få solgt til muslimer for så å sende en del av dette umerket ut på markedet. Endret 13. desember 2012 av Cuckold 2
Cuckold Skrevet 13. desember 2012 #85 Skrevet 13. desember 2012 (endret) Du får i hvert fald meg til å befeste mine egne synspunkter - og de er ikke sammenfaldende med dine. Jeg ser virkelig ikke problemet, så lenge selve slaktingen foregår efter foreskrevne regler. Næringsverdien i kjøttet er nøyaktig den samme, om det leses en bønn eller ikke. Hvis en svoren antiteist har problemer med denne bønnen (som han hverken hører eller ser), må jo det betyde at vedkommende tror at dette faktisk udgjør en forskjell. Da har man jo en tro? Tenk om en slakter synger en kommunistisk kampsang mens han slakter et dyr? Eller reciterer fra Shakespeares sonetter? Er det like problematisk? Eventuelt hvorfor ikke? Hadde det vært en stor imperialistisk religion med tradisjon for kulturell og sosial dominans som praktiserte å resitere fra Shakespears sonetter ved slakt ville det vært helt parallelt, det som utgjør problemet er jo at det er snakk om en religiøst ritual som er del av en sosial konvensjon som preger land og befolkninger kulturelt, gjennom en religions dominans og spesielle plass i kulturen. Den som ikke ønsker at de store imperialistiske religioner skal få fortsette denne tradisjonen i Norge vil naturlig nok kunne ha motvilje mot å måtte ta passivt del i slik religiøs praksis. Og ønsket om å slippe å ta del i muslimenes religiøse slakteritual er like legitimt og fortjener akkurat den samme respekt som muslimenes krav om å slippe å spise ikke-halal-slaktet kjøtt eller svinekjøtt. Det finnes i prinsippet mange legitime grunner til ikke å ville ta del i en bestemt religions slaktetradisjon, men for mange vil motstanden mot ritualet være knyttet til ritualets betydning for de som krever dette. Slik Mann42 var inne på i innlegg 75. Selv om jeg ikke tror på de kristne eller muslimske ritualers magiske kraft, ønsker jeg likevel ikke å pådyttes slike bak min rygg ved at visse religiøse ritualer gjøres til standard prosedyre som gjelder all virksomhet på et område. Det ikke-religiøse skal være normen, den som ønsker kjøtt slaktet etter et bestemt religiøst ritual skal få lov å velge dette såfremt det er dyrevernmessig forsvarlig, men slikt kjøtt skal være merket, og den som ikke ønsker å ta del i denne slaktetradisjonen har akkurat like stort krav på respekt som den religiøse som ønsker dette ritualet. Endret 13. desember 2012 av Cuckold 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 13. desember 2012 #86 Skrevet 13. desember 2012 Nei, hvis norske slakterier har sluttet å sende halal-slaktet kjøtt umerket ut på markedet behøver vi selvsagt ikke ta denne debatten igjen, men jeg er slett ikke trygg på at så er tilfelle. *snip* Men premisset for debatten, nemlig det innlegget jeg svarte på, hadde en video med hvordan tradisjonell halal-slakt ble utført. Det er en diskusjon vi på ingen måte trenger å ta, for slaktemetoden er ikke slik i Norge. At du ikke er trygg på det, får være en spekulasjon du tar på din kappe uten noe grunnlag. Som det er blitt bemerket i tråden, dette ble innskjerpet tilbake i 2005. Såvidt meg bekjent er det ingenting som tilsier at dette har blitt endret i ettertid. 3
Cuckold Skrevet 13. desember 2012 #87 Skrevet 13. desember 2012 Men premisset for debatten, nemlig det innlegget jeg svarte på, hadde en video med hvordan tradisjonell halal-slakt ble utført. Det er en diskusjon vi på ingen måte trenger å ta, for slaktemetoden er ikke slik i Norge. At du ikke er trygg på det, får være en spekulasjon du tar på din kappe uten noe grunnlag. Som det er blitt bemerket i tråden, dette ble innskjerpet tilbake i 2005. Såvidt meg bekjent er det ingenting som tilsier at dette har blitt endret i ettertid. Hvis du hadde fulgt med på debatten i 2005 da det plutselig kom frem at halal-kjøtt ble sendt umerket ut på markedet ville du neppe vært like overrasket over at jeg ikke uten videre tok for gitt at denne praksisen var stoppet. Måten daglig leder ved Gildes slakteri på Gol, Torleif Bjella kommenterte saken vidnet om manglende vilje eller evne til å forstå at mennesker kan ha et legitimt krav på å få velge bort kjøtt som er slaktet etter et bestemt religiøst ritual. http://www.dagen.no/Nyheter/Samfunn/tabid/248/articleView/true/ModuleId/45736/Default.aspx Sitat: I Magazinets artikkel i forrige uke uttalte daglig leder ved Gildes anlegg på Gol Torleif Bjella at han ikke visste om han kunne ta saken alvorlig. På spørsmål om Gilde ville vurdere bedre merking hvis de fikk tilbakemeldinger fra forbrukerne, svarte Bjella: - Jeg kan jo være morsom og si at vi vil lage en trekantvarsel på det velsignede kjøttet. Heldigvis ser jeg av denne og andre artikler at praksisen nå er opphørt hos Gilde: Sundqvist reagerer kraftig på Bjellas uttalelser. - Dette er en unødvendig flåsete kommentar fra Bjella som Gilde ikke vil stå inne for. Grunnholdningene om å merke produktene kan ikke avgjøres av et enkelt anlegg. Slike avgjørelser gjøres av Gildes styre sentralt, sier Sundqvist. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1081000.ece Sitat: Det blir i dag levert umerket halal-kjøtt også fra to andre slakterier i Norge. Dette er Trønderkylling og Gildes anlegg på Gol. Slakterisjef Magne Grande i Trønderkylling vil ikke følge Prior med merking av alt halal-slaktet kjøtt.- Nei, vi vil ikke endre på dette, sier Grande. Det er uvisst om Trøndekylling likevel har endret praksis i ettertid. Hvis de ikke har det er det jo ikke riktig at alt halal-slaktet kjøtt er merket i Norge. Dette er for øvrig ikke enestående for Norge, i Frankrike har Paris-slakteriene i stor grad gått over til å halal-slakte alle dyr fordi det er kostnasbesparende å ikke gi ikke-muslimer anledning til å velge bort kjøtt slaktet etter muslimsk ritual: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8004485 En TV-dokumentar om franske slakterier skaper storm. Slakteriene i Paris-området har gått over til halalslaktemetode for å tilfredsstille flest mulige kunder, og sekulære og kristne franskmenn spiser intetanende halalkjøtt. Erfaringene fra europeiske lands møte med muslimske særkrav gir på ingen måte grunn til trygghet på at prinsipper om individuell likebehandling og valgfrihet vil respekteres. 13. november i år inngikk Hamburgs ordfører Olaf Scholtz en avtale med fire muslimske paraplyorganisasjoner der man blant annet godtok at all undervisning om islam i offentlig skole skal være foretatt av muslimer eller av lærere godkjent av de muslimske organisasjoner: http://www.gatestoneinstitute.org/3456/hamburg-muslim-treaty Dette føyer seg inn i rekken av europeiske tilpasninger og ettergivende svar på særkrav fra muslimsk side som alle har det til felles at jeg i utgangspunktet ville avvist det som rent tøys og skremselspropaganda om jeg ikke hadde funnet det samme omtalt i andre kilder: http://www.dw.de/hamburg-reaches-out-to-its-muslim-communities/a-16378350 Hadde jeg ikke visst at vår egen regjering vurderte å innføre spesialunntak i politiuniformreglementet for hijabbrukere ville jeg heller ikke trodd det overhodet ville vært aktuelt, men alle vet jo at det lå an til å bli slik, og at det bare var de kraftige reaksjonene i folket som stoppet det. Og når det ble stoppet var det ikke på grunn av en gjennmgående prinsipiell holdning til saken, men bare en rent taktisk retrett, for å roe gemyttene. Om stemningen er en litt annen om noen få år vil hijab-brukere få unntak fra politiunifiormreglementet uten større debatt, det var ikke prinsippene som styrte våre politikere i denne saken, men hensynet til opinionen. Vi ser da også at Forsvaret har et tilsvarende diskriminerende system der de som tilhører et av et lite knippe store religiøse livssyn får særunntak fra uniformsreglementet, unntak mennesker med små ikke-religiøse livssyn aldri vil kunne få. Hadde europeiske politikere og organisasjoner gjennomgående opptrådt fast og prinsipielt slik at vi hadde erfaring for å kunne stole på at muslimer ikke kom noen vei med sine særkrav ville ingenting vært bedre enn det, men erfaringene er ikke så beroligende. 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2012 #88 Skrevet 13. desember 2012 Veldig trist det som kommer frem her at vi som intetanene forbrukerer skal stappe i oss halalkjøtt uten å vite det. Det som er hakket tristere er at flertallet tydligvis synes det ikke gjør noe. Å spise kjøtt slaktet på religiøs måte burde være ett frivilig alternativ for oss alle, ikke bare muslimene. Skulle likt å sett helvete som hadde brutt løs om Gilde hadde brukt restene etter medisterkakene deres i halalkjøttdeigen... Anonym poster: 84ded60bbdda31a7802a60f99078d651 3
Kverulant Skrevet 14. desember 2012 Forfatter #89 Skrevet 14. desember 2012 Dette har jeg aldri hørt før. Har du linker til dette? Dersom det du sier er noens holdning; Tror du ikke at 99,9% muslimer blir flaue av sine med-muslimer når det kommer til slike påstander??? Jeg blir i hvert fall flau på dine veiene når du starter slike tråer, ts. Jeg blir flau over at du er norsk. http://www.therightperspective.org/2012/11/10/brussels-bans-offensive-christmas-tree-for-muslims/ http://www.dagbladet.no/2012/11/07/nyheter/juletre/tradisjon/jul/24247511/ 1
Kverulant Skrevet 14. desember 2012 Forfatter #90 Skrevet 14. desember 2012 Denne artikkelen skrevet av Tore Stubberud er fra helt tilbake til 2005. Det er delevis pga denne artikkelen Gilde strammet inn på reglene for Halal kjøttet og garanterer at det fra 2005 er to helt avskilte varestrømmer. Og det tror du på ?
Kverulant Skrevet 14. desember 2012 Forfatter #91 Skrevet 14. desember 2012 Saken er vel at man ønsker å markere en avstandstagen til organisert religion og religiøse ritualer, og at man på sett og vis blir utsatt for en integritetskrenkelse når religiøse ritualer snikes inn i dagligsfæren så og si bak ens rygg. Det kan kanskje sammenlignes med døping av barn. Dersom man ikke tror på noen gud, så utgjør ikke prestens deltakelse ved navneseremonien, noen praktisk forskjell. Bønnene og velsignelsene er bare ord, og vannet er bare vann. Men så er det saken da, at selv om ritualene ikke har noen betydning, så representerer de likevel religionens inntrengen i et liv som hadde vært minst like bra uten, og uten at barnet har hatt noen mulighet til å reservere seg. Plutselig er det "med" i et religiøst "fellesskap", og utgjør stemmekveget som skal legitimere religionens innflytelse i samfunnet. Å akseptere halalslakt, også den formen som er i overensstemmelse med norske regler for avlivning, er å akseptere religionens inntreden også i vårt liv. Jeg for min del er ateist. Jeg vil ikke ha noe som helst med religionen å gjøre, og jeg vil slett ikke at det skal bli slik at man "for lettvinthets skyld" involverer presteskapet i produksjonen av min mat. Ikke fordi det affiserer kjøttets næringsverdi, men fordi det affiserer samfunnsutviklingen, som jo er langt viktigere. Pluss til deg for denne. Det er jo det som er budskapet mitt. Det var ille nok med kristendommen, om vi ikke skal få en ny møkkarelegion inn i offentligheten. Og jeg anser faktisk halalmat som rasistisk. For det er å si at ordinær norsk mat ikke er god nok.
Kverulant Skrevet 14. desember 2012 Forfatter #92 Skrevet 14. desember 2012 http://www.exponerat...ds-i-sverige/ Ang.Pepperkakemenn. http://www.fyret.nu/...l-dette-aret-2/ http://www.frie-ytri...slimske-elever/ Anonym poster: d5532f0bdbce64920b1c6f7b02514b1a Vi ser det i Norge også. Flere skoler og barnehager i Oslo og Drammen har ikke lenger tradisjonell juleavslutning, men har vinterfest. Påske er "gul fest". 1
Kverulant Skrevet 14. desember 2012 Forfatter #93 Skrevet 14. desember 2012 Nei, hvis norske slakterier har sluttet å sende halal-slaktet kjøtt umerket ut på markedet behøver vi selvsagt ikke ta denne debatten igjen, men jeg er slett ikke trygg på at så er tilfelle. Det er vel ikke noen som vil mene at en jøde eller en muslim tar fysisk skade av å bli narret til å spise svinekjøtt uten å vite det, men det er likevel uetisk å narre mennesker på denne måten. I den grad det er enighet om at halal-slaktemetoden ikke er mer stressende eller risikofylt for dyret enn den metode vi normalt bruker på norske slakterier, og så lenge det er muslimene eller jødene som selv tar kostnadene med spesiell religiøs rituell slakt ser jeg ikke noe i veien for at private slakterier kan tilby dette i den grad det er tilstrekkelig etterspørsel etter den slags kjøtt til å rettferdiggjøre det økonomisk. Men kjøtt slaktet etter religiøs metode skal selvsagt merkes, og det er helt uakseptabelt at slakterier på egenhånd tar for gitt at samtlige ikke-muslimer oppfatter det kurant å ta del i muslimske slaktetradisjoner ved å spise umerket halal-slaktet kjøtt. Jeg håper vi kan være enige om at det er akkurat like respektløst overfor meg som ikke-muslim å servere meg umerket halal-slaktet kjøtt som å servere en jøde eller muslim svinekjøtt. Det handler om at den enkelte selv må få velge om man skal spise kjøtt slaktet etter et bestemt religiøst ritual eller ei. Det å ikke ønske å ta del i en bestemt religiøs slaktetradisjon er et like legitimt livssynsstandpunkt som å holde seg til kjøtt slaktet etter et bestemt religiøst ritual. Ikke-muslimer bør nyte akkurat den samme respekt som muslimer, men det blir jo ikke praktisert i den grad norske slakterier slakter mer kjøtt på halal-vis enn de kan få solgt til muslimer for så å sende en del av dette umerket ut på markedet. http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8004485 http://www.nordlys.no/debatt/ytring/article2601616.ece
Wonders Skrevet 14. desember 2012 #94 Skrevet 14. desember 2012 Jeg blir flau over at du er norsk. http://www.therightp...ee-for-muslims/ http://www.dagbladet...n/jul/24247511/ Vil man være med å bestemme får man selv sitte i styre, det er ikke værre enn det. Ikke klag etterpå. At du lar deg styre sånn over noe du ikke trenger å tenke på fordi det ikke gjelder deg, det er uforstålig. Man kan ikke gå rundt å merke seg sånnt. 2
Wonders Skrevet 14. desember 2012 #95 Skrevet 14. desember 2012 Vi ser det i Norge også. Flere skoler og barnehager i Oslo og Drammen har ikke lenger tradisjonell juleavslutning, men har vinterfest. Påske er "gul fest". Ser ikke problemet. Feiringen av høytid kan yttres på mange måter... Man kan alltids lage nye tradisjoner. Vi er multinasjonale, og det er helt greit for meg. 1
Kverulant Skrevet 14. desember 2012 Forfatter #96 Skrevet 14. desember 2012 Vil man være med å bestemme får man selv sitte i styre, det er ikke værre enn det. Ikke klag etterpå. At du lar deg styre sånn over noe du ikke trenger å tenke på fordi det ikke gjelder deg, det er uforstålig. Man kan ikke gå rundt å merke seg sånnt. For det første, lær deg til helvete å skrive ordentlig norsk. For det andre, jeg trenger ikke være med i et styre. Jeg skal kunne gå på butikken og kjøpe kjøtt som ikke er umerket halalkjøtt. Og i Norge er det en selvfølge med juletrær. 1
Kverulant Skrevet 14. desember 2012 Forfatter #97 Skrevet 14. desember 2012 Ser ikke problemet. Feiringen av høytid kan yttres på mange måter... Man kan alltids lage nye tradisjoner. Vi er multinasjonale, og det er helt greit for meg. Siden når ble vi multinasjonale ? Heter ikke landet vårt Norge ? Har vi, eller har vi ikke, norske tradisjoner i Norge ? At du og en del andre fjompenisser vil forkaste alt som er norsk for så å bytte det ut med tradisjoner fra midtøsten, er for meg en gåte. At man bytter ut tradisjonell julefeiring med vinterfest, er selvutslettende. Jeg er ikke relegiøs, men jeg setter da pris på våre juletradisjoner. At man på enkelte skoler og andre steder er så politisk korrekte og inkluderende overfor muslimer at vi kutter ut våre egne tradisjoner er intet annet enn selvutslettende og kvalmende.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #98 Skrevet 14. desember 2012 Jeg er enig med herr kverulant.Vi bor i Norge,vi har våre norske tradisjoner å ta vare på. Er ikke kristen,men feirer jul,hører på julesanger og noen ganger salmer.Har venner fra hele verden,så rasist er jeg ikke.Men jeg har problemer med religionen islam og hva den står for. Jeg vil ikke ha dette halalkjøttet ,jeg vil nemlig ikke støtte slik dyremishandling. En skal plutselig ikke ha julefeiring med juletre, vips en tradisjon borte,fordi muslimer blir støtt av julesanger eller juletre. De har frivillig bosatt seg i et kristent land,med sine tradisjoner. Om de ikke tåler slike ting,så kan de jo flytte til Pakistan,Afganistan ? Der vil de jo finne folk,tradisjoner og måte å praktisere sin religion på som de selv vil. Det at vi som nordmenn skal vike for islam hele tiden,ta hensyn til muslimer,blir feil i lengden.Har ikke lest mye om at muslimer/islam tar hensyn til nordmenn. Anonym poster: d5532f0bdbce64920b1c6f7b02514b1a
Gjest Wolfmoon Skrevet 14. desember 2012 #99 Skrevet 14. desember 2012 Jeg har full forståelse for at folk ikke vil ha halal-kjøtt, det er helt greit for meg at man ønsker at slikt kjøtt skal merkes, og det skal da også merkes i dag. Men, kan folk vennligst legge denne påstanden bak seg en gang for alle? Jeg vil ikke ha dette halalkjøttet ,jeg vil nemlig ikke støtte slik dyremishandling. Hvis man mener halal-slakting er dyremishandling, så får man i såfall mene at all slakting i Norge er dyremishandling. Et dyr merker ikke forskjellen på om en imam er tilstede å sier enn bønn når det blir slaktet, og det er pr i dag den eneste forskjellen på halal og vanlig slakt i Norge. Jeg er fra dypet av mitt hjerte i mot at dyr skal avlives uten bedøvelse, og jeg vil gjøre mitt beste for at tradisjonell kosher og halal-slakting uten bedøvelse skal bli lov i Norge, men det er det altså ikke per i dag. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #100 Skrevet 14. desember 2012 Jeg har full forståelse for at folk ikke vil ha halal-kjøtt, det er helt greit for meg at man ønsker at slikt kjøtt skal merkes, og det skal da også merkes i dag. Men, kan folk vennligst legge denne påstanden bak seg en gang for alle? Hvis man mener halal-slakting er dyremishandling, så får man i såfall mene at all slakting i Norge er dyremishandling. Et dyr merker ikke forskjellen på om en imam er tilstede å sier enn bønn når det blir slaktet, og det er pr i dag den eneste forskjellen på halal og vanlig slakt i Norge. Jeg er fra dypet av mitt hjerte i mot at dyr skal avlives uten bedøvelse, og jeg vil gjøre mitt beste for at tradisjonell kosher og halal-slakting uten bedøvelse skal bli lov i Norge, men det er det altså ikke per i dag. http://www.dyrevern.no/artikler/nyheter_om_transport_og_slakt/slakting_uten_bedovelse_ma_forbli_forbudt Anonym poster: d5532f0bdbce64920b1c6f7b02514b1a
Fremhevede innlegg