Gå til innhold

Skravletråd juli - august 2013


Miss I.W.

Anbefalte innlegg

Finkel:

Mange synes at kiropraktoren er for brutal og knekker i veg enten man trenger det eller ei. Andre alternativ er manuellterapeut eller osteopat, de er ofte mer forsiktige og ser mer kroppen i sin helhet.

Siebaeo:

Jeg har vært hos fysioterapeut og manuellterapeut ved samme kommunale kontor. Fysioterapeuten (første svangerskap) tok egenandel, manuellterapeuten (andre svangerskap) sa det var gratis uansett. Jeg diskuterte det naturlig nok ikke, men fikk beskjed om at de ikke brydde seg om gangvansker eller ikke, så lenge det gjaldt svangerskap.

Går slike egenandeler på samme kort som legetimer tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finkel:

Mange synes at kiropraktoren er for brutal og knekker i veg enten man trenger det eller ei. Andre alternativ er manuellterapeut eller osteopat, de er ofte mer forsiktige og ser mer kroppen i sin helhet.

Ok, takk! Skal forsøke å sjekke ut hva vi har her jeg bor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til både fysioterapeut og kiropraktor, og synes den kombinasjonen fungerer fint for meg. :tommelsmil:

Første gangen jeg gikk til kiropraktoren må jeg si jeg var rimelig skeptisk, men trøstet meg med at de i Norge ikke ville fått holde på sånn i organisert form og med (en bitteliten) støtte fra Nav, hvis det var så skadelig som det kjentes ut som! :ler: Etterhvert, når låsningene ble smidigere, var det ikke så vondt. Nå er det nesten godt!

Jeg har låsninger i ryggen og i høyre bekkenledd, som gir skeiv belastning og vond rygg og nakke/skuldre hvis jeg ikke får hjelp til å løsne opp det. Går til kiropraktoren ca hver 3. uke og har gjort det lenge før jeg ble gravid igjen.

Begynte på med trening hos fysioterapeut nå når bekkenløsningen kom tilbake og fikk heldigvis "bekkenløsning med gangvansker" på henvisningen fra legen sånn at jeg slipper å betale egenandel der (og får 6 mnd. gratis trening etter fødselen). Er kjempefornøyd med fysioterapeuten min, som er spesialist på bekkenløsning. Hun anbefalte faktisk at jeg fortsatte hos kirporaktoren min!

Må innrømme at legen min er også noe skeptisk til kiropraktiorer, og mente at jeg burde vurdere om jeg skulle fortsette der når jeg var gravid. Men jeg tenker at det hjelper meg til å få en kropp som fungerer (sånn passe etter forutsetningene i allefall :tunge1: ), og at fysioterapeuten nok vet mere om muskler og skjelett, enn en ung allmennlege!

Jeg begynner å merke bekkenløsningen godt nå. Sist hadde jeg størst problemer med korsryggen, rompa og nedover lårene, men jeg tror kiropraktoren ordner godt opp i den biten. Kjenner noe der, men det er ikke sånn som det var når jeg gikk med storesøster. Nå sitter smerten i skambenet og det er bl.a. sinnsykt vondt å snu seg i senga.

Noen timer på kjøpesenter ødelegger resten av dagen, spesielt hvis jeg storhandler mat og må drasse på ei stor, tung handlevogn. Den skeive belastningen jeg får på bekkenet når jeg prøver å styre den er verre enn betonggulvet! :eeeh: Men så er det så kjekt å gjøre unna sånt, når mann og barn er borte på dagtid...

Gud, som jeg gleder meg til de siste tre månedene! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vevila

Nå er bollen min over 2 kg og ligger klar med hodet ned :laugh: Begynner å gå opp for meg at vi faktisk skal bli foreldre om en liten tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er bollen min over 2 kg og ligger klar med hodet ned :laugh: Begynner å gå opp for meg at vi faktisk skal bli foreldre om en liten tid!

Når begynner jordmor/lege å sjekke etter hodet? Jeg skal på kontroll neste uke, og har så lyst til å få vite hva som buler ut her og der! Jeg er straks 30 uker, så håper hun vil sjekke det. Og, nå begynner jeg plutselig å få litt tidsnød! Innser at 10 uker ikke er så veldig lang tid... Vi skal ferdigstille kjøkkenet vi pusser opp, flytte inn i nytt hus, og jeg skal ta to eksamener! Hjelp! :ler:

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Når begynner jordmor/lege å sjekke etter hodet? Jeg skal på kontroll neste uke, og har så lyst til å få vite hva som buler ut her og der! Jeg er straks 30 uker, så håper hun vil sjekke det. Og, nå begynner jeg plutselig å få litt tidsnød! Innser at 10 uker ikke er så veldig lang tid... Vi skal ferdigstille kjøkkenet vi pusser opp, flytte inn i nytt hus, og jeg skal ta to eksamener! Hjelp! :ler:

Legen sjekket det faktisk første gang i uke 28, så det er nok bare å spørre! Selv var det på ul jeg fikk vite det, da pjokken vår har utvidet nyrebekken, og kan se ut som han også har dobbelt annlegg på den ene siden :sjokkert: Så skal tilbake om 4 uker igjen. Kjenner meg igjen i tidsnøden! Jeg skal også ha noen eksamener før han får lov til å komme ut. Utrolig hvordan man plutselig får så dårlig tid :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei jenter! :) Har visst ramlet litt av her jeg, men skal prøve og være litt mer aktiv her inne etter at jeg er ferdig med eksamene. Tiden har virkelig løpt fra meg denne gangen. Husker det gikk såå seint når jeg gikk med nr 1, mens denne gangen derimot har tiden gått fryktelig fort! Nesten litt for fort :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å kjenne hvordan lillebror kan ligge etter som hvor det buler mest og hvor han sparker, men synes det er vanskelig å se for meg. Tror han veksler mellom å ligge med hode ned og i seteleie, kanskje... :vetikke:

Fikk litt wow-følese når jeg leste hvor langt dere er på vei, Hybelkaninen og finkel, men så kom jeg på at jeg har jo søren meg bikka 28 uker jeg også, så tida går her også! :ler:

Har sortert arveklær og kjøpt litt del ull, og suplert med litt utstyr jeg følte jeg manglet når lillesøster var baby. Skal kjøpe ny madrass til vogga, men ellers tror jeg at vi er i mål med det meste. Skulle kanskje hatt noen flere nerdeler, men storsøster hadde HD og gikk med pute de første månedene så vi ser an om lillebror også må ha først. Og så har jeg lyst på et litt pent hentesett! ;)

Skal finne fram alt utstyret og vaske klær i juli når vi er ferdige med ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg har god tid i forhold til dere, er jo helt sist i gjengen. :)

Selv var det på ul jeg fikk vite det, da pjokken vår har utvidet nyrebekken, og kan se ut som han også har dobbelt annlegg på den ene siden :sjokkert:

Hva betyr det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Kjenner jeg har god tid i forhold til dere, er jo helt sist i gjengen. :)

Hva betyr det egentlig?

Som jeg fikk det forklart var det at det kunne skyldes dårlig passasje som gjorde at urinen ikke kom gjennom som den skulle. På den ene siden var det ganske mye utvidet, og de var usiktre på om de kunne se et ekstra sett med nyrebekken og urinleder som gikk ned til urinblæren. Det var ikke livstruende som de sa, men måtte følges med på og det kunne bli aktuelt med antibiotika når han var født for å hindre infeksjon og evt operasjon når han ble eldre. Hydronefrose ble det kalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg fikk det forklart var det at det kunne skyldes dårlig passasje som gjorde at urinen ikke kom gjennom som den skulle. På den ene siden var det ganske mye utvidet, og de var usiktre på om de kunne se et ekstra sett med nyrebekken og urinleder som gikk ned til urinblæren. Det var ikke livstruende som de sa, men måtte følges med på og det kunne bli aktuelt med antibiotika når han var født for å hindre infeksjon og evt operasjon når han ble eldre. Hydronefrose ble det kalt.

Så fint at de kan se mye allerede nå, slik at både de og dere er forberedt og kan gi riktig behandling om det skulle bli nødvendig! Håper det går mest mulig greit for lille tassen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Når tenker dere å begynne på fødebagen? Hadde egentlig planer om å gjøre det denne uka, men her er så travelt :ler: Noen tips til hva man bør ta med utenom det mest innlysende som klær til mor og baby og div?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ofret den en eneste tanke jeg :ler: Men blir vell ikke før i slutten av juli engang vil jeg tru ;)

Når begynner dere å sette på plass møbler og sånt?

Senga står i esker, dyner, klær og alt ligger i poser :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vevila

Jeg har bestemt meg for å ha den ferdig innen jeg 35+0 så spørs det da om jeg klarer å ta meg sammen å gjøre det, er fæl på å utsette ting :fnise:

Her er alt satt opp og på plass! Kjempe koselig å ha et barnerom som ligner et barnerom og ikke på en bod. Gleder meg til å re opp senga å vaske babytøy :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke vasket og satt på plass før ut i juli, ca 3-4 uker før termin.

Fødebagen blir vel tatt da også. Vanskelig å ha alt ferdigpakka, men det er kjekt å ha tenkt igjennom hva som skal med og kanskje skrive ei liste.

Sist svetta jeg som en gris de første dagene og det kom ut like mye melk på det brystet jeg ikke ammet på, så flere t-skjorter skal med denne gangen! Og ekstra med store gode truser.

Syntes det var kjekt med drikkeflaske og nøtteblanding m/tørket frukt både under fødselen og etterpå. (Var så redd for å bæsje etter fødselen at jeg peiset på med rosiner og vann, men det gikk så fint at JM måtte le av meg og lettelsen min! :hoho: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg i hel til og få ting og tang på plass. Så ser det litt mer ut som om det skal komme en baby her, ikke bare jeg som vokser :fnise:

Hvor er det dere har babyklærne? Skap, kommoder? Jeg er så usikker. Vi har så dårlig plass til ett skap, men skulle ønske det kunne vært et lavt et, med hengig på ene siden, og hyller på andre. Men finner ingen som er sånn.. Så er det jo litt dumt med kun kommode, da har vi jo ingen plass til og henge kjoler osv..

Hvordan type stellekommode er det dere har/skal ha? Vi lurer på å bare kjøpe en vanlig kommode, å lage en topp til og ha oppå, for å få plassen der større. Men så er jeg så usikker på det også jeg da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sist hadde vi babyklærne i en liten kommode. Jeg er enig i at det er fint å ha kjolene hengende, men min erfaring er at de små sakene uansett ikke krøller noe særlig om man bare bretter dem én gang.

Denne gang er jeg mer usikker.. Nå skal vi prøve å skvise en baby til inn på det samme rommet som sist, og foreløpig er det absolutt ikke plass der inne. Baby skal ikke sove der på lenge enda da, men klærne må inn der. Og storesøsters klær tar stadig større plass, så kommoden fra hun var baby begynner å bli snau.

Ang stelleplass la vi bare en stellematte fra IKEA på benken på badet. Den er heldigvis ganske lang, så det er plass til bleier og klær oppå den også. Det er veldig praktisk å være så nære vasken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde bare en vanlig kommode med stellematte oppå. Hun bruker enda den kommoden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med skole i midten av juni, så begynner ikke med fødebag, kjøp av seng og slikt før da. Har good tid! :ler: Håper jeg...

Vi har dårlig plass på badet ved soverommet, så vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det med stellebord... Noen som har hatt stellebord utenfor badet om natten? Tenker evt å ha stellebordet på soverommet vårt... Kan løpe over gangen for å vri opp kluter/hente vann, vi kommer ikke til å bruke våtservietter. På dagtid er vi i underetasjen og skal rigge opp stellebord på vaskerommet, så da er det ikke noe problem. Ser kanskje ikke for meg at jeg orker å gå ned trappa midt på natta...? Eller?

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt tett posting for å skille temaene her, men er det noen som har tenkt å bruke bæretøy? Jeg kommer til å kjøpe et elastisk sjal og håper vi kommer til å bruke det. Ønsker meg noe som er svalt og lett. Vi blir raskt varme begge to, samtidig som jeg har et håp om at sensommeren skal bli varm. :) Noen som har tips?

Har også tenkt på en bæresæle med klips, så kanskje mannen og vil bære. Siebaeo, har jeg rett i at du har en Angelpack fra før? Mener å huske at du har nevnt det tidligere. Fungerer den godt til nyfødte, mener du? Vil du anbefale den, passer den mannen godt også? Er det Original eller New Style?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...