Gå til innhold

Skravletråd juli - august 2013

Miss I.W.

Anbefalte innlegg

Jeg var på kontroll hos legen i dag og fikk bekreftet at snuppeluppe har lagt seg med hodet ned, men det er ikke festet. Jeg trodde faktisk ikke at hun lå med hodet ned da jeg ikke har kjent noe nedpress i det hele tatt. Men flere sier at det ser ut som jeg bærer "høyt" og så lenge hodet ikke er festet så vil hun fortsatt ligge høyt. Det merkes, jeg har ikke plass til noe mat lenger........blir fullstendig sprengt etter måltider.

Hun er også særdeles aktiv, snurrer og åler seg rundt hele tiden samtidig som hun setter inn noen kick ass spark/boksing i alle retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har den nye Boggaboo Buffalo svinghjul forresten? Hvis dere var så fornøyde med Cameleonen kan kanskje den være et alternativ? :) Vogn er vanskelig og umulig å bli hundre prosent fornøyd med er mitt inntrykk.. ;)

Ja, jeg tror faktisk den har svinghjul! Kanskje det er et alternativ... Må google litt! Og se litt på Baby Jogger også! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg masse mammaklær i posten, fra Asos. Elsker å få pakker, men denne gangen var omtrent alle klærne for store! Bruker vanligvis 38, men bestilte 40 for å ha litt å gå på nå som jeg har igjen siste trimester. Har jo lagt på meg 10kg hittil også.

Men 40 var jo veldig romslig, irriterende. Poenget med snasne mammaklær er jo å IKKE se ut som et telt. Skal i bryllup neste helg og må nok frem med symaskina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet endel om kynnere her? I går hadde jeg en hel dag der jeg malte vinduer, da vi pusser opp i huset. Var i fin form, absolutt ikke sliten, så jeg jobbet effektivt.

Etter endt "arbeidsdag" fikk vi besøk som satt hele kvelden, og jeg registrerte da at jeg hadde tette kynnere. Ble ganske andpusten av det, og kynnerne kom likevel om jeg slappet av i sofaen. Da besøket dro så tok jeg tiden med en rie-app i en time mens jeg lå i senga og slappet HELT av. De kom jevnt, hvert 2.-3. minutt, og varte halvannet minutt hver gang. De forsvant ikke om jeg bevegde meg, var ikke vonde, men kjente kraftig murring helt nederst under hver kynner. Det roet seg i løpet av natta, og nå er det normalt igjen. På én time så hadde jeg da altså 22 kynnere på 1,5 min i slengen. I gravidboka mi så står det at det regnes som rier om man har fler kynnere enn fem i timen...? :klo: Skal det virkelig være sånn framover, kommer jeg jo til å være utslitt innen fødselen starter!

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det sånn om jeg overdriver jeg også, Finkel.. Tette, regelmessige og ubehagelige kynnere, selv om jeg ligger helt i ro eller beveger meg. Og har lest det samme. Men jeg er jammen ikke sikker.. En kveld/natt ble det skikkelig ille og gjorde vondt. Jeg tror jeg da hadde maserier eller hva det nå kalles.. Sist svangerskap hadde jeg MYE veldig ubehagelige kynnere og ble 50% sykemeldt på slutten pga det. Men mini kom 16 dager på overtid så her gjorde det lite for modningen.. ;)

Leger og jm jeg har snakket med sier jeg skal ta det på alvor og stresse ned siden jeg har det sånn. Så får man prøve seg fram og høre på kroppen tenker jeg..

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Jeg hadde det også likt som deg en periode finkel, utrolig plagsomt! Her har det gitt seg litt i det siste heldigvis, men hadde noen ganger der jeg var sikker på at jeg kom til å gå i fødsel. Hvis det blir veldig slitsomt og vondt, kan det hjelpe med paracet og varm dusj. Dersom de tar seg opp i styrke ville jeg ringt føden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en del kynnere og etter travle dager kommer de gjerne tett når jeg setter meg ned og slapper av.

Er nok som Siebaeo sier at du må ta tegnene alvorlig og ta det mere med ro. Spesielt hvis du ikke har tenkt å slite deg helt ut framover. ;)

Har dere begynt på sykehusbag enda? Har vasket ammebh`ene (de jeg ikke allerede har begynt å bruke) og Boobtoppene mine idag, og skal etterhvert begynne å legge fram småtterier. Vi bor ikke så langt fra sykehuset så hvis det plutselig skulle bli travelt, så kan jeg sikkert sende hjem kjære med ei liste, men da er det vel kjekt at ting er sånn passe lett å finne! ;)

Vet ikke om mamma har tenkt å passe snuppa her eller hos henne, så det må vi vel få avklart og så får jeg evt. pakke litt småtterier til snuppa også. Greit å ha ting litt på stell når en har et barn fra før og ikke bare kan tenke på seg selv.

Har ikke funnet fram vognbag eller vogge heller, så det er litt som skal finnes fram og vaskes framover, men planen er å ta det når ferien er ferdig om to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Ja, nesten ferdig med sykehusbagen her! Det vil si, alt til baby er i det minste pakket, og litt til meg selv. Er mye jeg bruker til daglig da så får legge en liste på toppen så jeg slipper panikk når det begynner for alvor :fnise:

Var også på innskriving på sykehuset på Torsdag som var, og fikk omvisning. Begynner nesten å gå opp for meg at han kan komme om et par uker. Jeg er ikke klar! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kynnere kan påvirke modningen men det må ikke være tilfelle. Har hatt mye kynnere dette svangerskapet og tidvis harde/vonde og hyppige uten at de har hatt noe som helst effekt på livmorhalsen. Om du er bekymret kan du ta kontakt med føden, de kan sjekke om kynnerene har noen effekt.

Jeg har en del maserier om natta, og jeg syns at hovedforskjellen er at riene er regelmessige, har en "kurve" (litt vondt-vondere-går over) og at de starter nedenfra. Kynnerene syns jeg alltid starter ovenfra og magen er også hardest øverst. De kan være regelmessige, men øker ikke i hyppighet eller intensitet. Dette er sikkert svært individuelt :)

Har begynt å pakke fødebagen mentalt. Jeg kommer liksom ikke på hva jeg trenger, haha. Mobillader og joggebukse liksom, hehe. Har kjøpt en ny ammebh, ingen av de gamle passer visst...

Har vasket og lagt frem babytøyet og sett over vogna og vugga. Må vaske dyner og skaffe nye madrasser tenker jeg. Hyggelig å dille med. Jeg og vordende storebror snakker mye om hvordan det var når han var baby mens jeg holder på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og vordende storebror snakker mye om hvordan det var når han var baby mens jeg holder på :)

:hjerte:

Gjør vi også! Koselige mimrestunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehusbaggen ja..hva pakker man i den?

Litt klær til mor, amme-bh, gjerne løstsittende bukse/tights som passer nå, ammetopp, og noe undertøy.

Litt til baby, noen bodyer/bukser, lue og sokker.

Velvære, type hårbørste, dusjting evt litt make-up og krem.

Lader mobil, lesestoff?

Har noe energidrikk jeg tenkte å ta med også, og kanskje noe som kan spises?

Mer?

Må forresten nye dyner vaskes før bruk? Eller bare sengetøyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere tenkt og ha på babyen/e på vei hjem fra sykehuset? :)

Jeg har ikke tenkt tanken på fødebagen enda jeg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg vasket dynene før bruk sist, men usikker på om det er et "must".

Det blir nok body og sparkebukse på hjemfarten. Har ikke ordnet noe spesielt hjemreisesett. Tar ett av de nye, pene da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kynnere høres ille ut. :( Jeg er da 28 uker ut i andre svangerskap og har aldri hatt en eneste kynner, så jeg er heldig med det.

Ikke begynt å pakke bag jeg heller, men det er jo 3mnd til termin her. :)

Jeg kjører ull på baby, og har bodyer, strømpebukser og liten lue klart, + ei lita hjemmestrikka bukse og jakke. Synes akkurat jeg pakket det vekk etter storebror. ;) Og pleddet som mamma strikker på skal være med.

Ellers skal jeg som sist stelle pent med meg selv og ha med skikkelige velværeprodukter, syntes det var herlig å skjemme meg bort litt sist gang. Frisørshampo, god krem og sminke. Og høvel for bruk under armene, siden jeg bruker singlet hele tiden.

Joggebukse og singleter var det som ble brukt sist, og hettejakke. Kjøpte billige crocs som jeg brukte i dusjen og rundt på barselavdelingen.

Ellers; lader til kamera og mobil, vannflaske, lesestoff, salve til såre pupper, ammepute, ammeinnlegg og amme-bh. Og egen Paracet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foresten. Skal dere barbere dere nedentil før fødsel? Har lest at det ikke er anbefalt, men jeg føler meg virkelig ikke vel med en "bush" der nede :fnise: Å hvor lenge før er det man ikke bør barbere seg isåfall?

Jeg sliter skikkelig med og barbere meg der. Ser jo ingenting, og driver hele tiden og prøver og holde magen inne, for å kunne se :ler: Har dere noen tips? Føler ikke helt for at sambo skal gjøre det heller ;) Jeg liker og ta meg av denslags selv :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fødebag har jeg ikke begynt å tenke på enda... Men jeg så gjennom en masse kasser og fant det minste tøyet etter storesøster i dag, så det er i hvert fall et lite steg mot å kunne velge hva vi skal ha med på sykehuset til lillemor.

Barbering droppet jeg sist, tok bare vanlig bikini-barbering, ikke noe innenfor trusekanten. Litt også fordi det er UMULIG å se hva man gjør der nede... :ler: Denne gang tenkte jeg å spandere på meg en bikinivoks litt før termin. Men ingen brasiliansk, fordi de ikke anbefaler det, og fordi jeg ærlig talt er alt for hoven i de delene, så jeg tipper det er helt for j***g vondt!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Ikke nødvendig å barbere seg

Tidligere har det vært vanlig at jordmor barberer vekk kjønnshårene før fødselen. Høygravide som føler magen er i veien for å ta intimbarberingen selv, har de siste årene hatt en økende tendens til å velge brasiliansk voksing, slik at de er hårfrie nedentil under fødselen.

- I Bergen anbefaler vi ikke intimbarbering siste måned før fødsel, da vi regner med at dette kan øke infeksjonsrisiko ved keisersnitt, forteller jordmor Kjersti Irgens ved jordmor-kjersti.no til Barn i Magen.

- Risikoen for infeksjon øker ikke bare hos den kvinnen som har intimbarbert seg, men også blant andre barselkvinner på avdelingen. Derfor har vi som mål at alle gravide kvinner skal få vite at de ikke bør fjerne pubesbehåringen (hårene rundt de ytre kjønnsorganene) den siste måneden før fødselen, forteller klinikkoverjordmor Gunn Gabrielsen ved kvinneklinikken på Haukeland universitetssjukehus.

Hun vil heller ikke anbefale voksing til gravide som ikke har gjort det før, da det kan oppstå infeksjoner i hårsekker, og understreker at det ikke er et problem at man ikke er nybarbert før en fødsel.

- Fødsel går akkurat like fint selv om man har hår. Dersom det er mye kan det være litt i veien ved sying etter fødselen, men da klipper vi bare litt, sier Irgens.

- Før trodde man at det var mer renslig, nå mener WHO at det lager små sår som er infeksjonsporter til mors kropp under fødselen, og anbefaler det derfor ikke, bekrefter jordmor Siri.

Jeg tar litt der jeg ser, men det er ikke lett! ;) Men jeg bryr meg ikke så mye om det akkurat nå og framover. Og jeg bryr meg overhode ikke noe om hva de måtte tenke på fødestua! Der har de nok sett værre. :P Det var det siste jeg tenkte på sist!

Det fin ut lista di, Nique!

Jeg kommer til å ta med MANGE topper fordi sist svettet jeg som en gris og sølte/lakk mye, og det var på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Dropper barbering, men tenker jeg stusser litt så man i alle fall kan se noe hvis jeg skal sy :ler: Leste at det var anbefalt å droppe barbering ca en mnd før termin, og håret mitt vokser som ugress!!

Har dere begynt, eller har dere tenkt å massere mellomkjøttet? Sliter utrolig mye med det, ligger å kaver som en hvalross i senga :plystre:

Ellers; noen som skal føde i, eller bruke badekar som smertelindring? Har dere med dere bikini eller noe å ha på dere? Føler det er et teit spørsmål, men lurer på hva som er vanlig. Veldig usikker på hvordan jeg kommer til å føle meg når alt er i gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropper barbering, men tenker jeg stusser litt så man i alle fall kan se noe hvis jeg skal sy :ler: Leste at det var anbefalt å droppe barbering ca en mnd før termin, og håret mitt vokser som ugress!!

Har dere begynt, eller har dere tenkt å massere mellomkjøttet? Sliter utrolig mye med det, ligger å kaver som en hvalross i senga :plystre:

Ellers; noen som skal føde i, eller bruke badekar som smertelindring? Har dere med dere bikini eller noe å ha på dere? Føler det er et teit spørsmål, men lurer på hva som er vanlig. Veldig usikker på hvordan jeg kommer til å føle meg når alt er i gang..

Stussing er nok litt greit ja :ler: Kanskje det bare er det jeg også må gjøre ;)

Lurer på om Jm sa til meg at jeg kunne begynne å massere ca 5 uker før fødsel? :klo: Kan hende jeg husker helt feil her. Må høre med sambo når han ringer om han husker :ler:

Lurer litt på å prøve badekar. Kommer sikkert til og ta med meg bikini tenker jeg. Har sett at det var ei som hadde det på fødeavdelingen på FEM for en stund siden. Husker ikke om hun hadde truse da. Men om du ikke skal føde oppi der ville jeg nok hatt truse på hvertfall. Kanskje med knytting, så det bare er å knytte opp så er det klar avgang om en vil føde oppi badekaret ;)

Hvordan er dere med kniping? Jeg glømmer det heeele tiden... :sjenert: Ikke vet jeg om jeg gjør det rett heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...