Gå til innhold

Skravletråd juli - august 2013


Miss I.W.

Anbefalte innlegg

Oh, hvor stor var han allerede nå da ? =)

+ 28,5%

Etter det jeg forsto av talla på UL-skjermen var han det en gj.snitt. baby på 38+6 og 40+2 uker ligger på... Altså han kunne blitt født ca 6 uker før termin og likevel ligge på gj.snittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, de kan estimere ganske feil også.. Sønnen min ble estimert til 3800 på overtidsskontrollen og kom ut og var 3200. Det er ikke sikkert han er så stor som de tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, det var omvendt med storesøster som ble nesten 5 kg. Og med svangerskapsdiabetes denne gangen er det en fare for at han blir enda større enn storesøster. Jeg vet ikke om jeg greier å stagnere veksten med diakosthold, eller om han vil fortsette å vokse. Skal på ny kontroll og UL om to uker, så får vi se da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner.. ;) Håper han ikke blir så stor som du frykter. :klem:

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det igangsetting før termin, og heller det enn å få seg en "stor" overraskelse rundt termin! ;) Greit å ha kommet inn i systemet på sykehuset og bli fulgt opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det igangsetting før termin, og heller det enn å få seg en "stor" overraskelse rundt termin! ;) Greit å ha kommet inn i systemet på sykehuset og bli fulgt opp der.

Kjenner litt på det selv, at man man blir nøye fulgt opp, og tatt på alvor.

Jeg skal også på ny kontroll om 2 uker, og det er begtryggende å vite at om ungen viser tegn på å bli veldig stor, så blir jeg satt igang tidligere. Jeg håper på gode nyheter da, at jeg er litt mer mot det normale ved neste kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner litt på det selv, at man man blir nøye fulgt opp, og tatt på alvor.

Jeg skal også på ny kontroll om 2 uker, og det er begtryggende å vite at om ungen viser tegn på å bli veldig stor, så blir jeg satt igang tidligere. Jeg håper på gode nyheter da, at jeg er litt mer mot det normale ved neste kontroll :)

Må bare spørre, hvordan måler de etter dette på ultralyd? Jeg var på UL i helga, og der målte de hodeomkrets og størrelsen på overkroppen. Over ribbena, på et vis... Er dette nok til å estimere størrelsen, eller måler de andre ting også? Legen nevnte nemlig noe om at størrelsen på hodet var akkurat på normalen, men overkroppen var 2 mm (...eller var det prosent...) mindre enn gj.snittet, så begynte plutselig å lure på hva han drev og estimerte for meg. Var ikke det sjekken var for i utgangspunktet, så tenkte aldri på å spørre etter vektestimering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De måler hodeomkrets, mageomkrets og noen ganger også lårbein, så legger de den dataen i en matrise og får ut en antatt størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner litt på det selv, at man man blir nøye fulgt opp, og tatt på alvor.

Jeg skal også på ny kontroll om 2 uker, og det er begtryggende å vite at om ungen viser tegn på å bli veldig stor, så blir jeg satt igang tidligere. Jeg håper på gode nyheter da, at jeg er litt mer mot det normale ved neste kontroll :)

Hvordan ligger barnet an nå da?

Vet du om kostholdsomleggingen hjelper på veksten? Eller bare det bare insulinopptaket til mini?

Ja, det er godt å bli fulgt skikkelig opp! Håpet ikke på komplikasjoner akkurat, men siden "alle" tar ferie er det fryktelig greit å få kontrollene på sykehuset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ligger barnet an nå da?

Vet du om kostholdsomleggingen hjelper på veksten? Eller bare det bare insulinopptaket til mini?

Ja, det er godt å bli fulgt skikkelig opp! Håpet ikke på komplikasjoner akkurat, men siden "alle" tar ferie er det fryktelig greit å få kontrollene på sykehuset!

Forløpig ligger trollet over på magemålet, hovedsaklig pga sukkerintoleransen min. Når jeg så på skjermen under UL, så lå det på mellom 36-37uker når jeg var 33uker på vei. Resten av målingene var vel rundt 34-35 uker størrelse, det er ikke så ille.

De håper veksten skal flate ut nå, siden blodsukkeret holdes nede både ved kosthold og at jeg bruker insulin.

Etter det lege og gy forklarte, så er det magemålet til trollet som kan bli et problem når ungen skal ut, men som gy sa, de har løsninger for alt, så de skal ha full kontroll :)

Men at ungen er stor, det er det ikke tvil om :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sinnsykt tett for tiden, i nese/bihuler altså :ler: , at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre.

Kan desverre ikke bruke nesespray, kun saltvann og olje, og det hjelper ikke nevneverdig lenger.

Det ødelegger nattesøvnen min :( skikkelig snålt, for jeg kan være helt klar når jeg legger meg, men etter å ha vært oppe en gang på natten, så smeller det til for ingen grunn, og da er det gjort. Er jeg heldig så klarer jeg å sovne igjen etter en stund, hvis ikke må jeg bare stå opp.

bleh :gjespe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nique, har du prøvd nesehorn..?

Jeg er sånn småforkjøla og tett stadig vekk jeg og. Allergi også sikkert.. Og jeg tåler heller ikke nesespray for da blir jeg avhengig :roll:

Kan det hjelpe å ligge med hodet litt høyt? Heve sengeenden eller ligge på en brettet dyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nique, har du prøvd nesehorn..?

Jeg er sånn småforkjøla og tett stadig vekk jeg og. Allergi også sikkert.. Og jeg tåler heller ikke nesespray for da blir jeg avhengig :roll:

Kan det hjelpe å ligge med hodet litt høyt? Heve sengeenden eller ligge på en brettet dyne?

Hodet hevet hjelper noe, det gjør det. Nesehorn har jeg ikke, men jeg har saltvannsløsning på sportsflaske :ler: så jeg får innpå nok saltvann til å faktisk skylle (ØNH-spesialisten som anbefalte det)

Jeg har brukt for mye nesespray tidligere, så jeg har ødelagt for meg selv kan du si. Iflg. ØNH-duden, så får jeg slike hyperreaksjoner, og det kommer jeg nok aldri til å bli kvitt helt :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sikkert det samme som skjer med meg! (?) Blir tett av å ikke bruke sprayen, må liksom på avvenning i noen dager om jeg bruker bittelitt.. Skal sååå lite til før jeg får reaksjoner! Bruker en bitteliten dusj barenspray hvos det er umulig å sove f eks når jeg er forkjøla. Men det er nok :kjefte:

Her kom det av overbruk i noen år med heftige bihulebetennelser.. For nesten 20 år siden! Skummelt å se hvor ødelagt man kan bli av det.. :haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forløpig ligger trollet over på magemålet, hovedsaklig pga sukkerintoleransen min. Når jeg så på skjermen under UL, så lå det på mellom 36-37uker når jeg var 33uker på vei. Resten av målingene var vel rundt 34-35 uker størrelse, det er ikke så ille.

De håper veksten skal flate ut nå, siden blodsukkeret holdes nede både ved kosthold og at jeg bruker insulin.

Etter det lege og gy forklarte, så er det magemålet til trollet som kan bli et problem når ungen skal ut, men som gy sa, de har løsninger for alt, så de skal ha full kontroll :)

Men at ungen er stor, det er det ikke tvil om :sukk:

Det går nok sikkert helt fint! De passer i allefall godt på dere og de er forberedte til fødselen! Kan jo se ut som om h*n har stagnert litt da.

Jeg trøster meg med at jeg i det minste har født et stort barn og det gikk fint. Men noe større enn storesøster håper jeg virkelig ikke han blir!

Synd at du skal bli så tett på natta da! Det er liksom ikke vanskelig nok å sove for tiden! Håper du blir bedre snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daa tror jeg endelig at jeg har fått det meste av nødvendig utstyr og klær i hus! Det eneste vi mangler nå er å tilpasse en skummadrass til moseskurven vi har fått låne, fikk hakeslepp da jeg så den madrassen som var med. Kurven er ubrukt, for barnet som vi får låne det fra likte seg aldri oppi der... Ikke så rart når madrassen er plastbelagt..!? Minner meg om tykt regntøy eller noe, altså sveiset i sømmene og det dekker begge sidene av madrassen. Ikke noe jeg selv ville ha ligget på...

Har vasket opp klærne, fått litt oversikt og bestilt litt klær som jeg følte vi manglet. Skal skru sammen kommoden nå i morgen, så da skal klærne få flytte inn! Gleder meg. Har også vært paranoid førstegangs og vasket opp alt av klær, kluter, trekk, dyner, overmadrasser og gud vet hva... :ler:

Nå er vi midt i flyttekaos og bor midt mellom to hus, så har ingen kontroll på noe annet for tiden. Men babyutstyret MÅ jeg bare klare å få oversiktlig :)

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har vasket det meste for andre gang selv.. :fnise:

Men hva med lammeskinn i vugga..? Da trenger du kanskje ikke ny madrass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på det, men tør ikke satse på det. Har hørt at noen barn blir for varme av lammeskinn uansett om man har laken på toppen igjen, og faren er veldig varmblodig så jeg "frykter" at hun og kan bli det. Da står vi der plutselig med en flott, ubrukelig kurv og et svett, utilpast barn! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere alle forresten bestemt dere for navn enda??? Vi sliter veldig... Har noen alternativer, men ingen som har utpekt seg som en vinner enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke bestemt. Men vi har blitt enige om å bestemme når hun kommer ut, for å være sikker at hun vil passe navnet. Så foreløbig har vi 3 navn vi begge er enige om. Hvilke det blir aner jeg ikke, men jeg håper mitt navn :ler:

--

En annen ting. Hvordan kjennes nedpress ut? :klo:

Også lurer jeg også på om hun fortsatt ligger med hode ned, som hun gjorde ved sist kontroll for et par uker siden.

Men når jeg får kynnere, så blir magen flat der ved navlen. Men buler ut på høyre og venstre side på en måte? Jeg kjenner fortsatt mest spark på høyre side, som jeg alltid har gjort.. Hvordan vet jeg om hun ligger med hode ned lenger eller har snudd seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...