Gå til innhold

Flytter du ut av Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norge kan snart deles inn i to typer mennesker:

- de som er redd for Oslo og leser så mye skrekkpropaganda som mulig for å virkelig benytte sjansen til å kalle Osloboerne naive og godtroende.

- de som bor og trives i Oslo, som anerkjenner at ingen steder er perfekte men som mener Oslo er hjemme.

Selv bor jeg i Groruddalen og ser daglig at VG-versjonen av hvordan nærmiljøet mitt er bare er en liten del av sannheten. For selv her hilser jeg på naboene mine, kjenner betjeningen på nærbutikken og engasjerer meg i hvordan det ser ut i borettslaget. Jeg vet nok om forstedene til Paris til at det skremmer meg, men skal jeg virkelig gå rundt og være redd for at det skal skje her? Hva slags livskvalitet blir det igjen? Jeg vokste opp på et lite sted som hadde størst andel narkomane per innbyggertall i fylket. Jeg var betraktelig reddere når jeg gikk rundt der enn jeg er i Oslo. Men det teller kanskje ikke siden alle var etnisk norske?

Anonym poster: 58f3acd179b5d3a12bfc834be3cffb24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norge kan snart deles inn i to typer mennesker:

- de som er redd for Oslo og leser så mye skrekkpropaganda som mulig for å virkelig benytte sjansen til å kalle Osloboerne naive og godtroende.

- de som bor og trives i Oslo, som anerkjenner at ingen steder er perfekte men som mener Oslo er hjemme.

Selv bor jeg i Groruddalen og ser daglig at VG-versjonen av hvordan nærmiljøet mitt er bare er en liten del av sannheten. For selv her hilser jeg på naboene mine, kjenner betjeningen på nærbutikken og engasjerer meg i hvordan det ser ut i borettslaget. Jeg vet nok om forstedene til Paris til at det skremmer meg, men skal jeg virkelig gå rundt og være redd for at det skal skje her? Hva slags livskvalitet blir det igjen? Jeg vokste opp på et lite sted som hadde størst andel narkomane per innbyggertall i fylket. Jeg var betraktelig reddere når jeg gikk rundt der enn jeg er i Oslo. Men det teller kanskje ikke siden alle var etnisk norske?

Anonym poster: 58f3acd179b5d3a12bfc834be3cffb24

Er du fornøyd med at barnet ditt skal gå i barnehage og skole med 90% innvandrerbarn? Poenget er at du er hjernevasket til å tro at du lever i "normen". Det er normalt for deg å se utlendinger på hvert hjørne. Du har ikke god kontakt med naboer..du lurer deg selv til å tro at du har det.

Anonym poster: 5d2bd3c68c76e6661e87bab213a69ed1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fornøyd med at barnet ditt skal gå i barnehage og skole med 90% innvandrerbarn? Poenget er at du er hjernevasket til å tro at du lever i "normen". Det er normalt for deg å se utlendinger på hvert hjørne. Du har ikke god kontakt med naboer..du lurer deg selv til å tro at du har det.

Anonym poster: 5d2bd3c68c76e6661e87bab213a69ed1

Det er ikke sånn at alle skolene i Oslo eller Groruddalen har 90% innvandrerandel og de som har det jobber med å utjevne det. Jeg har ikke gamle nok barn til at de er skoleklare men den dagen de er det skal de selvfølgelig gå sammen med de som de kjenner fra barnehagen. Jeg har vokst opp i et Norge hvor det selv på bygda var vanlig med innvandrere. Det er faktisk mer normalt enn ikke nå. Og er det jeg som lurer meg selv til å tro at jeg har god kontakt med naboene mine eller er det du som lurer deg selv til å nekte å tro at jeg har det? Ingen av oss eier sannheten for alle, men jeg eier min for meg,

Anonym poster: 58f3acd179b5d3a12bfc834be3cffb24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo har stort sett veldig bra skoler, det viser de nasjonale prøvene.

Jeg og en kollega lo litt av dette fenomenet med "de hvites flukt" som avisene skriver om i blant. Hvis kollegaen min skulle flyttet med barna fra bydelen der han nå bor, som er en typisk innvandrerbydel, og til hjembyen sin, som blir regnet som en relativt idyllisk småby, så ville han ikke funnet èn skole i den småbyen som hadde gjort det bedre på de nasjonale prøvene enn den innvandrerskolen barna nå går på.

En annen virkelig pain in the ass ting med å bo i forstedene er jo reisevegen. Det hjelper fint lite at du kan kjøre fra f.eks Asker til Oslo på 20 minutter med god trafikkflyt, når realiteten er at det tar over en time i morgenrushet. Og morgenrushet varer fra halv sju til halv elleve... Jeg er dessverre nødt til å gjøre den turen noen dager i løpet av en måned, så jeg vet hva jeg snakker om.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner åpenbart ikke noenting om hvilke problemer Frankrike har. Forstedene til Paris drar man bare ikke til. Sånn er det. I flere av bydelene er det lovløse tilstander, hvor folk (stort sett afrikanske innvandrere) stuer seg sammen i falleferdige og overgitte bygninger. Vi snakker ikke om hundrevis eller tusenvis av mennesker, men titusenvis. Folk som ikke får jobb, ikke får sosialpenger, politiet drar ikke ut dit, brannvesenet drar ikke ut dit. Det har blitt reine slumområder. Det er ikke menneskene som bor der sin feil, men myndighetenes manglende realisme for hvordan dette skulle gå seg til.

Anbefaler deg å se denne korte dokumentaren om hvordan livet i Paris forsteder er..

http://www.vice.com/...-suburbs-part-1

Dette begynner vel å skje i enkelte svenske forstader, også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke sånn at alle skolene i Oslo eller Groruddalen har 90% innvandrerandel og de som har det jobber med å utjevne det. Jeg har ikke gamle nok barn til at de er skoleklare men den dagen de er det skal de selvfølgelig gå sammen med de som de kjenner fra barnehagen. Jeg har vokst opp i et Norge hvor det selv på bygda var vanlig med innvandrere. Det er faktisk mer normalt enn ikke nå. Og er det jeg som lurer meg selv til å tro at jeg har god kontakt med naboene mine eller er det du som lurer deg selv til å nekte å tro at jeg har det? Ingen av oss eier sannheten for alle, men jeg eier min for meg,

Anonym poster: 58f3acd179b5d3a12bfc834be3cffb24

Skolene i Oslo Øst har fra 50 til 100% innvandrerbarn.

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2210128.ece

http://www.sv.uio.no/iss/forskning/prosjekter/segregering-i-osloskolen/index.html

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/2011/nou-2011-14/13.html?id=650994

http://www.ssb.no/emner/02/notat_200431/notat_200431.pdf

Legg merke til at SSB normalt regner tredjegenerasjons innvandrere for etnisk norske.

http://www.ssb.no/ssp/utg/200604/08/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Jeg bodde i Oslo i tre år under studier, og flyttet ut etter fullførte studier. Hadde ingen ønske om å kjøpe i Oslo, selv om jeg trivdes. Har alltid ønsket å bo i landsdelen jeg er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet fra Kalbakken i Groruddalen til Bærum av den enkle grunn at vi ville nærmere familiene våre. Så nå bor vi halvveis mellom familie og jobb. Trivdes veldig godt i Groruddalen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darthoven

Dette begynner vel å skje i enkelte svenske forstader, også?

Tja, til en viss grad. Rosengård utenfor Malmø samt enkelte områder utenfor Gøteborg og Stockholm. Men sammenlignet med Paris er det ingenting. Paris snakker vi om flere hundretusen mennesker uten håp, framtid, penger, jobb, sosial trygghet, ingenting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolene i Oslo Øst har fra 50 til 100% innvandrerbarn.

Ingen som tviler på at innvandrerandelen på skolene i Oslo øst er høy, men det er forskjell på 50 og 90 %.

Og selvfølgelig er tredjegenerasjons innvandrere norske!

Anonym poster: 58f3acd179b5d3a12bfc834be3cffb24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en 21 år gammel jente som bor på Gorruddalen, og vil aldri flytte fra Oslo. Som regel sjalu bønder fra distriktene (hovedsaklig vestlandet) som hater Oslo og sender skremselspropaganda. Oslo er en herlig by! Norges eneste storby. Har mange venner, fra ulike nasjonaliteter, og trives med forskjellige typer folk, og ikke kun det norske f. eks. Kunne ALDRI bodd i en mindre by enn Oslo.

Spørsmålet er heller: Hvorfor er hele Norge sjalu på folk som bor i Oslo? Mindreverdighetskomplekser? Jeg tror det. Patetiske folk.

Anonym poster: aadf7e9ec3ebd5c493d76d1d2c579501

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som tviler på at innvandrerandelen på skolene i Oslo øst er høy, men det er forskjell på 50 og 90 %.

Og selvfølgelig er tredjegenerasjons innvandrere norske!

Anonym poster: 58f3acd179b5d3a12bfc834be3cffb24

Ofte feil.

En typisk pakistanerfamilie.

et par fra pakistan får fire barn.

De fire barna vokser opp, og henter seg ektefelle fra Pakistan.

De fire parene får fire barn hver. Som igjen henter seg ektefelle fra Pakistan, og får fire barn hver.

Hvor mange etnisk norske er det her etter SSBs regnemåte, der kravet er minst en norskfødt forelder ?

Og hvor mange etnisk norske er det egentlig ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er en 21 år gammel jente som bor på Gorruddalen, og vil aldri flytte fra Oslo. Som regel sjalu bønder fra distriktene (hovedsaklig vestlandet) som hater Oslo og sender skremselspropaganda. Oslo er en herlig by! Norges eneste storby. Har mange venner, fra ulike nasjonaliteter, og trives med forskjellige typer folk, og ikke kun det norske f. eks. Kunne ALDRI bodd i en mindre by enn Oslo.

Spørsmålet er heller: Hvorfor er hele Norge sjalu på folk som bor i Oslo? Mindreverdighetskomplekser? Jeg tror det. Patetiske folk.

Anonym poster: aadf7e9ec3ebd5c493d76d1d2c579501

Jeg har bodd på Furuset som barn, og Karlsrud og Uranienborg som voksen. Til sammen ca 18 av mine 39 år. Jeg er sjeleglad jeg ikke bor i den møkkabyen lenger. Sjalu ? Nei du, kan ikke komme langt nok vekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selvfølgelig er tredjegenerasjons innvandrere norske!

Anonym poster: 58f3acd179b5d3a12bfc834be3cffb24

Det langt fra selvfølgelig. Bare fordi man har norsk pass og ble født her, betyr ikke at man er norsk av den grunn. Se på miljøet personen har vokst opp i, verdiene man har, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det langt fra selvfølgelig. Bare fordi man har norsk pass og ble født her, betyr ikke at man er norsk av den grunn. Se på miljøet personen har vokst opp i, verdiene man har, osv.

Se mitt svar nr 53.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Darthoven

Er en 21 år gammel jente som bor på Gorruddalen, og vil aldri flytte fra Oslo. Som regel sjalu bønder fra distriktene (hovedsaklig vestlandet) som hater Oslo og sender skremselspropaganda. Oslo er en herlig by! Norges eneste storby. Har mange venner, fra ulike nasjonaliteter, og trives med forskjellige typer folk, og ikke kun det norske f. eks. Kunne ALDRI bodd i en mindre by enn Oslo.

Spørsmålet er heller: Hvorfor er hele Norge sjalu på folk som bor i Oslo? Mindreverdighetskomplekser? Jeg tror det. Patetiske folk.

Anonym poster: aadf7e9ec3ebd5c493d76d1d2c579501

Sjalu? Født og oppvokst på Oslo øst, jenta mi. Nå lever jeg herrens glade liv på bygda utenfor Oslo. GUD, så deilig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjalu? Født og oppvokst på Oslo øst, jenta mi. Nå lever jeg herrens glade liv på bygda utenfor Oslo. GUD, så deilig!

Ja. Stille og rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på Oslo øst lengre enn kverulant. Jeg GLEDER meg til å flytte ut av Oslo.

Anbefaler en av Vestfoldbyene. Bra med jobber, og relativt bra kollektivtilbud. Unngå Holmestrand, ekstremt mye narko som kommer inn med båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...