Gå til innhold

Flytter du ut av Oslo?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for din bekymring, det er rørende. Men jeg tror personlig at du kan spare deg for det. Jeg er ikke redd for et par narkomane =Oslo-selgere, jeg hilser både på naboene og andre foreldre i skole/idrettslag/barnehage/nærbutikk, jeg synes ikke det er spesielt "kaldt" at man ikke snakker til alle man møter på trikken i morrarushet, og når er det forresten aller mest utrivelig i Oslo by? Jo, utpå natta når Rosenborg og Brann har cupfinale. Og de fleste øksedrap skjer som kjent på bygda.

"Innvandrerne" på mine barns skole (det er rundt 50/50 og fullstendig uproblematisk, gitt) har som regel aldri vandret noe sted som helst, de ble født i Oslo og har rett og slett blitt boende i landet sitt. Noen gærne utskudd finnes det her som i alle andre miljøer, men integreringen for oss som faktisk ferdes daglig i integreringsarenaer er kommet lengre på vei enn hva smårasister i hjembygda til min bestemor liker og tro (de samme menneskene som også er veldig opptatt av hvor "farlig" Oslo er, og jeg har tre hundre ganger forsøkt å forklare at det er et spørsmål om tid, sted og alkoholbruk- i Oslo som i alle andre større byer. Men det går jo døtte meg ikke inn, mulig de lider av mangel på eksospåvirkning og asfaltstøv, de stakkars menneskene!)

Oslo har masse utfordringer. Det har de fleste største byer. Men sånne dommedagsprofetier, hvor enhver pakistanerbutikk er uttrykk for at vi skal hoppe over bord og rømme til Vestby alle mann før alle kommer og taaaar oss med både trygdesnylting og knivstikking, blir for meg altfor melodramatisk. Dette kunne vært en interessant debatt om boligpriser, eller om innvandring, eller om velferdsstatens kollaps. Men det blir jo bare et sammensurium hvor det virker som det som egentlig er viktigst for deg er å poengtere hvor fælt det er her. Det ser jeg ikke poenget med, så jeg går heller ut i den fine, julepynta byen min for å finne en gevinst til det hyggelige internasjonale julemarkedet som vi har på skolen vår i helgen, alle de "kalde" foreldrene fra Norge, Sri Lanka, Chile og Vietnam som drar lasset sammen og har åpen dag for sitt nærmiljø. Fæle, fæle Oslo ;)

PS. Og jeg ville ikke følt meg altfor trygg på Ås heller. Se deg over ryggen, de kommer til å følge etter!

Lykke til naive kvinner :)

Anonym poster: 5d2bd3c68c76e6661e87bab213a69ed1

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kommer ikke til å skje!

Til det trives jeg alt for godt i Oslo. Det er rett og slett ingen annen norsk by som når Oslo til knærne når det gjelder muligheter og tilbud. I tillegg er min fritid alt for dyrbar til at jeg vil sløse den bort på pendling mellom hjem og arbeid.

For ikke å si hvor tolerante våre nye landsmenn er.

Skrevet

Lykke til naive kvinner :)

Anonym poster: 5d2bd3c68c76e6661e87bab213a69ed1

Husk at den dagen de får sin frihet betydelig innskrenket, er det VÅR feil, fordi vi pekte på problemet!

Skrevet

Hadde jeg bodd i et område som ikke er kulturelt akseptabelt i mine øyne, ville jeg flytte med gang der hvor jeg føler meg mer hjemme.

Skrevet

Dette er Oslo om 20 år.

Slik ser Paris ut i dag. Utenkelig for 20 år siden.

Skrevet

OMG, OMG, folk ber i gata, tenke seg til.

Meh, jeg syns også de heller kan be i moskèen enn i gata, og siden det er en del moskèer i Oslo og Norge, tror jeg neppe dette vil bli et problem, kjære deg.

Og, on topic..

Jeg flyttet fra Oslo i sommer. Ikke fordi jeg hadde så veldig lyst, men pga livssituasjon. Jeg og mannen planlegger å flytte tilbake, helst Gamle byen/Vålerenga/Kampen/Helsfyr-områdene.

Vi kommer neppe til å kjøpe leilighet noen gang, tror jeg. Vi har hus i ett annet land, og planlegger pensjonistperioden der nede.

Man kan fint ha et bra familieliv i Oslo. Folk liker forskjellige ting. Jeg trenger ikke stakittgjerde og hund og to biler og garasje. Jeg trenger soverom, stue og kjøkken, og en hageflekk på baksida, og kort reisetid til både parker, skole og barnehage. Det holder for meg.

Skrevet

OMG, OMG, folk ber i gata, tenke seg til.

Meh, jeg syns også de heller kan be i moskèen enn i gata, og siden det er en del moskèer i Oslo og Norge, tror jeg neppe dette vil bli et problem, kjære deg.

Og, on topic..

Jeg flyttet fra Oslo i sommer. Ikke fordi jeg hadde så veldig lyst, men pga livssituasjon. Jeg og mannen planlegger å flytte tilbake, helst Gamle byen/Vålerenga/Kampen/Helsfyr-områdene.

Vi kommer neppe til å kjøpe leilighet noen gang, tror jeg. Vi har hus i ett annet land, og planlegger pensjonistperioden der nede.

Man kan fint ha et bra familieliv i Oslo. Folk liker forskjellige ting. Jeg trenger ikke stakittgjerde og hund og to biler og garasje. Jeg trenger soverom, stue og kjøkken, og en hageflekk på baksida, og kort reisetid til både parker, skole og barnehage. Det holder for meg.

Til din ; OMG OMG folk ber i gaten.Det er 50-100 000 mennesker. De sperrer flere kvartaler, og all trafikk midt i Paris. Det er et alvorlig problem. Og hvordan rydde opp, arrestere 50 000 mennesker ?Personlig ville jeg gitt 5 minutters varsel, og så begynt å kjøre med flere bulldozere i bredden. Tenker de hadde fått ræva i gir.

Skrevet

Binta Ba, ser du ikke problemet med det?

Gjest, +10. Toleransen har gått for langt.

  • Liker 4
Skrevet

Binta Ba, ser du ikke problemet med det?

Gjest, +10. Toleransen har gått for langt.

Takk for det Drizzt.

Desverre, slike som Binta Ba ser ikke problemet om så 100 mennesker, uinvitert, befant seg i hennes hjem for å be. Det har hun bevist her inne på forumet.

Og når det gjelder muslimer som ber på gaten i Paris. De mangler ikke moskeer eller andre steder og be. Dette er kun for å breie seg og å vise franskmennene hvem som er sjef.

Skrevet

De er vel franskmenn de óg? Selv om de er muslimer.

Det er denne "de og oss"-mentaliteten som skaper problemer.

  • Liker 3
Gjest Darthoven
Skrevet

OMG, OMG, folk ber i gata, tenke seg til.

Meh, jeg syns også de heller kan be i moskèen enn i gata, og siden det er en del moskèer i Oslo og Norge, tror jeg neppe dette vil bli et problem, kjære deg.

Og, on topic..

Jeg flyttet fra Oslo i sommer. Ikke fordi jeg hadde så veldig lyst, men pga livssituasjon. Jeg og mannen planlegger å flytte tilbake, helst Gamle byen/Vålerenga/Kampen/Helsfyr-områdene.

Vi kommer neppe til å kjøpe leilighet noen gang, tror jeg. Vi har hus i ett annet land, og planlegger pensjonistperioden der nede.

Man kan fint ha et bra familieliv i Oslo. Folk liker forskjellige ting. Jeg trenger ikke stakittgjerde og hund og to biler og garasje. Jeg trenger soverom, stue og kjøkken, og en hageflekk på baksida, og kort reisetid til både parker, skole og barnehage. Det holder for meg.

Du aner åpenbart ikke noenting om hvilke problemer Frankrike har. Forstedene til Paris drar man bare ikke til. Sånn er det. I flere av bydelene er det lovløse tilstander, hvor folk (stort sett afrikanske innvandrere) stuer seg sammen i falleferdige og overgitte bygninger. Vi snakker ikke om hundrevis eller tusenvis av mennesker, men titusenvis. Folk som ikke får jobb, ikke får sosialpenger, politiet drar ikke ut dit, brannvesenet drar ikke ut dit. Det har blitt reine slumområder. Det er ikke menneskene som bor der sin feil, men myndighetenes manglende realisme for hvordan dette skulle gå seg til.

Anbefaler deg å se denne korte dokumentaren om hvordan livet i Paris forsteder er..

http://www.vice.com/society/sounds-of-the-suburbs-part-1

  • Liker 5
Skrevet

De er vel franskmenn de óg? Selv om de er muslimer.

Det er denne "de og oss"-mentaliteten som skaper problemer.

Etniske franskmenn anser dem ikke som franskmenn nei. Og muslimene anser seg som først og fremst som muslimer. Dernest nasjonaliteten til landet de/deres foreldre/besteforldre har innvandret til.

Skrevet (endret)

Takk for det Drizzt.

Desverre, slike som Binta Ba ser ikke problemet om så 100 mennesker, uinvitert, befant seg i hennes hjem for å be. Det har hun bevist her inne på forumet.

Og når det gjelder muslimer som ber på gaten i Paris. De mangler ikke moskeer eller andre steder og be. Dette er kun for å breie seg og å vise franskmennene hvem som er sjef.

Nei, det er ikke alle som ser problemet før det har banket på deres egen dør. Jeg syns det er forferdelig trist at Frankrike ikke har tatt problemet på alvor tidligere. Norge og andre land burde lære av Frankrikes feil og ikke gjenta den.

Endret av Drizzt
Skrevet

Nei, det er ikke alle som ser problemet før det har banket på deres egen dør. Jeg syns det er forferdelig trist at Frankrike ikke har tatt problemet på alvor tidligere. Norge og andre land burde lære av Frankrikes feil og ikke gjenta den.

Enkelte vil ikke se problemet selv den dagen det er inne i deres egen stuedør.

For å ta en sammenligning. Under WW2 kunne tyske soldater bli skutt hvis de ikke trodde på seieren, helt til russerne var få kvartaler unna Hitlers bunker i Berlin. De mest fanatiske nazistene trodde vel på sin egen propaganda.

Skrevet

Enkelte vil ikke se problemet selv den dagen det er inne i deres egen stuedør.

For å ta en sammenligning. Under WW2 kunne tyske soldater bli skutt hvis de ikke trodde på seieren, helt til russerne var få kvartaler unna Hitlers bunker i Berlin. De mest fanatiske nazistene trodde vel på sin egen propaganda.

Innenfor egen stuedør skal det stå.
Skrevet

flytter ikke ut av Oslo, det er jo ingen andre byer som er større, sier seg selv at jeg blir boende.

Ikke er jeg mørkredd heller, noe som hjelper på alle nivåer.

Gjest Darthoven
Skrevet

flytter ikke ut av Oslo, det er jo ingen andre byer som er større, sier seg selv at jeg blir boende.

Ikke er jeg mørkredd heller, noe som hjelper på alle nivåer.

Så målet er å bo i så stor by som mulig? Shanghai?

Gjest proteinet
Skrevet

Så målet er å bo i så stor by som mulig? Shanghai?

Svake geografikunnskaper du har da, selvfølgelig er Oslo verdens største by! Doh...

  • Liker 3
Gjest Darthoven
Skrevet

Svake geografikunnskaper du har da, selvfølgelig er Oslo verdens største by! Doh...

Hæ? Hvordan fikk du DET ut av det jeg skrev?

Jeg skrev..Dersom målet er å bo i en så stor by som mulig..hvorfor ikke flytte til Shanghai? Jeg vet at Shanghai er i Kina, og at Oslo ikke er verdens største by. Hva mener du?

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...