Gå til innhold

Farsrollen lite verdt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lovverket som brukes i barnefordelingssaker og en rekke tråder her inne viser tydelig at farsrollen ikke er spesielt viktig i et barns liv. Både lovverket og de fleste innlegg her inne støtter uten tvil en forfordeling av mor ved samlivsbrudd.

Er fars rolle i et barns liv virkelig så lite verdt? Det virker som fars rolle er redusert til å skaffe penger, og det er det... Da er det kanskje ikke så rart at stadig flere menn revurderer sine ønsker om å få barn, for samfunnet sier jo klart i fra at de egentlig ikke gjør noen forskjell i barnets liv uansett...?

Noen meninger om dette?

(Håper å slippe masse innlegg om vold og overgrep, det er ikke det denne tråden handler om...)

Anonym poster: cc42c16661de7758c6f7bb7647c1d6b5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke satt meg inn i politikken rundt det, men min egen erfaring er at pappaen min er gull verdt på mange andre områder i tillegg til økonomisk støtte! Jeg kan takke han for så mange ting.

• Liker 1
Skrevet

Det som er så sabla trist er at det er så mange menn der ute som virkelig kjemper med nebb og klør for å få samværsrett med ungene sine. Og virkelig elsker dem. En annen ting er at menn, spesielt etter at de har fått barn, ikke er så opptatt av å finne seg en kvinne som beskytter dem eller gir dem nærhet, og er sjeldent aktiv på datingfronten. Med andre ord er menn mye bedre skikket til omsorgsrollen da de tenker mer på sine egne avkom enn seg selv, slik mange mødre gjør, som er på utskikk etter nye menn, ny luksus og generelt bare det å bevise at de klarer å være singelmødre for ungene sine. Fedre er utrolig viktig. Men vi lever i et kvinnevelde og i et samfunn skapt for kvinner.

Anonym poster: 2970bfab626812d954b443a2776b9bef

• Liker 6
Skrevet

Lovverket som brukes i barnefordelingssaker og en rekke tråder her inne viser tydelig at farsrollen ikke er spesielt viktig i et barns liv. Både lovverket og de fleste innlegg her inne støtter uten tvil en forfordeling av mor ved samlivsbrudd.

Er fars rolle i et barns liv virkelig så lite verdt? Det virker som fars rolle er redusert til å skaffe penger, og det er det... Da er det kanskje ikke så rart at stadig flere menn revurderer sine ønsker om å få barn, for samfunnet sier jo klart i fra at de egentlig ikke gjør noen forskjell i barnets liv uansett...?

Noen meninger om dette?

(Håper å slippe masse innlegg om vold og overgrep, det er ikke det denne tråden handler om...)

Farsrollen er en rolle som blir verdsatt.

Dette kan en se av nrk ytringen "de glemte fedre".

I forhold der foreldre lever sammen er det ofte mor som regjerer hjemme med det som omhandler barn.

Far duger til å skaffe penger for henne og familie.

Noen fedre får god kontakt med barn og er mye sammen på fritiden men mor bestemmer deres aktiviteter helt til samlivsbruddet. Etter samlivsbruddet blir det konflikt om far ikke tar med barnet dit mor sier.

Skoler og barnehager kontakter mor. Det samme på offentlige kontorer. Det hele er en tragisk praksis.

Fedre blir en slags reserveforelder. En hjelpemann. en kan begynne å skifte ut de som styrer landet.

Skrevet

Lovverket sier ingenting om mor og far, det snakker om forsørgere og omsorgspersoner.

Det er utøvelsen av lovverket som er gal.

Anonym poster: 9d6faa280e42f42ebdd839daa81263a1

• Liker 1
Skrevet

Kommer av pur egoisme fra kvinnen... Jeg driter i økonomien, driter i mine følelser og gir mitt barn det h*n fortjener! Skulle ønske flere mammaer kunne gjøre sånn i stedet for å bli bitre.

Jeg er ikke eneste som har mitt synspunkt og handler ut fra det, men fyyyyy flate så mange som ikke klarer å unne sitt barn det beste i verden når det kommer til "pappa".

Om noen skulle kommentere ang pappaer som ikke bryr seg om avkommet sitt, så er det ikke disse jeg refererer til.

• Liker 1
Skrevet

Lovverket sier ingenting om mor og far, det snakker om forsørgere og omsorgspersoner.

Det er utøvelsen av lovverket som er gal.

Anonym poster: 9d6faa280e42f42ebdd839daa81263a1

Det er jeg helt enig i! Av en eller annen grunn er det stort sett alltid mor som får omsorgen og far, om han er heldig, får se barn annenhver helg. Dette er jo helt tydelig tegn på at farrsrollen egentlig ikke betyr veldig mye i et barns liv....

Skrevet

Jeg fikk telefon fra NAV om jeg hadde satt feil dato for når jeg skulle begynne å jobbe etter mammaperm, jeg kunne ta X flere dager før pappaperm ville begynne. Jeg måtte virkelig spørre, "er det ikke slik at jeg har 6 uker, pappaen har 12 uker, og resten er felles til fri fordeling? " Joda, det var jo det... I NAV så opererer de med mammauker og pappauker, de forholder seg ikke til fellesuker. Selv om det er politisk bestemt.

Anonym poster: 1b264d251d9b9e0526020ae91af37333

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk telefon fra NAV om jeg hadde satt feil dato for når jeg skulle begynne å jobbe etter mammaperm, jeg kunne ta X flere dager før pappaperm ville begynne. Jeg måtte virkelig spørre, "er det ikke slik at jeg har 6 uker, pappaen har 12 uker, og resten er felles til fri fordeling? " Joda, det var jo det... I NAV så opererer de med mammauker og pappauker, de forholder seg ikke til fellesuker. Selv om det er politisk bestemt.

6 uker mammaperm? 12 uker pappaperm? Og er dette mannsdiskriminerende?

• Liker 1
Skrevet

Fordi de tar det for gitt at far tar 12 uker og mor tar resten. Vis meg den mor som ville latt far ta neo av fellesukene... Tror aldri det har skjedd siden loven kom...

Artig at du nevner pappaperm da. Lovverket sier at pappa skal ta perm for å ta seg av ungen, men ved samlivsbrudd har han plutselig ikke en dritt å si. Det er mange gode og snille pappaer der ute som nesten ikke får treffe barn grunnet vanskelig mor og fullstendig feilpraktisert regelverk. det burde vært lagt opp til 50/50 fordeling mellom mor og far, men det blir det veldig sjelden når lovverket benyttes... Så jeg må si meg enig: Praksis av lovverket og kvinner her inne viser tydelig at farsrollen ikke er veldig viktig i forhold til barnet. Hvorfor skal menn gidde å bli fedre når de tydeligvis ikke er veldig viktige utover unnfangelsen og ikke blir verdsatt ved samlivsbrudd?

• Liker 3
Skrevet

Her snakkes det om rettigheter ved samlivsbrudd, det er noe helt annet.

Dessuten, når det gjelder det du nevner, så får far 12 uker og mor tar "alltid" fellesuker. Lovverket sier at det er fellesuker og kan fordeles etter foreldres ønske, men alle undersøkelser viser at mødre aldri ville latt far ta noe av fellesen... En delkvinner snakker varmt om at far skal ta perm, men i praksis verner de meget sterkt om å få være så mye som mulig hjemme selv...

• Liker 1
Skrevet

Dessuten, når det gjelder det du nevner, så får far 12 uker og mor tar "alltid" fellesuker. Lovverket sier at det er fellesuker og kan fordeles etter foreldres ønske, men alle undersøkelser viser at mødre aldri ville latt far ta noe av fellesen... En delkvinner snakker varmt om at far skal ta perm, men i praksis verner de meget sterkt om å få være så mye som mulig hjemme selv...

Jeg kan vise deg en kvinne som lar far ta av fellesukene. Jeg står her. Alle kvinnene jeg kjenner gjør også det. Noen kjører 6 mnd hver, andre mor 8-9 mnd, far 4-5 mnd.

Og nei, lovverket burde ikke diktert 50/50 ved samlivsbrudd. Fordi det er 3 parter, ikke bare mor og far. Og barna har ikke nødvendigvis best av å pendle, selv om det er jevnt for foreldrene.

• Liker 5
Skrevet

Det handler bare om makt og ære, når menn møter opp i barnefordelingssaker og krever.

Egentlig vil menn bestemme at det skal være skilsmisse, så skal de bestemme hvem som skal ha barnet mest og så skal de bestemme hvor mye de skal betale i bidrag. Hva som er best for barnet det driter de i.

• Liker 4
Skrevet

Farsrollen er så verdiløs at det er til å bli matt av... En mann som blir far må ligge lavt i terrenget for å ikke risikere å aldri se sine barn igjen.

• Liker 4
Skrevet

Det er mangel på respekt av politiske beslutninger når fellesuker blir i saksbehandlernes hode tenkt på som mammauker. Det motarbeider å få ut tankegangen til befolkningen.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg spør fordi jeg ikke vet hvordan dette fungerer, og det er lenge siden jeg hadde småbarn.

Og den gangen var det slik at pappapermen ble dekket kun med mors lønn, og av den grunn var det mange som valgte at mor skulle ta mest permisjon fordi det ellers straffet seg økonomisk.

Min mann valgte forøvrig å ta permisjonen sin mens mor og barn lå på sykehus, mens han var hjemme og nøt stillheten.

Skrevet

Og nei, lovverket burde ikke diktert 50/50 ved samlivsbrudd. Fordi det er 3 parter, ikke bare mor og far. Og barna har ikke nødvendigvis best av å pendle, selv om det er jevnt for foreldrene.

Men da vil far nesten aldri få se sitt eget barn, for det er nesten automatikk i at mor får hovedomsorg. Mor skal ha gjort noe jævlig dumt for å miste hovedomsorgen. Det betyr jo da, i følge regelverket (og deg) at far ikke er viktig i barnets liv...

Skrevet

Ser de som slenger dritt om mannen er kommet til denne tråden når "De glemte fedre" tråden er stengt.

De som synes mannen bare er den som snylter på kvinner og barn og ikke vil betale bidrag til de.

Skrevet

Det handler bare om makt og ære, når menn møter opp i barnefordelingssaker og krever.

Egentlig vil menn bestemme at det skal være skilsmisse, så skal de bestemme hvem som skal ha barnet mest og så skal de bestemme hvor mye de skal betale i bidrag. Hva som er best for barnet det driter de i.

Dette er tull og skrevet kun for å provosere! Det er mange gode fedre der ute som har det vondt fordi de nesten ikke får se barnet sitt. Ville du som kvinne latt barnet bo 90% hos far ved samlivsbrudd? Det tviler jeg på...

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg spør fordi jeg ikke vet hvordan dette fungerer, og det er lenge siden jeg hadde småbarn.

Og den gangen var det slik at pappapermen ble dekket kun med mors lønn, og av den grunn var det mange som valgte at mor skulle ta mest permisjon fordi det ellers straffet seg økonomisk.

Min mann valgte forøvrig å ta permisjonen sin mens mor og barn lå på sykehus, mens han var hjemme og nøt stillheten.

Fars permlønn er nå basert på egen lønn. Kun opptjeningsretten er koblet på mor, hvis hun ikke har opparbeidet rett til perm, så får ikke pappa det heller. Som jeg synes er greit, hvis mor er hjemme trenger ikke staten kjøpe fri far til barnepass.

Skulle ikke vært lov å ta perm når på sykehus.. Nå er det krav om at mor går ut i jobb, men akkurat de reglene er jeg rusten på. Vet om en fyr som leverte barnet i barnehage hver dag når han hadde perm, og så lå hjemme på sofaen og så tv... DET hadde jeg ikke gått med på her hos oss. Her har mannen både rettigheter og plikter som fullverdig far. Han får være med å bestemme, men må også ta sykedager og skrubbede knær og bleieskift tidlig og sent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...