Gå til innhold

Er rettskriving virkelig så vanskelig?


Envy

Anbefalte innlegg

I følge de fleste tråder om rettskriving så er vi delt inn slik:

1: De som får seksere på alt som har med rettskriving å gjøre, enten pga. medfødte egenskaper eller fordi de har jobbet mye med det. Disse kan til nøds han en skriveleif eller to uten at det gjør noe.

Kan du forklare hvilke medfødte egenskaper som påvirker rettskriving, og hvordan disse arter seg?

Det eneste jeg kan tenke meg er (under tvil) synestesi, og dette er kartlagt i såpass liten grad at det strengt talt blir snakk om svært vage hypoteser, særlig med tanke på at fenomenet arter seg veldig forskjellig fra synestetiker til synestetiker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du forklare hvilke medfødte egenskaper som påvirker rettskriving, og hvordan disse arter seg?

Det eneste jeg kan tenke meg er (under tvil) synestesi, og dette er kartlagt i såpass liten grad at det strengt talt blir snakk om svært vage hypoteser, særlig med tanke på at fenomenet arter seg veldig forskjellig fra synestetiker til synestetiker.

Det der var nok basert på egne observasjoner, og jeg kan ikke nok om genitikk til å komme med ord og uttrykk for å understreke poenget mitt. At noen mennesker har lettere for å lære seg språk enn andre er det vel ikke tvil om?

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forsto innlegget ditt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slurvefeil kan skje alle, også meg (hele tiden), reell dysleksi er som regel lett å gjenkjenne, men skrivefeil som bare er basert på på uvitenhet og latskap irriterer meg grenseløst. Bare på dette forumet er det mange feil som gjentar seg igjen og igjen, som "forsovet" (for så vidt), "t-shorte", "dysje" og "hvem bil..." etc. Jeg blir lei meg. Å skylde på dialekt gjør det bare enda mer tragisk.

Anonym poster: 59cecd887a77b74dd8170c48f0b9da82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å skrive en tirade på 251 ord burde du ha skjønt at jeg snakket om ord som hvem og overigår som har blitt fremstilt som dialekt til tross for at det også lett kan finnes utenfor de aktuelle dialektene (og også i varierende grad innen). Å skrive (eller si) hvem bil er ikke naturlig i Bergen, selv om man også ser det der.

Jeg kjenner forøvrig ikke til noen bergensere som bommer på kj skriftlig. Det er en ren uttalefeil.

Det spiller ingen rolle. Det at det enkelte steder er mer vanlig å si "hvem bil", er et resultat av dialekt, og ikke at hele befolkninga på dette stedet er dummere. Nå sier jeg ikke at "hvem bil" er dialekt over alt der det brukes, for barn kan f.eks. bruke det selv om det bryter med konvensjonene. Men du kan ikke eksludere at fenomenet mange steder regnes som dialekt. Ingen sier at det er feil å si "oss skal på butikken" i Gudbrandsdalen og på Sunnmøre, eller "dem er på butikken" i f.eks. Østerdalen og Nord-Norge osv. osv.. Kan du forklare meg hvorfor det er feil å si "hvem bil" når svært mange andre i lokalsamfunnet sier det, og på hvilken måte det er annerledes fra "oss skal på butikken", som regnes som et svært særegent målmerke ved enkelte steder?

Og til det siste du sier: Bortfall av kj-lyden i Bergen regnes ikke som talefeil. Langt i fra. Og det at de ikke bommer på det skriftlig, har ingenting med saken å gjøre, for man skiller jo ord med sk- skj- sh- og sj- skriftilig, selv om de uttales likt. Så det at du får kj- i samme "rekke" trenger ikke å by på noen problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare meg hvorfor det er feil å si "hvem bil" når svært mange andre i lokalsamfunnet sier det [...]

Jeg var ikke klar over at "hvem bil" var vanlig i Bergen annet enn hos de som har vokst opp med svært manglende norskkunnskaper. Har du en kilde til det?

Og til det siste du sier: Bortfall av kj-lyden i Bergen regnes ikke som talefeil.

Jeg har ikke sagt at det er en talefeil.

Langt i fra. Og det at de ikke bommer på det skriftlig, har ingenting med saken å gjøre, for man skiller jo ord med sk- skj- sh- og sj- skriftilig, selv om de uttales likt.

Klart det gjør. Man kan gjerne si sjøtt eller hvem bil hvis det er del av dialekten, men man skriver det ikke. Bergensere vet at det ikke skrives sjøtt, men de som jeg har møtt på som sier hvem bil eller overigår er totalt ute av stand til å skrive det som er riktig selv når de prøver (altså ikke de som skriver ren dialekt fordi de synes det er gøy).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig grunn til at avvik i skrift og tale brer seg så raskt nå for tiden, tror jeg er at det ikke lenger er lov å rette på folk. Voksne kan ikke rette på andre voksne, lærere skal ikke rette på elevene, og dagens lærere har selv vokst opp uten å bli rettet på. Alle talere og skrivere har blitt "normen", og nå er "alle" på nettet og/eller skriver sms'er. Mange klarer ikke å avgjøre hvem som er "autoriteten".

Mange bryr seg heller ikke om de skriver riktig eller feil, og de blir jo stort sett forstått. Det tar bare lang tid å lese, men det er mottaker som får ta den ekstra anstrengelsen.

Pluss, og dette tror jeg er viktigst: Mange er redde for å bli oppfattet som pinlig korrekte og nøyaktige. Det er ikke lenger kult å være korrekt og nøyaktig, det er bare pinlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ikke klar over at "hvem bil" var vanlig i Bergen annet enn hos de som har vokst opp med svært manglende norskkunnskaper. Har du en kilde til det?

Jeg har egentlig ikke sett på "hvem bil" som et bergensk målmerke. Så vidt jeg vet, sier de "ka slags" "kossen" (som forøvrig heller ikke er riktig i forhold til skriftspråket) osv. Jeg kan sjekke det i korpuset. Poenget mitt er at det er mange dialekter der dette (hvem bil) er vanlig. Du kan jo lese denne artikkelen f.eks.:

http://www.dagbladet.no/2012/09/08/kultur/debatt/kronikk/sprak/norsk/23316297/

Dessutan er ikkje hvem for hvilken noko nytt fenomen heller. Det er nemnt i fleire dialektologiske skrifter frå byrjinga av 1900-talet, mellom anna i Amund B. Larsens avhandling Kristiania bymål frå 1907 der han oppgir dette dømet: «Vemm bokser ska jæ ta?».

Og faktisk er det slik at dersom vi går 1000 år tilbake i vårt eige språk, finn vi også att samanfallet: Den norrøne setninga Hverr á hestinn? tyder «Hvem eier hesten?» medan Hverr maðr á hestinn? tyder «Hvilken mann eier hesten?». På dette punktet har såleis dei austnorske dialektane eit system som liknar det norrøne.

Jeg har ikke sagt at det er en talefeil.

Så du skiller mellom uttalefeil og talefeil, ja. Hvordan du definerer ordet, er irrelevant, for det er uansett feil-suffikset som ikke er riktig i denne sammenhengen. Sh- for kj er ikke en "uttalefeil".

Klart det gjør. Man kan gjerne si sjøtt eller hvem bil hvis det er del av dialekten, men man skriver det ikke. Bergensere vet at det ikke skrives sjøtt, men de som jeg har møtt på som sier hvem bil eller overigår er totalt ute av stand til å skrive det som er riktig selv når de prøver (altså ikke de som skriver ren dialekt fordi de synes det er gøy).

Dine erfaringer og hva de du har møtt, gjør, er liksom ikke holdbart i en diskusjon som dette, synes jeg. Har du møtt hele Norges befolkning? Har du møtt folk fra hele landet? Har du noen gang tenkt på at måten de snakker på til deg, konvergerer til din dialekt? Og at de kanskje sier "hvem bil" til "sine egne"? Dvs. at du kan ha møtt folk som i mange tilfeller sier "hvem bil", men som av ulike grunner ikke har sagt det foran deg.

Men hvis vi først skal blande inn egne erfaringer: Jeg sier konsekvent "dems", men jeg skriver det ikke. Jeg har åtte års høyere utdanning og kan garantere deg at jeg ikke sier det fordi jeg er dum, men fordi det er en del av talemålet mitt og identiteten min.

I Nord-Norge sier de ikke "hvilken" i det hele tatt. De sier "hvordan" (kors'n/kordan). "Kors'n bil" eller "kordan bil". Er de dumme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig grunn til at avvik i skrift og tale brer seg så raskt nå for tiden, tror jeg er at det ikke lenger er lov å rette på folk. Voksne kan ikke rette på andre voksne, lærere skal ikke rette på elevene, og dagens lærere har selv vokst opp uten å bli rettet på. Alle talere og skrivere har blitt "normen", og nå er "alle" på nettet og/eller skriver sms'er. Mange klarer ikke å avgjøre hvem som er "autoriteten".

Mange bryr seg heller ikke om de skriver riktig eller feil, og de blir jo stort sett forstått. Det tar bare lang tid å lese, men det er mottaker som får ta den ekstra anstrengelsen.

Pluss, og dette tror jeg er viktigst: Mange er redde for å bli oppfattet som pinlig korrekte og nøyaktige. Det er ikke lenger kult å være korrekt og nøyaktig, det er bare pinlig.

Gått på eng!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig grunn til at avvik i skrift og tale brer seg så raskt nå for tiden, tror jeg er at det ikke lenger er lov å rette på folk.

Ikke lov til å rette på folk? Hvor har du det fra? Det finnes jo nærmest ingen tråder her på kg, hvor ikke en eller annen har skrevet "det skrives *** ikke ***". Og fra en som gikk på grunnskole for ikke så lenge siden - den røde pennen brukes fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 16.11.2012 den 17.50, Envy skrev:

For meg ligger rettskriving som en grunnstein. Selvfølgelig, jeg skriver feil til tider jeg også. Roter med kommaer eller og/å, MEN enkelte banale ting er jeg av den oppfatning at voksne mennesker som har fullført norsk grunnskole bør kunne.

 

Dette med ekstremt dumme rettskrivingsfeil har jeg spesielt lagt merke til på facebook. Eksempler er "sett pris på søstra de" eller "leger opp etter en lang dag". Alle ser vel at dette er åpenbare feil? Eller "åpen bare" som sikkert mange ville skrivd. Er det virkelig så vanskelig, eller er folk bare ekstremt slappe?

Forumet er for å skrive, med skrivefeil også. Hvis dette irriterer noen så mye så hadde jeg startet min egen side om temaet og kun forholdt meg ens og alene til siden. Så kan han/hun sitte å rette opp i eventuelle skrivefeil etterpå slik at folk lærer om det - også på kg. :) 

Det har vel gått litt fort i svingene - å bruke mange år på å rette opp i det når man ikke driver med norsk-grammatikk undervisning osv blir for dumt. Det er enda godt alt "auto-korrigeres". ;) 

Husk at det bare er eventuelle skrivefeil da. En stor hilsen i fra store kverulanter.

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hva så om noen har litt skrivefeil - hadde ikke tatt me tid til å henge meg opp i det gitt. 

Anonymkode: 20a4d...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.11.2012 den 17.50, Envy skrev:

For meg ligger rettskriving som en grunnstein. Selvfølgelig, jeg skriver feil til tider jeg også. Roter med kommaer eller og/å, MEN enkelte banale ting er jeg av den oppfatning at voksne mennesker som har fullført norsk grunnskole bør kunne.

 

Dette med ekstremt dumme rettskrivingsfeil har jeg spesielt lagt merke til på facebook. Eksempler er "sett pris på søstra de" eller "leger opp etter en lang dag". Alle ser vel at dette er åpenbare feil? Eller "åpen bare" som sikkert mange ville skrivd. Er det virkelig så vanskelig, eller er folk bare ekstremt slappe?

Er du en lærerinnen? Da kan du sekert hjælpa mej :jepp:Snekker i passende lengde på sokkelesten...Ja, hva ER egentlig den mest passende lengden, for snekker å være? Er det praktiskere å være lang, medium eller kort, for å utføre de snekriske oppgaber på en mest mulig tifredstillsk måte? Tak får svar :)

Anonymkode: eed10...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...